Verschillen in kabels ja/nee

Started by J.A.F._Doorhof, January 14, 2009, 22:50:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
348 (66.4%)
NEE
176 (33.6%)

Total Members Voted: 514

Jumping Jack

Geen slecht rijtje om in terecht te komen dus...  ;D.

Maar zo kun je natuurlijk makkelijk elke vergissing goed praten. Het helpt soms om er open voor uit te komen hoor, we zijn hier tenslotte onder vrienden.  :tongue2:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Je kan terug zoeken en dan weet je zeker of je er in gestonken bent of dat ik je alleen nu maar het gevoel geef... :tounge:

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

michelb87

Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

palmspar

Bijna 1000 euro voor een hdmi kabel ha ha
Bij een digitaal signaal heb je beeld of niet, er is geen tussenweg zoals ruis en gekraak.
Een kabel van 2 euro die beeld laat zien geeft hetzelfde kwaliteit beeld weer als de 1000 euro kabel.

classic39

JA, zeker met hoog rendement luidsprekers; dan zijn kleine verschillen in de bron/ kabels juist goed te horen vind ik.

Peerless Monster

Quote from: palmspar on November 23, 2015, 23:51:25
Bijna 1000 euro voor een hdmi kabel ha ha
Bij een digitaal signaal heb je beeld of niet, er is geen tussenweg zoals ruis en gekraak.
Een kabel van 2 euro die beeld laat zien geeft hetzelfde kwaliteit beeld weer als de 1000 euro kabel.


Al geprobeerd in je set en gemeten?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

#1181
jullie reageren op een twee jaar oude quote  :blink: 

Ejorne

Quote from: Kjelt on October 14, 2017, 17:09:20
jullie reageren op een twee jaar oude quote  :blink: 

Zie je dubbel?  :hehe:

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Chris Cables

Excuses voor het nieuw leven inblazen van deze oude draad, maar als iemand die er nu voor heeft gekozen om kabels te maken voor de kost, voelde ik me er natuurlijk toe aangetrokken!
Het is vrij duidelijk uit het lezen van sommige opmerkingen en uit de peiling dat de meesten verschillen tussen kabels kunnen detecteren en ik vind dit zeer bemoedigend omdat het altijd een zeer subjectief en soms controversieel onderwerp is!

Persoonlijk zou ik vrijelijk toegeven dat eventuele sonische verschillen over het algemeen klein / marginaal zijn, maar in sommige gevallen kunnen ze zelfs behoorlijk dramatisch zijn.
Ik moet in de loop der jaren duizenden uren hebben besteed aan het analyseren van verschillende kabeltypes en ik ben nog steeds verrast door verschillende onverwachte combinaties.
Er is echter één ding waar ik gepassioneerd over ben binnen dit specifieke onderwerp en dat is 'prijs'.
Ik ben soms geschokt en verontwaardigd over enkele van de belachelijke prijzen die ik sommige fabrikanten zie vragen voor kabels.

Niemand zou 1000 dollar moeten betalen voor kabels en er is zeker een wet van afnemende meeropbrengst die van toepassing is.
Als een fabrikant veel heeft uitgegeven aan het ontwikkelen van zijn eigen kabeltype of -proces of -producten, dan is het waarschijnlijk gerechtvaardigd om een ​​fortuin te vragen om zijn investering terug te verdienen, maar consumenten worden naar mijn mening door veel retailers voor de gek gehouden en ik merk dat ik reageer boos op een aantal bekende kabelverkopers als ik zie dat ze duidelijk goedkope componenten gebruiken.  :sly: En ik weet wat goedkope componenten zijn!

Ik heb in ieder geval 'Ja' gestemd, want er IS een waarneembaar verschil, maar de verschillen zijn klein!
;)

mmuetst

Nu dit topic weer leven is ingeblazen heb ik nee gestemd. Ik kon niet "hangt er van af" stemmen. Een kabel aan een MM element heeft wel degelijk invloed door de capaciteit van de kabel en kan dan zodanig als filter gaan werken.
Dus dan kan een kabel wel degelijk invloed hebben.
Deze werking is niet aanwezig bij de kabels die tussen Line niveau gebruikt worden. Overigens hebben de uitgangen van mijn bronnen: CD speler, Streamer en Phono voorversterker allemaal een zeer lage impedantie. Enige invloeden van buitenaf worden daarom kort gesloten.
Ervaring met digitale kabels tussen CD speler en DAC, uit ervaring geen verschil.
Dit mijn motivatie om nee te stemmen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pathos

#1186
Hierbij mijn persoonlijke bevindingen waarom ik Ja heb gestemd.

Voorheen in mijn oude set heb ik eens aantal speaker- en RCA kabels getest, puur uit nieuwsgierigheid. Ik hoorde...geen verschil.

Ik heb het geluk gehad dat ik al wat kabels heb mogen testen in mijn huidige set-up.

Waaronder een QED Signature Genesis Silver Spiral speakerkabel. Een geweldige kabel voor het geld, waar veel duurdere kabels het verdomd moeilijk aan hebben of zelfs wel weet te overtreffen.

Daarbij heb ik enkele speakerkabels van AudioQuest getest. De Rocket 88, Robin Hood en William Tell. Tussen de R88 en de RH hoorde ik een overduidelijk verschil. De RH klonk meer open, transparant met zoveel meer ruimtelijke informatie. De R88 klonk in vergelijk veel meer versmeerd, slomer en donker. De RH had zoveel meer lucht tussen de artiesten met een strakkere focus en dito bas. De William Tell deed hier nog een schepje bovenop. Vooral het uitvergroten van de ruimte, het op schaal zetten van de artiesten en een 3D soundstage creëren viel me erg op.

Hiernaast heb ik nog enkele AQ RCA's getest, de Water en de Earth, in combinatie met de RH. De Water was vergeleken met mijn 100,- RCA een stuk rustiger en overall strakker. De Earth was onvoorstelbaar wat het deed, nog meer dynamiek, focus en beter aanwijsbaar. Het laag kreeg meer gelaagdheid en body. Instrumenten werden realistischer. Maar het werd ook erg schoon. Voor mijn gevoel en in mijn oren en set, te clean. Het verloor hierdoor beleving en miste ik warmte die de Water wel had.

Zo heb ik ook Audiomica Laboratory kabels getest uit de Excellence serie, de Erys RCA en de Celes speakerkabel in vergelijk met de AQ William Tell en Water. Waar de AQ William Tell een ster is in de ruimtelijke informatie in microdetails weer te geven en de stem op ware hoogte strak neer te zetten, is mijn ervaring met Audiomica dat deze de textuur en natuurlijke klanken van de instrumenten ongelooflijk realistisch weet  weer te geven. De stemmen worden net wat warmer, voller en met meer kracht de ruimte in gestuwd. Zeer organisch klinkende kabels met veel detail en "beleving". Echt het gevoel dat het totaal plaatje klopt! Hier werd ik echt enthousiast van! Alles zeer mooi in balans en matchte tonaal het mooist in mijn set in z'n totaliteit.

In mijn beleving, wat mij vooral opvalt aan "betere" kabels in mijn set, is dat het minder plat of hard klinkt. Het totale muziek plaatje krijgt meer rust en alles krijgt meer zijn eigen plek. Ook hoor ik meer gelaagdheid. Het word makkelijker uren luisteren. Details vallen meer op en het geluidsbeeld krijgt een meer 3D dimensie. Helaas (door mijn ruimte?) hoor ik alleen de diepte niet, maar breedte en hoogte nemen toe.

Al met al, voor mij heel leuk om hier mee bezig te zijn en steeds weer dingen verbeterd horen worden en het gevoel hebben dat het "klopt" .

Gebruikte test Tracks in de foto.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

chansig

Leuk al die persoonlijke ervaringen. Maar in het wetenschappelijk duistere hoekje van dit forum hebben deze ervaringen weinig te zoeken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

En als de uitslag andersom was wel zeker?  ;D

chansig

#1189
Als je ietwat sneu ingesteld bent...dan zeker. Volgens mij moet je het ook nog eens kunnen bedenken om het te gaan doen. En nog een stap eerder: om te bedenken dat anderen het zouden doen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Quote from: chansig on November  6, 2022, 16:27:59
Leuk al die persoonlijke ervaringen. Maar in het wetenschappelijk duistere hoekje van dit forum hebben deze ervaringen weinig te zoeken.

Gr. Hans

Wat Pathos schrijft sluit toch prima naadloos en erg uitgebreid aan op de topic titel? Jammer dat het nee kamp weer gaat koeren, tevens erg voorspelbaar.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Contour

Ha Pathos,

Voor meer diepte in het beeld helpt het vaak om de speakers meer naar voren te zetten, dus verder uit de wand.

Gr. Walter

Pathos

Quote from: Contour on November  6, 2022, 19:00:09
Ha Pathos,

Voor meer diepte in het beeld helpt het vaak om de speakers meer naar voren te zetten, dus verder uit de wand.

Gr. Walter

Hi Walter,

Dank je voor de tip! Ik zal het eens proberen. Echter ben ik helaas redelijk beperkt daarin in mn woonkamer. Ik zit hier met een schouw die voor een 1/4 tussen m'n speakers staat. Niet optimaal helaas maar zal hier toch nog eens wat gaan schuiven. :)

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

mmuetst

Toch mooi dat er meer mensen zijn die horen dat kabels verschillend klinken, ik zie dat daar niks mis mee is. Het was toch gewoon een wetenschappelijk onderzoek of meer of minder mensen zijn op dit forum die verschil horen en het was geen discussie over kabels. Motivatie mocht je plaatsen, prima toch.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: Laan on November  6, 2022, 18:54:30
Wat Pathos schrijft sluit toch prima naadloos en erg uitgebreid aan op de topic titel? Jammer dat het nee kamp weer gaat koeren, tevens erg voorspelbaar.

Het gaat over de plek waar dit topic staat. Deze plek is in het leven geroepen om de wetenschappelijke benadering een plek te geven. Dit omdat deze teveel de subjectieve beleving zou overschaduwen op andere niet lekken op het forum.

Dus je opmerking is op deze plek niet gepast. Elders wat mij betreft ook niet. Maar dat is een ander verhaal.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Quote from: Pathos on November  6, 2022, 19:12:15
Hi Walter,

Dank je voor de tip! Ik zal het eens proberen. Echter ben ik helaas redelijk beperkt daarin in mn woonkamer. Ik zit hier met een schouw die voor een 1/4 tussen m'n speakers staat. Niet optimaal helaas maar zal hier toch nog eens wat gaan schuiven. :)

Gr

Indraaien doet ook vaak wel wat voor de diepte.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: chansig on November  6, 2022, 21:12:12
Het gaat over de plek waar dit topic staat. Deze plek is in het leven geroepen om de wetenschappelijke benadering een plek te geven. Dit omdat deze teveel de subjectieve beleving zou overschaduwen op andere niet lekken op het forum.

Dus je opmerking is op deze plek niet gepast. Elders wat mij betreft ook niet. Maar dat is een ander verhaal.

Gr. Hans

Nou, ik ga even uithuilen over deze domme fout. Sorry man voor mijn ongepast gedrag..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Heel goed. Gebruik een zakdoekje. Gratis tip.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pathos

#1198
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 15, 2009, 07:54:16
Je mag je ervaring motivatie geven natuurlijk maar GEEN discussie over welles nietes.

Post van de T.S.
Niet specifiek  over een wetenschappelijke onderbouwing...
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

minplus

Quote from: chansig on November  6, 2022, 21:35:59
Heel goed. Gebruik een zakdoekje. Gratis tip.

Gr. Hans

Ik heb 4 dozen snotlapjes aangeschaft want ik wist nog niet dat dit een topic voor alleen meters is weters is.
Want als je iets (nog niet) kunt meten bestaat het vanzelfsprekend absoluut niet.
Je hebt helemaal gelijk. :D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right