Hoe wat waarom, hoe stel ik die speler/TV in ???

Started by J.A.F._Doorhof, December 24, 2008, 09:51:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Aangezien dit bijna dagelijks bij ons binnen komt hier een kleine opsomming van mogelijke problemen :

Spelers
* Kies altijd de aspect ratio van je TV, dit zal in 90% 16:9 zijn.
* Kies voor zover mogelijk als HDMI Y,Pr,Pb of RGB limited   HDMI Expand is alleen van toepassing voor VGA toepassing.
* Kies voor zover mogelijk de neutrale standen in de DVD speler voor videosettings, let op volgende punt.
* Voor veel spelers is het te adviseren de contrast setting op -2 te zetten.
* Kies als output 576P/480P voor DVD spelers TENZIJ je een display gebruikt die NATIVE 1280x720 of 1920x1080 heeft dan is het NUTTIG om te TESTEN of het op die resoluties er beter uit ziet, kies vooral beelden met veel ronde vormen en let op de karteling.
* Voor NTSC materiaal is de stand 7.5IRE van toepassing voor PAL 0 IRE (indien nog nodig)

TV's/projectoren
* Kies altijd voor de stand breedbeeld bij DVD en BD (dit heet in veel toestellen anders maar kijk naar een film als Gladiator en zorg dat je zwarte balken boven en onder hebt)
* Zorg voor BD dat 24P output aan staan indien aanwezig op de TV
* Dingen waar dynamic voor of achter staat UIT zetten
* Sharpness zoveel mogelijk op 0 de midden positie, maar ZO LAAG MOGELIJK
* Light sensor achtige oplossingen UIT
* Kies het liefst voor settings als Cinema en kleurtemp Warm
* Laat altijd je lamp bij een projector RUSTIG afkoelen, trek dus NOOIT de stekker eruit (voor mensen met veel stroomuitval hebben we speciale units die de projector beschermen)
Je kan beter de projector 4 uur aanlaten als je 2 films kijkt dan 1 film kijken en de projector voor een half uur uitzetten om dan weer een film te gaan kijken.
* Een gemiddeld lamp levensduur is geen 5000,3000 uur, meestal wil je als serieuse kijker na 1500 de lamp wel wisselen, de lightoutput loopt terug en ook de kleuren worden fletser.
* Wat op de doos staat aan specs is NIET waar (jammer dan), dingen als contrast ratio en ansilumens moeten met een flinke berg zout genomen worden, ze worden vaak gemeten in situaties waarop wij als HT liefhebbers geen film willen kijken.

aansluitingen
* HDMI is de standaard werk daar dus ook mee.
* HD kan alleen over HDMI of component, laat je dus niet wijsmaken dat het ook kan over RGB scart of de gele tulp
* In volgorde van kwaliteit:
HDMI / RGBscart + Component / Svideo / Composiet

* Geluid via HDMI kan LPCM zijn of BITSTREAM (afhankelijk van de rest van je apparatuur)
* Geluid via coax of optisch BITSTREAM voor de formaten die je receiver/pre-amp ondersteund
* Beste kwaliteit is vaak Coax gevolgd door HDMI en dan Optisch, soms heb je echter geen keuze

Onzin verhalen
* Het heeft TOTAAL geen zin om een DVD te upscalen naar 1080P en af te spelen op een display die een lagere resolutie heeft.
* Het heeft TOTAAL geen zin om DVD naar 1080i te upscalen en dan af te spelen op een 1080P display, DVD is van nature progressive dus laat hem daar op staan, een andere optie zou zijn om 576i uit te sturen en de display alles te laten doen (als deze over een goede deinterlacer beschikt).
* Door een DVD te upscalen heb je geen HD kwaliteit hoe goed je het ook doet
* Blu-Ray hoeft niet altijd perfect te zijn, ook daar zit een enorm veel verschil tussen films onderling
* Ruis is niet altijd ruis, vooral met HD zien we vaak de film grain terug in films, don't adjust your set it's supposed to be there
* Een TV die uit de doos komt is niet perfect gecalibreerd, wat de fabrikant ook zegt.


Een calibratie heeft in 99.9% van de gevallen zeer veel zin, bij de calibraties die ITC uitvoert worden in principe ALLE voorstaande dingen gechecked en waar nodig goed gezet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 24, 2008, 09:51:30
* Voor NTSC materiaal is de stand 7.5IRE van toepassing voor PAL 0 IRE (indien nog nodig)

Ik begrijp maar niet hoe ik dan mijn speler moet instellen als ik er zowel PAL als NTSC mee speel en wie doet dat niet ?

Of moet ik van video geheugen wisselen als ik een ander type schijf afspeel ?

Ik zie wel de mogelijkheid om dit in de scaler op te vangen door voor NTSC de brightness iets hoger te zetten, is dat de manier?

J.A.F._Doorhof

MEESTAL gebeurt dit automatisch, maar anders moet je het inderdaad elke keer apart instellen.
Je kan eventueel voor NTSC de brightness lager zetten inderdaad, echter mis je dan het blacker than black signaal in veel gevallen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

#3
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 12, 2009, 17:57:02
MEESTAL gebeurt dit automatisch, maar anders moet je het inderdaad elke keer apart instellen.
Je kan eventueel voor NTSC de brightness lager zetten inderdaad, echter mis je dan het blacker than black signaal in veel gevallen.



Aha, ik heb de dv8400 van marantz en kan daar wel via component het een en ander instellen. Kiest de dv8400 dan automatisch de goede instellingen, weet je dat Frank?

Bedankt voor de info!

Robiwan

Hallo,

Ik wil toch even reageren. Ik kijk naar een full hd panasonic plasma tv met 24p ondersteuning en een Samsung blu-ray speler met 1080p upscaling mogelijkheid.
Moet ik de Samsung nu wel of niet op 1080p instellen?

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

tijse400

volgens mij hangt dat af van je bronmateriaal. as dat geen 1080p is, moet je kijken of je BD spele, of je tv beter is in upscaling.
misschien dat andere mensen hier weten welke van de 2 het beter doet.

gokje is dat de nieuwste het het beste doet, maar het is afhankelijk van de chip die de upscaling doet.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Robiwan

Quote from: tijse400 on March  5, 2011, 17:37:55
volgens mij hangt dat af van je bronmateriaal. as dat geen 1080p is, moet je kijken of je BD spele, of je tv beter is in upscaling.
misschien dat andere mensen hier weten welke van de 2 het beter doet.

gokje is dat de nieuwste het het beste doet, maar het is afhankelijk van de chip die de upscaling doet.

Toch vreemd vind ik. Als je kiest voor 576p op je blu-ray speler kan je tv of versterker er nooit een echt hd signaal van maken! Dus lijkt mij dat in het menu altijd gekozen moet worden voor de hoogste resolutie!

Als ik mijn SAT tuner instel op 576p dan is het beeld duidelijk minder scherp dan bij 1080i! Dus hoe hoger de aangeboden resolutie hoe beter het beeld.

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

tijse400

Hoe kan het dan dat een fulltime HD tv toch een gewoon analoog tv signaal van 576i in het groot kan weergeven?   Dat kan door opscalen . In jou geval zal het sateliet beeld denk ik al een hoge resolutie hebben, of het is al progressief. In de ts staat bijvoorbeeld ook dat het geen zin heeft om dvd te upscalen voor een ouderwetse tv. Omdat die de hoge resolutie weer gaat downscalen . Als je bronmateriaal dus op een hogere resolutie getoond moet worden moet je kiezen welk apparaat dat gaat doen. Oude en goedkope apparaten hebben niet de meest geavanceerde chips daarvoor. Daardoor kun je dan last van slechter beeld krijgen met artefacten blokjes of stotterend beeld. Je moet het dus uitproberen. Een blutst wordt ook niet geupscaled, die heeft native al HD resolutie.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!