Dag Bart,
Mijn Ht zit ook in een gegoten kelder, en maak je geen zorgen, die zijn waterdicht op zich.
Wel een paar belangrijke aandachtspunten, want mijn kelder slikte in het begin aardig water.
Laat de overgang van beton naar muur heel zorgvuldig afwerken. Daar zit de grootste kans op vochtinsijpeling.
Werk dit af met bitumen.
Voorzie ook een noppenplaat, die eventuele waterdruk tegen de muur wegneemt (kost niet veel , maar doet veel)
Zit je in een vochtig gebied? Leg dan onder de bovenrand van de kelder (ong 40cm onder de bovenrand van je beton) rondom een drainagebuis.
Gewoon eerst een textieldoek, een lading kiezels, een koko'sbuis, weer een lading kiezels, en dan de textieldoek toevouwen tot een grote worst.
Als de noppenplaat tegen de muur tot aan deze drainagekomt, heb je zeker geen waterdruk meer ter hoogte van je welfsels.
De rest van je betonkelder is zowieso waterdicht.
Zeker direkt doen,....ik heb het later moeten heropengraven, en dat is rot, maar mijn enorm vochtprobleem was er wel definitief mee van de baan.
kontroleer ook de overgang tussen vloer van de kelder en de keldermuren. Daar kan ook soms een probleempje zijn.
Let erop bij de uitvoering dat de aannemer correct hoekplaten zet.
Details , die heel wat problemen kunnen voorkomen.
Geert