Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

gilles0181

Ja dat denk ik dus ook, maar nu het volgende dilemma... Er vanuitgaande dat ik 95% films/series kijk en slechts 5% in stereo luister (spotify dmv sonos connect via interlink en soms radio) d.w.z. mijns inziens nog niks audiofiel waardigs high quality opgenomen spul :)

Als ik de CMC verwissel voor de CMC 2 S2 denk ik dat deze ook wel een stabiele eindversterker kan gebruiken. Mocht er ooit budget komen gaan de CM9s naar achteren en komen de CM10 S2 er voor bij.

Ik kan dan nu kiezen voor een class A/B amp met 200w/kanaal (RB-1582 Mk II (of) RB-1585) of een A/B met 350w/kanaal (RB-1590) wat allemaal binnen het budget past, maar ik kan ook naar class D gaan met 250w/kanaal (RMB-1575) wat misschien beter zou zijn voor de CM10...

Uiteraard ga ik het zelf beluisteren, maar wat is wijsheid? Minder vermogen met stabielere voeding of meer vermogen en ander type versterking?


AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

cccp

Ik zou de goedkoopste versterker nemen. Ik heb laatst een stroommeter tussen het stopcontact en mijn versterker gedaan en de boel eens flink los gedraaid op mijn behoorlijk ongevoelige luidsprekers (85db). Met het volume op stand 'auw' gaf de stroommeer 150 watt aan. Idle gebruikt de versterker 60 watt. Dus reken maar uit hoeveel vermogen je nodig hebt.

W.Otter

tevens heb je van 125watt naar 250watt maar 3db winst.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

GOOS88

Quote from: W.Otter on October  7, 2015, 11:21:46
tevens heb je van 125watt naar 250watt maar 3db winst.

Stel dat je op hoog volume met moeilijke speakers in een grote ruimte speelt (dus de 125w ongeveer nodig hebt om op je gewenste dB level te spelen)  zou dit juist de reden zijn om een overbemeten amp te nemen om de pieken ongecomprimeerd weer te kunnen geven.

met een huis tuin en keuken meter tussen amp en stopcontact krijg je geen goed beeld van de stroompieken welke de amp trekt.

Maar over het algemeen heb je aan 250w per kanaal ruimschoots voldoende.
Zou eerder kijken of de amp met lagere loads stabiel is (2Ohm bijv), en daar voldoende vermogen kan leveren.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

cccp

Quote from: GOOS88 on October  7, 2015, 12:02:53
met een huis tuin en keuken meter tussen amp en stopcontact krijg je geen goed beeld van de stroompieken welke de amp trekt.

Waarom niet? De pieken worden gewoon weergegeven.

Quote from: GOOS88 on October  7, 2015, 12:02:53
Zou eerder kijken of de amp met lagere loads stabiel is (2Ohm bijv), en daar voldoende vermogen kan leveren.

Waarom? De minimale impedantie van de CM10 S2 is (min. 3,1 ohm) en heeft een gevoeligheid van 90db. Dus heb je helemaal geen monstervermogens nodig. De CM9 is (min. 3,0 ohm) en 89db gevoelig.

Volgens deze calculator http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html haal je op 4,5 meter afstand 104 db met 200watt aan vermogen van de Marantz op de CM9.



kathos

Cm9 en cm10 kunnen idd wel door veel versterkers aangestuurd worden. Zelf toch ervaren dat er toch best een (soms groot) verschil zit tussen hoe een receiver, receiver met extra eindversterker, of een pm14/pm11 dit doet. Cijfers op papier zeggen in deze niet alles, net zoals opgegeven vermogens bij versterkers niet alles zeggen. Hoe luid het dan op x meter klinkt doet er volgens mij ook weinig toe, wel hoe goed het op x meter klinkt :-)
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III

Dday

Kreeg advies om ook de NAD C275 eens te beluisteren. Mijn voorkeur had/heeft de Rotel 1582 II, maar dinsdag is de NAD binnen en sluiten ze deze aan in zelfde setup als ik nu heb.  Nu cm9 als front staan en cm8 als rears.

Ben mij vooral aan oriënteren een amp voor de fronts. Voor films valt de Marantz 7009 nog niet eens tegen alleen bij muziek wil ik de verschillen toch eens goed gaan beluisteren. Of een eind versterker als NAD C275 een meerwaarde heeft.

GOOS88

Quote from: cccp on October  7, 2015, 15:24:27
Waarom niet? De pieken worden gewoon weergegeven.

Waarom? De minimale impedantie van de CM10 S2 is (min. 3,1 ohm) en heeft een gevoeligheid van 90db. Dus heb je helemaal geen monstervermogens nodig. De CM9 is (min. 3,0 ohm) en 89db gevoelig.

Volgens deze calculator http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html haal je op 4,5 meter afstand 104 db met 200watt aan vermogen van de Marantz op de CM9.

Pieken gaan te snel, wil je dit nauwkeurig meten moet je dit anders doen. Maar goed, voor een indicatie kan het wel.

Juist om die dip bij 3Ohm is het wijs om een amp te zoeken welke stabiel is bij lagere impedanties. 3Ohm (continue) load op hoger vermogen vinden de meeste receivers niet leuk.

Wat versta je onder monstervermogen?
Je geeft  met je calculator aan dat je dus een behoorlijk vermogen nodig hebt bij 104dB.

Wijs is dan een beetje extra headroom + stabiliteit bij lagere impedanties ivm de dips naar 3Ohm.


* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Quote from: kathos on October  7, 2015, 16:21:31
Cm9 en cm10 kunnen idd wel door veel versterkers aangestuurd worden. Zelf toch ervaren dat er toch best een (soms groot) verschil zit tussen hoe een receiver, receiver met extra eindversterker, of een pm14/pm11 dit doet. Cijfers op papier zeggen in deze niet alles, net zoals opgegeven vermogens bij versterkers niet alles zeggen. Hoe luid het dan op x meter klinkt doet er volgens mij ook weinig toe, wel hoe goed het op x meter klinkt :-)

  ^^
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

WickedGame

#2559
Iemand toevalligerwijs al de nieuwe 8xx Di serie gehoord?

Mijn vriendin is er voor gevallen... en ik weet het zelf nog niet helemaal. Qua looks ligt hij mij niet. Maar gezien een mogelijke verhuizing en een versobering in de set (surround maakt misschien wel plaats voor stereo) is een nieuwe front speaker een optie.

Rusher


Quote from: WickedGame on October  9, 2015, 10:52:46
Iemand toevalligerwijs al de nieuwe 8xx Di serie gehoord?

Mijn vriendin is er voor gevallen...
Ja, ja...
;-)

WickedGame

Quote from: Rusher on October  9, 2015, 12:21:01
Ja, ja...
;-)

Gevalletje wit met zilver vindt zij mooier dan mijn huidige cherry uitgevoerde 803D's

Rainesh

Ben begonnen met het aanschaffen van de CM-serie (weliswaar S1) en ik zag op internet dat er van die tweeter covers bestaan....maar in nederland nog niet tegengekomen. Weet iemand er meer over?

Dday

Heb je link of foto van deze covers ? Ken deze zelf niet.


danielo

Quote from: Dday on October  9, 2015, 13:02:04
Heb je link of foto van deze covers ? Ken deze zelf niet.

B&W heeft voor de verschillende types ook aparte covers die ze in winkels kunnen gebruiken die zijn vaak dieper en met meer bescherming in de hoop dat tweeters langer overleven.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: WickedGame on October  9, 2015, 10:52:46
Iemand toevalligerwijs al de nieuwe 8xx Di serie gehoord?

Mijn vriendin is er voor gevallen... en ik weet het zelf nog niet helemaal. Qua looks ligt hij mij niet. Maar gezien een mogelijke verhuizing en een versobering in de set (surround maakt misschien wel plaats voor stereo) is een nieuwe front speaker een optie.

Ik vind ze nog steeds niet mooi maar kan in de huidige markt wel voorstellen waarom ze een design wilde hebben met wit als basis kleur je vriendin is vast niet de enigste die dit als een minder vervelende optie ziet als onzichtbare speakers niet mogelijk zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Berend van Til

#2567
De meeste houtfineersoorten zien er op zich prachtig uit op een speaker maar vaak kleurt het gewoon niet goed met een vloer of meubels. Van pianolak zwart wordt een speaker groter in een lichte huiskamer, en van wit juist kleiner.
Ik denk dat wit een prima keuze is in een licht interieur.

De nieuwe 800 serie vind ik steeds mooier worden hoe langer ik er naar kijk. Oogt allemaal wat minder fors ook. Maar goed, ik heb de oude serie niet dus ik sta er wat neutraler in misschien. De 805 D3 hoop ik snel een keer te horen, wie weet...

WillyP

Quote from: WickedGame on October  9, 2015, 10:52:46
Iemand toevalligerwijs al de nieuwe 8xx Di serie gehoord?

Mijn vriendin is er voor gevallen... en ik weet het zelf nog niet helemaal. Qua looks ligt hij mij niet. Maar gezien een mogelijke verhuizing en een versobering in de set (surround maakt misschien wel plaats voor stereo) is een nieuwe front speaker een optie.
Waarom twijfel je? Vanwege de geluidskwaliteit van de nieuwe modellen? De ontwerpers bij B&W weten heus wat ze doen en zonder ze gehoord te hebben, verwacht ik dat er sprake is van een grote stap voorwaarts.

Ik heb echt niets te klagen, maar het is niet altijd eenvoudig om luidsprekers te vinden die je graag wil vanwege het geluid en die je vriendin of vrouw ook aanvaardbaar vindt.

Dus als je vriendin enthousiast is over het uiterlijk, zou ik maar eens serieus gaan luisteren en - als het geluid je bevalt - toeslaan! Dat je ze wat minder mooi vindt om te zien, ach, daar kom je wel overheen.

Groet,

WillyP

Dday

Quote from: Dday on October  7, 2015, 16:28:19
Kreeg advies om ook de NAD C275 eens te beluisteren. Mijn voorkeur had/heeft de Rotel 1582 II, maar dinsdag is de NAD binnen en sluiten ze deze aan in zelfde setup als ik nu heb.  Nu cm9 als front staan en cm8 als rears.

De NAD beluisterd en deze mocht ik thuis ook nog even testen. En Deze voegt hier echt iets toe. Zeker bij muziek worden we stuk blijer. Dus blijvertje.
Wie weet in de toekomst nog één voor de achter speakers.

Dday

#2570
De voet of ook wel plint genaamd door B&W van de CM9s2 is best groot. Nu gaf de WAF aan om deze eronder uit te halen. Dan kunnen de speakers net beter geplaatst worden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Was wel even zoeken hoe B&W de voet nu echt noemt. Handleiding gaf uitkomst. Een plint dus.

Edit:
Lees op hifi klubben net volgende
Let op: De bijgeleverde plint is alleen bedoeld om te voldoen aan de officiële veiligheidsvoorschriften m.b.t. kantelen. Hij heeft geen enkele invloed op het geluid en je kunt de luidspreker daarom ook zonder plint gebruiken.

Edit:
De voet verwijderd. De WAF gaf al terecht aan en als ik aan stofzuigen ben. Hmm... gelijk heeft ze. Dus op de stofzuiger rubber strip geplakt. Als we even niet na denken we eerst met rubber tegen de speaker aan gaan. Kans op beschadigen neemt hiermee een stuk af. De Plint beschermt natuurlijk ook aardig.

Paul0106

#2571
Hallo,
Ik heb een Rotel RA 1570 versterker. Ik zou heel graag B&W speakers op aan willen sluiten. Ik denk aan de cm10 of 804 d3. Zou het voldoende zijn om als eindversterker de rb1570 mkii er tussen te zetten of vragen deze zo veel dat een rb1590 minimale eis is. Iemand die dit weet ?

Rach

Quote from: Paul0106 on November 29, 2015, 19:36:50
Hallo,
Ik heb een Rotel RA 1570 versterker. Ik zou heel graag B&W speakers op aan willen sluiten. Ik denk aan de cm10 of 804 d3. Zou het voldoende zijn om als eindversterker de rb1570 mkii er tussen te zetten of vragen deze zo veel dat een rb1590 minimale eis is. Iemand die dit weet ?
De RA 1570 levert met z'n 2x120w voldoende vermogen op om beide speakers aan te sturen, je hebt dus helemaal geen eindversterker nodig. Mijn 804d wordt aangestuurd door een Primare i30 , qua vermogen vergelijkbaar met de Rotel RA 1570, en het klinkt retestrak. Als de speakers in een hele grote ruimte komen te staan, dan zou je kunnen overwegen om er een eindversterker aan te hangen.

fasteddie

B&W heren,

Speel met de 703 serie en nu weet ik toen ik ze kocht weet  dat ik er van die mooie proppen bij kreeg om de lage te verminderen....kan ze helaas niet meer vinden...

Weet iemand of deze "proppen" nog te verkrijgen zijn?
Of heeft iemand ervaring met de proppen?

Hoor graag

Fasteddie

Deleted User

Heb je B&W Nederland al eens gemaild, gebeld?