Calibratie van de Pioneer PDP-LX5090D - Ervaringen graag!

Started by Buchi2004, August 10, 2008, 22:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gerard1

frank
ik heb sinds kort de krp 600m
deze heb ik staan op de stand pure met contrast op 38 om in te spelen, of moet ik het scherm op film zetten?
begin nu te twijfelen.
alvast bedankt
met vriendelijke groet,gerard

J.A.F._Doorhof

Pure is goed voor dit toestel, contrast alleen aub terug naar rond de 32 voor inspelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gerard1


Geert

In hoeverre is het van belang dat je gamma waarde op exact 2.2 staat afgeregeld? Indien dit bijvoorbeeld rond de 1.9 of 2.0 zit, is er dan sprake van een grote afwijking en loont het dan de moeite om dit op 2.2 af te laten regelen? Kortom wat zijn de grenswaarden die nog acceptabel zijn?

Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

J.A.F._Doorhof

Beste is 2.2-2.3 maar zoals ook al in andere topics gezegd dit is STERK afhankelijk van de meter waarmee je meet.
Een tristimulus meter zal je een andere waarde geven dan een spectrum radio meter.
En hou ook rekening met de software, sommige software meet en calculeert vanaf 0 en dan kun je ooit vergeten het perfect te krijgen.

Beste advies, laten calibreren door iemand met ervaring, en genieten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 30, 2010, 19:27:57
Beste advies, laten calibreren door iemand met ervaring, en genieten.

En dat laatste gaat dan ook wederom gebeuren op 13 april a.s.  :worship:
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

XXlerator

Die van mij gaat zometeen 'onder het mes'. Frank is binnen een uurtje hier als het goed is. Ben erg benieuwd..... en zal ook zeker mijn ervaringen delen als ik rustig de tijd heb kunnen nemen om de verschillen waar te nemen. Spannend.

Geert

Quote from: XXlerator on April  6, 2010, 14:35:23
Die van mij gaat zometeen 'onder het mes'. Frank is binnen een uurtje hier als het goed is. Ben erg benieuwd..... en zal ook zeker mijn ervaringen delen als ik rustig de tijd heb kunnen nemen om de verschillen waar te nemen. Spannend.

En hoe is de calibratie bevallen? Is de eerder genoemde gamma instelling van 2.2/2.3 bij jou gehaald?
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

XXlerator

Quote from: Geert1962 on April  7, 2010, 08:24:28
En hoe is de calibratie bevallen? Is de eerder genoemde gamma instelling van 2.2/2.3 bij jou gehaald?

Calibratie bevalt tot nu toe (ik heb natuurlijk nog maar een paar uurtjes kunnen kijken, te kort om een weloverwogen oordeel te vormen) erg goed. Gisteren The Dark Knight (BD) eens opgezet en daarna Public Enemies (DVD). Wat gelijk opvalt is dat het beeld gelijk rustiger is. Verder meer/beter contrast en er zat een kleine groenzweem in het beeld die nu compleet verdwenen is. Ik zit zo'n 4-4.5m van mijn scherm af en ik moet eerlijk bekennen dat ik aangenaam verrast was bij het kijken van de DVD Public Enemies. Zelfs na het kijken van The Dark Knight stoorde ik me niet echt aan het verschil in resolutie en detail (wat ik normaal redelijk snel heb bij sommige DVDs). Public Enemies is een film in jaren 50 stijl waarin ook zwart/wit en sephia effecten worden gebruikt, daar was het verschil voor mij nogal duidelijk.

Overigens was volgens Frank (en het grafiekje) voor de calibratie het beeld al niet verkeerd, maar nu is het zeker nog een stuk beter. Gamma instelling weet ik niet uit mijn hoofd en ik heb het excel bestandje met de output van de calibratie niet bij me. Kom ik op terug.

J.A.F._Doorhof

De gamma metingen bij de microspec zijn wat ingewikkeld aangezien het geen contact meter is en hij alles mee neemt in de meting inclusief 20IRE.
Vandaar dat ik bij de gamma naar de grafiek kijk en niet naar de getallen bij de microspec, tenzij ik de meting doe in een 100% verduisterde ruimte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

XXlerator

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  7, 2010, 09:27:33
De gamma metingen bij de microspec zijn wat ingewikkeld aangezien het geen contact meter is en hij alles mee neemt in de meting inclusief 20IRE.
Vandaar dat ik bij de gamma naar de grafiek kijk en niet naar de getallen bij de microspec, tenzij ik de meting doe in een 100% verduisterde ruimte.

En laat dat laatste nou 'net' niet het geval geweest zijn. Is het eindelijk een keer goed weer....maar dan net op de dag dat ik mijn calibratie laat doen  ;D Hopelijk ben je trouwens nog een beetje heelhuids thuis aangekomen Frank en voel je je vandaag wat beter....

J.A.F._Doorhof

Maak je geen zorgen, de calibratie is perfect, alleen een gamma meting is iets waarbij een berekening word gedaan op de metingen en dat gaat soms niet goed als 1 waarde afwijkt, vandaar dat ik de grafiek meestal aan houdt bij plasma/LCD, bij projectoren in een 100% donkere ruimte werkt het iets anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

muzikant

Quote from: XXlerator on April  7, 2010, 09:22:09
Calibratie bevalt tot nu toe (ik heb natuurlijk nog maar een paar uurtjes kunnen kijken, te kort om een weloverwogen oordeel te vormen) erg goed. Gisteren The Dark Knight (BD) eens opgezet en daarna Public Enemies (DVD). Wat gelijk opvalt is dat het beeld gelijk rustiger is. Verder meer/beter contrast en er zat een kleine groenzweem in het beeld die nu compleet verdwenen is. Ik zit zo'n 4-4.5m van mijn scherm af en ik moet eerlijk bekennen dat ik aangenaam verrast was bij het kijken van de DVD Public Enemies. Zelfs na het kijken van The Dark Knight stoorde ik me niet echt aan het verschil in resolutie en detail (wat ik normaal redelijk snel heb bij sommige DVDs). Public Enemies is een film in jaren 50 stijl waarin ook zwart/wit en sephia effecten worden gebruikt, daar was het verschil voor mij nogal duidelijk.

Overigens was volgens Frank (en het grafiekje) voor de calibratie het beeld al niet verkeerd, maar nu is het zeker nog een stuk beter. Gamma instelling weet ik niet uit mijn hoofd en ik heb het excel bestandje met de output van de calibratie niet bij me. Kom ik op terug.
Hallo Frank,zoals U waarschijnlijk nog weet heb ik met alle tevredenheid al twee projectors laten callibreren dor U nml. een optoma en een mitsubishi HC6000.Een maand geleden hebik een pioneer LX5090(demo)kunnen aankopen op 300 meter van mijn deur,daar ik in Oostende Belgié woon is het zeer lastig om de tv bij U te laten callibreren.Welke aanpassingen(contrast,kleur,helderheid,scherpte  kan ik eventueel doen in standaard of film,optimaal of ..... om een toch zo goed mogelijke beeldkwaliteit te krijgen voor telenet HD TV en blu-ray zonder de callibratie.In de hoop dat U me kan bijstaan met uw raad mijn oprechte dank bij voorbaat,Eric.

J.A.F._Doorhof

Hi,
De puur stand of cinema/movie standen geven standaard het beste beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

Verder zou ik om te beginnen alle beeldverbeteraars uitzetten en tevens helderheid en contrast goed zetten. Helderheid kun je goed instellen aan de hand van de zwarte balk die je nog wel eens ziet verschijnen bij de diverse films. Helderheid lager blijven zetten totdat de balk niet meer zwarter wordt en daarna een stop terug. Contrast kun je naar mijn idee het beste via de blu ray dve essentials instellen. En waarachtig volgens mij zijn hier ook nog mensen die deze te koop aan bieden op dit forum. Wellicht dat contrast ook nog op een andere wijze gemakkelijk is in te stellen ............

Met deze handelingen heb je naar mijn idee al een hele vooruitgang te pakken.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

XXlerator

Quote from: Geert1962 on April  7, 2010, 08:24:28
En hoe is de calibratie bevallen? Is de eerder genoemde gamma instelling van 2.2/2.3 bij jou gehaald?

Om terug te komen op je vraag over de gamma instelling. Volgens het excel bestandje wat ik van Frank heb was pre-calibratie de gamma waarde gemiddeld 1.93 (20-90 IRE). Post calibratie is dat niet echt veranderd. 40-80IRE ligt de gamma waarde overigens wel rond de 2.2.

maurice75

Wat mij is opgevallen na de calibratie, is dat ik naar het kijken van james bond Quantum of Solance in de haren
van de hoofdrol spelers mooi zwart is maar dat er ook stukken bij zitten die blauw zijn dit is mij nooit eerder opgevallen,
heb dit momenteel ook met meerdere dingen ontdekt dat bij de donkere gedeeltes vaak ook stukken blauw bij komen?
Verders krijg ik het idee dat de tv minder scherp is geworden, maar wel met betere kleuren realistischer? Is dit veel
voorkomend met een calibratie. De achtergrond informatie is wel formidabel te noemen tegenover mijn andere instellingen.
Mijn gamma ligt op 1.94 average.
pioneer LX5090-ISF / Marantz SR6003 AV Reciever / Oppo Bdp-93eu / xbox360 elite / ps3 /  speakers vifa carat zelfbouw / kabels audioquest,monster / WII / Apple Iphone 4 / Sony LCD 40W4000 /

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je ziet meer zwart detail op dit moment, bij de originele instellingen zul je bepaalde stukken kwijt zijn geweest.
Scherpte ligt aan hoe het toestel stond, de scherpte hoort op rond de -11 tot -9 te liggen voor de meeste toestellen, echter veel mensen kijken op 0 en daardoor heb je het IDEE dat het scherper is maar verlies je achtergrond scherpte en klein detail.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Kan je de lichtsensor ook mee calibreren?
ik heb nu met optimum stand + lichtsensor nagenoeg de gehele dag bij benadering perfect beeld. ik schrik alleen van het verschil tuseen dach en nacht
nu kan je natuurlijk met ISF calibratie wel nog zo'n 10% winst halen maar kan je dan ook nog gebruik blijven maken van de lichtsensor?

dus met andere woorden:  kan je met lichtsensor aan calibreren en dat dan del ichtsensor je calaibratie "bijsteld" a.d.h.v. het mogevingslicht?
JBL PRX Power!

maurice75

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2010, 12:50:42
Hi,
Je ziet meer zwart detail op dit moment, bij de originele instellingen zul je bepaalde stukken kwijt zijn geweest.
Scherpte ligt aan hoe het toestel stond, de scherpte hoort op rond de -11 tot -9 te liggen voor de meeste toestellen, echter veel mensen kijken op 0 en daardoor heb je het IDEE dat het scherper is maar verlies je achtergrond scherpte en klein detail.
Had de scherpte eerst op -15 staan staat nu gecalibreerd op -13 zou je zeggen dat er meer scherpte moet zijn?
pioneer LX5090-ISF / Marantz SR6003 AV Reciever / Oppo Bdp-93eu / xbox360 elite / ps3 /  speakers vifa carat zelfbouw / kabels audioquest,monster / WII / Apple Iphone 4 / Sony LCD 40W4000 /

Geert

Ik zie bij twee gecalibreerde toestellen een gamma waarde van rond de 1.9. Is 2.2 of 2.3, zoals eerder genoemd door Frank, niet mogelijk bij de Pioneers of moet ik de gamma waarde zoals deze op de uitdraaien vermeld staan niet serieus nemen doordat er andere variabelen op van toepassing zijn? Hoe moet ik dit zien?
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

J.A.F._Doorhof

De gamma waarde geeft bij metingen in een omgeving met invallend licht een kleine afwijking maar die is meteen te zien in de CALCULATIE, als je naar de grafiek kijkt klopt hij wel goed, dat heeft te maken met hoe deze analyzer werkt, hij heeft geen last van invallend licht voor de grayscale en CMS maar de gamma klopt niet helemaal, als je naar de grafiek kijkt loopt hij er vaak wel heel erg netjes langs.

Bij een meting in een 100% duistere ruimte komt de Pioneer gemiddeld tussen de 2.1 en 2.2 uit met de juiste instellingen.

@Raphie,
Kan wel, maar het word nooit goed, de lichtsensor maakt dat het beeld fluctureert, en dat is niet mee te nemen in de calibratie.

@Maurice,
Het kan ook het feit zijn dat DRE uitgaat bij de calibratie, dit is een contrast verhoger, of verbeteringstanden, dat zijn verscherpers.
Die zorgen echter voor achteruitgang in kleine detailleringen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maurice75

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2010, 18:23:46


@Maurice,
Het kan ook het feit zijn dat DRE uitgaat bij de calibratie, dit is een contrast verhoger, of verbeteringstanden, dat zijn verscherpers.
Die zorgen echter voor achteruitgang in kleine detailleringen.

Klopt helemaal die had ik aanstaan heb dit uitgetest net krijg meer scherpte maar het algehele beeld werd er niet mooier
op dus heb dit weer terug gezet is veel beter zo. Ben verders echt te spreken over de beeld kwaliteit geniet er elke dag
van 8)
pioneer LX5090-ISF / Marantz SR6003 AV Reciever / Oppo Bdp-93eu / xbox360 elite / ps3 /  speakers vifa carat zelfbouw / kabels audioquest,monster / WII / Apple Iphone 4 / Sony LCD 40W4000 /

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview