Denon Link AK-DL1 (2e deel toegevoegd )

Gestart door Snowmaster, juli 27, 2008, 14:45:36

Vorige topic - Volgende topic

Fransyvy

Druk, Druk, Druk....

Maar...ik heb antwoord van mijn Cat7 leverancier dat deze kabels niet te levrn zijn met aan beide zijdn RJ45 stekkers. Wel hadden ze Cat6A SFTP kabels van ongeveer een tientje per stuk voor 1 meter en 12,50 voor 2 meer.
Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

advr

we maken ons gewoon te druk ;D

Wat is er speciaal aan de Cat6A van een tientje.

ik snap niet dat ze niet aan beide zijden een RJ45 kunnen monteren... wel aan 1 kant. is toch simpel dan?
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Fransyvy

Cat7 kabels worden schijnbaar alleen gebruikt voor kabelsharing. Dwz (volgens mij) dat je aan de ene kant een pc hangt en aan de andere kant plug je hem in in een stekker waar meerdere in kunnen.
Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

frankly

Zo, de mijn is ook binnen, zat in een mooi antistatisch zakje met opschrift;
follow TIA/EIA 568B.2.1
S/FTP PIMF 4x2xawg26/7
LSZH-IEC332-1-ROHS compliant
RJ45 (50µ ") with patented design
for Gigabit / 10Gigabit applications
100% test incl. protocol

Kabel zelf ook een mooie kleur blauw :P
lekker stug kabeltje zo'n 5mm dik met opschrift;
ecolan 500 premium patchcable cat.6 S/FTP 4x2xawg26/7 2308240308 10gigabit

en om het helemaal compleet te maken in het zakje een een geel papiertje met de testgegevens;
Test door LinkWare;
Cable ID                       2308240308SBLAA085
Date                            03/31/2008 04:46am
Headroom                     3.2 dB
Testlimit                       TIA Cat 6A Ch draft 8.0
Cable type                    Cat7 SSTP
Fault anomaly threshold  15%
Operator                      QC
Software version           2.06
Limits version                1.25
NVP                             69%
Model                          DTX-1800
Main S/N                      8879003
Remote S/N                  8879004
Main adapter                DTX-CHA001
Remote adapter            DTX-CHA001
Test Summary;             PASS  8)

We hebben het hier dus over een serieus kabeltje mocht iemand daar nog aan twijfelen
ik ben benieuwd of de AK-DL1 ook zo op de pijnbank heeft gelegen.
Opmerkelijk hieraan is dat er bij cabletype Cat7 wordt genoemd.

Hij mag vanavond mee naar huis en tussen de 2930 en de 3806 hangen
ik zal eerst wat test-geluiden beluisteren van de audioanalisys CD en dan wat SACD.
inspelen hoeft niet, daar zijn wij binairisten het wel over eens, toch??
Later...
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

advr

waar kwam die van jou ook alweer vandaan? :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: frankly op augustus 27, 2008, 11:44:39
We hebben het hier dus over een serieus kabeltje mocht iemand daar nog aan twijfelen
ik ben benieuwd of de AK-DL1 ook zo op de pijnbank heeft gelegen.
Opmerkelijk hieraan is dat er bij cabletype Cat7 wordt genoemd.

Hij mag vanavond mee naar huis en tussen de 2930 en de 3806 hangen
ik zal eerst wat test-geluiden beluisteren van de audioanalisys CD en dan wat SACD.
inspelen hoeft niet, daar zijn wij binairisten het wel over eens, toch??
Later...

Jouw kabel zou ook mijn keuze zijn geweest voor de CAT6a. Waarom? Geen idee, heeft goed onderbouwde specs en dan denk ik dat de bouw/basiskwaliteit hoog ligt.
Maar helaas zeggen die specs niets over audiogeluid.
Daarnaast kan ik nog wel iets vertellen over jouw te verwachten testresultaat, maar ik wil een binairist niet beïnvloeden  ;D.

Voorlopig kan ik nog niet testen omdat mijn huidige keten te zwak is  :-[. Er is vast wel iets verschil hoorbaar als ik zou gaan luisteren, maar dat kan ik dan niet onderbouwen of bestempelen als beter of slechter.  Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de bevindingen van de overigen.  Afhankelijk van het resultaat bij een ieder, vertelt het bij verschillen waarschijnlijk ook veel over de keten die iemand gebruikt. Is hij in balans of zitten er zwakke schakels in? 
Het is bij een vergelijk daarom goed om straks ook referentie met bv. de standaardlink en de analoge kabels te vermelden. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frankly

OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

frankly

Oh ja qua geluid,
ik moet melden dat mijn 2930 geen SACD meer herkent,
dus ik heb het moeten doen met stereo.
en in het begin dacht ik meer dynamiek en een betere plaatsing waar te nemen.
maar na een een blinde test (best moeilijk trouwens die kabeltjes op de tast vervangen)
bleken het toch dezelfde nulletjes en eentjes als daarvoor.
maar gevoelsmatig ben ik zeer tevreden met mijn aankoop
en daardoor voelt mijn set beter.

Frankly

Snowmaster

Citaat van: frankly op augustus 28, 2008, 13:29:29
maar na een een blinde test (best moeilijk trouwens die kabeltjes op de tast vervangen)
bleken het toch dezelfde nulletjes en eentjes als daarvoor.
maar gevoelsmatig ben ik zeer tevreden met mijn aankoop
en daardoor voelt mijn set beter.

Frankly

Eerlijk antwoord.
Speel je liever via Denonlink dan via coax?  Gebruik je analoog nog voor stereo?

Ben benieuwd naar de bevindingen van de rest.
Mijn bevinding komt als laatse want mijn DVD speler is sinds vanavond terug en staat nu in te draaien. Er is een nieuw loopwerk geplaatst en hij begint langzaam los te komen na 1,5 uur.
Beeld was al na een half uur beter en geluid kwam na ruim een uur weer een beetje los.

Als de DVD voor mijn gevoel weer voldoende in vorm is, zal ik kabeltjes switchen.
In dat plaats ik ook de PS3 er weer naast voor de battle met HD audio.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frankly

Snowmaster,
inderdaad liever via Denonlink dan coax, en ik zag gisteren een Cat.6A kabeltje van 0,5m (euro 4,95),
misschien ga ik die wel aankopen als vervanging voor mijn 2 keer zo lange 'oude ' Cat.6A.
En stereo gaat via analoog, maar dat is ook een andere set (Luxman LV-105 en ESS amt 1a M).
Nu dat de laatste update op mijn 2930 staat heb ik nog steeds geen meerkanaals bij SACD.
Mijn laatste hoop is Dutchman01 via het Denon Owners forum op AVS.
Frankly

wasbeer2006

CiteerNu dat de laatste update op mijn 2930 staat heb ik nog steeds geen meerkanaals bij SACD.

wat bedoel je daarmee? herkent je reciever de denon link niet automatische als meerkanaals?
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

Snowmaster

Citaat van: frankly op augustus 29, 2008, 10:06:34
Snowmaster,
inderdaad liever via Denonlink dan coax, en ik zag gisteren een Cat.6A kabeltje van 0,5m (euro 4,95),
misschien ga ik die wel aankopen als vervanging voor mijn 2 keer zo lange 'oude ' Cat.6A.
En stereo gaat via analoog, maar dat is ook een andere set (Luxman LV-105 en ESS amt 1a M).
Nu dat de laatste update op mijn 2930 staat heb ik nog steeds geen meerkanaals bij SACD.
Frankly

Frankly, bij de meeste updates wordt alles overschreven en gaat de speler weer naar fabrieksinstellingen. Heb je je menu al doorgelopen?
Komt jouw speler via Ned. importeur (Penholt) of Denon Nettetal?
Waar heb jij je updates vandaan gehaald? Nettetal?

frankly

Nettelat ken ik niet, deze updates komen van Denon.eu (service site).
Speler komt van Denon dealer.
de 2930 herkent de multitracks van SACD niet meer,
blauwe lampje brandt, maar hij geeft alleen 'L'en 'R' aan in het display,
de receiver geeft ook alleen stereo aan. Doet hij bij zowel SACDs als bij hybrids.
DVDs geeft hij wel als multi aan en neemt de receiver zo ook over (DTS, DD et cetera).
Op het AVForum zijn er meerdere melding van dit euvel en Penholt zei dat de laserunit waarschijnlijk kaduk is :(
wacht daar nog op reactie van Dutchman01, anders moet hij naar de dealer.

Frankly

Snowmaster

Mijn nieuwe loopwerkje heeft nu ruim 15 uur nonstop gedraaid. Beeld oogt gewoon goed. De diepte is nu weer aanwezig. Geluid klinkt ook goed maar nog niet zoals ik het gewend ben. Het klinkt te gecontroleerd en veel minder "los".
Er ontbreekt nog emotie, de dynamiek die er gisteravond nog niet was, is er wel weer aanwezig, maar ik mis nog iets.....het "leeft" niet.
Daarom heb ik het cat6 kabeltje maar eens geprobeerd.....

Toen de CAT6 aangesloten was, dacht ik direct volumeverschil te horen,
de zangstem leek ook anders geplaatst......dus onmiddelijk terug naar het begin van de track.....hoorde ik volumeverschil?  Nee, het blijkt verbeelding te zijn, onzin dus.
Hoor ik op dit moment verschil tussen de Denonlink AK-DL1 en de CAT6......
het antwoord is heel eerlijk : NEE, en daar hoef ik geen blindtest voor te doen, want dan ga ik op mijn plaat  :)
Moet de CAT6 inspelen?  Ook daar is het antwoord : NEE, hij klinkt direct goed en de AK-DL1 klonk indertijd in het begin ietsje dun en "stroef/gortdroog".
Hoe klinkt de standaard meegeleverde CAT5 van Denon ?
Da's ook niet moeilijk :  die klinkt minder. Klankverschil ligt dus waarschijnlijk aan de afscherming van de CAT6

Voorlopige conclusie :  ik heb een hele dure kabel gekocht met de AK-DL1 en als de situatie niet verandert dan is die kabel zijn geld niet waard !
Met het kopen van een goede afgeschermde CAT6 kabel is elke Denonbezitter goed af. Ik denk dat er niet snel een coax te vinden is, die het beter doet in meerkanaals. Voorlopige tussenstand 1-0 voor de CAT6 want die kost maar €3,50 i.p.v €350,- ......scheelt precies twee plaatsjes voor de komma  :'(.

Voor mijzelf hoop ik dat de DVD3930 weer loskomt na flink gebruik, want €350,-voor een kabeltje is toch wel sneu  ;).
Maar als het loopwerk "losser" gaat klinken, kan het natuurlijk heel goed zijn dat de CAT6 dit ook probleemloos doorgeeft en lekker "schoon" blijft klinken.

advr

mooie eerste conclusie ;D

bij mij wat het verschil tussen een cat5 (standaard) en cat6A ook zee duidelijk hoorbaar. de cat5 klinkt dan harder minder lekker.  :o
ik heb de laatste aanwinst nog niet uitgebreid kunnen horen. dat komt een deze dagen nog wel. O0

de AK-DL1 wordt zo inderdaad een overgewaardeerd kabeltje. :o

CineSmurf

Heel eerlijke conclusie! Ik heb de cat6a kabel ook maar eens besteld.  ;)
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

advr

Roeland

Gebruik de onderste kabel al geruime tijd naar tevredenheid (zie link)
geen idee of 600MHz tov 500MHz toegevoegde waarde heeft tussen de denons

http://www.inmac.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=95

SpeedyAndré

Ik heb nu wat meer ervaring met de Northstar I2s verbinding.
Het geluid met de meegeleverde cat5e was al erg goed (en stevig!) met veel ruimtelijke informatie.
De analoge klank is met de nieuwe cat6 gebleven maar ik heb nu een wat vriendelijker hoog en een beter gelaagd 3D plaatje, iets wat ik zeer kan waarderen  O0
Dankzij de diffusers is de 3D presentatie al erg goed maar er viel kennelijk toch nog e.e.a. te verfijnen  ^-^
Ik heb o.a. Secret Story van PMG en Bright Red van Laurie Anderson gedraaid, beide zijn uitstekende opnames met een zeer duidelijke 3D 'sfeer' erin.
Bij een aantal cd's van Yello is simpelweg meer te horen in het meestal zeer drukke geheel, ik denk dat de scheiding tussen de vele instrumenten een stukje beter is geworden  8)
Ik was een beetje bang dat het wat smoothere hoog ten koste zou gaan van de dynamiek maar gelukkig is dat niet het geval.
Ook opvallend is dat de verschillen direct hoorbaar zijn en dat ik geen groei (inspelen?) heb gehoord.
Voor dit beetje geld was het dus zeer de moete waard en eigenlijk heb ik wel spijt dat ik niet eerder een cat6 kabeltje heb geprobeerd  :-\
Het dure Northstar kabeltje zal misschien nog meer te bieden hebben maar ik heb na deze stap het idee dat je niet veel verder zal komen dan nog wat meer verfijning.
Financieel is dat kabeltje totaal oninteressant omdat hij duurder is dan de hele Northstar combi nu nog waard is  >:D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

CineSmurf

JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Fransyvy

Mijn conclusie is dat dit kabeltje het een tikkie beter doet als het standaard kabeltje. Voor mij is het een tikkei maar voor anderen kan dat uiteraard een werled van verschil zijn. Ik denk dat ik wel dat ik in een blind test, mits snel uitgevoerd, ik wel de beter kable eruit haal. De nieuwe kabel heeft wat meer detail en vooral in het laag vind ik dit terug.

Voor 3,50 Euro uiteraard een super aankoop!!

Snowmaster

Na een avondje "prutsen" en diverse keren vastlopen van de speler door nieuwe bugs zo lijkt.....moest ik hem telkens aan het uit doen. Het leek wel alsof hij daarna pas nieuwe software of instellingen herkende.
Maar wat is er ondertussen gebeurd......????? 

Madonna begint weer te rocken en sleept de hele huiskamer alweer bijna mee. Wat een waanzinnig gemixte CD !  Dit is helaas niet hoorbaar als je apparatuur het niet kan weergeven.
Dit heeft niets met de 3930 te maken, maar met de rest van de hele keten ben ik ondertussen achter. Een bijna identieke set kreeg dit geluid er niet uit terwijl de speakers nog beter waren.
De CD kent meerdere lagen geluid in sommige nummers en de hoeveelheid digitale grapjes zijn volop aanwezig. Er is veel diepte, een grote Bühne, veel dynamiek en verfijnde digitale effecten. Met de 2930 was dit absoluut onhoorbaar. Als er ietsje niet goed staat of je speakerkabels kunnen geen snelheid aan, is het onhoorbaar.
Sterker nog : deze CD maakt duidelijk in je set waartoe die in staat is. Bij een klassiek CD is dit niet hoorbaar, heel vreemd. Het lijkt wel of het met snelheid te maken heeft  ???.

Maar goh, wat ben ik weer blij..... ;D ;D ;D.......het gaat hier helemaal de goede kant op.....
Madonna zet de kamer weer in beweging........Nemo oogt beter dan ooit tevoren...het water is nu duidelijk zichtbaar in 3D, maar er lijkt nog meer in het vat te zitten bij het beeld.
Bij het geluid mis ik nog iets snelheid en druk. Zowel de bas, het midden en het hoog kunnen nog meer pushen.
Vannacht gaat de DVD speler weer op repeat... ;D

Die CAT6 gaat het nog zwaar krijgen..... ;)  Maar dat probeer ik pas zondag weer.

advr

Citaat van: snowmaster op augustus 29, 2008, 23:37:57

Die CAT6 gaat het nog zwaar krijgen..... ;)  Maar dat probeer ik pas zondag weer.

welke zit er nu tussen?

is het madonna, hard candy? ;D

Snowmaster

Citaat van: advr op augustus 30, 2008, 12:00:20
welke zit er nu tussen?

is het madonna, hard candy? ;D

De AK-DL1 met Polar Express op repeat. 
Hard Candy bewaar ik als toetje  ;D.

Hoe functioneert het loopwerk in een DVD speler?
Zit er 1 laser in voor DVD en CD?   

Snowmaster

Blijkbaar weet niemand hoe een DVD loopwerk functioneert?
Zal het wel elders vragen want ik heb een beetje geruststelling nodig......
Draai al 3 dagen bijna nonstop DVD's, in het begin geen dynamiek, nu gaat het heel veel beter, maar ik krijg nog geen rillingen op mijn rug, de adrenaline komt ook nog niet los..... :-\
Wel lijkt er meer controle en detail te zijn dan met het oude loopwerk, maar gisteravond was er absoluut nog geen spanning in het geluid. Het klinkt te gecontroleerd.
Zojuist maar gewisseld naar CD..... :-X......was dit mijn speler ??? ????
De knop moest flink los voor ik volume kreeg, maar met het geluid dat eruit kwam kon ik geen feestje bouwen   :'(.   Toch hoorde ik vreemd genoeg geluiden en een definitie die ik nog niet eerder heb gehoord.....maar het geheel klonk zonder volume en body. 
Ook de bas en luchtverplaatsing is heel miniem en ik ben maar weer eens gaan kijken of mijn sub wel goed stond en of de speakerinstellingen wel klopten.  Voor de 10e keer ook alle instellingen van de DVD speler gecheckt.....
Het klinkt helemaal naar inspelen.....maar heeft een loopwerk zoveel tijd nodig???
Het enige positieve is dat het lijkt of het basisgeluid veel meer in huis heeft dan voorheen.
Dus als het goed komt met meer uren spelen dan wordt mijn 3930 beter dan hij ooit is geweest.
Meestal zit het helemaal goed met mijn instinct.....dus ik vertrouw er maar weer op.....
Het wordt beter dan voorheen...... :D