Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

Ja wat dat betreft ben ik niet een beste kalibrator  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Maar het is wel een serieus probleem. Gamma bereken je eigenlijk met de hulp van een meting van het omgevingslicht. Je kunt niet zo maar 2.4 invullen toch? Of zie ik dat verkeerd? Ik heb tenminste geleerd om gamma een beetje naar eigen voorkeur te doen wat afhankelijk van de ruimte.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

THX-UltraII

#702
post deleted om discussie met Doorhof te voorkomen

peter69nl

Ik heb nog wel een vraagje. Ik heb een epson tw5500, heb daar sinds kort een nieuwe lamp inzitten (50 uurtjes gedraaid) en ben hem nu met de i3 display aan het kalibreren. Alles gaat goed, behalve dat de gamma helemaal verkeerd eruit komt. Ik kom steeds op 1.9 vanaf 0IRE tot 1.4 bij 100 IRE uit, zelfs bij een setting van gamma op 2.4 in het menu. Ik kalibreer op de HD mode, D6500 en brightness en contrast zijn netjes met DVE ingesteld.

Alle andere kalibraties op andere toestellen (plasma TV, led etc) lukten wel allemaal zonder problemen met de gammawaarden.

Ligt dit nu aan de nieuwe lamp en trekt dit vanzelf weg?

Trouwens op 200 uur breng ik hem weer keurig naar Frank toe voor een professionele calibratie.
Epson TW5500 | Popcorn Hour A-200 | 2x Quad 22l2 |  1 x Quad L- centre | 2x Quad 12l | | 2x Tangent EVO | QNAP 219 | Onkyo TX-SR876 | Oppo 971h | Squeezbox Duet | Squeezebox Radio | Panasonic 37PV60

apogeefreak

De gamma moet een klein bultje maken in het lage gebied toch? Heeft de Sony niet zo'n gamma setting? Op de JVC zie je het in het menu terug en kun je het zelfs bijstellen.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

henrykb

nou nog een topic voor de superdummy's  :wacko:
had ook een xrite disp2 aangeschaft met idee, misschien niet optimaal, maar
zal toch wel verbeteren.
Blijf al steken bij de gamma, hoe meer ik corrigeer, hoe meer ie uit de pas loopt.
Dussss, ik doe maar gewoon kijken, en wat beste lijkt, maar zo laten.
Vak apart, zoveel is wel zeker. Zeker niet even wat meetwaardes bekijken, en her
en der maar wat aanpassen waarvan je denkt, die zal er wel mee te maken hebben.
Overigens.. Panasonic PT AE2000.

KillerbeeNL

#706
Quote from: henrykb on June 20, 2013, 16:25:45
nou nog een topic voor de superdummy's  :wacko:
had ook een xrite disp2 aangeschaft met idee, misschien niet optimaal, maar
zal toch wel verbeteren.
Blijf al steken bij de gamma, hoe meer ik corrigeer, hoe meer ie uit de pas loopt.
Dussss, ik doe maar gewoon kijken, en wat beste lijkt, maar zo laten.
Vak apart, zoveel is wel zeker. Zeker niet even wat meetwaardes bekijken, en her
en der maar wat aanpassen waarvan je denkt, die zal er wel mee te maken hebben.
Overigens.. Panasonic PT AE2000.

lezen lezen en lezen, en uitproberen welke instelling wat doet in de cijfers en grafieken en vooral kijken wat er visueel gebeurd als je iets veranderd (op jouw toestel).

leuke en tijdrovende hobby ;D
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

HJ

Sinds een tijdje heb ik een sony vw95, beeld is prima maar ik heb ook nog een irite display pro in de kast liggen en wilde weer eens verdiepen in het zelf calibreren van de sony. Als software heb ik hcfr.
Ik heb me al flink ingelezen, dit topic, kurt palme, hcfr etc maar ik zal door veel te doen het moeten leren lijkt het.
Het is voor nu nog niet de bedoeling om een 100% perfecte calibratie voor elkaar te krijgen maar puur om eea te leren en te begrijpen. Ik projecteer in een woonkamer met witte muren en plafonds maar verder wel goed donker. Scherm is een 100" beamax 16/9.

Als eerste heb ik (bijna)alle standen gemeten en de de beste er uit gepikt.
Ik meet altijd op low lamp modus met de iris uit.

Als werk volgorde probeer ik aan te houden:

1 brightness en contrast levels
2 kleuren driehoek meten
3 de primaire kleuren naar de juiste coordinaten brengen en de juiste luminantie ervan dmv cms
4 grayscale afstellen
5 kleurendriehoek meten
6 de secundaire kleuren afstellen incl luminantie.

Eigenlijk gaat het best aardig, de primaires en secundaires krijg ik nagenoeg perfect en ook de luminantie ervan. Maar dat is alleen op 100%.
Op 25%, 50% en 75% klopt het niet. Ik zou natuurlijk ook op 75% kunnen calibreren en kijken hoe dat gaat uitpakken.
Wat mss ook kan is de cms gebruiken.
Ik heb color en hue voor de coordinaten en luminantie regeling. Hiermee heb ik alle 6 kleuren op 100% gekregen.
Nu heb ik nog 2 opties per kleur in het cms. Voor zover ik nu heb gezien werken ze niet op de 100%. Het zijn een soort taartpuntjes, 6stuks en elke kleur 1.
Deze puntjes kun je verdraaien naar de naast gelegen kleuren. Ook kun je ze smaller of breder maken.

Heeft iemand een idee hoe dit werkt en wat ze beinvloeden?



home@the movies

QuoteEigenlijk gaat het best aardig, de primaires en secundaires krijg ik nagenoeg perfect en ook de luminantie ervan. Maar dat is alleen op 100%.
Op 25%, 50% en 75% klopt het niet. Ik zou natuurlijk ook op 75% kunnen calibreren en kijken hoe dat gaat uitpakken.
Wat mss ook kan is de cms gebruiken.
Ik heb color en hue voor de coordinaten en luminantie regeling. Hiermee heb ik alle 6 kleuren op 100% gekregen.

In principe kalibreer je nooit op 100 maar wel op 75% saturatie, het feit dat je op 25, 50 en 75 niet juist zit heeft te maken met het niet lineair reageren van de color decoder. Dit is iets waar je met het huidige CMS systeem niets aan kan veranderen omdat je dus enkel op één punt kan kalibreren.
Vandaar dat het zo belangrijk is om ervaring op te doen en te zien welke preset het meest correct de tracking van de kleuren doet.
Vaak is het zo dat waneer je op 75% gaat afregelen, de 25, 50 en 75 een stuk beter voor de dag komen, een kleine oversaturatie op 100% zou dan wel kunnen maar is meestal in beeld niet zichtbaar omdat 100% saturatie gemiddeld gezien niet zo vaak voorkomt.
tegenwoordig is bij de nieuwere projectoren de color tracking op de lagere waardes wel een stuk beter, hoogst belangrijk om dus een color sweep en color tracking te doen om tot een juiste calibratie te komen.


HJ

Kijk, zoiets had ik al begrepen maar jouw uitleg is top. Ik zal het even opnieuw doen op 75%.
Maar dan blijft mijn vraag over de "taartpunten"...
Met color,hue en luminantie regel ik die punten maar ik heb nog 2 instellingen binnen de cpm.....

Is er een mogelijkheid om screenshots oid te maken binnen  hcfr?  De hcfr files kan ik via dit forum niet uploaden.

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling
Let goed op dat als je analyzer ouder is dan 2 jaar je flinke afwijkingen hebt.
We adviseren om elke 1-1.5 jaar max 2 je analyzer te vervangen.
Vooral de tristimulus units lopen flink weg.

Verder is 75% inderdaad het beste.
De taartpunten kun je beter standaard laten staan. In de meeste gevallen gaat dat gewoon Goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#711
Mijn meter is nog niet zo oud maar daarbij zijn de metingen zeer constant. Hetcgaat mij ook niet om de absolute waardes maar om het geheel te leren begrijpen wat me nu aardig begint te lukken al kost het veel tijd.

Gisteren heb ik mijn "beste" calibratie zonder rcp nog eens gedaan.
Ik zal ook de calibratie met rcp aan op 100% nog eens doen en daarna een calibratie op 75% met rcp aan maken. Ik zal de screenshots van alle 3 hier dan plaatsen.

Waarom de taartpuntjes std laten staan Frank? Waar hebben ze invloed op? Naar mij idee niet op de 100% punten, die veranderen vrijwel niet als ik ze verschuif.
Ik kan me niet voorstellen dat sony deze instellingen voor niets erin gebracht heeft.ze zitten in het cms dus moeten ze iets doen binnende kleuren driehoek lijkt me.
Het vreemde vind ik dat je de taartpuntjes kunt draaien maar je kunt de waarde ervan niet veranderen. Ergens moet het mee reageren....
De luminantie?

J.A.F._Doorhof

Er zitten wel meer dingen in displays waarvan ik denk "tja.... waarom"
Die taartpuntjes zoals je ze noemt zijn feitelijk veranderingen van de gebieden die je aanpast binnen je CMS, beter is gewoon afblijven.

Even over constante metingen... dat heeft weinig te maken met afwijkingen, ik heb een spyder liggen van 5 jaar oud en die meet ENORM constant... maar hij wijkt wel ENORM af in vergelijk met een nagenoeg nieuwe X-rite.

Voor grayscale zijn de goedkope meters wel goed, maar voor CMS vind ik ze toch wat tricky, we gebruiken zelf een C6 en een 2 spectrometers en die lopen alle 3 redelijk gelijk op met CMS, als ik een Spyder pak of een goedkope Xrite dan zit daar regelmatig meer dan 5% afwijking in. Voor sommige "waar zeur je over" maar als je over alle instellingen die 5% bij elkaar optelt.... tikt toch wel aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 16, 2016, 08:30:25
Even als aanvulling
Let goed op dat als je analyzer ouder is dan 2 jaar je flinke afwijkingen hebt.
We adviseren om elke 1-1.5 jaar max 2 je analyzer te vervangen.
Vooral de tristimulus units lopen flink weg.

Verder is 75% inderdaad het beste.
De taartpunten kun je beter standaard laten staan. In de meeste gevallen gaat dat gewoon Goed.

Tristimulus (b.v Spyders) hebben een filter welke door de jaren heen "verkleurd".

Photospectrometers (i1pro/i1pro2 etc.) hebben geen filter dus daar zijn de afwijkingen minimaal indien deze droog stof en stootvrij worden opgeborgen.

Er kan natuurlijk voor iedere omstandigheid zoals afwijkingen in de meter of bij het meten van een bepaald type display een "software kalibratie" door de fabrikant geleverd worden welke deze afwijking van de meter corrigeert/kalibreerd.

Om nou direct te zeggen dat ELKE meter uiterlijk na 2 jaar vervangen moet worden behoeft wel een toelichting , en niet alleen vanuit professioneel gebruik met DAT als reden.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Trap niet in de "onzin" dat software zich aanpast aan het verloop van een meter (niet dat jij dat zegt) de filters verkleuren allemaal anders namelijk.

Wij vervangen hier bv ook Colorcheckers elke 12-15 maanden.

Alles verkoopt ook een spectrometer. Die laatste kan alleen weer gecorrigeerd worden.

Vraag is ziet alleen een pro dit?
Jammer genoeg niet. Laatst nog een klant gehad die kwam met de opmerking dat zijn monitor veels te rood was. Bleek inderdaad aan een 3 jaar oude spyder te liggen. Nieuwe geleverd en piek fijn in orde.

Als professioneel calibrateur zijn we natuurlijk wel nog kritischer. Vandaar dat mijn analyzers elk jaar worden gechecked en de C6 elke 2 jaar vervangen.

Voor bepaalde toestellen en schermen zijn trouwens wel correctie protocollen maar dat komt omdat dit te "standaardiseren" is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#715
Voor mij nog niet zo interessant omdat ik graag wil begrijpen wat er gebeurd en dat lukt prima. Voor een echte goede calibratie te zijner tijd  mss een verse meter aanschaffen.

Maar zoals ik het nu begrijp calibreert men dus op 75% en bij de rest van de driehoek moet je maar hopen dat dat goed  staat.
Maw 3/4 van de cms staat er gewoon naast indien de color decoder niet goed zn werk doet?

Op 75% een compromis sluiten zodat de overall afwijking het beste is zou dus voor nu het beste resultaat geven?

J.A.F._Doorhof

Je kan een sweep meting uitvoeren als je het zeker wilt weten.
Calibreren is een groot gedeelte compromissen maken. En dat is nu net het moeilijke.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 17, 2016, 17:42:05
Je kan een sweep meting uitvoeren als je het zeker wilt weten.
Calibreren is een groot gedeelte compromissen maken. En dat is nu net het moeilijke.
Daar ben ik inmiddels wel achter frank... [emoji23]

HJ

#718
Ik kan wel weer wat hulp gebruiken [emoji4]
Ik heb nu een afstelling zonder cms,  één op 75% en één op 100% met bijbehorende correcte luminantie.
De cms afstellen gaat eigenlijk prima als je het doorhebt.
Voor nu laat ik het even zo want ik ga verder met gamma en de grayscale, ik moest wachten op een verloop stekkertje voor de vw95.

Ik had de grayscale in het usermenu zo goed mogelijk gedaan. Ik had bias en gain voor alle 3 de kleuren redelijk voor zover mogelijk. Dan kom je er achter dat die twee instel mogelijkheden gewoon niet toereikend zijn.

Ook heeft de vw95 10 opties om het gamma in te stellen. Ik heb ze allemaal gemeten en niet één komt ook maar in de buurt van gamma 2.2
Ik kwam uit op gamma instelling 4.
Deze geeft bij mij een gemeten gamma van 1.7
Dat is veels te licht lijkt mij als 2.2 ongeveer ideaal zou moeten zijn.
Nu heb ik de vw95 aan een laptop gehangen en ik kan custom gamma aanmaken  (64 punts schat ik) dit kan op de gehele gamma maar dus ook per kleur.
Dwz dat ik eigenlijk een perfecte grayscale kan creëren.  Eerst heb ik de bias en gain weer neutraal gezet.  Daarna heb ik eerst de gamma naar 2.0 gebracht en gewoon (redelijk) vlak gemaakt. Ik weet dat het een curve moet worden maar dat is voor later.
Daarna heb ik rood en blauw (redelijk) vlak gemaakt.
Tot zover prima en de grayscale is zowat perfect. Delta e is bijna overal onder de één maar dat komt vanzelf als de kleuren goed tracken merk ik.

Maar nu mijn vraag:

Ik heb gemerkt dat de standaard instelling voor gamma 4 bij mij een gemeten gamma van 1.7 geeft terwijl bij anderen (in een bat cave) dat een gemeten gamma van 2.2 geeft.
Ik heb een normale woonkamer met witte muren en plafonds en een gewoon wit scherm.
Ik denk doordat alle wanden het licht reflecteren het gemeten gamma omlaag halen naar 1.7. Immers het terug kaatsende licht zorgt ervoor dat zwart donker grijs word. Laat ik ergens wat licht branden dan gaat de gamma nog verder omlaag.

Is het dan correct dat ik de custom gamma toch naar 2.0 oid trek? 
Ik snap niet goed wat die gamma precies inhoudt. De uiteindelijk blacklevel (brightness ) instelling is redelijk gelijk gebleven. Maar wel is het beeld " voller" lijkt het.

J.A.F._Doorhof

In principe heeft de ruimte en aanwezig licht invloed op de gamma.

De 64 punts en 10 punts en 20 punts calibratie opties ben ik zelf altijd heel voorzichtig mee. Voor je het weet kom je in aanraking met slechte gradiënten in het beeld of zelfs blokvorming.

Je hebt niet de oneindige mogelijkheid om aan curves "te trekken" je kan beter een afwijking onder de 5% accepteren dan met een 10-20-64 punts te proberen onder de 0.5% te komen. Tenzij je het heel "glooiend" houdt.

Denk aan photoshop. Als je een raw file op 16 bits bewerkt en je gebruikt curves op 2 punten gaat dit perfect. Ga je naar 3 of meer punten zul je meteen zien dat dit problemen geeft tenzij je het heel voorzichtig en "glooiend" doet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 29, 2016, 09:13:13
In principe heeft de ruimte en aanwezig licht invloed op de gamma.

De 64 punts en 10 punts en 20 punts calibratie opties ben ik zelf altijd heel voorzichtig mee. Voor je het weet kom je in aanraking met slechte gradiënten in het beeld of zelfs blokvorming.

Je hebt niet de oneindige mogelijkheid om aan curves "te trekken" je kan beter een afwijking onder de 5% accepteren dan met een 10-20-64 punts te proberen onder de 0.5% te komen. Tenzij je het heel "glooiend" houdt.

Denk aan photoshop. Als je een raw file op 16 bits bewerkt en je gebruikt curves op 2 punten gaat dit perfect. Ga je naar 3 of meer punten zul je meteen zien dat dit problemen geeft tenzij je het heel voorzichtig en "glooiend" doet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dat snap ik. Meestal is er ook een oorzaak waardoor je niet verder kan
Maar in dit geval met de sony kun je niet echt fout gaan wat dat betreft. Je trekt de curve in een glooiende baan en ergens anders gaat hij de verkeerde kant op. Ik hoef opzich ook niet heel veel correctie uit te voeren maar mijn vraag is wat kan ik het beste met de gamma doen?
Kan ik die het beste naar de 2.2 trekken ondanks dat het om een woonkamer met witte muren etc gaat?

De 10 standaard gammas geven bij mij waardes richting de 1.5 gamma etc.

Laat ik de vraag zo stellen:
Als je een compleet rechte gamma hebt van zeg 1.8
Wat is dan het verschil met een compleet rechte gamma van zeg 2.0?

J.A.F._Doorhof

Is niet zo te zeggen. In een batcave gebruik je een andere gamma dan in een lichtere kamer bv ik probeer meestal voor 2.4 te gaan voor rec709 eindelijk bt1886.

Probleem is dat als een iris gebruikt je eigenlijk sowieso je gamma al veranderd. Ik raad dus meestal aan gewoon te kijken wat er Goed oogt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Ik zal er ook één maken op 2.25 en dan vergelijken met de huidige en de std. 4 Setting.
Maar het komt er dus eigenlijk op neer dat als je de projector calibreert in een goede donkere ruimte deze calibratie (iig de gamma) niet meer correct is voor in een normale huiskamer met witte wanden etc.


williams

Ik wil je niet verontrusten maar het lijkt erop of je sony beamer last heeft van het van het degraderen van de panelen waardoor je niet meer op de juiste gammacurve komt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

HJ

Quote from: williams on September 29, 2016, 19:46:51
Ik wil je niet verontrusten maar het lijkt erop of je sony beamer last heeft van het van het degraderen van de panelen waardoor je niet meer op de juiste gammacurve komt .
Is de gamma het enige waaraan je dit merkt? Het beeld is verder namelijk fantastisch.
Overigens haal ik de gamma prima alleen niet met de standaard presets. Met de bijgeleverde editor kan zowat elk gewenste curve gemaakt worden.
Op inet staan diverse testen waarin de gamma niet word gehaald met de std presets.