Pathé Treep | Basic Home theater op zolder

Started by DTL, December 26, 2017, 16:26:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DTL

Beste forumleden,

(Foto's onderdaan)

In den beginne
Bijna zo'n 3 jaar geleden verhuisde ik met mijn gezin van een appartement naar een eensgezins (tussen) woning.
Mijn kinderen (twee jongens) hebben ieder een aparte kamer op de eerste verdieping.

De hele zolder was dus nog vrij. Nu had de vorige bewoner een tussenwand geplaatst op zolder waardoor er twee aparte ruimtes zijn (overloop + een kamer van zo'n 3.5 bij 4 meter). Ik had geen idee wat ik er nou mee kon doen.

Een jaar verstreek en de zolder stond nog steeds leeg. Zonde van de ruimte en het geld.

Inspiratie
Ik kwam via-via op Youtube een video tegen van Htip, waarin hij vertelde over zijn HT. Ik was geinspireerd en geintrigeerd!
Met een fulltime baan, druk gezinsleven en beperkte vrije tijd, was ik op zoek naar een manier om te ontstressen. Een home theater klonk geweldig.
Toen ik een appartement had ging ik regelmatig naar de bioscoop, maar met twee kinderen werd het plannen steeds lastiger. Een eigen HT, is 24/7 open. Precies wat ik zocht.

De start van Pathé Treep:
Mijn vrouw reageerde verbazingwekkend positief toen ik haar vertelde over mijn plan. De voorwaarde was wel dat ik alles eerst zelf en "low budget" zou doen, want ze was benieuwd of het ook echt een succes / toegevoegde waarde zou zijn op de lange termijn.

Ik ben simpelweg begonnen met zwart behang en heb wat zwarte en rode verf gehaald om het plafond en de wanden te schilderen.
Vervolgens heb ik een zwart dressoir gehaald (IKEA), met het idee dat deze mooi weg zou vallen in het donker.

Helaas heb ik op zolder geen dakkapel, waardoor het plaatsen van een beamer + scherm niet ideaal is vanwege de schuine hoek. Vandaar dat ik heb gekozen voor een SMART TV (55 inch - LG Ultra HD) die ik vervolgens naadloos tegen het schuinlopende dak heb geplaatst. Ik zit er zo'n 3.5 meter van af.

Als het licht uit is, zie ik alleen de TV en duisternis. Nul afleiding. Helemaal top.

Voor de deur heb ik vervolgens een deursticker ontworpen (Batman - Gotham City) in het rood/zwart.

Verdere inrichting:
Op de zwarte wand heb ik een aantal zwevende zwarte planken gemonteerd. Hier staan wat figures en filmbekers op.
Verder heb ik een aantal filmposters op canvas laten printen die in een zwarte baklijst zijn gemonteerd, zodat het er net wat chiquer uitziet (herinneringenoplinnen.nl)

Ik heb een drietal recliner "bioscoopstoelen" (merk: Hall of Fame) met bekerhouders. Het zijn basic modellen die qua zitcomfort eerlijk gezegd wel een beetje tegenvallen. Simpelweg omdat ze al snel waren ingezakt en dat terwijl ik slechts zo'ń 75kg weeg. Ze zitten nog wel prima, maar lang niets meer zo lekker als een paar maanden terug.

De bekerhouders zijn wel ideaal. Ik heb er ook een handsfree (auto) set in gemonteerd, zodat ik mijn telefoon of ipad naast mij kan hebben. Ook heb ik een dienblad (eveneens eigenlijk voor de auto) in een van de bekerhouders gemonteerd wat ideaal is voor voedsel en een fles wijn.

Ik heb rondom en op de planken spots  die ik kan dimmen (gewoon op batterijen met afstandsbediening). Low budget was de afspraak  ;)

Action figures:
Ik ben groot fan van "Cosplay Chris" op Youtube. Deze man koopt basic figures (Big Figs) en tovert ze zelf om naar een veel realistisere variant door ze te repainten. Ik heb zelf nu ook twee Batman figures (45cm) geverfd en die zijn een groot succes. Ik heb nog een BB8 van 60cm hoog die ik binnenkort ga repainten.

Geluid:
Ik heb een basic 5.1 set. Het geluid is niet denderend, maar ik ben ook beperkt in mijn mogelijkheden, want de ruimte is niet geluids geisoleerd. Ik wil ook voorkomen dat ik de buren op mijn dak krijg. Het is wat het is. Soms wil ik nog wel eens een late avond hebben en dan zet ik gewoon een koptelefoon op.

De toekomst:
Overall ben ik enorm trots op het resultaat. Hoewel het een basic HT is, doet het wel de trick: ontstressen, relaxen, genieten en even 2 uur de wereld "vergeten".

Ik zit er zo'n 3 avonden per week.

Een manier voor mij om uit te breiden, zou het doorbreken zijn van de tussenwand. Dan kan ik de setup een kwartslag draaien en win ik in de lengte 2 meter en in de breedte 1 meter. Dan zou ik wel een beamer + scherm kunnen plaatsen. En misschien nog een extra rij stoelen.

Echter ben ik op de overloop inmiddels een kleine "gym" gestart en dat is ook een groot succes. Die zou ik dan moeten opgeven....
Per saldo wordt de zolder nu volledig benut.

Ik heb besloten om hier de komende 5 jaar genoegen mee te nemen en daarna uit te kijken naar simpelweg...een grotere woning, waarbij ik meer ruimte heb voor een luxere HT.

Iedereen bedankt voor de inspiratie!

Groeten,
Peter






michel69

Welkom Peter op het forum erg mooi gedaan en je hebt iig een aparte ruimte en dat kunnen niet veel mensen zeggen ;D ik vind het een plaatje om te zien waar je heerlijk rustig in biosstyle een film kunt kijken!

Mis alleen in je openingspost welke apparatuur en speakers je hebt staan en daar zijn we altijd wel nieuwsgierig naar ;)
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Jep

Ziet er uit als een gezellige bioscoopzolder! Als de pilot geslaagd is, kun je altijd nog uitbreiden met een dakkapel en beginnen met projecteren.  8)

Veel plezier ermee!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.