Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Quote from: Rob_Dingen on March 20, 2010, 09:16:45
Hoi tube Freak

Je moet niet dezelfde vragen blijven stellen ik had er namelijk al antwoord op gegeven ;)
Y absolute getal maakt niets uit dus m.a.w stel je meet het scherm en je hebt 17ftl daarna meet je naar de projector toe en je meet 170ftl.
Dat hoef je in mijn ogen niet te corrigeren want het maakt niet uit.
Ik heb de calman software ook maar gebruik het niet heb er natuurlijk wel mee gespeeld maar weet niet precies meer hoe het zat en wat je moet doen.

Icarus314

Dat is juist

Rob

Oke thanks,  Ze zeiden ook dat de stap optioneel is.  Ik vul gewoon Y van de projector in.  Dan zou het goed moeten zijn.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


Zoals ik hier zo lees is e.e.a dus wel afhankelijk van de mogelijkheden van je weergever, en de mogelijkheden
die er niet zijn kan je je wel druk om maken maar is dus een beperking waar je genoegen mee moet nemen en uiteindelijk
bepaald dat het eind resultaat.

Wel iets om over na te denken als het tijd is voor een ander toestel.

Ik heb sinds een tijd dus een Medion LCD 32 inch (deze was defect en een weggevertje) voor de slaapkamer en uiteindelijk in het service menu kunnen komen maar daar zijn ALLEEN de drives in te stellen maar niet de bias  :nopompom: nou dat is dus een beperking die je niet wilt tegen komen
als je het een beetje goed wilt krijgen  :crazy:
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Icarus314

Ja is wel iets om over na te denken. Zo las ik dat het CMS in de JVC zelf eigenlijk helemaal niet zo intuitief is terwijl het CMS in de Lumagen eigenlijk gewoon het xyY patroon volgt. Subr blijkt de Y van rood te zijn en met adg en adb schuif je rood in het xy vlak wat erg intuitief werkt  :D

Quote
To exemplify the problem with this nomenclature let's think about the color red. If I am looking at red and it exceeds the color gamut, what I would like to do is be able to add both green and blue to it. By adding the other two primaries individually to the red, the red could then be forced closer to the reference point with the addition of green and blue. What I would also like to see in a CMS is a third control to remove red in order to decrease the luminance. A CMS system can not take any red out of red, but if you have a control to decrease the red it will actually be able to reduce the Y luminance value for red. So a good CMS system will have controls for each of the six colors to add or subtract primaries from each color.

http://www.cir-engineering.com/rs20.php

In bovenstaande artikel wordt het CMS van de JVC ook niet lineair genoemd (met 50% en 80% stimulus) en de Lumagen radiance wordt aangeraden maar ik weet niet of JVC met nieuwe firmware dit probleem verholpen heeft ??? Als dit artikel nog actueel is dan zou ik een radiance video processor erbij kopen naast de JVC.

edit: met de nieuwe firmware schijnt jvc ook de controls aangepast te hebben.

J.A.F._Doorhof

Vreemde opmerking, waarschijnlijk van iemand die misschien niet helemaal snapt hoe het werkt (hoop niet dat ik iemand beledig).
Met de firmware zijn namelijk de controls helemaal niet aangepast alleen de range.

De JVC's hebben juist een ZEER goed CMS systeem, net als Epson.
Saturatie en Hue en Brightness is feitelijk alles wat je nodig hebt om het perfect in te stellen.
Wat hij omschrijft geeft mij het idee dat hij het totaal niet snapt.

Met Hue verplaats je de kleuren naar bv geel of magenta (in geval van rood) en met saturatie naar het witpunt toe.
Dat is ook de normale manier van werken.
Met brightness pak je de Y waarde.
En tja die werken wat op elkaar in, maar dat gebeurt altijd, daarom moet je ook zorgvuldig werken.
Dat is trouwens ook met de Lumagen zo.

Als alle CMS systemen zo werkte als de RS20 etc. dan zou de wereld een stuk mooier zijn :D
(let wel, je hebt de firmware update nodig om alles goed te kunnen krijgen).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

@Frank dit was inderdaad voor de laatste firmware en ik geloof je als je zegt dat het CMS van de JVC erg goed is.

Iets anders is dat ik met een JVC HD1 werk en ik heb er een Lumagen HDP video processor bij. Omdat ik vrij lang moest zoeken om alle info te vergaren en het eigenlijk vrij simpel is als je het eenmaal weet besloot ik om dee info hier even te plaatsen zodat anderen er wat aan hebben en ook ikzelf als mijn pc weer eens geformateerd is en ik al die bookmarks kwijt ben.

Achtergrond. De HD1 heeft default een groen en rood dat sterk afwijkt, een dE van 20/30 is normaal. Dit zie je in je beeld af en toe als er een zeer groen landschap voorbijkomt en huidskleuren zijn ook moeilijk juist te krijgen. Door de color control sterk in de min te zetten kun je de huidskleuren wat beter krijgen maar ik was gewend aan de kleuren van crt zoals mijn oude runco 933 met de sony tubes en hd145 lenzen en dan zijn de kleuren wel even wat anders.

De oplossing is een video processor aan te schaffen. Bij mij kostte de HDP maar 350,- met veel geluk :)

Echter de HDP kan met zijn CMS niet de secundaire kleuren rechtstreeks aanpassen. Dit levert veel discussie op maar de methode die veel eigenaren succesvol heben gebruikt staat hier:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=13901405#post13901405

Met die methode krijg ik de volgende resultaten (echt niet in één keer :)). Waar het om gaat is dat de dE kleiner dan 10 zijn nu.

Het verschil is echt groot en ik heb nu voor het eerst weer gekeken zoals ik van crt gewend was.....maar dan beter :) Als ik nu weer een blank gezicht met rode lippen zie dan weet ik weer hoe mooi dat kan zijn!  :D

Icarus314

De HDP geeft ook de mogelijkheid de grayscale goed te corrigeren op 11 punten waar de JVC HD1 zelf maar 1 punt correctie heeft. Dit levert het volgende plaatje op wat ik zelf wel goed gelukt vond  :D Beneden de 30/20 werkt de ionepro niet goed meer. Je hebt wel een ionepro nodig om de kleuren correctie te kunnen meten.

Nog even voor wie gewoon op goed geluk wat getallen wil proberen. In de in de vorige post genoemde draad worden getallen voor addg etc in de gamut control van de HDP genoemd op de volgende blz. Die kun je rustig proberen. Bij mij was het resultaat onderverzadigd beeld maar ik vond het wel beter dan de default.

Momenteel heb ik de volgende getallen:
       SubR AddG AddB
Rood 35 17 17
       AddR SubG AddB
Groen 55 12 62
       AddR AddG SubB
Blauw 22 29 34

Color in de JVC staat bij mij op 0. Mijn lamp heeft al 870 uur er op zitten!
Je hebt wel een metertje nodig om minimaal de greyscale te doen lijkt mij.  Maar de gamut in de HDP werkt onafhankelijk van de greyscale dus je kunt met een gecalibreerde HD1 rustig wat gamut correcties proberen.

Rob_Dingen

Hoi Icarus314

De grayscale ziet er goed uit ik zou aan de cms nog wat sleutelen.
Je hebt behoorlijke afwijkingen er in zitten zeker in de luminance.

Rob

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Tube-freak

Ik ben me nog steeds aan het inlezen.  Maar de Calman software heeft best goede uitleg over alles.  Ik zal hieronder even een korte workflow overview zetten zoals calman deze adviseerd.  Deze uitleg kan je ook gewoon vinden in de Calman software die je gratis kan downloaden op http://www.spectracal.com/
Je kan het gewoon gratis downloaden en de emulated meter kiezen.  Er staat echt super veel uitleg over calibreren.  


Verder wil ik er bij zeggen dat alles wat ik hier als "uitleg" vermeld dit dus niet mijn uitleg is maar van de calman software. Dus als er dingen niet kloppen dont shoot the messenger.  Maar aangezien dit een professioneel calibratie bedrijf is mag je ervanuitgaan dat het allemaal klopt.

Eerst kort 2 worksflows die je kan gebruiken voor calibreren (Zoals calman het adviseerd).  Een voor als je geen CMS hebt, een voor als je wel CMS hebt.
In de calman software kan je uitgebreidere uitleg en details vinden.  Ik had het in een word documentje gepaste maar dat is te groot om te posten.
De uitleg is niet echt heel specifiek op calman gericht, maar meer algemeen over het proces van een calibratie.  Zeker voor de beginner een goede heldere uitleg voor een goede basis om mee te beginnen.

Quote
Calibration Workflow

Generally speaking, calibrating a television requires an iterative process of taking measurements, analyzing data and making changes to the display. You do this until you achieve either a color error that is imperceptible or the lowest possible color error given the capabilities of the TV in question. You do this over two general areas of calibration:
·   Grayscale, also known as the white balance, and
·   Color gamut, or the set of pure colors the display can produce.
While the calibration process may feel like it is a never-ending sequence of taking measurements and making changes, there is a very specific workflow associated with the calibration process.
Standard Calibration Workflow
The basic workflow for calibrating a display:

1)   Set the brightness and contrast
2)   Set the color temperature and gamma
3)   Adjust the grayscale
4)   Touch-up the brightness and contrast, if needed
5)   Measure the color gamut (i.e., the primaries and secondaries)
6)   Adjust the color decoder (typically saturation and hue)
7)   Touch-up the grayscale, if needed
8)   Adjust other, more subjective controls (e.g., sharpness, noise reduction, etc.)

Each of the major steps, above, has a corresponding help file available in the CalMAN help files. Users who are new to calibration are strongly urged to read these before starting your first calibration. Also, if you have a phosphor-based television, especially CRTs in all their forms, then there are several additional steps you must perform, which are also dealt with in more detail later. Also, once you complete the calibration process itself, you may want to measure other performance aspects like ANSI Contrast, though there is typically little you can do to change this result with calibration controls.

Front projector owners who are new to calibration are also advised to start with calibrating the projector itself, rather than the projector and screen.  This is because you can generally get more reliable, consistent results by placing your meter a few feet (typically 3' - 6', or 1m - 2m) away from the lens and pointing the meter at the lens. This way, you get more light into the meter, and you have to worry less about low-light accuracy. Once you get used to the calibration process, and get your projector to a relatively neutral calibration, then you should incorporate the screen into the calibration.
Workflow with a Color Management System
Once you are used to the calibration process, and if your television supports more advanced features like a color management system (CMS), you will want to use the advanced workflow:

1)   Set the brightness and contrast
2)   Measure the color gamut
3)   Adjust the location of the primaries using the CMS
4)   Set the color temperature and gamma
5)   Adjust the grayscale
6)   Touch-up the brightness and contrast, if needed
7)   Measure the color gamut
8)   Adjust the location of the secondaries
9)   Adjust the color decoder
10)   Touch-up the grayscale, if needed
11)   Adjust the other picture-oriented controls

While this is only three more steps, these three additional steps can involve a LOT of additional work. In order to confidently use a color management system, you will want to have a measurement instrument in which you have a lot of confidence, and also a bit of patience. Some CMSs are quite automated: you put in a set of measured coordinates versus what the manufacturer thought the coordinates should be, and it resets the internal electronics appropriately. In other cases, you will need to navigate two or more controls (e.g., saturation and hue or gain and phase, but lightness or brightness is also common) to not only change the "color" of the primary, but also the amount of light it puts out, relative to the target.
Gamma Editing
In addition to a CMS, another increasingly popular advanced calibration control is a gamma editor or gamma controls. These can be as elaborate as stand-alone, computer-based software packages that connect to the display via a serial interface or as simple as a single control buried in a user or service menu.

Since gamma editing most directly affects the grayscale, users who are calibrating their display with this control should iterate through grayscale runs to be sure a) how the gamma control affects the measured gamma response, and b) whether it destroys the grayscale balance in the process. Be prepared to have to re-do the grayscale calibration as a worst-case scenario when using a gamma control.

Based upon our experience, most digital displays need the most help with gamma at the low end of the stimulus range (generally needs to be lower, or to come out of black faster). However, you can try to increase the gamma at the high-end to provide a more "contrasty" look to the picture.
Common Synonyms
Unfortunately for us software companies, there is not really a completely standardized vocabulary when it comes to describing different controls. However, there are several common synonyms that users might come across.

·   (Master) Brightness - Black Level
·   (Master) Contrast - Picture Level, White Level
·   (Primary) Brightness - Bias, Offset, Cut
·   (Primary) Contrast - Drive, Gain
·   Saturation - Color, Gain
·   Hue - Tint, Phase

While these are the most common synonyms, your display may differ. It may also offer things like sub-brightness controls, in addition to a "normal" brightness control. Understanding how your particular display operates is part of the learning process, and hopefully part of the fun, of getting it to its peak performance.




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

@Rob Bedankt! Daar heb ik wat aan. Ik zie inderdaad dat als ik iets aan groen luminantie verslechter ik cyan moet kunnen verbeteren. Maar ik was al zo blij dat ik ze onder 10 had dat ik direct een film ben gaan kijken.
De software die je gebruikt maakt het wel erg inzichtelijk. Is dat ergens te downloaden of te kopen, was geen Calman toch?

@Celerontje De HDP werkt wel met een 10 bit video processor dus de banding is veel minder dan wat ik met een pc heb gezien. Nu de aanpassingen erg klein zijn is het me zelfs helemaal niet meer opgevallen gisteren. Vroeger met meer correctie wilde het bijna zwart wel eens gaan banden al was het niet storend omdat dat zelden voorkwam. Er is zeker geen banding in blauwe luchten en zonsondergangen e.d. althans ik zag het niet.

Rob_Dingen

Hoi Icarus

De software heb ik zelf gemaakt in excel.
Je vult daar gewoon de getallen in die je meet en je krijgt de afwijkingen duidelijk zichtbaar.
Weet niet of ik hem hier voor download online kan zetten even proberen.

Rob

Rob_Dingen

Hoi

Bij de sheet vul je de gemeten waardes in het eerste blok.
Probeer zo goed mogelijk rgb op rec709 te krijgen mocht dat nu niet lukken op rgb kun je die gemeten waarde in de 3e blok invullen en dan rekent hij opnieuw de secondaire kleuren uit en de Y waarden van rgb die wijken dan namelijk ook af ten opzichte van de rec709 Standaard.
Vergeet in de 2e blok de Y waarde niet in te vullen.
Als je dat gedaan hebt kun je de gemeten waarde vergelijken met de rec709 Standaard of de berekende nieuwe waarden (calculated)
Als je er een mooie screendump van wilt maken druk je op printen krijg je alleen de grafieken.

Rob

Icarus314

Wow! Wie niet vraagt die niet wint  ;) Dit is precies de aanvulling op HCFR om gamut kallibraties te rapporteren. Hartstikke bedankt.

celerontje

Ik kom graag een keer bij je kijken, want ik weet al hoe een normaal gekalibreerde HD1 eruit ziet, dus ik zou graag eens zien hoeveel verbetering je eruit kan persen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Tube-freak

Ik heb vandaag eindelijk eens met de i1pro gespeelt en met de Calman software.  Ik heb ook die offset functie geprobeerd maar daar raakt calman echt helemaal van in de war. Er klopt echt geen drol meer van de metingen met al de minimaalste offset ingevult.  Ik ga het niet meer gebruiken (de offset) en ga wel via mijn scherm meten.

Bij een x offset van 0,0010 en y ofset van 0,0026 stond de delta E gelijk op 6487 ofzo.  het ging helemaal nergens over.  Rood was door het plafond geschoten en blauw en groen nergens te zien in de RGB meter. Maar ik weet zeker dat ik het goed had gezet want het wit was gewoon hageltje wit.  Als ik de offset niet invul dan kloppen de metingen wel redelijk omdat de afwijkingen niet zo extreem groot zijn.

Ik meet wel via het scherm voortaan.  Zo heel veel sneller is het nou ook weer niet om via projector te meten.  Door dat gekloot ben ik vanavond niet verder gekomen dan Grayscale en colortemperatuur een beetje op redelijk niveau te krijgen.

De Delta E was onder de 0,5 bij 30% en 80% grayscale.  Kleurtemperatuur rond de 6485.   Vond ik wel knap voor een amateur.  Kostte wel wat tijd natuurlijk omdat de gain en de offset elkaar beinvloeden, moet je als een pingpong bal op en neer.  Morgen ga ik eens naar de rest kijken.

Dan gaat het hopelijk een stukje sneller dan nu.




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

Sommige tootltjes zoals Accupel begrijpen de , verkeerd en zien het als een . Misschien moet je in Calman ook de offset met een . invullen waar nu een , staat? Het zou verklaren waarom hij door het dak gaat want , staat voor een duizendtal.

Icarus314

Ben trouwens wel benieuwd wat je meet aan je scherm. Reflecteert het blauw beter dan de andere kleuren? Is er eigenlijk ook doek te krijgen dat rood beter reflecteert? Dat zou handig zijn voor de digitale projectoren met een lamp waar rood de zwakste kleur is.

Eigenlijk wel vreemd dat een doek een offset in x en y kan hebben. Ik dacht dat het dat alleen in Y voor de diverse kleuren kan hebben ???

Tube-freak

Nou bij 100%  IRE met een greyscale test wordt blauw geboost en rood zwakt af. van 25 IRE tot 95 IRE krijg ik het wel redelijk goed denk ik.
Ik heb alleen nog maar naar de gamma en greyscale gekeken.

Zal er wel even een rapportje bij doen kan je het zien.  Onder de 25 IRE is het denk niet meer goed meetbaar want het ziet er niet uit op de grafiek.
De gamma curve is nog niet echt goed. Zal ik later nog wel even een raportje van maken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Gelukkig is blauw de zwakste kleur, dus zolang je geen rare zweem ziet, valt er mee te leven.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Tube-freak

Heeft iemand nog handige tips om in calman je kleuren goed te zetten?
Er zit zo een bulls eye target in dat is op zich wel handig (net als je dat met grayscale metingen hebt.

Is er een bepaalde methode of volgorde hoe het het beste werkt?
Zal even een screenshotje neerzetten hoe de interface eruit ziet.

Het komt er op neer om de Delta E zo klein mogelijk te krijgen dmv van 75% window patterns. en een 100% white referentie meting.

Delta L is brightness (denk ik)
Delta C is Saturtion
Delta H is Hue.


Aan de hand van metingen kun je een kleur in de bulls eye krijgen. maar als ik een kleur goed heb en ik ga aan een andere kleur beginnen dan klopt er daarna geen drol meer van de eerste kleur.

Is er een handige truuk dat het makkelijker kan? Eerst primaries?  Eerst secondaries? Welke kleuren eerst?
Ik ben er al even mee bezig geweest maar vond het behoorlijk lasig, dus ik dacht vraag even of er een truukje is wat het handiger kan maken aan de ervarings deskundigen.
Hier een screenshot van de interface:

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Welkom in de wereld van de calibraties.
Je zal inderdaad de calibratie bij sommige projectoren meerdere keren moeten doen, alle displays reageren anders maar het werkt allemaal op elkaar in.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Ik zou gewoon heel veel op AVSforum gaan lezen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314


Tube-freak

Geen koffie voor mij.  Ik kan niet tegen caffeine. Als ik koffie ga drinken schieten niet aleen de grafieken door het plafond....
Mijn eigen bedachte strategie was (geinspireerd op Calman workflow voor cms) om eerst de primaries te doen op saturation en brightness en daarna de secondaries.
Daarna de Hue aanpassen.  Dus dat ga ik dan maar eens proberen.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

rwijnhov

@rob,

Klopt het dat er een wachtwoord op je xls sheet zit. Ik mag hem namelijk niet aanpassen.