Zelfbouw DVB-T antenne voor Digitenne

Started by wimck55, October 3, 2008, 10:39:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

melluh

Vorige week hebben we de Sony Bravia met DVB-T tuner (P-3000) opgehangen middels een Vivanto muurbeugel. Nu zit ik met het volgende. De Sony hebben we over een stopcontact geplaatst, met veel moeite hebben we de stekker in het stopcontact gekregen. Voor deze Sony heb ik het volgende pakket aangeschaft:



Ik was altijd in de veronderstelling, dat bij gebruikt van een CAM module geen externe antenne gebruikt hoefde te worden. Dit blijkt dus niet het geval, ik heb nu de antenne op de tv staan wat natuurlijk geen porem is. Tevens heb ik een matig signaal omdat ik de antenneversterker (adapter) niet heb aangesloten omdat de tv plat tegen de muur is gemonteerd.

Ik ben dus genoodzaakt om de versterker te gaan gebruiken, maar heb geen tweede stopcontact in de buurt :S. Mijn vraag aan jullie is of ik misschien de adapter (12V) kan vervangen voor een plattere? Ik heb ook nog zitten denken aan een buitenantenne (middels een gat door de muur naar buiten).

Zoals het nu lijkt wordt het toch een (Funke?) buitenantenne. Ik krijg deze kostenloos opgestuurd door KPN. Ben ik alsnog genoodzaakt deze te voeden met een power inserter? Of is het aansluiten van een buitenantenne voldoende. Als ik de power inserter aansluit op de binnenantenne zie ik op sommige zenders nauwelijks verschil.

Misschien hebben jullie andere tips of suggesties?

pauldB

Als het een actieve antenne is die je krijgt dan moet die op de één of andere manier gevoed worden. Zonder voeding heb je kans dat de antenne het helemaal niet doet of anders in ieder geval veel slechter presteert dan een vergelijkbare passieve antenne.

Als je geen antenne vlak bij je TV kan of wil plaatsen, en ook de voeding voor een power inserter daar niet vandaan kan of wil halen. dan kan je er bijvoorbeeld eerst een verlengkabel ertussen zetten welke leidt naar een punt waar je wel een stopcontact vrij hebt. Daar kan je dan de power inserter ertussen zetten en de kabel doortrekken naar de antenne.

Het is wel zeer belangrijk dat de verlengkabel van goede kwaliteit is! Je kunt bijvoorbeeld Hirschmann koka799 coax gebruiken met bijbehorende pluggen. Slechte coax verzwakt de boel, en pikt allerlei storingen op, zodat er al snel niets van het signaal van je antenne overblijft.

En als je een passieve antenne gebruikt (zoals de genoemde zelfbouw antenne) heb je uiteraard geen power inserter nodig.

celerontje

#52
Goed idee van pauldB, eigenlijk niks aan toe te voegen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

melluh

Top, bedankt voor je reactie. Nog een klein vraagje, de buitenantenne van Digitenne, moet deze gevoed worden met een power inserter?

Paul1967

De buitenantenne van Digitenne is ook aktief m.a.w. moet gevoed worden.
Als je gebruik maakt van de KPN Conax module pack bv bij Sony bravia tv's moet je de bijgeleverde voeding met power inserter gebruiken. Dit omdat je tv geen aktieve antenne aansluiting heeft in tegenstelling tot een losse dvb-t decoder.
Gebruik je de power inserter niet d.w.z. de antenne direct op je tv aansluiten, zal de ontvangst aanmerkelijk verslechteren + eerder last hebben van storingen door langsrijdende brommers e.d.

Charlemagne

Quote from: HT-kabouter on October  3, 2008, 19:03:43
Mijn advies:
-koop een König buitenantenne: http://www.twenga.nl/prijs/37589.html

Ik heb een aantal binnen en buitenantenne's gehad en uitgeprobeerd in het verleden, er gaat niks boven de König uit de link.
Ben ook zeer te spreken over de König buitenantenne. Signaalsterkte 95% en kwaliteit 100%. Da's stukken beter dan ik met de indoorantenne gewend was. Mijn tv heeft een ingebouwde voedingsspanning. Voor de König is evt. een losse power inserter te krijgen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

4speed

hallo,
tot voorkort maakte ik gebruik van een kathrein dvb-t receiver (type 671) en bij passende antenne
om de uitzendeingen van ned 1,2 en 3 te bekijken alsook canvas en één.
ik heb een nieuwe tv met dvb ingebouwd, als ik de kathrein antenne aansluit, niets te vinden.
via dit forum zelf een antenne gemaakt (zie foto)
prima ontvangst van canvas en één (zelfs gelijkvloers, wat niet mogelijk was met receiver)
antenne boven geplaatst, nu kan ik ook de posten van bouquet 2,3 en 4 ontvangen (goes)
maar niet bouquet 1 (ned 1,2,3)
voor alle duidelijkheid alles even op een rij
egem   kanaal 22    482mhz : ok (canvas, één, canvas+, free to air)
goes    kanaal 29    534mhz : ok (bouquet 3, gecodeerd)
goes    kanaal 32    558mhz : ok (bouquet 4, gecodeerd)
goes    kanaal 48    686mhz : ok (bouquet 2, gecodeerd)
goes    kanaal 54    734mhz : niets (ned1,2 en 3, free to air)

kan iemand mij verder helpen wat het probleem juist kan zijn


celerontje

Leuk project!
Je weet toch wel dat men in Belgie Horzontaal uitzend en in Nederland Verticaal?
Misschien heeft het daar mee te maken?

Dat de Kathrein niet werkt op je TV, komt doordat dit een actieve gevoede antenne is, dus 5 volt door de coax naar de antenne toe.
Op Conrad.nl zijn blokjes met een adapter te koop, die je tussen je coax inzet, waardoor de antenne gevoedt wordt.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

4speed

hallo
bedankt voor uw reactie, met mijn zelfgemaakte antenne heb ik betere onvangst dan met
de (5V) kathrein antenne + receiver, vandaar dat ik het niet begrijp dat ik de zenders van bouquet 2,3 en 4
wel kan ontvangen (gecodeerd weliswaar) maar ned 1,2 en 3 niet, belgische zenders : prima ontvangst.


BernHardN

vroeger ook eens gekl**t met analoge antenne en versterker, het opnieuw solderen van alle componenten in de ontvanger maakte ook nogal wat winst in signaal

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Pjotr27

Intussen enige maanden verder, een andere kabel aangelegd, een König antenne aangeschaft, binnen overal ( in de ramen) geprobeerd, buiten op het balkon.
Overal blijft de ontvangst belabberd, soms gaat het 5 min. goed ,dan weer blokjes en uitval tot geen signaal aan toe.
De meegeleverde voeding zit tussen de antenne en de tv, de tv heeft booster aan, maar niets helpt.
Kortom ik ben zeer ontevreden over Digitenne.....
Hebben jullie misschien nog andere tips?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jantje112

Quote from: Pjotr27 on April 13, 2009, 11:30:49
Intussen enige maanden verder, een andere kabel aangelegd, een König antenne aangeschaft, binnen overal ( in de ramen) geprobeerd, buiten op het balkon.
Overal blijft de ontvangst belabberd, soms gaat het 5 min. goed ,dan weer blokjes en uitval tot geen signaal aan toe.
De meegeleverde voeding zit tussen de antenne en de tv, de tv heeft booster aan, maar niets helpt.
Kortom ik ben zeer ontevreden over Digitenne.....
Hebben jullie misschien nog andere tips?

Je zou zo'n "zoveel" elements yagi richter kunnen nemen. Die kun je vrij goed uitrichten.

lexislang

Quote from: Pjotr27 on April 13, 2009, 11:30:49
Intussen enige maanden verder, een andere kabel aangelegd, een König antenne aangeschaft, binnen overal ( in de ramen) geprobeerd, buiten op het balkon.
Overal blijft de ontvangst belabberd, soms gaat het 5 min. goed ,dan weer blokjes en uitval tot geen signaal aan toe.
De meegeleverde voeding zit tussen de antenne en de tv, de tv heeft booster aan, maar niets helpt.
Kortom ik ben zeer ontevreden over Digitenne.....
Hebben jullie misschien nog andere tips?

klein schopje... welke woonplaats woon je? Ik woon in Amersfoort-Vathorst (Noord) en heb hetzelfde probleem. Vaak gaat het een lange tijd goed, dan volledige uitval. De antenne mast staat in Amersfoort Zuid, zeker 5 km verderop... misschien heeft dat er mee te maken...

Ik heb overigens de eerder genoemde zelfbouw antenne gemaakt, was 5 minuten werk... ontvangst is al stukken beter dan met de KPN antenne. Ik ga dus ws een Konig buitenantenne proberen, waarschijnlijk wordt het dan nog iets beter...

lex

Pjotr27

Quoteklein schopje... welke woonplaats woon je?

Leerdam, maar dan wel in het hartje van het centrum, wat ik maar doe , de konig buiten zo hoog mogelijk op het dak, binnen op zolder tegen de dakrand het blijft erg slecht.
Overdag gaat het soms nog wel (max 5min beeld zonder uitval) , maar `s avonds is het helemaal een drama ( max 1 minuut beeld).
Ik ben intussen zover dat ik niemand in mijn omgeving meer Digitenne aanraad..........
De Digitenne smartcard wordt intussen niet meer gebruikt en de slaapkamer tv alleen maar voor films van de mediaplayer   :(
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

johan d

Zie link - bijna gratis antenne... en het werkt perfect (zelf ook 1tje gemaakt en getest). Was de kabel met z'n reclame ook kotsbeu en dus enkel de fta-zenders nog nodig, voor de rest DVD lenen in de bib. Het geheel kan je esthetischer maken door het geheel in een PVC buis ø75 te schuiven en af te dekken met 2 deksletjes.

Ik kreeg met een commerciele aneteen maar 4 zenders (ik woon in Belgie), nu met deze antenne 9 zenders, zonder storingen.

http://muziekmuseum.skynetblogs.be/archive/2009/02/20/maak-zelf-uw-dvb-t-spotgoedkope-antenne.html