Zelfbouw DVB-T antenne voor Digitenne

Started by wimck55, October 3, 2008, 10:39:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wimck55

Na de aanschaf van mijn nieuwe LCD scherm is mij de matige kwaliteit van digitenne pas echt opgevallen.
Grote LCD's laten dit pijnlijk duidelijk zien. Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak de compressie van het signaal en de matige kwaliteit van de antenne.
Recent is op 500 meter van mijn woning een nieuwe zendmast geplaatst. Mijn binnenantenne staat op de grond tegen een buitenraam en "kijkt" direct op de KPN antenne.
Beter kan niet, zou je denken.
Met slecht weer zijn echter nog steeds soms blokjes en storingen te zien.
Overstappen naar een andere aanbieder is niet echt een optie want nog 2 mensen maken gebruik van mijn abonnement.

Wie kan advies geven over DVB-T antennes? Ik heb nl. de bijgeleverde antenne eens open gemaakt en mij hierbij afgevraagd of er iets aan te passen is om de ontvangst te verbeteren.
Twee koperdraden van een meter in de 2 buisjes geeft al een lichte verbetering.

Enkele vragen :
waarom zijn de messing staafjes ongelijk van lengte?
hoe moeten de staafjes staan t.o.v. de zendmast?
kan ik beter een coax kabel tussen antenne en decoder zetten i.p.v. het dunne dropvetertje?
geeft een andere binnen antenne een beter resultaat , en welke antenne dan?
kan ik er een antenne versterker tussen zetten en welke?

Graag zoveel mogelijk informatie / ervaringen  hierover want ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen blij zullen zijn met iedere verbetering of tip



LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Audiofiel

#2
Quote from: bmateijsen on October  3, 2008, 10:59:26
De beste verbetering is van digitenne afstappen en digitale kabel of schotel nemen ;).
En dat meen ik echt serieus....

Beetje flauw. De topicstarter geeft toch aan dat dat geen keuze is? ::)


Ik zou zeker het kleine draadje en de antenne als mogelijk verbeterpunt aan willen geven. Maar ook de ontvanger maakt verschil, niet iedere DVB-T ontvanger heeft dezelfde kwaliteit. Op de markt zijn overigens diverse mooie antennes te krijgen, al dan niet actief, voor binnen en buiten. Voor wat betreft jouw situatie ben ik bang dat je eerder te dicht er op zit en daar storing van krijgt, in plaats van dat je te weinig signaal ontvangt.... misschien juist eens een klein passief sprietje proberen? ???

En probeer vooral ook te schuiven met je antenne. Een paar centimeter maakt vaak veel verschil.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kermy

QuoteDe beste verbetering is van digitenne afstappen en digitale kabel of schotel nemen Wink.
En dat meen ik echt serieus....

Helaas het is inderdaad zo, ook al zou het hele thuis traject geoptimaliseerd zijn dan blijft de bron van dit alles met zijn te grote compressie en te geringe bitrate de bottleneck van Digitenne.
Dus zoek een andere bron van je tv uitzendingen, schotel is zeker beter, digitale kabel momenteel het beste, of je probeert KPN IP tv, als je het kunt krijgen wat weer afhankelijk is van de afstand tot de centrale (1000m) maximaal.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Audiofiel

Quote from: kermy on October  3, 2008, 11:05:56
Helaas het is inderdaad zo, ook al zou het hele thuis traject geoptimaliseerd zijn dan blijft de bron van dit alles met zijn te grote compressie en te geringe bitrate de bottleneck van Digitenne.

Ik erger mijzelf ook regelmatig aan blokjes of stilstaand beeld die je wel eens hebt met Digitenne. Maar hé, het is enkel tv, dus what the hell?

QuoteDus zoek een andere bron van je tv uitzendingen, schotel is zeker beter, digitale kabel momenteel het beste, of je probeert KPN IP tv, als je het kunt krijgen wat weer afhankelijk is van de afstand tot de centrale (1000m) maximaal.

Ik ben juist heel blij van de (analoge) kabel af te zijn. Digitenne geeft beter beeld en ik heb nu geen storende bron meer in huis en vooral niet meer het grote gevaar van inslag bij bliksem. En dan het maandbedrag.... :-X

Ik bespaar momenteel meer dan 200 euro per jaar door de kabel weg te hebben gedaan. Ik heb enkel nu 3 digitenne ontvangers in huis en kijk gewoon N1, N2 en N3 en soms de regionale zender. Heerlijk rustig en voor noppes de beste programma's zonder al dat commerciële geleuter en die saaie soaps. Kijk ik lekker wel een filmpje op DVD. Voor die 200 euro kun je beter je filmcollectie uitbreiden. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on October  3, 2008, 11:08:27
Er staat dat hij liever niet overstapt omdat 2 andere ook van het abo gebruik maken. Er staat niet dat hij de keuze niet heeft.

Nee, dat staat er niet. Er staat dat het geen optie is:

Quote from: wimck55 on October  3, 2008, 10:39:43
Overstappen naar een andere aanbieder is niet echt een optie want nog 2 mensen maken gebruik van mijn abonnement.

Lezen is ook een vak. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

LexiconLogan

terug naar de bron...wim? Is het een optie?
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

wimck55

Geweldig dit, een topic over lezend begrijpen of.. begrijpend lezen! ;D

Jongens kom op zeg!

Ik heb dit topic gestart om te proberen het maximale uit digitenne te halen. Niet om te horen dat ik kabel kan nemen of satelliet of helemaal geen TV meer.
Er zijn 500.000 gebruikers en heel veel gebruikers zullen blij zijn met nuttige verbeterpunten.
Alle andere (goed bedoelde) informatie is wat mij betreft topic vervuiling (maar wel leuk)

Dus......graag alleen tips over alles wat een eventuele verbetering voor digitenne kan geven.


kermy

#8
De beste verbetering die je door kan voeren aan de getoonde Funcke antenne is het vervangen van de mini coax door een goede normale coax. Deze stap geeft bij enkele van mijn collega's een verbetering. Wat Audiofiel zegt is ook waar, je signaal zou ook te sterk kunnen zijn waardoor je frontend van de ontvanger dichtgedrukt kan worden. Wat ook heel belangrijk is, welke ontvanger heb je, als het die aller goedkoopste samsung is dan geeft die bijvoorbeeld in dezelfde situatie veel meer drops te zien dan een Topfield. Deze proef is door iemand die zendamateur is thuis uitgevoerd. Waar de Samsung een tatale freeze liet zien ging de Topfield niet verder dan een patial freeze. De verhouding was ook wel leuk, voor tien verstoringen op de Samsung gaf de Topfield er maar een.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Pjotr27

Ik heb hetzelfde probleem, veel blokjes, af en toe een seconde geen beeld.
Ik gebruik Digitenne alleen in de slaapkamer, zodat ik daar (gratis) NED 1,2 en 3 + de regionale zenders kan kijken.
Ik de huiskamer hebben we satelliet met een Canal smartcard voor de andere zenders.
Ik ben dus ook op zoek naar een betere antenne als de bijgeleverde.....

Dus wie heeft er een andere antenne in gebruik als de meegeleverde met het Digitenne pakket?

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

kermy

Zie bovenstaande Pjotr27.
Als je die antenne trouwens goed waterdicht maakt is het een uitstekende buiten antenne, beter als de vin die je vaak ziet.
Met vriendelijke groet,


Kermy

bmateijsen

Buitenantenne gebruiken is dan vaak de enige oplossing. Maar digitenne is gewoon erg gevoelig voor slecht weer/ kleine storingen, etc.

Pjotr27

QuoteAls je die antenne trouwens goed waterdicht maakt is het een uitstekende buiten antenne, beter als de vin die je vaak ziet.
Met vriendelijke groet,

Goed idee Kermy , ik kan zo door het dakraam richting mijn satelliet en hem daar bevestigen.
Hoe maak je hem het makkelijkst waterdicht? Werkt een zak ( plastic) er om heen?
Of ontvangt hij dan niets meer?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

kermy

#13
Beste Pjotr27,

In principe voor het uitproberen zou dit perfect kunnen, voor langere tijd zou ik met bijvoorbeeld broeimassa aan de gang gaan. Maar op zeker zou ik die frut coax vervangen.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Audiofiel

Hier een paar vergelijkingen van de ontvangstkwaliteiten tussen verschillende DVB-T antennes. Ik gebruik zelf de König KN-DVBT-UNI. Actieve antenne in een strak design. Ze hebben ook buitenantennes. Je kunt natuurlijk ook uitwijken naar Hirschmann of dan liever naar Yagi. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PjotrrrNL

Hier sinds enige tijd ook gratis Digitenne met alleen de publieke zenders, kijk toch al vrijwel nooit TV...
De USB ontvanger zit in de HTPC en daar vandaan wordt er met wat freeware een stream opgezet zodat ik ook met mijn Asus PC900 netbookje op andere plaatsen in huis via Wifi een journaaltje mee kan pakken.

Ik zit hier echter op ruim 10km van de zender in Alkmaar, een goede antenne bleek dus noodzaak.
Na wat zoeken op internet heb ik deze zelf gemaakt, dit 'hele golf' dipooltje hangt nu onder de nok van het dak en is met een coaxkabel en het bij de USB stick meegeleverde verloopje aangesloten.

Heb nu een continu 65% signaalsterkte met 100% ontvangstkwaliteit volgens de TV software die meegeleverd wordt. Geen blokjes of andere storing, het beeld is wel iets 'softer' maar dat is gewoon de lage bitrate van Digitenne en is voor mij mooi genoeg.

Zo'n dipool is niets meer dan twee staafjes van een kleine 30cm in elkaars verlengde verticaal, dus boven elkaar. In Belgie wordt er meen ik juist weer horizontaal uitgezonden.
Dit simpele antennetje werkt goed omdat het precies is afgestemd op de zendfrequentie van Alkmaar.
Normaal zijn antenne's gemiddeld om ze wat breedbandiger te maken en dan blijk je dus wel een versterkertje nodig te hebben.

PjotrrrNL

#16
Wat betreft je vragen, voor het beetje dat ik weet van antennetechniek lijkt dat korte staafje me een halve dipool en de langere een halve reflector.

In dat geval moet je de korte naar de zendantenne richten, dus als je achter de lange staaf zou staan 'kijkend' naar de zendantenne dan staat de korte staaf precies op die lijn er weer voor.
Prik me er echter niet op vast.  ;)

Mocht je wat met een open dipool willen experimenteren, dan kan ik wel wat info opzoeken, het is niets anders dan een kroonsteentje met twee stukken gebogen metaal er in waar de coax is op aangesloten.

wimck55

PjotrrrNL , dit is de moeite waard om te proberen.
Ik zou graag alle details van je willen ontvangen om die open dipool te proberen.
Na wat schuiven en verplaatsen van de ontvanger krijg ik hier een ontvangst tussen de 6 en 20 %



PjotrrrNL

Dat komt goed, zal even een en ander verzamelen.
Weet je overigens wel zeker dat er een DVB-T zender in die zendmast zit, zoveel staan er daar ook weer niet van In Nederland.
Zo'n slechte ontvangst zou eigenlijk niet moeten kunnen op die kleine afstand...

Audiofiel

Quote from: PjotrrrNL on October  3, 2008, 16:20:01
Zo'n slechte ontvangst zou eigenlijk niet moeten kunnen op die kleine afstand...

Dat is precies ook mijn gedachte.... :-\ Dat kan NOOIT in de buurt zijn, zelfs al is je antenne helemaal brak...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PjotrrrNL

Onder aan de pagina kun je de dichtsbijzijnde zender vinden:
De frequentie in Mhz hebben we nodig om een afgestemde dipoollengte te bepalen:

http://home.planet.nl/~ploe2070/fmtv/dvbt/digitenne-kpntv.html

PjotrrrNL

#21
Quote from: Audiofiel on October  3, 2008, 16:22:18
Dat is precies ook mijn gedachte.... :-\ Dat kan NOOIT in de buurt zijn, zelfs al is je antenne helemaal brak...

Zal eerder een GSM/UMTS mast zijn die wellicht juist een storende invloed heeft... >:(


Wat een lief fietsje heb jij....

wimck55

Mis!

Het is : Den Haag (Zichtenburglaan) Uhf:52 Freq.722  kW10 pol. V
   


PjotrrrNL

#23
Ik heb deze calculator gebruikt:

http://www.k7mem.150m.com/Electronic_Notebook/antennas/yagi_vhf_quick.html

Zenderfrequentie Alkmaar is 618 Mhz, alles even op metrisch instellen en mijn antenne zit gemonteerd op hout (dus non-metallic boom), staafjes dipool zijn hier maar 2mm dik.

Er rolt dan een halve golflengte Yagi UHF antenne uit met 9 directors en 1 reflector achter de dipool met 12 dB versterking, ook de tussenafstanden tussen de elementen zijn af te leiden.

Ik ben echter begonnen met alleen een dipool (D.E. in schema) van 23 cm, na wat experimenteren bleek een enkele dipool van een hele golflengte (2x23cm) het beste te werken.

Echter pas nadat ik deze zo hoog mogelijk had gemonteerdbinnen  in de nok van het dak...
Niet te hoog, wel graag een metertje rondom de antenne vrij houden van het pannendak.

PjotrrrNL

Quote from: wimck55 on October  3, 2008, 16:39:13
Mis!

Het is : Den Haag (Zichtenburglaan) Uhf:52 Freq.722  kW10 pol. V
   



En de Zichtenburglaan zit dus nog geen km bij je vandaan?