4 Transformatoren in een aluminium kast voor de Shigaclone en DAC, lichte brom

Started by BMW850, March 30, 2009, 20:02:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BMW850

Hallo,

Ik heb 4 Transformatoren in een kast gebouwd zie foto's.
2 Trafo's   100VA 2x12volt.
1 Trafo   100VA 2x9 volt
1 Trafo   500VA 2x12volt.

En nu is mijn vraag, de 100VA Transformatoren brommen wat kan ik er tegen doen.
Heeft het met het magnetische veld te maken om de Transformatoren heen?
Ook zit er een DC Blocker in de meterkast dat kan de boosdoener niet meer zijn.

•   Moet ik de Transformatoren afschermen met metalen platen?
•   De fase komt bij elkaar in de kast en vandaar uit gaat de fase van 1 punt naar de Trafo's.
•   De nul komt aan elkaar in de kast en vandaar uit gaat de nul van 1 punt naar de Trafo's.
•   De aarde komt aan elkaar in de kast en vandaar uit gaat de aarde van 1 punt naar de Trafo's.


Rudy
p.s De Shigaclone is bijna klaar nu de nieuwe voorzijde nog afmaken :yinyang:
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Philipant

Ik denk dat je gewoon moet debuggen: heb je elk van de trafo's al eens apart bedreven in de kast (met de andere niet aangesloten)?
Heb je sterbedrading toegepast (d.w.z. dat de lengte van de conductors tussen het gezamenlijke punt in de kast en de trafo's voor elk van de trafo's gelijk is)?
Daarnaast zie ik dat de trafo's in een soort carré-vorm zijn opgesteld en dat de grote trafo (500 VA) een andere orientatie heeft (hor. ipv vertikaal).
Hoe zijn de 3 naburige trafo's aangesloten? Mij lijkt dat ze als ze in fase zijn aangesloten een negatief effect op elkaars werking hebben (en uit fase een positief effect). Geen effect op elkaar is nog beter: afschermen.

Ik wou wel toevoegen dat de kast een mooie klankkast is; wellicht helpt het om absorberend materiaal toe te voegen.

BMW850

Quote from: Philipant on March 31, 2009, 23:39:25
Ik denk dat je gewoon moet debuggen: heb je elk van de trafo's al eens apart bedreven in de kast (met de andere niet aangesloten)?
Heb je sterbedrading toegepast (d.w.z. dat de lengte van de conductors tussen het gezamenlijke punt in de kast en de trafo's voor elk van de trafo's gelijk is)?
Daarnaast zie ik dat de trafo's in een soort carré-vorm zijn opgesteld en dat de grote trafo (500 VA) een andere orientatie heeft (hor. ipv vertikaal).
Hoe zijn de 3 naburige trafo's aangesloten? Mij lijkt dat ze als ze in fase zijn aangesloten een negatief effect op elkaars werking hebben (en uit fase een positief effect). Geen effect op elkaar is nog beter: afschermen.

Ik wou wel toevoegen dat de kast een mooie klankkast is; wellicht helpt het om absorberend materiaal toe te voegen.

Hoi Philipant,

Ik ga komend weekend de Transformatoren appart aansluiten om te luisteren welke de boosdoener is en ik vind ze ook erg warm worden, de 500VA ong 45 graden ook zonder aangesloten DAC, iemand heeft gemeten dat met de skottky MRS860 dioden de Trafo een paar graden warmer wordt.
De Transformatoren staan momenteel op Berken planken, als de trafo's stiller worden ga ik me bezig houden met b.v. rubber onder de trafo;s.

QuoteMij lijkt dat ze als ze in fase zijn aangesloten een negatief effect op elkaars werking hebben (en uit fase een positief effect). Geen effect op elkaar is nog beter: afschermen.

Zou je dit op een simpele manier kunnen uitleggen b.v met een schema/tekening, omdat ik geen electronische achtergrond heb ben ik wel leergierig.

Rudy


Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Philipant

@BMW850/Rudy

Met mijn boerenverstand doe ik een poging :nervous:

Een trafo bevat 2 spoelen; een primaire en een secundaire spoel.
Het schema dat je hebt gepost begint bij de secundaire spoel en is dus niet compleet.
We kijken verder echter alleen naar het effect van een spoel uit een trafo op een andere spoel uit een andere trafo.

Elke spoel wekt een EM-veld op als de stroom er doorheen verandert. Het veld van een eerste spoel strekt zich ook uit tot de plek waar de andere spoelen (in andere trafo's dus) zijn.
Door een magneet in dat veld te houden en die bijvoorbeeld daarop te laten bewegen, kun je een platenspeler zonder een snaar aandrijven zodat er geen probleem meer is met slijtage van de snaar (Brinkmann Oasis, B&O). Idem voor industriële wasmachines en zelfs sommige luxere types van bijvoorbeeld Miele).
Als een tweede spoel in een wisselend EM-veld komt, zal hij als gevolg daarvan een reactieve stroom laten lopen (vergelijkbaar met hoe je stroom opwekt met de dynamo van je fiets).
Kortom, de eerste spoel creëert een effect in de tweede spoel.
De stroom in de tweede spoel correspondeert op zijn beurt weer met een reactief EM-veld dat tegengesteld varieert als het EM-veld opgewekt door de eerste spoel.

Als ze in fase staan, wekt de tweede spoel juist op het moment dat hij een reactief EM-veld opwekt, zelf ook een actief EM-veld op als gevolg van de stroom waarmee hij door het lichtnet wordt gevoed. Die velden (het actieve veld van de tweede spoel en het reactieve veld van de tweede spoel) zijn tegengesteld en de voedingsstroom van het lichtnet door de tweede spoel en de reactieve stroom door de tweede spoel zijn eveneens tegengesteld.
Als ze uit fase staan, zijn de velden en de stroomrichtingen in en om de tweede spoel gelijkgericht.
Dat vraagt natuurlijk wel dat het fase verschil goed is uitgelijnd  ^-^
Dit vraagt om beschouwing van de elektrische fase maar ook de positie (door de ene spoel/trafo te draaien t.o.v. de andere).

Als je dit soort kruisbestuiving wilt vermijden (minder risico, betere garantie op een minimum resultaat), kun je de velden te blokkeren door de trafo's in aparate Faraday-kooien te zetten. Kortom geleidende isolatie er omheen.

Niet vergeten ook geluidsisolatie er omheen te doen.

Probleem: warmte.
Je trafo's geven warmte af en bijvoorbeeld je voltage regulators (zoals de LM7808) vragen om een heatsink.
Je huidige kast heeft geen koelvinnen. Als je de kast niet kunt wijzigen is wellicht de beste oplossing om aan de bovenkant en onderkant van je kast een fijn metallisch rooster (vgl het rooster van je magnetron) te plaatsen en aan de zijwanden geluidsisolerend materiaal.
Ik kan het niet precies inschatten ahv de foto's, maar worden de metalen delen die je op de kast schroeft ook warm. Zo ja, is dat wellicht nu je thermisch contact. In dat geval is het juist slecht voor de warmte-afvoer om je trafo's op rubber op te stellen (je maakt de weerstand die de warmte ondervindt onderweg naar de kast groter).
Zowieso experimenteren met het opstellen van de kast op mechanisch absorberend materiaal (dan wel op mechanisch isolerende middelen (spikes).

Succes.

BMW850

QuoteProbleem: warmte.
Je trafo's geven warmte af en bijvoorbeeld je voltage regulators (zoals de LM7808) vragen om een heatsink.
Je huidige kast heeft geen koelvinnen. Als je de kast niet kunt wijzigen is wellicht de beste oplossing om aan de bovenkant en onderkant van je kast een fijn metallisch rooster (vgl het rooster van je magnetron) te plaatsen en aan de zijwanden geluidsisolerend materiaal.
Ik kan het niet precies inschatten ahv de foto's, maar worden de metalen delen die je op de kast schroeft ook warm. Zo ja, is dat wellicht nu je thermisch contact. In dat geval is het juist slecht voor de warmte-afvoer om je trafo's op rubber op te stellen (je maakt de weerstand die de warmte ondervindt onderweg naar de kast groter).
Zowieso experimenteren met het opstellen van de kast op mechanisch absorberend materiaal (dan wel op mechanisch isolerende middelen (spikes).

Succes.

Philipant bedankt voor je toelichting.

Er zit een lichte trafo brom in de 100Va trafo's en helemaal niet in de 500Va , ik denk dat het zowieso geen kwaad kan om Faraday-kooien te maken.
De LM7808 en de elco's zitten in de buurt van het Transport en de MSR860 diode's zitten aan de transformatoren vast, zie link: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=86768.0
Omdat er een hele lichte trafo brom in zit ga ik de Faraday-kooien als laatste toepassen, omdat ik nog niet helemaal klaar ben met de Shigaclone.

QuoteIk kan het niet precies inschatten ahv de foto's, maar worden de metalen delen die je op de kast schroeft ook warm. Zo ja, is dat wellicht nu je thermisch contact. In dat geval is het juist slecht voor de warmte-afvoer om je trafo's op rubber op te stellen (je maakt de weerstand die de warmte ondervindt onderweg naar de kast groter).
Zowieso experimenteren met het opstellen van de kast op mechanisch absorberend materiaal (dan wel op mechanisch isolerende middelen (spikes).

De metalen delen (aluminium hoekijzers die standaard aan de trafo's zitten) die aan de kast worden geschroefd worden niet warm.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Een kooi van Faraday houdt een elektrisch veld binnen, geen magnetisch veld!  ;) Wat jij nodig hebt is Mu-metaal.

Overigens kan een DC component op het lichtnet ook je trafo's laten brommen.

BMW850

Quote from: Audioloog on April  5, 2009, 14:04:37
Een kooi van Faraday houdt een elektrisch veld binnen, geen magnetisch veld!  ;) Wat jij nodig hebt is Mu-metaal.

Overigens kan een DC component op het lichtnet ook je trafo's laten brommen.

Ik heb 2 DC Blockers in mijn meterkast, 1 DC blocker voor de eindversterkers en 1 DC blocker voor mijn andere componenten.

Edit: Ik gebruik MUR 1560

Zie foto:
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Het bovenste schema is voor mijn eindversterkers.
En deze voor de DAC en andere lichte stroom verbruikers maar hier gebruik ik 6 diodes.
Ik weet niet of ik het goed uitleg 3 diodes achter elkaar de ene richting uit   :turn:  en de andere 3 diodes achter elkaar de tegengestelde richting.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Philipant

Inderdaad is by lage freqs zoals 50 Hz de Faraday kooi wellicht weinig effectief  :-[

Overigens, wat betreft DC schreef Rudy dat hij een DC-blocker heeft toegepast en dat dat de oorzaak niet zou kunnen zijn.

BMW850

Ik heb net even de kap open gemaakt en geluisterd en het is alleen de 100VA 2x9 volt die bromt, zie foto.
Heeft dit een bepaalde reden?

Rudy
Edit: Heb net de fase en de nul van de trafo omgewisseld maar dat maakt niets uit!
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rowdy


MdB

Quote from: Rowdy on April  5, 2009, 20:42:02
Als je de moeren van de trafo wat vaster draait.
Misschien heeft de transformator te kort in de lakbak gezeten en het ijzerpaket daardoor rammelt. (vervangen?!).
Beter duur dan niet te koop.