Nielvm's HT is gebruiksklaar !!!

Started by nielvm, February 28, 2009, 09:12:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Update:

Grond is intussen aangekocht en de architect is bezig met de plannen. Vermoedelijk wordt de cinemaruimte zo'n 4X6m groot.

Momenteel ben ik volop aan het zoeken naar de speakers die ik erin zal gebruiken. (nog altijd)
Ik ben van plan binnenkort xtz en klipsch te gaan beluisteren. Het voordeel van de klipsch vind ik de surrounds die je gemakkelijk kan plaatsen. Bij xtz zal je gewone monitoren moeten gebruiken.

Zijn er nog speakers (puur voor cinema) die jullie de moeite waard vinden?



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Knoop is doorgehakt wat betreft luidsprekers. Het zijn focals geworden:

Vanwege de relatief kleine ruimte zijn het 806v's geworden:

Algemene indruk: zeer ruimtelijke luidsprekers met een prankelend hoog en een strak laag. Gaan niet superdiep, maar daar heb ik nog altijd de bk xxls400 voor  :)

Aangezien ik voor boekenplank luidsprekers heb gekozen, was er nog budget voor de surrounds:


Sr700v. Plan is om in de nieuwe ht ruimte nog een paar te kopen en zo 7.1 te spelen.

En nog een paar aangezien iedereen graag fotos ziet:






Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

R


nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

djaxx

Ziet er prachtig uit makker, en mij moet je al lang niet meer overtuigen van de kwaliteit van de Focals, geniet er van!

denoontje

Wat is de reden dat je niet ook monitoren voor surrounds heb gekozen?

nielvm

Quote from: djaxx on March 27, 2010, 23:34:17
Ziet er prachtig uit makker, en mij moet je al lang niet meer overtuigen van de kwaliteit van de Focals, geniet er van!

Thanks, begin echt tevreden te zijn met men set...

Quote from: denoontje on March 27, 2010, 23:36:16
Wat is de reden dat je niet ook monitoren voor surrounds heb gekozen?

Vooral vanwege de plaats die de monitoren innemen. Monitoren plaats je best een beetje van de muur af waardoor ze in mijn situatie zeer moeilijk
te plaatsen zijn. In mijn toekomstige situatie zouden ze gewoonweg veel te dicht tegen de luisterplek staan. Qua geluidskwaliteit dacht ik in te boeten,
maar dat val heel goed mee. De surround effecten zijn zeer ruimtelijk en bevatten behoorlijk veel bass...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

markieray

Niel's nieuwe Focal set is helemaal super hoor ... niet één stap vooruit, maar minstens tien in vergelijking met die Wharfedales !! Proficiat Niel ! :pompom:  En ... ik kan het weten want ik heb z'n set onlangs uitvoerig beluisterd. Wat een plezier om deze speakers in actie te horen, samen met de schitterende BK sub ! :laugh: Jammer alleen van die oersaaie langdradige en onrealistische film ....... (The Host)  ;D

Eindoordeel : deze set in combinatie met het prachtige beeld van de HD-1 geeft een cinema-experience waar Niel echt fier op mag zijn ... en dat in België waar het aantal "echte" HT-liefhebber denk ik op de vingers van twee handen kunnen geteld worden. Het valt me toch wel op dat elke set weer op z'n eigen manier beter klinkt dan een andere, of misschien heeft dit meer met de ruimte te maken. Ikzelf heb een set met B&W (600-serie) en Denon waar ik ook zeer tevreden over ben maar deze klinkt naar mijn gevoel net iets "dikker" ("warmer" ?) dan Niel z'n setje. Is dat beter of slechter ?? Wie zal het zeggen. Uiteindelijk blijft het allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur : wat voor de ene goed klinkt zal voor andere misschien bagger klinken ... zolang we maar allemaal bezig kunnen blijven met deze leuke hobby hè !  ;)

grts

Mark

Epson TW-5000 full hd - Denon AVR-2807 - B&W 6 series - DIY sub (BK Monolith+ clone) - Behringer DSP- Dune BD Prime- 5,5 TB harddisk (Western Digital)

nielvm

Hoi Mark,


Bedankt voor de lovende woorden Mark, zoals eerder gezegd ben ik nu echt tevreden met mijn set. En die van jou mag er ook best wezen hoor  ;)

De focals verbazen me bij iedere film opnieuw. De JVC HD1 stelt me bij iedere film nog steeds tevreden, en dat na 2 jaar in mijn bezit te zijn. Dit wordt de eerste projector waarvoor ik een nieuwe lamp zal kopen ipv een nieuwe beamer bij 1000 uren.

Ben overigens volop bezig met de Ht uit te tekenen in de toekomstige woonst. De ruimte wordt kleiner als eerst gedacht, maar google sketchup
bewijst dat hier wel degelijk iets moois mogelijk is  ;D (schetsen volgen binnenkort)

Grtz,
Nielvm
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

En even zitten spelen met google sketchup:





Ziet er nog wat ruw uit, kan er nog niet zo goed mee werken...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Dirc

vind je surrounds wel mooi trouwens. ze hebben een mooie wall mount net als mijn Dali's.

nielvm

Was een van de redenen waarom ik voor focal heb gekozen. Was ook nog naar xtz aan het kijken, maar zij hebben geen surrounds. Uit ervaring weet ik dat ik niet echt opgezet ben met boekenplanken als surrounds...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirc

Quote from: Dirc I on March 31, 2010, 19:39:07
vind je surrounds wel mooi trouwens. ze hebben een mooie wall mount net als mijn Dali's.

Wie weet ooit een upgrade voor mijn dali's, mits dit een UPgrade is.

nielvm

Dali ken ik persoonlijk niet. Hoe kan je hun karakter omschrijven?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Met de nieuwe speakers is de filmbeleving veel intenser geworden, echt een vooruitgang.

Voor muziek krijg ik het echter niet zo goed afgesteld. Ik vind het geluid ideaal tussen de 2 voorste
luidsprekers. Naarmate ik meer naar achter ga, richting zetel, valt het midden en laag meer en meer weg.

Is dit puur aan de akoestiek te wijten of kunnen er andere oorzaken zijn? Zoals gezegd heb ik hier bij
film geen last van.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Bump


Intussen nog wat upgrades qua apparatuur en plannen doorgevoerd.

De onkyo is vervangen door een marantz sr6004. Nu begrijp ik pas echt wat er bedoeld wordt met een goede match tussen versterker en luidsprekers. Het scherpe kantje is weg, stereo klinkt zo veel beter,
versterker heeft meer controle over de speakers,...

Mijn onkyo staat nu te spelen bij markieray waar hij, buiten al mijn verwachtingen, een perfecte match vormt met zijn b&w's. Veel beter dan zijn (toch wel krachtige) denon. Zo zie je maar.


De plannen voor onze bouw worden intussen wat concreter. Daarom heb ik nogmaals de toekomstige htruimte getekend. In het begin zal alles zeer basic zijn, een huis bouwen is al duur genoeg  :P. Wel ga ik kijken of ik
de ruimte akoestisch reeds kan aanpakken voor weinig geld. Hierbij denk ik aan geperforeerde gyproc waarachter rockwoll zit. De vraag is waar ik dit het beste doe (plafond?) en welk % van oppervlakte hiervoor optimaal is.
Ik wil uiteraard ook niet TE veel demping krijgen.



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

MG76

Hoe gaat t verder met de bouw? Zijn jullie al begonnen of nog bezig met vergunning etc?

Wij zitten zelf in t zelfde schuitje dus weet dat t allemaal heel lang duurt. Eerst de hele voorbereiding, dan voordat je eindelijk het definitieve plan vd architect hebt en dan heel het vergunningstraject, al met al ben je zo een jaar verder.

Succes verder met de bouw en blijf je topic graag volgen!

StefaanD

Quote from: nielvm on March 27, 2010, 22:42:56
Sr700v. Plan is om in de nieuwe ht ruimte nog een paar te kopen en zo 7.1 te spelen.

He die heb 'k hier ook hangen, hoe hoog hangen deze bij jou ( vloer tot onderkant speaker ) ?

nielvm

Quote from: MG76 on September 19, 2010, 15:38:31
Hoe gaat t verder met de bouw? Zijn jullie al begonnen of nog bezig met vergunning etc?

Wij zitten zelf in t zelfde schuitje dus weet dat t allemaal heel lang duurt. Eerst de hele voorbereiding, dan voordat je eindelijk het definitieve plan vd architect hebt en dan heel het vergunningstraject, al met al ben je zo een jaar verder.

Succes verder met de bouw en blijf je topic graag volgen!

Plannen worden nu binnengebracht. Plan is om tegen maart te beginnen bouwen.

Quote from: StefaanD on September 19, 2010, 16:59:48
He die heb 'k hier ook hangen, hoe hoog hangen deze bij jou ( vloer tot onderkant speaker ) ?

Zo'n 150cm. Idealiter zouden ze wel wat lager mogen hangen. (of wat naar beneden gekanteld)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Eens dit topic een schop geven. Als ik de voorbije berichten lees, is er intussen enorm veel veranderd:

Bk xxls 400 is vervangen door een DIY monolith+:


De Focal 806v's zijn vervangen door focal 714v's. Deze zag ik 2dehands staan voor een prikje en kon het niet laten (even geen eigen foto's)


En het huis is ook ver gevorderd. De ruwbouw is af, ramen en deuren staan erin, elektriciteit en water is gedaan,... Ht in wording:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Intussen ligt er vloerverwarming, die in de zomer ook gebruikt kan worden als airconditioning.

Daarop komt een laag chappe waarna we de vloer kunnen leggen. Zelf denk ik aan een donkere tegel met reliëf.
Tegen het plafond zou ik gyptone willen gebruiken, maar daar twijfel ik nog over.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


skyfox

Ziet er goed uit! Zeker die vloerverwarming, daar ga je echt van genieten. Wat gaaf trouwens dat ie ook kan koelen. Kan elke vloerverwarming ook als vloerverkoeling werken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9