Het Marquee 8500 ultra topic

Started by Icarus314, March 14, 2009, 12:40:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Icarus314

Quote from: Arno P on April  6, 2009, 13:30:34
niet onaardig plaatje

Zelf vind ik de scherpte de goede kant op gaan met 1080p, veel meer dan de runco die ik had, ik heb ook wel het idee dat hij het kan oplossen. Maar wel vind ik met de hd144 de gamma wat minder, ik zie echt wat minder groen in low ire gebieden, dat is wel vervelend. hopelijk fixt Reinier dit nog of anders een nieuwe groene buis. De kleuren zijn wel veel mooier dan met de hd8 zonder twijfel, de mindere lichtoutput is niet opvallend.

zuidwester

Ik moet zeggen live ziet het plaatje er nog veeel beter uit
bedankt trouwens voor de link naar de handleiding (ik had een manual vd normale 8500 maar er zijn een aantal dingen toch anders)
Ik ben trouwens nu ook actief op zoek naar een Eye One colormeter (net een gemist op mp voor 75euro)
inmiddels is het me trouwens gelukt een film af te kijken zonder de kleur/cont./bright. bij te stellen wat voor mij een hele prestatie is ;D

QuoteMaar wel vind ik met de hd144 de gamma wat minder, ik zie echt wat minder groen in low ire gebieden, dat is wel vervelend.
hetzelfde effect had ik ook met de gel filters hoewel je daarbij natuurlijk zelf de intensiteit vh filter kan bepalen (heb hier groen 30cc en 60cc en nog wat lichtere)
nadeel met gelfilters is dat het beeld iets diffuser word. (ik probeer nog steeds glas te krijgen)
ontferm U over ons

BarcoCRT

Quote from: zuidwester on April  6, 2009, 18:50:48
inmiddels is het me trouwens gelukt een film af te kijken zonder de kleur/cont./bright. bij te stellen wat voor mij een hele prestatie is.
Dat is een kwestie van even AVSHD opzetten en 2 tellen later staan contrast en brightness goed, alhoewel een color analyzer wel helpt om te kijken wanneer blauw ophoudt.
Quote from: zuidwester on April  6, 2009, 18:50:48
hetzelfde effect had ik ook met de gel filters hoewel je daarbij natuurlijk zelf de intensiteit vh filter kan bepalen (heb hier groen 30cc en 60cc en nog wat lichtere)
nadeel met gelfilters is dat het beeld iets diffuser word. (ik probeer nog steeds glas te krijgen)
Met glycol van een 800/801/125X/7X ben je helemaal de man. Primaries vrijwel spot-on en geen aantasting van het optische pad. Echt een no-brainer voor een fijne 8" projecor. Misschien wel de beste keuze op HD145 na.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Icarus314

Inmiddels de hdfury uit de keten van de ps3 er tussen uit en het is meteen nog een behoorlijk stuk scherper en lichter op een of andere manier  ;D

En ook de Marquee nu met een lier aan het plafond wat een heleboel veranderingen in de ophanging betekent maar hij is nu door één persoon naar boven en naar beneden te halen.

Het volgende wat ik ga doen is die HV test uitvoeren om te zien of de HV goed is, ik ben er nog niet aan toegekomen.

In het echt is het beeld mooier omdat de fotocamera ruis introduceert die ik in het echt niet zie maar ja.  :-\

zuidwester

QuoteEn ook de Marquee nu met een lier aan het plafond wat een heleboel veranderingen in de ophanging betekent maar hij is nu door één persoon naar boven en naar beneden te halen
Dat vraagt om weer een fototje
ontferm U over ons

Icarus314

Hier dan een fototje. De lier staat op de zolder en de Marquee hangt nu aan twee haken in zijn evenwichtspunt. Opheisen gaat prima, dan in de haken hangen en de lier een beetje vieren. Op deze manier is hij ook nog extra gezekerd door de lier.

Wel een gaaf gevoel als je met die gele knop de Marquee naar boven kunt takelen  ;D Het leuke van deze constructie is natuurlijk ook dat ik de beugel van mijn runco heb gebruikt en dat die op iedere crt moet kunnen natuurlijk. Je moet rekening houden met de toekomst  :bigsmile:





Icarus314

#56
De rest...

zuidwester

Dat heb je snel gedaan en ziet er handig uit!
klasse!
ontferm U over ons

Icarus314

Quote from: zuidwester on April  7, 2009, 23:13:14
Dat heb je snel gedaan en ziet er handig uit!
klasse!


Thanks! Ik heb eindelijk vanacht de blu-ray van sunshine eens helemaal gezien. Erg indrukwekkend. Ik zou haast zeggen ja dit mag wel zo  ;D

Icarus314

#59
Quote from: zuidwester on April  6, 2009, 18:50:48
inmiddels is het me trouwens gelukt een film af te kijken zonder de kleur/cont./bright. bij te stellen wat voor mij een hele prestatie is ;D

Ik heb nu een grayscale calibratie gedaan waarbij ik in het low ire gebied de kleuren zo dicht mogelijk bij elkaar heb. Dat betekent dat vanaf 70 ire groen al sterk wegvalt zelfs met laag contrast. Op deze manier zie ik wel meer in low ire gebieden en wit ziet er nog behoorlijk wit uit. Misschien ook iets voor jou om de drive zo te regelen dat groen wat undershoot heeft in hoge ire gebieden maar groen met de g2 behoorlijk hoog te regelen voor de gamma in donkere scenes. Als je de drive echter te hoog zet worden alle huidskleuren wel groen en dat is echt niet om aan te zien.

Aanvulling, ik zet nu het testpatroon op met de black levels 17 en hoger en schakel alleen groen in en regel met alleen de g2 van groen het zo dat deze levels zichtbaar zijn (brightness 50). Dan met de meter rood en blauw g2 zelfde en gelijk trekken bij 30 ire met de meter. Vervolgens de drive's met de meter. Daarna nog een keer de brightness controleren met het blacklevel testpatroon. Zo heb ik de juiste brightness ook bij controle met testfilms.

zuidwester

QuoteIk heb nu een grayscale calibratie gedaan waarbij ik in het low ire gebied de kleuren zo dicht mogelijk bij elkaar heb. Dat betekent dat vanaf 70 ire groen al sterk wegvalt zelfs met laag contrast. Op deze manier zie ik wel meer in low ire gebieden en wit ziet er nog behoorlijk wit uit. Misschien ook iets voor jou om de drive zo te regelen dat groen wat undershoot heeft in hoge ire gebieden maar groen met de g2 behoorlijk hoog te regelen voor de gamma in donkere scenes. Als je de drive echter te hoog zet worden alle huidskleuren wel groen en dat is echt niet om aan te zien.
Ik zal het nog eenss proberen
Verder heb ik alleen rood gefilterd (30 procent) en ik vermoed dat dat de rode buis iets in toom houd.
hoewel zonder meter blijft het natte vinger werk


Dat ik met de brightness loop te spelen is omdat er een vrij grote variatie tussen films in de zwartwaarde zelfs grote verschillen in de balken bij een 2.35  beeld (en ik hou van diep diep zwart daarvoor draai ik nog met crt) maar ik ben inmiddels een paar films verder en ik kan me nog steeds redelijk beheersen
ontferm U over ons

Icarus314

Quote from: zuidwester on April  9, 2009, 03:59:24
Verder heb ik alleen rood gefilterd (30 procent) en ik vermoed dat dat de rode buis iets in toom houd.

Wat voor filter heb je daar nu voor gebruikt? Er werd een opmerking gemaakt over met glycol filteren, hoe werkt dat? Zit er toch een koelvloeistof in die tube die vervangen kan worden?

zuidwester

#62
QuoteWat voor filter heb je daar nu voor gebruikt? Er werd een opmerking gemaakt over met glycol filteren, hoe werkt dat? Zit er toch een koelvloeistof in die tube die vervangen kan worden?
gewoon met een rood gelfilter (ik ben nog achter een glasfilter aan)
Inderdaad glycol is de koelvloeistof die in /voor je tube zit en die kan je vervangen voor gekleurde van een andere CRT of zelf kleuren met inkt.
Curt heeft er een goed verhaal over. Ik heb een paar keer  getwijfeld maar vind het best een grote operatie
http://www.curtpalme.com/Tinting_Glycol1.shtm
ontferm U over ons

Icarus314

Inderdaad als hij begint over drie druppel van zoveel gram inkt dan weet ik wel hoe lastig dit is, moet je eerst een laboranten opleiding inclusies aparatuur voor aanschaffen  ;D

jantje112

Quote from: Icarus314 on April  9, 2009, 18:41:05
Inderdaad als hij begint over drie druppel van zoveel gram inkt dan weet ik wel hoe lastig dit is, moet je eerst een laboranten opleiding inclusies aparatuur voor aanschaffen  ;D


Gewoon voor een paar tientjes een sony 10xx opscharrelen. Dan heb je precies de juiste mix

Icarus314

#65
Vanmiddag kwam het cinemat ss  http://www.designcreations.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=77 of te wel tommy doek van GTDesign binnen. Dit doek heeft een gain van 1.3. Ik had vroeger het tommy doek met grijze achterkant met gain 0,9. Het verschil is behoorlijk groot. Echt meteen veel meer licht. Nog steeds in de behuizing die ook door GTDesign gemaakt is ziet het er netjes uit  ;D

zuidwester

QuoteVanmiddag kwam het cinemat ss  http://www.designcreations.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=77 of te wel tommy doek van GTDesign binnen. Dit doek heeft een gain van 1.3. Ik had vroeger het tommy doek met grijze achterkant met gain 0,9. Het verschil is behoorlijk groot. Echt meteen veel meer licht. Nog steeds in de behuizing die ook door GTDesign gemaakt is ziet het er netjes uit
Nice,
Heb je ook een hogere reflectie kunnen meten? (in verhouding tot je oude doek)
ontferm U over ons

Icarus314

Ja, ik meet een betere reflectie die iets groter is dan het verlies dat ik had door met de gefilterde hd144 te werken.

Icarus314

#68
Na lang wachten is gisteravond Reinier bij mij langs geweest en ook Peter (zuidwester) was bij de sessie aanwezig.

Ik heb er veel van geleerd, met name astigmatisme met de Marquee met de 2 pool (handmatig) en de 4 pool (electrisch) heb ik nu veel beter begrepen. Ezelsbruggetje underfocus bij de 2 pool en overfocus bij de 4 pool, de 2 pool met lijnen patroon en de 4 pool met stippen patroon. Bij de lijnen zowel horizontaal als vertikaal de heldere streep in het midden zien te krijgen. De stippen zo rond mogelijk maken.  ;D

Verder was het erg gezellig en ging Reinier veel te laat terug  ;D Reinier, je hebt nog een fles whisky te goed heb ik met Peter afgesproken, even kijken hoe we die bij je krijgen! Gewoon hartstikke bedankt nog!

Maar waar het om ging was om vast te stellen wat er nu aan de hand was. Reinier zag al snel dat bij een contrast vanaf 40 de groene tube aan zijn plafond zat, lichtopbrengst was 3,8 ftlb.

Reinier had de Sencore mee en na het voetje behoorlijk omgesoldeerd te hebben zijn er twee groene tubes doorgemeten. Hier de resultaten volgens Reinier:

Quote
- Buis in die de 8500 zit geeft goede meetwaarden op de Sencore. Een shotje 're-activate' met de Sencore geeft geen positieve verandering, dus de buis is echt goed.

De losse buis daarentegen heeft wel problemen, en heeft simpelweg te weinig emissie.

De vraag blijft dan:
Waarom heeft de projector in zijn geheel zo weinig lightoutput?


Reinier ontdekte dat de groene tube een ander type fosfor heeft dan de rode en de blauwe. De rode en de blauwe hebben pt22 en de groene heeft pt43. Aangezien de tube wel goed is zou het zo kunnen zijn dat dit type fosfor gewoon anders reageert. Dit punt wordt ook op het avs forum uitgezet in de hoop dat daar een expert is op pt43 fosfor gebied. Het idee was dat dit type fosfor veel geler is dan pt22 en dat door het filteren er veel licht verloren zou kunnen gaan. Gisteren konden we dat niet testen maar dat heb ik vandaag gedaan.

-----metingen van vandaag-----------


Ik heb een primaries meting gedaan van dit groene fosfor met de hd144 en zonder. Deze metingen heb ik door twee plaatjes bijgevoegd. Het valt op dat het pt43 ongefilterd veel rood heeft (33% rood bij 129% groen in het plaatje met de getallen) daar gaat door het filteren behoorlijk wat licht verloren maar of dit nu de lage lichtoutput verklaart laat ik even aan de reactie van Reinier over die deze plaatjes nu ook ziet. Overigens zijn de primaries metingen zo gedaan dat de niet gemeten tubes uit stonden, het rood is dus echt van de groene tube afkomstig.

Links en boven zijn ongefilterde plaatjes. Rechts en onder zijn de plaatjes met de hd144 gefilterde groene lens. Rood was in beide gevallen met de hd144 gefilterd, blauw had in het geval met de ongefilterde groen niet eens een lens  ;D (toch nog aardige coordinaten voor blauw zonder lens  :tounge2:)

ongefilterd groen
x=0,342
y=0,568
Y=17,3

gefilterd groen
x=0,312
y=0,592
Y=14,1

Ideaal rec 709
x=0,300
y=0,600

Icarus314

#69
Een tweede punt dat Reinier opviel was:

Quote
- Waarom defocussen de kleuren zo enorm wanneer het contrast boven de 45-50 komt? Het is echt extreem, andere merken zoals BARCO, NEC hebben dit absoluut niet.

- Is het defocussen van de kleuren (mede) verantwoordelijk voor de verhoogde toename van lightoutput van rood en blauw wanneer het contrast boven de 45-50 komt? Anders geformuleerd: Wat zou het gedrag mbt individuele lightoutput van de buizen zijn wanneer de focus niet zou verslechteren bij een verhogen van het contrast?


Al met al heeft het astigmatisme een behoorlijk scherper plaatje weer ogeleverd zag ik vandaag nog. Ook leek toch de gamma op groen wat rechter te lopen wat misschien toch door de sencore komt? Tussenresultaat blijft dat zoals Reinier aan het begin al opmerkte het er gewoon hartstikke goed uitzag ook de grayscale en dat je op het eerste gezicht denkt dat er niets aan de hand is gelukkig, wel wat roodzweem als je contrast boven de 50 zet.


Icarus314

#70
Nog een korte aanvulling:

Ik lees dat p43 fosfor gebruikt wordt vanwege de korte retrace time vooral in stereoscopische projectoren. En inderdaad deze projectoren komen uit een stereoscopische cinema.

Quote
P43 is preferred for stereoscopic applications, where 96 hz and 104 hz are not unusual. P43 also loses some light output when driven hard. Flicker will be more apparent at 50-60 hz for video.

Dus goede kans dat het fosfor iets van zijn licht kwijt is en misschien dat Peter eens met zijn htpc op een hogere frequentie kan testen of er meer licht uitkomt ?

http://www.phosphor-technology.com/products/crt.htm



jantje112

Dat marquee's snel bloomen op hoger contrast komt door het slechte ontwerp van de focusspoelen. Vervangers van de barco/sony 1292 leveren een veel beter resultaat.

Helaas zijn die echter nauwelijks meer te vinden wegens bovenstaande reden.

Gerbrand

Ik vroeg me al af waarom Reinier opeens allerlei vragen over Marquees ging stellen op curtpalme.com, maar hij was dus bij jou langs geweest :D

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Icarus314

Quote from: Gerbrand on May  8, 2009, 20:30:14
Ik vroeg me al af waarom Reinier opeens allerlei vragen over Marquees ging stellen op curtpalme.com, maar hij was dus bij jou langs geweest :D

Gerbrand

Ok die ga ik even opzoeken, ik heb weer een vraag op AVS gezet waar ik toevallig ook een draadje over p43 fosfor vond.

Icarus314

Quote from: jantje112 on May  8, 2009, 19:51:07
Dat marquee's snel bloomen op hoger contrast komt door het slechte ontwerp van de focusspoelen. Vervangers van de barco/sony 1292 leveren een veel beter resultaat.

Helaas zijn die echter nauwelijks meer te vinden wegens bovenstaande reden.

Ok, weet ik waar ik allemaal op moet letten als ik ebay afstruin  ;)