Zelfbouw DVB-T antenne voor Digitenne

Started by wimck55, October 3, 2008, 10:39:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PjotrrrNL

Met 722Mhz komt de calculator op een lengte van 19,5 cm....

Nu op zoek naar een stukje hout, een kroonsteen en wat 2mm dik rond metaal.

PjotrrrNL

#26
Mijn 'high-end' DVB-T antenne vanuit het trapgat omhoogkijkend:


PjotrrrNL

Meer in detail....

DVB-T is vertikaal gepolariseerd, de antenne hangt dus 90 graden gedraaid in tegenstelling tot de oude analoge dakantenne's.
Alleen Belgie heeft van de landen om ons heen een horizontaal gepolariseerd DVB-T systeem....

De kern van de coax zit via het kroonsteentje aan de bovenste helft van de open dipool gemonteerd, de coaxmantel aan de onderste.

Lengte van het langste deel van de twee L-vormige metalen delen is afgestemd op de frequentie, hier dus 23 cm en voor de zender in Den Haag 19,5cm.
Het korte deel van rond de 6cm zit in de kroonsteen gemonteerd, de antenne is richtinggevoelig, vanaf de kroonsteen 'kijk' je langs de dipool richting de zender.

Je kunt lasdraad gebruiken of een deel van een ijzeren kleerhangertje.
holle pijp kan ook, maar dat steek je dan weer niet zo makkelijk in een kroonsteentje, een goede elektrische verbinding tussen coax en antenne is belangrijk.

PjotrrrNL

#28
Indien je een analoge signaalmeter hebt op de ontvanger kun je die gebruiken voor het uitrichten, zoals vroeger kijken naar het TV beeld heeft weinig zin omdat je het resultaat pas met een vertraging in het beeld ziet vanwege de digitale signaalverwerking.

Door de L-vorm met de 6cm omgebogen pootjes naar de kroonsteen heeft deze dipoolantenne een richtingsgevoelig karakter, de lange, op de frequentie afgestemde delen kun je beter pas op maat maken na het 90 graden buigen van beide delen.

Ik zit hier dus op ruim 10km van de 40kW zender in Alkmaar, jij zou dus op kleine afstand van de 10kW zender in Den Haag een prima signaal moeten krijgen, belangrijk is echter dat de antenne zo hoog mogelijk geplaatst wordt, de omgeving en de materialen rond de antenne spelen ook een rol.
Hoger in de nok of veel lager heb ik een slechter signaal, uitproberen dus.

Hier dus een pannendak, een betonnen constructie met metalen wapening of modern glas met een metaalcoating in flats houden veel meer tegen, dan is het beter om met een buitenantenne te werken.

Mensen met een slecht signaal op grote afstand van een zender kunnen met dat online calculatortje ook een Yagi antenne met meerdere directors en een reflector uitrekenen.

Sukses!
Het is tenslotte weekend..   ;D

Kwam ook nog een ander simpel te bouwen ontwerp tegen, deze richt antenne staat op de foto's horizontaal, goed dus voor Belgie, voor Nederland de antenne dus weer vertikaal opstellen!
Deze antenne wordt gebruikt op 629Mhz en de 'benen' van elk van de acht V's in de antennee zijn elk 7 inch, dus zo'n 17,5cm lang, die antenne lijkt me ( is echter ander antenne ontwerp...) dus optimaal afgestemd voor rond de 800Mhz maar werkt dus ook prima daar...



http://uhfhdtvantenna.blogspot.com/

wimck55

Kijk !  hier hebben we wat aan !!  :)

Inderdaad woon ik iets van 500 meter van de zichtenburglaan vandaan, als ik uit mijn woonkamer raam kijk dan zie ik hem staan. Er zit niets tussen, alleen een coniferen Haag!  ;D

Je verhaal is helemaal duidelijk en dan begrijp je ook waarom dat kamer antennetje van de KPN ook niet goed KAN werken omdat die niet de juiste lengte heeft.

Ik ga het proberen!  dank je voor de duidelijke uitleg, het rekenprogramma en de foto's.

PjotrrrNL

#30
Die antenne is waarschijnlijk een kwart golflengte of zo en dus de helft of een kwart van een bepaalde lengte.
Het lijkt ook een ander antenne ontwerp dan 'Yagi' en dan gelden weer andere berekeningen.
Die antenne lijkt sterk op een J-antenne met basis en zou dan wel een rondstraler zijn:
http://www.pa3eki.nl/jota/jpole_calc.htm

PjotrrrNL

#31
Indien jij zo dicht bij die zender woont dan vraag ik me af of er niet iets defect is...
Mogelijk een draadbreuk tussen antenne en ontvanger of een mankement in de ontvanger.
Heb je beiden al eens een voor een omgewisseld voor een ander exemplaar om te testen?



Hoe lang zijn die staafjes van die KPN antenne eigenlijk, zitten die rond de 10 en 15cm lengte?

wimck55

Ik heb nog eenzelfde antenne dus die kan ik ook nog proberen.

Die pootjes van de KPN antenne zijn inderdaad 10 en 15 cm.


Nog twee andere vragen: jou antenne zit rechtstreeks op je ontvangen, dus zonder versterker?  en moet de 5 volt spanning dan uit ?

PjotrrrNL

#33
Gewoon met en zonder spanning proberen, bij mij kon ik die meen ik niet uitschakelen en het werkt dan ook...

Een J-antenne komt met een kleine 700 Mhz uit op 30cm en 10cm:
http://www.pa3eki.nl/jota/jpole_calc.htm

Ik vermoed dat die KPN antennne dus een soort aktieve J-antenne voor de gemiddelde Digitenne frequentie is waarbij ze de langste poot hebben gehalveerd (kwart golflengte) evenals de tussenruimte tussen beide poten, die zou dan 45-50mm zijn bij jou tussen buitenzijde korte pot en lange poot...

PjotrrrNL

#34
Zie net dat de gecodeerde betaalzenders in Den Haag op 818 Mhz zitten, alleen de 'free to air zenders' zitten op 722 Mhz.
Dan zou je voor het hele pakket beter voor een gemiddelde van 770 kunnen uitgaan, dat komt dan op 18,3 ipv 19.5 cm uit....

Of op 17,2cm (818Mhz) indien je juist veel naar de commercieelen kijkt, maar het luisterd misschien ook niet zo nauw.   ;)

Ik kijk hier echter alleen naar de gratis publieke zenders...


Door het hele land zend Digitenne uit tussen een kleine 500 en een ruime 800Mhz, de standaard ontvangst antenne's moeten dus van een gemiddelde uitgaan, hoe dichter de zender in de buurt dus bij die 500 of 800 Mhz zit, hoe meer een afgestemde antenne dus zin heeft.


Nou ja, veel plezier met de 'knutsel', ik was hier blij verrast met zo'n goed resultaat met eenvoudige middelen.  ;D

Paul1967

A. Welke ontvanger heb je Wim? Die standaard ontvanger van Samsung is k*t. Het beste is als de dvb-t ontvanger met cardreader al is ingebouwd in je tv (bv. Sony Bravia's hebben dat). Heb je geen los kastje nodig.

B. Als je de optie hebt voor een buitenantenne; DOEN! Neem dan niet zo'n Funke buiten antenne want ook die zijn k*t.
Koop een König buitenantenne. Goekoper en tig malen beter (zie linkje hieronder).

Ook ik had problemen met digitenne ontvangst. Kwam erachter dat het zowel deels aan de Samsung decoder maar voornamelijk aan de antenne lag. Ben vanaf het hele begin abonnee van Digitenne en heb het één en ander uitgeprobeerd en geleerd.

De beste ontvangers zijn nog altijd de oudjes (maar nog steeds nieuw te koop) van Rebox, Finepass en Topfield. De Samsung is lekker goedkoop (daarom leveren ze hem er ook standaard bij) maar sucks als de klere.
De antenne stelt al helemaal geen bal voor, en dat geldt ook voor de Funke buitenantenne.

Mijn advies:
-heb je een Samsung decoder: weg ermee en koop een echte dvb-t decoder.
-koop een König buitenantenne: http://www.twenga.nl/prijs/37589.html

Ik heb een aantal binnen en buitenantenne's gehad en uitgeprobeerd in het verleden, er gaat niks boven de König uit de link.

wimck55

Ik heb een standaard Samsung maar ook een Topfield TF5300k.
Die heb ik beide geprobeerd maar het beeld is minimaal beter bij de topfield.
Mijn nieuwe LCD heeft ook een ingebouwde DVB-T slot. Echter heb je daar weer een conax module voor nodig van E50.
Ook ben je dan weer de opname mogelijkheid van de Topfield kwijt.
Ik moet het dus toch echt in de antenne zoeken.

Ik ga eerst zelf knutselen en als dat toch niet werkt dan ga ik zeker die konig antenne proberen

wimck55

Heb vanmorgen een testopstelling gemaakt en de resultaten zijn erg positief!
Heb van twee barbecue pennen  ;D twee antenne delen gebogen. 6 cm en 18,3 cm lang
De pennen zijn vierkant en zitten daardoor goed vast in het contact blokje.

de coax kabel had ik nog liggen. de kern zit op de naar boven gerichte pen en de mantel op de naar beneden gerichte pen.
Ik heb een contact blokje met drie aansluitingen genomen en m.b.v. een afgeknipte tie rip de coax vast gemaakt aan het blokje.

Dit blokje ga ik met twee schroefjes direct op het kozijn bevestigen. Dan wijzen de horizontale gedeeltes precies naar de zendmast.
Met een paar kabel beugeltjes ga ik de coax langs het kozijn vast zetten.

Kost bijna niets en werkt dus meer dan prima.
Alleen nog even slecht weer afwachten en de vleesresten van de pennen verwijderen  ;D

Heb ook nog met en zonder de 5 volt getest en zie geen verschil.

PjotrrrNL

Goed om te horen!
Altijd leuk om zelf iets te knutselen 'uit het niets' dat goed werkt... ;D

Misschien kun je in je eerste post de topictitel wijzigen in:
'Zelfbouw DVB-T antenne voor Digitenne', dan is dit topic in de toekomst ook makkelijk op te zoeken.

Handig ook die tie-rap als trekontlasting!

Audiofiel

En hoe is nu de beeldkwaliteit? Hoeveel procent haal je? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wimck55

Het gekke is dat ik bij het zoeken naar de zenders de antenne moet richten totdat je een zo goed mogelijke ontvangst hebt.
Hier blijft de meter op 0 % staan ???
Gisteren met de oude antenne kwam ik nog tussen de 6 en 20 % uit.

Echter als ik per zender op de info balk kijk dan zit de ontvangst steeds rond de 90 %.
Dit was altijd zo rond de 60 %
Nu zit de nieuwe antenne ook 2 meter hoger dan de oude!

Mogelijk was er toch ook iets mis met die oude antenne.

Al met al een verbetering dus, al was het alleen al omdat dat ding altijd irritant  in de weg stond en steeds met de gordijnen mee op sleeptouw ging.

Nu eerst eens een aantal dagen kijken en dan weer eens die oude terugplaatsen ter vergelijking

celerontje

Zenders zoeken moet dan zeker wel met de standaard antenne?
Want als je geen goede ontvangst ziet in het zoekmenu, twijfel ik of ie de zenders oppikt.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Paul1967

90% is helemaal niet verkeerd, zeker niet met een zelfbrouwsel.
Ikzelf zit met mijn Konig buitenantenne rond de 96. Soms wat lager op bepaalde zenders, maar hij schiet ook wel eens door naar de 100.
Voorheen met mijn Funke buiten antenne zat ik ook rond de 90, met de Funke binnenantenne eerder tussen de 80 en 90 in.

BernHardN

Heb ergens op het www gelezen dat iemand had gewoon een schoteltje gemaakt achter z'n antenne en dit hielp al aanzienlijk.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

advr

Quote from: Pjotr27 on October  3, 2008, 11:25:25

Ik gebruik Digitenne alleen in de slaapkamer, zodat ik daar (gratis) NED 1,2 en 3 + de regionale zenders kan kijken.


hoezo gratis?
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

oud_account_1

Quote from: advr on October  4, 2008, 15:02:56
hoezo gratis?
Omdat die kanalen FTA (free to air) zijn.
Alleen voor de commercielen is een abo nodig.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

wimck55

QuoteHeb ergens op het www gelezen dat iemand had gewoon een schoteltje gemaakt achter z'n antenne en dit hielp al aanzienlijk.

Er is afgelopen week een kopje gesneuveld dus heb ik een schoteltje over!   ;D

PjotrrrNL


celerontje

'T zou best nog eens kunnen werken als je dat schoteltje met aluminium folie bekleed. :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tijse400

in de C!t van deze maand ( novmeber) staat een antenne voor draadloos internet ( niet een blikje) maar een zoals de vroegere televisieantennes.

stukjes koperdraad door een piepschuim balkje geprikt. dit moet je dan weer om de normale antenne schuiven, zodanig dat de stukjes koperdraad allemaal op dezelfde lijn zitten als de normale antenne. ( wat nogal gokwerk is, omdat het plastic omhulsel niets zegt over de plaats van de antenne) er stond bij dat normale installatiedraad goed was, maar ook dat je de stukjes zorgvuldig op maat moest vijlen. (zodanig dat het uiteind van de staafjes mooi recht is afgevijld)

dit is dan wel een ander type antenne dan een dipool, meer het soort van de kpn zelf gebruikt. er is dan dus geen electrische verbinding tussen de staafjes. hiervoor zullen vast ook wel rekenprogrammatjes zijn voor de dvb-t frequenties?

misschien staat er nog wel iets over op de website van C!t

ik heb het artikel wel gelezen, maar mijn wifi doet het prima, en ik gebruik wireless N, waarvoor de gebruikte antenne niet werkt, omdat die gebruik maakt van meerdere antennes,  (mimo) en juist gebruik maakt van gereflecteerde signalen, om een beter bereik in "dode hoeken" te verwezenlijken, waardoor een richtantenne niet echt een verbetering zal zijn.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!