mijn HT op zolder (enkele vraagjes)

Started by abcde, September 29, 2008, 09:08:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

abcde

hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb enkele vraagjes.

ik ben van plan een ht te bouwen op zolder de ruimte meet 4m op 4m en heeft schuine wanden dus een omgekeerde V vorm, hier heb ik enkele vraagjes:

1) ik zou graag een projector hangen, maar na de bouwwerken zal ik op zowat 3,5 m van het scherm zitten, is dat niet te dichtbij ?
2) ik zal mijn zetel tegen een muur aan moeten zetten, waar moeten dan mijn achterste boxen staan?
3) welke kleuren zijn het beste om in je HT aan te brengen

de echte maten komen er nog, maar kunnen jullie alvast antwoorden op mijn vragen ??

alvast bedankt

abcde

sandervg

Welkom op het forum!

1) Neen. Gewoon een goede maat scherm bij nemen (kijkafstand = 1,5x schermbreedte)
2) Naast de bank. OF de bank toch iets naar voren zetten met een iets kleiner scherm
3) Zwart (of andere donkere tinten) om geen/weinig reflectie te hebben
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

abcde

#2
ik zit dus als de bank ietsjes naar voren is ong 3 meter van mijn scherm dus ik zou een projectieshcerm van ong 2m breed moeten hebben?

sandervg

Quote from: abcde on September 29, 2008, 09:17:34
ik zit dus als de bank ietsjes naar voren is ong 3 meter van mijn scherm dus ik zou een projectieshcerm van ong 2m breed moeten hebben?
Volgens de vuistregel wel. Echter: het is natuurlijk ook een persoonlijke keuze. IK persoonlijk houd meer van een iets kleiner scherm. Ik zou denk ik voor ca. 1,7m gaan. Maar nogmaals: het is heel persoonlijk. Het beste kun je, voor je een defintief scherm koopt, eens experimenteren. Leen ergens een scherm of hang desnoods een groot laken op en speel een film af en kijk welk formaat je het meest prettig vind. Houd er ook rekening mee dat niet elke projector vanaf elke afstand elke beeldmaat kan produceren.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

abcde

ik heb de maten effe genomen:
hoogte: 2,95m
breedte: 3,10m
lengte: 4,10m

waar de sofa komt wordt het plafond wel ietjes lager vermits er een balk tegen het plafond zit met ook schuine balken tot tegen de vloer, daar wordt de ruimte ietsjes lager, smaller en minder breed straks maak ik een schets...

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

blackball147

welkom op het forum!

ik zit op +/- 3 meter van mijn scherm van 1.80 breed. groter hoeft het zeker voor mij niet te zijn, anders krijg ik last van een tenniswedstrijd-effect.

zoals hier eerder gezegd, kun je best een beetje experimenteren met groottes, heb ik ook gedaan, en bij 1.80 voelde ik me het comfortabelste.

zie verder mijn sig. onderaan voor verder info.

abcde

ik zou graag een plan maken, maar ik weet totaal niet hoe ik er moet aan beginnen, ik moet zoveel opmeten omdat het plafond van de zokder zo een rare vorm heeft

blackball147

eerst zeker het totale grondoppervlak opmeten ( breedte X diepte ).

loopt de schuinte van je dak tot tegen de vloer of is er daar ook nog een ruimte?

er zijn hier verschillende HT's die eenzelfde zolder gebruiken. even zoeken in de private HT topics kan al enig soelaas brengen.

als je idd met een volledig schuin dak zit, is het handig om te weten op welke diepte je een bruikbare hoogte hebt ( bv 1.50 meter van de rand geeft je een hoogte van 1.75 , om zo maar iets te zeggen ). dit kan van belang zijn voor plaatsing van je luidsprekers, breedte en hangpositie van je scherm etc.

abcde

ik zou graag ook een deel van de schuine zijde recht maken, maar, ik zou graag deze 2 zijden kunnen opendoen om er materiaal te kunnen zetten dat nu gewoon op mijn zolder staat, ik kan niet alles wegsmijten wat er nu staat dus moet ik er 2 bergruimtes van maken, heeft iemand hier ervaring mee, hoe zou ik ze het best maken of is een gewoon gordeijn misschien de beste oplossing??

reza

Kijk even in mijn topic op de laatste pagina staan er een foto van wat jij
wilt maken/hebben.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

blackball147

Quote from: abcde on September 29, 2008, 15:09:28
ik zou graag ook een deel van de schuine zijde recht maken, maar, ik zou graag deze 2 zijden kunnen opendoen om er materiaal te kunnen zetten dat nu gewoon op mijn zolder staat, ik kan niet alles wegsmijten wat er nu staat dus moet ik er 2 bergruimtes van maken, heeft iemand hier ervaring mee, hoe zou ik ze het best maken of is een gewoon gordeijn misschien de beste oplossing??

je kunt werken met een soort ingebouwde kasten, je kunt zelf bepalen hoe diep je deze wilt/kunt maken, en hier kun je best wat in kwijt. je kunt werken met schuifdeuren zodat je niet te veel ruimte verliest bij het openen.

kortom, mogelijkheden genoeg.

johnhifi

Quote from: blackball147 on September 29, 2008, 22:41:18
je kunt werken met een soort ingebouwde kasten, je kunt zelf bepalen hoe diep je deze wilt/kunt maken, en hier kun je best wat in kwijt. je kunt werken met schuifdeuren zodat je niet te veel ruimte verliest bij het openen.

kortom, mogelijkheden genoeg.

Daar zou je ook je apparatuur in kwijt kunnen, uiteraard wel rekening houdend met ventilatie. Bijvoorbeeld achter glazen schuifdeuren of zo.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

LittleNinja

#13
Welkom!  ;D

Maak even een simpel schetsje zodat we ons een beetje kunnen inleven in de situatie.

Hieronder zie je hoe je wat bergruimte kan behouden bij doorlopende schuine daken. Bij voldoende hoogte zou je zelfs nog een vliering er boven kunnen maken.

Let wel dat zulke holle ruimtes invloed kunnen hebben op de akoestiek. Puur met gordijnen toedekken zal nogal wat invloed hebben. Ik denk dat "vaste" wanden in zo'n geval beter zijn. Als je schuifdeuren gaat gebruiken, zorg dat ze niet kunnen gaan trillen. ;) En inderdaad denk aan voldoende ventilatie.

Je wordt natuurlijk ook beperkt in de schermmaten vanwege de schuine daken, maar de gemiddelde zolder biedt best wel wat ruimte en mogelijkheden.

Gegroet,
LittleNinja

PS. Kijk ook even bij de "SHOWCASE" voor ideeën!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Joris1971

Zoals Little Ninja het aangeeft in zijn schets, zo heb ik het precies ook. kijk maar eens in mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57369.0

LittleNinja

En daar werkt het prima kan ik je melden! ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

abcde

hoe moet ik afbeeldingen posten zonder een link online te geven ? ze staan op men harde schijf

blackball147

normaal gezien kun je als je een antwoord geeft, onderaan bij opties bijlages bij geven.

let op foto's mogen niet te groot zijn, anders lukt het niet.

abcde

#18
1) 3,10 meter
2) 2,95 meter
3) 5,10 meter
4) 4,10 meter

oranje = scherm
groen = zitbank
er zijn ook twee deuren (links en rechts), de rode lijnen worden de inbouwkasten

LittleNinja

Wat mij opvalt in jouw tekening zijn die twee "vaste muren" links en rechts voor de bank. Wat zijn dit? Als dit werkelijk muren zijn zullen ze nogal wat invloed hebben op het geluid.

De schuine wanden zitten links en rechts van de bank?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

abcde

die twee muurtjes (eigenlijk eerder balken kunnen jammer genoeg niet weg, de schuine wanden zitten an wederskanten aan de twe zijden over de volledige lengte, maar links en rechts van de bank maak ik er geen kastjes van

LittleNinja

Kun je wellicht een foto maken? Dan krijgen we wat meer inzicht.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

abcde

binnenkort, er staat nu nog te veel rommel, het plan is om in de kerstvakantie te beginnen bouwen

LittleNinja

#23
Dan even zo.... Welke situatie lijkt het meest op die van jou?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

abcde