Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Started by BMW850, April 1, 2009, 18:08:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BMW850

Oké, daar gaat ie dan Erik heeft er een slotje op gezet dan kan hier over de Shigaclone verder worden gediscussieerd.

Dit zijn de Boombox modellen JVC-RCEZ31  JVC-RCEZ32 JVC-RCEZ51 deze laatste kom je regelmatig tegen.
Ik begin niet opnieuw met schema's direct te posten, als er om gevraagd wordt zal "Erik" of ik schema's of foto's gaan uploaden.
De eerste stap is, ga eerst de voeding maken zoals Peter Daniel z'n schema en luister minimaal 2 weken wat de Shigaclone dan al kan weergeven en ga daarna verder met modificeren.

Doe de veranderingen niet te snel achter elkaar en neem de tijd ook met het zoeken naar de BlackGate's.

Iedereen heel veel succes met bouwen  :thumbs-up:

Rudy
p.s. De aluminium voorkant met display moet nog bevestigd worden want de RVS buttons zijn vandaag binnen gekomen.

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

En het schema voor de voeding de 2200 uF FK BlackGate.

En hier de PDF file voor de modificaties: http://tim.cheapo.cc/images/CD%20player%20mods.pdf

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#2
Zo ziet de voeding er bij mij uit.

OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR 100VA 2 x   9V   5 volt voor de Shigaclone board
OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR 100VA 2 x 12V   8 volt voor de trichord clock 4
OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR 100VA 2 x 12V   8 volt voor de 2 motoren
OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR 500VA 2 x 12V   12 volt voor de DDDAC
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#3
De print en onderkant/binnenkant van de shigaclone .............

1   ALWSR+ B&T   ALWSR +5v Built & Tested Regulator - Shigaclone Board
1   ALWSR+ B&T   ALWSR +8v Built & Tested Regulator - Trichord clock 4
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850


Ik zou graag wat reacties willen i.v.m. de aluminium voorkant in de eerste instantie wou ik hem spuiten met Hammerite metaallak hamerslag zwart omdat de rest van de installatie ook een zwarte voorkant heeft.
Maar deze aluminium look is ook niet verkeerd het past goed bij de RVS poten, als ik deze zo wil laten moet er dan blanke lak op of is er speciale doorzichtige coating voor te krijgen?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Arno P

Quote from: BMW850 on April  2, 2009, 20:57:45
Ik zou graag wat reacties willen i.v.m. de aluminium voorkant in de eerste instantie wou ik hem spuiten met Hammerite metaallak hamerslag zwart omdat de rest van de installatie ook een zwarte voorkant heeft.
Maar deze aluminium look is ook niet verkeerd het past goed bij de RVS poten, als ik deze zo wil laten moet er dan blanke lak op of is er speciale doorzichtige coating voor te krijgen?

Rudy


Aluminium hoef je niet perse te lakken hoor...als je het toch wilt...blanke autolak na goed ontvetten? Geen hamerite op het front....da's voor een tuinhek :)

ruud2

#6
hoi Rudy,

eerst, een geweldig project , evenzo als dat van Erik natuurlijk.  O0

dat aluminium kun je een geborstelde look geven met schuurpapier ( of staalwol) in een richting
  ( eventueel langs een geleider om rechte steepjes te krijgen) over het oppervlak te schuren.
schuren in een rechtlijnige beweging zonder terug te gaan.
geen voordeel zonder nadeel, aluminium is krasgevoelig , maar daar wordt met dit borstel effect
gebruik van gemaakt.
nadien oppervlakte reinigen met wasbenzine.

grtn., Ruud

edit: als je een hard oppervlak wilt krijgen kun je het laten annodiseren ( evt. zwart).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Rudy,

Ik zou OF er niets meer aan doen (het ziet er op de foto al goed uit) OF spuiten.
Je kunt eerst een primer spuiten voor non-ferro-metalen en daarna met "Tuinhek" zwarte Hammerite  ;D spuiten.
Ik vind dat een mooi resultaat geven (eerst proefje maken natuurlijk)....zit een soort glimmertje in.....

Hier op een matige foto Hammerite op de deksels van mijn dac....let wel minimaal 4 hele dunne lagen..
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mrrepel

#8
Ik zou na de 7808 en de 1000uF wel nog een 100nF condensatortje naar massa plaatsen. Dit om HF zooi kort te sluiten.

Arno P

Die rubberen schijven niet vervangen door mooie ebben schijven ???  :)

BMW850

#10
Quote from: Arno P on April  4, 2009, 16:22:20
Die rubberen schijven niet vervangen door mooie ebben schijven ???  :)

Dat ga ik zeker veranderen maar ben er nog niet uit wat het gaat worden, dit zijn wasmachine dempers van de Gamma  ;)

Quote from: mrrepel on April  4, 2009, 15:48:06
Ik zou na de 7808 en de 1000uF wel nog een 100nF condensatortje naar massa plaatsen. Dit om HF zooi kort te sluiten.

Er loopt een bij mij van de meterkast naar de stereo een 10 meter Jobarco-EMC-Flex 4x 6 QMM kabel en iets te filteren heb ik geen goede resultaten mee.
Maar als ik alles klaar heb ga ik jou tip zeker klankmatig proberen.

Met de voeding ben ik er nog niet uit, voor de voeding van Shigaclone Board gebruik ik niet een LM7805 maar een ALWSR 5 volt  Super Regulator en daarna een Super E cap (2x 480uF N Blackgate) en die Super E-Cap gooit denk ik roet in het eten.
Die Super E Cap draait nu een paar weken en dat was ook wel nodig want hij heeft wel een week dag en nacht gespeeld en daarna begon hij pas beter te klinken.
Daar ga ik eerst weer de 1000uF STD Blackgate in zetten en ja dat wordt weer een nieuwe (ik heb hem op voorraad) en dat gaat ook zeker weer een weekje inspelen duren maar dat is geen straf  ;D

Ik heb een grote fout gemaakt om te veel modificaties in een keer te doen namelijk, de 2 ALWSR Super regulatoren plus 2 stuks 4,7 N Blackgate's en de Super E-Cap voor de 5 volt Shigaclone Board.
Erik heeft me er voor gewaarschuwd, en in dit topic waarschuw ik de volgende bouwers doe het stap voor stap en laat het minimaal een week inspelen.

Rudy

edit: Ruud bedankt voor de tip ik ga het borstelen.
QuoteGeen hamerite op het front....da's voor een tuinhek
hahahaha, je hebt gelijk maar het is wel een mooie kleur  :tounge:
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

mrrepel

Hoeveel stroom moet de voeding eigenlijk gaan leveren op 8 Volt ?

BMW850

#12
Quote from: mrrepel on April  4, 2009, 20:37:08
Hoeveel stroom moet de voeding eigenlijk gaan leveren op 8 Volt ?

Dat weet ik niet precies maar het is heel weinig.

Rudy
Edit: Dubbele uitleg, text veranderd en foto verwijderd.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#13
Donderdag avond had ik de Shigaclone weer aan het spelen en mijn eerste indruk was zeer positief omdat ik de Super E-Cap uit de voeding had gehaald en vervangen door een 1000uF Blackgate STD.
Hij is nu nog aan het inspelen en het wordt alleen maar beter.

Ook is de voorkant helemaal klaar met de nieuwe RVS pushbuttons en dat werkt allemaal perfect.
De originelen pushbuttons heb ik laten zitten en de 2 nieuwe draden die van de RVS pushbuttons komen achter de print gesoldeerd.

Display is van de originele print gehaald en allemaal dunne draadjes aan de pennetjes van de display gesoldeerd.
En die draadjes weer aan de originele print gesoldeerd en daarna de display achter 10mm dik plexiglas bevestigd.

Ik heb nog geen foto gemaakt omdat de blauwe led verlichting het nog niet doet, het uitlezen van de display gaat allemaal goed.

Wordt vervolgd,

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Toch even een foto  ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#15
Alles is nu aangesloten met vergulde BNC chassis pluggen ook de DDDAC en dat klinkt "in mijn set" beter dan RCA.

Ook is RG59 75 ohm geprobeerd met vergulde BNC pluggen maar mijn oude vertrouwde RG214 75ohm met vergulde BNC pluggen klinkt toch mooier, ik vind het een neutrale kabel deze RG214 zit al jaren in mijn set.

Rudy
Edit: RG 214 Berkenhoff & Drebes coax kabel.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er allemaal mooi uit..... 8)

Gebruik je nog afstand bediening...vind ik zelf wel erg practisch (ondanks dat ik altijd hele cd''s draai) en je spaart je front...mijn Wadia ziet er zo na -tig jaar nog mooi uit....geen zuur uit de vingertjes op de knoppen.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Quote from: Erik van Voorst on April 12, 2009, 19:00:15
Ziet er allemaal mooi uit..... 8)

Gebruik je nog afstand bediening...vind ik zelf wel erg practisch (ondanks dat ik altijd hele cd''s draai) en je spaart je front...mijn Wadia ziet er zo na -tig jaar nog mooi uit....geen zuur uit de vingertjes op de knoppen.. ;D

Hoi Erik,

De afstand bediening gebruik ik ook, de ontvanger (dat zwarte knopje) is onder het aluminium geplaatst, ingekapseld in een 10mm nylon blokje zodat het niet kan beschadigen als ik hem een keer mee neem voor een luister sessie bij iemand anders  ;D

Ook de plastiek afstand bediening ga ik nog ombouwen in een eigen degelijk ontwerp want dit ding past er natuurlijk niet bij het is nu geen JVC meer  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi

Ik gebruik de Pronto ervoor, deze kun je goed met een learning function alles laten leren van het plastic abtje (waarvan ik er inmiddels 10 heb :-X)...of een jvc .ccf downloaden want de shigaclone bestaat niet op remote central.... ;D....

Je ziet alles staat nog onder de zelfgemaakte Wadia-Layout....mettertijd zal ik wel iets PiTbull achtigs erin bouwen.. :devil:.

Een mega-voordeel is dat je deze Pronto-afstandbediening vanuit de meest onmogelijke hoek opdracht kan laten geven aan je speler.....altijd werkt het... :o 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Magura

Quote from: BMW850 on April 12, 2009, 12:13:32
Toch even een foto  ;)

Ziet er goed uit Rudy!  8)

Hoe bevalt de alwsr super reg. in je setup? Was het weer een stap voorwaarts?


Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

BMW850

#20
Hoi Magura,

Om eerlijk te wezen heb ik te veel modificaties achter elkaar gedaan maar ik kan je dit vertellen het is er in ieder geval niet minder op geworden.
De 1000uF Blackgate STD is nog steeds aan het inspelen en het wordt steeds beter.

De ALWSR Super regulator zoals het op dit moment speelt doet het lekker met klassieke muziek het geeft rust en toch veel dynamiek en emotie.
Ik ga binnenkort nog een Shigaclone klaar maken voor een goede kennis en dan kunnen we een goed vergelijk maken.

De Shigaclone laat ik nu een week inspelen en de blauwe display doet het nu ook.
De volgende stap is een andere uitgangs condensator in de DDDAC het wordt denk ik de nieuwe AudioNote koperfolie (mylar)

De pronto heeft mooie producten Erik, ik heb weer genoeg leesvoer :)

Rudy
Edit: Het frontje moet nog een keer licht geschuurd worden er zaten een paar krasjes op.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

buizengek

top man
ik volg dit nog steeds met veel belangstelling
spijtig dat erik gestopt is,was ook heel interessant
keep up the good work
mvg
buizengek

BMW850

#22
Door deze afgeschermde kabel gaat de gelijkspanning:

DataBus kabel conform ISA/SP-50

De Profibus-PA kabel met Beldfoil is speciaal ontworpen conform de eisen van IEC 61158-2 en ISA/SP-50 voor gebruik in de industriële processturing.
Met Beldfoil wordt een 100% afscherming mogelijk tegen afstraling en tegen instralen van audio- en radiofrequenties.

Zeer goede EMC-afscherming.
2.89 EUR per meter ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

mr TC

Quote from: BMW850 on April 16, 2009, 19:15:30
Rudy
Edit: Het frontje moet nog een keer licht geschuurd worden er zaten een paar krasjes op.


Hoi Rudy,

Het ziet er allemaal top uit.

Om je frontje spiegel glad te krijgen raad ik je 3M Finesse-it polijstmiddel aan.

O.a. hier verkrijgbaar:

http://glider-equipment.nl/catalog/product_info.php?manufacturers_id=57&products_id=510

Wel eerst de wat diepere krasjes wegschuren, anders blijf je poetsen. ;)

Succes,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

BMW850

Teun bedankt voor de tip.

Ook zoek ik nog mooie dempers onder de RVS poten, als er forum leden zijn met goede tips  :blink:
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein