Calibratie van de Pioneer PDP-LX5090D - Ervaringen graag!

Started by Buchi2004, August 10, 2008, 22:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Buchi2004

Hi Frank!

In 2004 heb ik mijn PDP-434 door je laten calibreren en was daar erg tevreden over. Nu inmiddels is het (wat oude) beestje de deur uit en ontvang ik over een paar weken het KURO G9 model: de PDP-LX5090D. Zoals je zult begrijpen kan ik niet wachten. Ik wil dit nieuwe toestel ook weer laten calibreren en heb daar omtrend een vraag.

Hoelang moet ik dit nieuwe toestel laten inspelen voordat hij gecalibreerd kan worden en heb jij al eerdere calibratie ervaringen met dit toestel gehad? Zo ja, wat zijn je ervaringen en is er een aanmerkelijk verschil?
Kun je me misschien vertellen wat de meest geschikte instellingen voor dit toestel zijn tijdens het inspelen? Dus welke modus, color, brightness en contrast settings, etc.?? Zoals je vast wel weet heeft dit toestel legio aan instellingen en verschillende modi, dus een beetje advies hierin is zeer welkom.

Ik hoor het graag.

Gr. Buchi2004

P.S.  Zijn er andere bezitters van de LX5090 die ervaring hebben met calibratie van dit toestel? Wat zijn jullie ervaringen? Deel ze alsjeblieft in dit topic!
Pioneer PDP-LX5090 - Denon DVD-3800BD - Yamaha RX-V3900 - UPC Philips HDTV DVR (ROYAAL, Film1/Sport1)

J.A.F._Doorhof

Hi,
200 uur adviseren we altijd voor de calibratie.

Voor inspelen gebruik de film stand en zet het contrast rond de 27.
Dat zou voor het inspelen perfect moeten werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Buchi2004

Bedankt Frank voor je antwoord.

Moet ik daarbij de Optimum mode uitschakelen? Dat regelt nl. zelf alles op basis van de omgevingslicht sensor. Kleursterkte en brightness instellingen maken niet uit bij het inspelen?

Heb je inmiddels zelf al ervaring met dit toestel qua calibratie? Wat zijn je bevindingen?
En is er toevallig nog een leuke korting als je een tweede keer een scherm door jou laat calibreren?
Pioneer PDP-LX5090 - Denon DVD-3800BD - Yamaha RX-V3900 - UPC Philips HDTV DVR (ROYAAL, Film1/Sport1)

J.A.F._Doorhof

Hi,
We zijn qua calibraties al aan de zeer goedkope kant dus ik kan daar niets meer mee doen (sorry).

Optimum mode mag uit voor inspelen inderdaad.

Ik heb op dit moment 3 9e generaties gecalibreerd, kan er weinig van zeggen eigenlijk behalve dat ook deze generatie zich weer goed laat calibreren en dat het toch ook hier weer de moeite waard is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Buchi2004

Dag Frank,

Mijn LX5090 is inmiddels lekker aan het inspelen. Calibratie kan dus binnenkort beginnen. Echter voordat het zover is heb ik een vraag aan je, aangezien ik me afvraag of mijn toestel wel helemaal correct is. En misschien moet ik er naar laten kijken door Pioneer.

Ik ervaar tijdens TV uitzendingen een soort van stroboscopische flickering (kortstondig) bij bepaalde beelden met hoog contrast of alleen bij bepaalde velle kleuren (zoals een voetbal grasmat). Meestal ook bij een uitzending van RTL nieuws (met vel blauw/paars in de achtergrond). Het is niet continu en alleen bij bepaalde uitzendingen. Kijk ik bijv. naar DVD (via HDMI), dan is het nooit. Ook als ik naar een HD uitzending kijk heb ik het niet.

Ik kijk TV via de UPC Philips HD DVR (HDMI verbinding @576p SD en @720p/1080i HD). Via de SCART aansluiting (576i) ervaar ik exact hetzelfde probleem (soms zelfs nog erger).

Er zijn blijkbaar (via andere forums) meer mensen met ditzelfde probleem:
www.avforums.com/forums/sky-hd/818117-picture-flickering.html
www.avforums.com/forums/plasma-televisions/765458-pioneer-9g-owners-thread-425.html

Ligt het weer eens aan UPC? Of ligt het echt aan de plasma zelf?

Frank, zoals Bumtious op het AVForum vermeld is dit probleem te verhelpen, echter hij legt het niet publiekelijk uit wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te verhelpen is. Jij bent de kenner met de technische kennis van beeld! Weet jij raad en heb je een oplossing?

Ik gebruik trouwens tijdens het inspelen de Bumtious instellingen (met contrast op 27). Geeft al heel mooi beeld.
Pioneer PDP-LX5090 - Denon DVD-3800BD - Yamaha RX-V3900 - UPC Philips HDTV DVR (ROYAAL, Film1/Sport1)

J.A.F._Doorhof

Ik ken het probleem niet terug.
Ben ook wel benieuwd wat Bumtious er zelf aan wil veranderen eigenlijk.
Bij de nieuwere generatie pioneers is er niets meer in het service menu aan te passen dat hier betrekking op zou kunnen hebben namelijk.

Je kan eens experimenteren met de film modus, of de hz van het toestel.
Maar ik zou toch ook pioneer er eens over bellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

westergas

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 11, 2008, 20:24:27

Optimum mode mag uit voor inspelen inderdaad.


Mag ik daar even op inhaken? Ik heb het boekje doorgelezen maar kan me niet herinneren daar iets over te hebben gelezen. Is het echt slecht om hem op Optimum te laten staan tijdens de inspeelperiode? Wat kan ik daarvan gaan merken? Ik wist dit namelijk niet en heb hem al een tijdje op Optimum staan terwijl ie volgens mij nog (lang) niet op de 200 uur zit....

En dan...waarom staat hier niets van in het boekje?
Anata wa soko ni imasu ka

J.A.F._Doorhof

Omdat het boekje er niet van uit gaat dat mensen hun toestel met zorg behandelen ?
Ik zou geen andere reden weten.
De andere standen dan film sturen simpelweg een behoorlijke hoeveelheid lightoutput door je plasma en als we ze meten resulteert dit in zwaar clippende en S vormige gamma curves en geloof me dat is niet goed voor je levensduur.

Hoe je het merkt ?
Kortere levensduur, meer stroomverbruik, meer kans op defecten, simpelweg slecht beeld, burn/retentie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

westergas

Oef...dat klinkt niet best...mijn set gaat DIRECT weer op "film". Mijn ongetrainde blik ziet niets behalve een prachtig beeld dus ik hoop dat er nog geen schade is opgelopen. Ik ga me zeker inschrijven voor de ISF ronde van amsterdam eo dus dan zullen we het wel zien.
Kan één van de heren techneuten mij voorzien van een manier om in het service menu te komen? Ik ben wel erg benieuwd hoeveel uurtjes ik erop heb zitten. Dit moet, zo heb ik begrepen via PB(?)
Anata wa soko ni imasu ka

Pel

Toch nog een (Er)v(aringen g)raag

heb LX5090 nu een paar maanden, dus 200 uur wel ruim gehaald denk ik.
had mij vooraf een beetje ingelezen en de contrast en brightness naar beneden bijgesteld vanaf eerste uur.

- Maakt het nog uit of je calibratie zo snel mogelijk doet of kan het ook later. Maw bestaat er de kans dat het vanwege 'de reguliere slijtage' minder winst te behalen is als je dit late doet.
- als je van plan bent van hd-bron te wisselen kun je het dan beter doen op het moment dat je een bepaalde bron hebt gekozen?

gr. Pel

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


MarcoV

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 12, 2009, 21:30:13
Na 200 uur adviseren we de calibratie uit te laten voeren.

Frank, is dit onafhankelijk van de bron of kun je beter wachten met de calibratie tot de bron die je gaat gebruiken (in mijn geval een BR speler) er ook is?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV


balodis

Hoi Frank,

Ik haak hier graag even aan. Heb vandaag mijn KRP500A binnengekregen en wil graag de voordelen van een ISF calibratie ervaren  ;D

Als ik het goed heb begrepen moet het scherm eerst 200 uur inspelen op stand ´FILM´ contrast ´27´

Klopt dat?

Groet,
Bas
Primare SP32HD - Primare 31.2 - Primare 30.3 - Marantz ND8006 - Audio Physic Virgo 25 - Audio Physic Orea - Audio Physic Sitara 25 - Shunyata Hydra V-Ray - Shunyata Taipan - MIT Shotgun - AudioQuest Chocolate

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

balodis

Primare SP32HD - Primare 31.2 - Primare 30.3 - Marantz ND8006 - Audio Physic Virgo 25 - Audio Physic Orea - Audio Physic Sitara 25 - Shunyata Hydra V-Ray - Shunyata Taipan - MIT Shotgun - AudioQuest Chocolate

Ronin79

Vraagje:

Hobo Hifi heeft de stand op film gezet met een contrast van 40. Hier mocht ik volgends hun niet aankomen.
(ongeveer 3 a 4 weken in bezit) Is het verstandig om het contrast terug te schroeven naar 27, of is het hier al te laat voor ...
omdat hij toch al een paar weken op 40 staat.

x.studio

Ik heb 1 van die 3 panelen 9de generatie spelers die Frank gedaan heeft. 
In het begin was het even wennen aan de gecallibreerde instellingen. Zelf had ik een 'optimale' instelling gemaakt, niet die van Bumptious, maar gewoon zoals ik dacht dat het goed was. Niet dat mijn instelling niet om aan te zien was, maar het is een enorm verschil met voor en na-callibratie. Zoals wellicht veel mensen ben je zelf al snel geneigd om sommige instellingen te hoog te laten staan, of dat nu komt door een verkeerd referentiekader wil ik in het midden laten, maar de eigen instellingen waren teveel lcd-achtig. Alhoewel ik me meestal vooral focus op een correcte huidskleur als basis en de kleur van echt gras bij het kijken naar voetballen (erger me rot als ik soms dat felgroene gras zie bij familie), zat ik er toch heel ver naast.
Ik tikte in dat ik even moest wennen in het begin omdat na callibratie het beeld veel zachter was, voor m'n gevoel een beetje té zacht. in het begin schakelde ik soms nog wel even terug naar de eigen instellingen om te A-B-en. Na een week of 2 deed ik dat nog maar heel zelden en nu eigenlijk nooit meer. Als ik het nu weer zou doen bekruipt me onmiddelijk een LCD gevoel, het klopt gewoon niet. Voor ik nu happy LCD'ers op m'n nek krijg, ik bedoel een matig afgesteld exemplaar.
Om kort te gaan, het was het zeker waard en voor wie Frank nog niet kent, behalve vriendelijk valt je meteen op dat je met een kundig iemand te doen hebt.  :clapping:
Dik tevreden klant hiero.

oh ja, als je hem zelf brengt, vergeet je afstandbediening dan niet.  :-[

J.A.F._Doorhof

#20
@Silentwolf,
40 is aan de hoge kant, maar met een 0 setting op de grayscale kan het net.
Voor inspelen ben ik eerder geneigd om hem terug naar rond de 32-35 te zetten.

Ondertussen zijn er trouwens al veel meer 9e generaties gedaan door me, denk aan tientallen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

Dank je wel voor het antwoorden.   ;)

Ik zal de Plasma straks even bijstellen, met een stand tussen de; 32 en 35.

x.studio

Frank tikte in:

>Ik heb op dit moment 3 9e generaties gecalibreerd,<knip>

Chips, zie nu pas dat bovenstaand citaatje inmiddels een jaar oud is, vond het al zo weinig.
Zal eens op tijd m'n nest in duiken. ;D

Ronin79

Klopt ... ik dacht; laat ik deze topic, maar weer tot leven wekken.  ;)
Waar kun je anders met een calibratie vraag heen.

Alvast; Slaap lekker  :hehe:


Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview