Grote sub vs kleine sub

Started by Wijx wondere wereld, September 7, 2008, 23:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wijx wondere wereld

Ik heb in de gelukkige situatie dat ik in een appartement woon. Bovenaan en eigenlijk alleen buren onder me waar ik rekening mee kan houden. Mijn speakers heb ik ooit ontworpen voor een kamer van 3 bij 4, maar nu is mijn ruimte ongeveer 2 keer zo groot. Daarom ondersteun ik het nu met een 12 inch sub. De onderbuur heeft er geen last van zegt ze. Ik speel ook niet zo vreselijk hard en voornamelijk ter ondersteuning van muziek. Stel dat ik over zou gaan op 15 inch of zelfs 18 inch, is er dan meer kans op overlast?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Interficior

Ik zou zelfs zeggen minder overlast.
Take it or lease it

Wijx wondere wereld

minder? Die had ik nog niet als optie bedacht. Waarom denk je dat? Volume blijft toch gelijk alleen gaat het lager 
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

-madison-

Zoals je zegt blijft het volume gelijk, lager is dus niet luider.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

bmateijsen

Dat is mogelijk, als je dus meer geluidservaring krijgt en je in zijn geheel zachter gaat draaien.

Quote from: Interficior on September  7, 2008, 23:23:39
Ik zou zelfs zeggen minder overlast.

Wijx wondere wereld

hmm het begint dan toch wel erg te kriebelen. Binnenkort maar eens een 18 inch testen. Thanks allemaal
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Interficior

Een grote woofer wil nog wel eens minder "bonken" dan een kleine woofer. Dit effect vertaalt zich naar de overlast naar je buren. Het is natuurlijk geen regel van Meden en Perzen maar ik denk dat buren in het algemeen minder last hebben van een DD-18 dan van een Logitech Z-5500.
Take it or lease it

yorkie13

met welke 12 inch woofer speel je, indien DIY met welke subamp ?

Wijx wondere wereld

Vifa MA26WR09 met een Hypex D4.0, nog steeds in een tijdelijke kast. Helaas heb ik geen ruimte meer om zelf van alles in elkaar te timmeren. Ben bang dat het van de zomer pas weer kan
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

yorkie13

ja die ken ik wel, is een 10 inch maar een hele mooie woofer

Wijx wondere wereld

op zich ook wel tevreden, maar ik houd de eeuwige drang tot verbetering  :-X
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

1080P24

 het is toch zo dat hoe lager de freq des te meer last de buren hebben ? ik kan me voorstellen dat op het zelfde volume met 12 Hz er meer te "horen" zal zijn dan op zeg 30 Hz.

ik woon in een tussenwoning en heb op mijn htruimte alles geisoleerd ( vloer wanden plafond etc etc....) ik kan zo hard en laag spelen als ik wil buren hebben echt geen last.
voorheen was dat met de sub wel anders zonder isolatie. toen hoorde je echt alleen het sub-laag vandaar de opmerking