Bi-Amping: Verdubbeling vermogen?

Started by wverweij, March 2, 2009, 17:24:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wverweij

Hallo,

Ik heb een Onkyo TX-SR876 en heb hierop als fronts 2 x Kef iQ90 op de Bi-Amping manier aangesloten.
Onkyo beweert dat de versterker 200 Watt per kanaal kan leveren, Kef beweert dat de speakers 200 Watt aankunnen.
Is het nu zo dat de Onkyo 2 x 200 Watt kan afleveren aan de speakers? Of is het niet zo'n simpel optel sommetje?
En zo ja, is dit misschien teveel van het goede voor de speakers?
Display: Panasonic TX-P65VT50 | Samsung PS-63A756 | Samsung PS-50C7H
Speakers: Dynaudio Special 25 & Focus
Amps: Marantz SR7005 | Parasound Halo JC2 BP |  Halo A51
Source: Marantz SA-11S2  | Oppo BDP-93 | HDi Dune Smart H1 Sub: Velodyne DD18

ShellBeach

Quote from: wverweij on March  2, 2009, 17:24:55
En zo ja, is dit misschien teveel van het goede voor de speakers?

teveel vermogen kan nooit kwaad

Ik speel met een versterker 2x290W @ 8 Ohm / 2x 580W @ 4 Ohm/>2x 1000W op 2 Ohm op mijn surround speakers. Mijn surround speakers zijn 100W rated op 6 Ohm :)
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

rbormans

#2
de beperkende bij dit soort biampen factor is meestal de voeding, die gemeenschappelijk blijft

( de onkyo is trouwens 200W/6Ohm, de KEF 200W/8Ohm, maar zoals klinktbeter aangeeft, teveel kan geen kwaad)

Mario D

Ik heb ook deze functie op mijn receiver maar ik twijfel over de aansluiting.

Waar sluit je de Front kanalen(HF of LF) op aan en waar de Surround Back(HF of LF).?

Sorry voor de off topic.  ;)

wverweij

Ik heb de LF aangesloten op de Front L/R en HF op de Surround back L/R, ik zou echter als ik jou was de documentatie van je versterker er op nakijken, ik moest namelijk in de setup ook aangeven dat ik ze bi-amped had aangesloten.
Display: Panasonic TX-P65VT50 | Samsung PS-63A756 | Samsung PS-50C7H
Speakers: Dynaudio Special 25 & Focus
Amps: Marantz SR7005 | Parasound Halo JC2 BP |  Halo A51
Source: Marantz SA-11S2  | Oppo BDP-93 | HDi Dune Smart H1 Sub: Velodyne DD18

BWzes03

Wat betreft de vermogens, het enige wat de "bi-amping" binnen een receiver doet, is aan de speaker , per driver sectie 200 Watt leveren.  Het is en blijft hetzelfde vermogen uitgestuurd, alleen nu dedicated per driver sectie.
Dit betekent dat de versterker "modules" meer reserves hebben, omdat de ene module dedicated op laag zit en de andere module dedicated of hoog.  Wat je vooral zou kunnen merken is dat het hoog en laag nu beter gedefinieerd uit de speakers komt, en dat het stereobeeld beter tot zijn recht komt bij het afspelen van CD's.  Het geluidsbeeld zal nu misschien ook iets "rustiger" klinken.
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Mario D

Quote from: wverweij on March  2, 2009, 22:53:13
Ik heb de LF aangesloten op de Front L/R en HF op de Surround back L/R, ik zou echter als ik jou was de documentatie van je versterker er op nakijken, ik moest namelijk in de setup ook aangeven dat ik ze bi-amped had aangesloten.

Het staat niet in de handleiding hoe ik deze moet aansluiten daarom mijn twijfel ook.  :blush:

wverweij

Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe je het aansluit, het is namelijk niet zo dat de versterker het hoog en laag gaat scheiden. Wat wel kan uitmaken is of je versterker verschillende vermogens stuurt per kanaal, dan zou ik het kanaal met het meeste vermogen aansluiten op LF, over het algemeen is daar meer power voor nodig.
Display: Panasonic TX-P65VT50 | Samsung PS-63A756 | Samsung PS-50C7H
Speakers: Dynaudio Special 25 & Focus
Amps: Marantz SR7005 | Parasound Halo JC2 BP |  Halo A51
Source: Marantz SA-11S2  | Oppo BDP-93 | HDi Dune Smart H1 Sub: Velodyne DD18

Nige

Heb ook nog wel een vraagje over bi-amping...., ik heb een onkyo 805 met een parasound 1206 voor het betere stereo geluid, maar wil nu mijn speakers(Focal jm lab 708) bi-amped aansluiten.
Dit kan vanuit de parasound 1206, maar kan ook volgens mij via de onkyo 805 middels de receiver instellingen..., wat zou nou beter zijn? :sleepy:
AnthemMRX,BKMonoliths+,ShanlingA300,DenonPMA770,Squeezebox touch  Focal Onyx,JmLab 718Olymp,AudioGD 
Antimode 2.0/8033

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pharaoh

#10
Quote from: wverweij on March  4, 2009, 11:17:59
Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe je het aansluit, het is namelijk niet zo dat de versterker het hoog en laag gaat scheiden. Wat wel kan uitmaken is of je versterker verschillende vermogens stuurt per kanaal, dan zou ik het kanaal met het meeste vermogen aansluiten op LF, over het algemeen is daar meer power voor nodig.

hoho, BI-AMPING is anders als BI-WIRING! bij bi-amping wordt wel degelijk een gescheiden signaal aangeboden aan de speakers. ;)
je hebt zelf tri-amping waarbij ook het midden door crossoverfilters wordt gedestilleerd en apart aan de speaker wordt aangeboden.

Volgens mij is jouw receiver overigens niet geschikt voor bi-amping maar wel voor bi-wiring.

greetzzzz Bert.




Edit: Sorry mijn fout! :blush: jouw versterker heeft wel BI-amping mogelijkheid, en dus zul je wel moeten opletten op wat je waaraan aansluit...
2e edit: je zegt dat je de LF op de front en de HF op de  surr. back. hebt zitten, echter heb je alleen Bi-amp op je fronts... 
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

pharaoh

ps. wellicht leuke artikeltjes voor je om te lezen gaat over versterker-vermogens etc. ik vond ze erg intressant.
ze hebben verder nog meer intressante artikelen als je in de artikelnavigator kijkt!

http://www.hifi.nl/artikel/1888/Een_echte_Hifi-installatie_.test.html

http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt_en_rendement.test.html

greetzzzz Bert.




Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

tiptop

#12
Quote from: pharaoh on March 28, 2009, 12:00:45
hoho, BI-AMPING is anders als BI-WIRING! bij bi-amping wordt wel degelijk een gescheiden signaal aangeboden aan de speakers. ;)
je hebt zelf tri-amping waarbij ook het midden door crossoverfilters wordt gedestilleerd en apart aan de speaker wordt aangeboden.

Volgens mij is jouw receiver overigens niet geschikt voor bi-amping maar wel voor bi-wiring.

greetzzzz Bert.




Edit: Sorry mijn fout! :blush: jouw versterker heeft wel BI-amping mogelijkheid, en dus zul je wel moeten opletten op wat je waaraan aansluit...
2e edit: je zegt dat je de LF op de front en de HF op de  surr. back. hebt zitten, echter heb je alleen Bi-amp op je fronts... 

Ahum. :sigh:

Bij bi-amping, tri-amping enz bied je gewoon het hele signaal aan bij de luidspreker. De luidspreker filtert per ingang het goede frequentiegebied er uit voor de betreffende unit (tweeter, midden of laag of hoe een luidspreker zijn configuratie ook heeft van binnen).

DAARNAAST zijn er SOMMIGE luidsprekersystemen die een extern filter hebben. Een paar daarvan hebben weer eventueel een ACTIEF filter. Hierin zit ook versterking verwerkt.
Er zijn dus vele manieren waarop een verbinding tot stand kan komen en of hoe de filtering geschied.

Echter in het geval van de TS is het heel simpel. Hij kan bi-ampen. Het hele signaal komt alleen bij vier keer versterking vandaan. Per luidspreker links en rechts. En vanuit de versterkeruitgangen lopen dus vier luidsprekerkabels (bi-wiring) naar twee luidsprekers met elk twee x een plus en min aansluiting.
De midden/hoog unit en de midden/laagunit krijgen zo hun eigen versterking binnen. :)

En vanuit de versterking wordt er niks lf of hf gefilterd. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

#13
Ik heb mijn Marantz SR9600 ook bi-amped aangesloten. Dat gaat middels een switch aan de achterkant, zgn. "speaker C"

Dit staat in de handleiding:
Quote
Bi-amp connection
A bi-amp connection is possible with speakers that have two sets of inputs (for treble and bass).
This allows you to drive the treble and bass units with separate channel amps, which enables better sound quality. Connect the speakers as shown in the figure. Set the SPEAKER C switch on the rear panel to ON.

Notes:
• If incorrectly connected, a protective circuit in the receiver will trip and set the receiver to standby. (The STANDBY indicator will flash.) If this occur, recheck the connections between the speakers and the receiver.
• Turn the receiver power off before changing the setting of the SPEAKER C switch.
• If the speaker is fitted with a shorting bar, remove the shorting bar.

Voor de hoge tonen worden de frontaansluitingen gebruikt. Voor de lage tonen de surround-backaansluitingen. Het lijkt me dat er dus wel degelijk filtering van hoog en laag wordt gedaan in de receiver ::) ;)

Ik weet niet of dit standaard gedrag is, maar de SR9600 doet het zo...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

#14
Je leest het niet goed, Philip. Er staat niet dat er gefilterd wordt. Er staat dat er verschillende versterkers gebruikt worden. Die voor de suroundback (als ze niet gebruikt worden voor surroundback zijn dat dus degene die "over" zijn) kunnen dan worden ingezet als extra versterkerpaar voor een van de units op de fronts. Niet dat ze filteren. Dat doen ze voor de surroundback toch ook niet ;)

De uitleg, vor treble en bas, is voor een leek, zodat ie begrijpt dat er iets voor hoog en laag wordt gebruikt. Maar ze bedoelen eigenlijk dus de tweeter en mid/laagunit. Want zo steekt het in de war. Van de aansluitparen achterop wordt er een gefilterd voor het hoog en gaat naar de tweeter en de andere wordt gefilterd voor de midlaagweergave en gaat naar de mi'd/laag unit. Maar het filteren gebeurd dus pas achter de luidsprekeringang in de luidspreker.
Als je 1 paar versterking aansluit en ook 1 kabel dan komt ie binnen op 1 aansluitpaar op de luidspreker.
Tussen de aansluitparen zitten blikken bruggetjes. Die zijn bedoeld om het signaal wat binnen komt op 1 paar, door te geven aan het andere. Het hele signaal dus.
Alleen omdat die bruggetjes vaak van slechte kwaliteit zijn loont het al om ze te vervangen door jumpers. (stukjes luidsprekerkabel die als bruggetje dienen dus. Daar wordt dus wederom niks aan gefilterd.

Je versterker kan ook niet filteren. De versterker weet namelijk helenmaal niet wat de overgangsfrequentie (crossoverfrequency) is in je luidspreker. Dat is namelijk bij elke luidspreker anders. Je luidsprekerfilter is daar voor en regelt dat prima. :bigsmile:

In je handleiding zullen ze voor de duidelijkheid en als voorbeeld 1 verbindingsmogelijkheid aangeven, maar je kan net zo goed de versterking omdraaien. ;)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Wist ik niet ;) Er staat inderdaad op de tekening dat treble en bass van de afzonderlijke versterkers komt. Wisselen heb ik nog nooit geprobeerd en ga ik ook niet doen...

Wat wordt dan bedoeld met verkeerd aansluiten? En het feit dat ie dan op stand-by gaat?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Quote from: HTip on March 28, 2009, 19:52:53
Wist ik niet ;) Er staat inderdaad op de tekening dat treble en bass van de afzonderlijke versterkers komt. Wisselen heb ik nog nooit geprobeerd en ga ik ook niet doen...

Wat wordt dan bedoeld met verkeerd aansluiten? En het feit dat ie dan op stand-by gaat?
Als je kortsluiting maakt he ;) dan gaat ie in de beveiliging. bijv. de luidsprekerkabels die van beide aansluitingen komen tegen elkaar houden of bij elkaar in een aansluiting binden enz.
Anders gaat het signaal van versterker uit naar versterker uit en daar houden ze niet van ;D
Daar ben ik jaren geleden achter gekomen toen ik wilde biampen naar 1 aansluitpaar. poef zei toen de Cyrus two zonder beveiliging. :blink:

Hier heb ik al een paar keer gebi-amped. Gewoon met losse blokken. Om te horen of het beter klonk. En idd levert het voordeel op, maar niet de paar duizend die het extra zou kosten. ;)

Maar als er in je surroundreceiver een paar versterkermodules werkeloos staan te wezen is het natuurlijk wel een goede optie. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Kortsluiting is inderdaad niet iets wat je wil ;)

En bi-amping met een 7.1 receiver kost alleen 4 extra banaanpluggen, tenminste als je een bi-wire kabel hebt met 4 afzonderlijke aders...

Maar om dan even terug te komen op de originele vraag van de TS. Heb ik op deze manier (met 2 extra versterkertrappen) dan op zowel LF als HF het volledige vermogen van een versterker? In mijn geval 170W aan 6 Ohm?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

pharaoh

Quote from: tiptop on March 28, 2009, 19:05:29
Ahum. :sigh:

Bij bi-amping, tri-amping enz bied je gewoon het hele signaal aan bij de luidspreker. De luidspreker filtert per ingang het goede frequentiegebied er uit voor de betreffende unit (tweeter, midden of laag of hoe een luidspreker zijn configuratie ook heeft van binnen).

DAARNAAST zijn er SOMMIGE luidsprekersystemen die een extern filter hebben. Een paar daarvan hebben weer eventueel een ACTIEF filter. Hierin zit ook versterking verwerkt.
Er zijn dus vele manieren waarop een verbinding tot stand kan komen en of hoe de filtering geschied.

Echter in het geval van de TS is het heel simpel. Hij kan bi-ampen. Het hele signaal komt alleen bij vier keer versterking vandaan. Per luidspreker links en rechts. En vanuit de versterkeruitgangen lopen dus vier luidsprekerkabels (bi-wiring) naar twee luidsprekers met elk twee x een plus en min aansluiting.
De midden/hoog unit en de midden/laagunit krijgen zo hun eigen versterking binnen. :)

En vanuit de versterking wordt er niks lf of hf gefilterd. ;)



tja , als ik even op bi-amping google kom ik verhalen tegen over het apart aanbieden van hoog en laag middels eigen eindversterkers aan de speakers en wel op twee manieren, idd via totaal signaal en filters in de speakers, maar geprefereerd wordt de versie dmv filtering voor de eindversterkers en geen filters in de speakers omdat deze toch weer voor verlies zorgen.
Een quote van internet:
"Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen.
Het heeft alleen zin als je vóór de eindversterkers een actief wisselfilter gebruikt en er geen (*) wisselfilters in de luidspreker kasten zelf zitten. Uiteraard moeten de afzonderlijke luidsprekers/groepen afzonderlijke aansluitingen hebben.
Het voordeel is dat de luidsprekers goed gedempt zijn, waar de gebruikelijke filters met dikke spoelen en condensatoren de demping van de luidsprekers verzieken.
Als je zorgt dat de eindversterkers dicht bij de luidsprekerkasten staan of er in gebouwd zijn hoef je je ook over de lengte en dikte van je luidsprekerkabels niet veel zorgen te maken.

Een tussenweg is om de versterkers het volledige signaal te geven, en de filters in de luidsprekerkasten in tact te laten. Je bereikt hiermee dat de vervorming van het laag kanaal niet in het hoog-kanaal komt en omgekeerd. Het voordeel van de korte luidsprekerkabels en de betere demping van de luidsprekers is dan echter teniet gedaan.
Over Tri-Amping kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.

er is dus wel degelijk van gescheiden aanbieding van hoog en laag(en igv tri amping ook midden) aan de speakers! ;) ivm verlies zelf bijvoorkeur!
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

Duck Twacy

bi/tri/quad amping zonder low level x-over is je reinste geldverspilling. Verzinsel van de fabrikanten.

pharaoh

Quote from: Duck Twacy on March 30, 2009, 01:20:34
bi/tri/quad amping zonder low level x-over is je reinste geldverspilling. Verzinsel van de fabrikanten.

aangezien mijn kennis zich tot het bovenstaande beperkt.... kun je uitleggen waarom?
vind het wel intressante materie... :bigsmile:

greetzzzz Bert.
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

tiptop

#21
Quote from: pharaoh on March 29, 2009, 01:06:00

tja , als ik even op bi-amping google kom ik verhalen tegen over het apart aanbieden van hoog en laag middels eigen eindversterkers aan de speakers en wel op twee manieren, idd via totaal signaal en filters in de speakers, maar geprefereerd wordt de versie dmv filtering voor de eindversterkers en geen filters in de speakers omdat deze toch weer voor verlies zorgen.
Een quote van internet:
"Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen.
Het heeft alleen zin als je vóór de eindversterkers een actief wisselfilter gebruikt en er geen (*) wisselfilters in de luidspreker kasten zelf zitten. Uiteraard moeten de afzonderlijke luidsprekers/groepen afzonderlijke aansluitingen hebben.
Het voordeel is dat de luidsprekers goed gedempt zijn, waar de gebruikelijke filters met dikke spoelen en condensatoren de demping van de luidsprekers verzieken.
Als je zorgt dat de eindversterkers dicht bij de luidsprekerkasten staan of er in gebouwd zijn hoef je je ook over de lengte en dikte van je luidsprekerkabels niet veel zorgen te maken.

Een tussenweg is om de versterkers het volledige signaal te geven, en de filters in de luidsprekerkasten in tact te laten. Je bereikt hiermee dat de vervorming van het laag kanaal niet in het hoog-kanaal komt en omgekeerd. Het voordeel van de korte luidsprekerkabels en de betere demping van de luidsprekers is dan echter teniet gedaan.
Over Tri-Amping kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.

er is dus wel degelijk van gescheiden aanbieding van hoog en laag(en igv tri amping ook midden) aan de speakers! ;) ivm verlies zelf bijvoorkeur!
Je begrijpt het echt niet ::)

Met de spullen die "gewoon"te koop zijn heb je het filter IN de luidsprekers. En het HELE signaal vanuit de versterker(s) naar de luidspreker. OP de luidspreker zitten bijv. 2 paar aansluitingen. Daarvan wordt er 1 afgefilterd voor het hoog IN de luidspreker en 1 voor het midden/laag IN de luidspreker.
Zo heb je ook somige luidsprekers met 3 of zelfs 4 paar aansluitingen achterop.

Het filteren buiten de luidspreker is iets voor zelfbouwers danwel freaks die het filter uit de luispreker slopen. En dus niet realistisch met gewone consumentenproducten.
Uitzonderingen zijn mischien exotische luidsprekers, waarbij de fabrikant zelf heeft gezorgd voor een extern filter en versterking.

Dus wat je over het algemeen in de winkel koopt als luidspreker is MET filter ingebouwd.

Losse filters zul dan zelf moeten maken en/of de ingebouwde eruit halen. En dan moet je precies weten wat je doet anders heb je helemaal een zooitje.

Dus eigenlijk onzin om te zeggen dat filteren in de luidsprekers niet goed is. Dat gebeurd namelijk met 99,99 % van de consumentenluidsprekers.

Hoop echt dat je het nu snapt want iets anders is er niet. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Duck Twacy

#22
Wissel je voor de eindversterkers dan zijn er een aantal voordelen:
- Versterkers beinvloeden elkaar niet. Clipt de laagversterker doordat het laag signaal heel hard is, dan blijft de hoog versterker vervormingsvrij (en je tweeter heel).
- Directe koppeling van versterker aan units, met name belangrijk voor het laag (beter controle)
- Effectief veel meer vermogen beschikbaar.
Het moet natuurlijk wel goed gedaan worden. Een passief wisselfilter doet meestal meer dan alleen de wisselfrequentie regelen.. Zomaar een bestaand filter uit een luidspreker verwijderen is dus onverstandig.

Bij passsive bi-amping (tri-amping etc) met filter na de eindversterkers heb je deze voordelen niet.
Omdat alle versterkers het volledige spectrum zien, is er geen voordeel dat bv de hoog versterker vervormingsvrijer blijft (niet clipt in het ergste geval) als het laag signaal zeer sterk is. Ook geen voordeel van een betere controle van de laagversterker op de woofer, want er zit nog steeds een of meerdere spoelen tussen. Geen vermogenwinst want in feite raak je het extra vermogen toch weer in het high level wissel filter kwijt. (Net zoiets als een grotere moter in je auto en de handrem aan laten staan...)

Je betaalt (en verbruikt) dubbel voor vrijwel het zellfde resultaat.
Anderen mogen de theoretische voordelen van passief bi-ampen gaan melden...

tiptop

Hij begon erover uit zijn receiver te bi-ampen. Niks gescheiden dus. ;)

Even nog meer uitleg over uberhaupt hoe een signal loopt.


Bijv. cd.

Cd-transport -> D/A-converter (in surround geval een processor met d/a conversie) -> voorversterker ->eindversterker -> eventueel filter hoog/miden/laag -> luidsprekerunits -> oren.

Wat waar in gebeurd is afhankelijk van het apparaat wat je koopt. Dit zijn globaal de stappen die allen los te koop zijn danwel in verschillende samenstelling geintegreerd in 1 of meerdere apparaten. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Quote from: Duck Twacy on March 30, 2009, 15:27:31
Wissel je voor de eindversterkers dan zijn er een aantal voordelen:
- Versterkers beinvloeden elkaar niet. Clipt de laagversterker doordat het laag signaal heel hard is, dan blijft de hoog versterker vervormingsvrij (en je tweeter heel).
- Directe koppeling van versterker aan units, met name belangrijk voor het laag (beter controle)
- Effectief veel meer vermogen beschikbaar.
Het moet natuurlijk wel goed gedaan worden. Een passief wisselfilter doet meestal meer dan alleen de wisselfrequentie regelen.. Zomaar een bestaand filter uit een luidspreker verwijderen is dus onverstandig.

Bij passsive bi-amping (tri-amping etc) met filter na de eindversterkers heb je deze voordelen niet.
Omdat alle versterkers het volledige spectrum zien, is er geen voordeel dat bv de hoog versterker vervormingsvrijer blijft (niet clipt in het ergste geval) als het laag signaal zeer sterk is. Ook geen voordeel van een betere controle van de laagversterker op de woofer, want er zit nog steeds een of meerdere spoelen tussen. Geen vermogenwinst want in feite raak je het extra vermogen toch weer in het high level wissel filter kwijt. (Net zoiets als een grotere moter in je auto en de handrem aan laten staan...)

Je betaalt (en verbruikt) dubbel voor vrijwel het zellfde resultaat.
Anderen mogen de theoretische voordelen van passief bi-ampen gaan melden...


In mijn situatie had ik zeker een klein voordeel met bi-amping. Iets meer controle in het gehele bereik. Het klonk allemaal met wat meer gemak. Maar de kosten/baten wogen niet tegen elkaar op.
Heb je echter al een werkeloze eindversterker in je surroundreceiver die daar geschikt voor is, dan kan je altijd even experimenteren lijkt me om te horen of je zelf er vordeel bij hebt. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.