Nieuwe stereo versterker, advies nodig.

Started by willemzout, June 22, 2008, 09:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

willemzout

Op dit moment in het bezit van het volgende:

- Dali Mentor 6 speakers (volgens bi-amping aangesloten op de Onyko)
- Dali Vocal 2 SE center
- Onkyo TX-SR605
- Arcam CD73T cd-speler
- Taralabs 300a interlinks
- Van den Hul Clearwater speakerkabel

Geluid is op zich prima voor pop en rock, alleen krijg ik gevoel dat bij klassieke muziek, wat ik veel luister, het geluid niet optimaal is. Vooral piano-solo's klinken wat hol en het laag is vaak niet strak, maar pufferig. Ik zit zelf sterk te denken aan een stereo-versterker ertussen. Op dit moment zit te denken aan een Arcam A90, die ik voor zo'n EUR 600,- tweedehands kan krijgen.

Kan iemand mij vertellen of dit het geluid zal bevorderen?
En, is het allemaal goed aan te sluiten op mijn Onkyo voor surround (deze heeft namelijk geen pre-outs)?
Eventueel andere suggesties?

solitaire

#1
welkom op het forum willemzout, en een mooie set heb je


om op je topic terug te komen; eerst een paar orienterende vragen:

hoe heb je eea. opgesteld staan (equipment-rack, stands, kegels, enz.) ?

waar staan je speakers in de ruimte (in een hoek, tegen een wand, in een nis, in de vrije ruimte) ?

kun je de akoestiek van de luisterruimte omschrijven (hard met veel tegels, hard met hout, zacht met vlooerbedekking en grote sofa, enz.) ?



Wolf

ps. ik neem aan dat je bi-wiring bedoeld als verbinding tussen Mentor's en Onkyo (biamping = iedere driver z'n eiegn versterker [of minimaal twee versterkers per speaker]) ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

willemzout

#2
Mentor's staan op een oude houten vloer (grote planken met kieren), met ruimte daaronder. Staan verder op de door Dali meegeleverde voetjes met spikes.
* Ruimte tussen speakers is zo'n 1,5m en zo'n 30cm van wand.
* Kamer is zo'n 20m2 totaal.
* Geen spullen tussen speakers en bank.
* Linkerspeaker staat wel dicht tegen verwarming en raam (links), zo'n 15cm en heb ook het idee dat links harder klinkt dan rechts.

Fronts zijn via bi-amping aangesloten. De Onkyo biedt de mogelijkheid om apart hoge en lage tonen te versterken, door gebruik te maken van de surround-achter ingangen, 6 en 7 van 7.1 zegmaar.

De equipment staat in een flinke Ikea kast van pershout, zonder verdere speciale ondersteuning voor de apparatuur.

Nahpets

En nog even een paar aanvullende vragen:

- gebruik je de DAC van de Onkyo of speel je de Arcam analoog?
- je hebt het over een center en surround, maar ik zie alleen een CD-speler als bron en verwacht dat de Montor 6 de fronts zijn. Wat is de rest van de set?
- heb je wel eens andere luidspreker kabels geprobeerd in je set?

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Interficior

Ik denk dat je de grootste verbetering weet te vinden met een filter modificatie in je speakers als ik het zo lees. Maar dan moet het wel mogelijk zijn natuurlijk. Heb je toevallig de mogelijkheid om je luidsprekers na te meten (zonder kamerinvloeden)?
Take it or lease it

frank2

Ik raad je aan om eerst eens andere speakerkabels bij een audiowinkel te lenen, zeker een ander merk, Bijv. Cardas, of informeer eens bij hifi supplies, sonsor, want dat holle zoals je omschrijft zou wel eens door deze speakerkabels kunnen komen. Probeer eens wat betere speakerkabels, dat is het goedkoopste in jouw geval en zou de oplossing kunnen zijn. In jouw geval wel speakerkabels op koperbasis schat ik in, omdat de onkyo nogal fel kan zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

willemzout

CD Arcam cd-speler is via interlinks (Taralabs 300a) aangesloten op de Onkyo, dus dit lijkt mij analoog en wordt dus de DAC van de Arcam gebruikt.

Mijn set bestaat verder uit een PS3 voor het kijken van films.
De center is dus ook van Dali, maar de achterspeakers zijn van Kenwood (oude set).

Hoe dan ook, ik heb met surround geen problemen, het gaat echt alleen om stereo.

Andere luidspekerkabels heb ik niet geprobeerd, Van den Hul werd mij aangeraden door iEar in Tilburg.

Een filtermodificatie? Wat gaat mij dat opleveren? Mogelijkheid tot nameten heb ik niet direct...

Nahpets

Je gebruikt de DAC van de Arcam en niet van de Onkyo, waarschijnlijk een goed idee.

Wat voor een instelling gebruik je op de Onkyo om muziek te luisteren? Een direct/stereo modus of gebruik je 1 van de DSP settings om ook de  center te gebruiken tijdens muziek luisteren?

Verder sluit ik me aan bij Frank2. Probeer eens een setje koperkabels van iemand te lenen om dit te proberen.

Uit welke regio kom je? Misschien is er wel een forumlid in je buurt die wil helpen.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

solitaire

#8
heb zelf met vandenHul gedraaid, en een van de kenmerken van zijn kabels is een rommelig laag ....

ik sluit me bij frank2 aan en adviseer je andere luidsprekerkabels te proberen


verder:
- draai eens alle schroeven aan je die je kan vinden op je uidsprekers,
- leg er eens een groot gewicht op,
- haal de spikes weg en beluister of specifiek jouw omschreven klachten erger worden (dat zou kunnen wijzen op het gebruik van andere dan de standaard kegels)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

willemzout

Onkyo staat op direct stereo voor het afspelen van CD's, wat mij de juiste, onbewerkte instelling lijkt.

Misschien inderdaad maar eens andere bekabeling proberen, iemand uit Utrecht hier? ;)

Verder nog iets, ik gebruik een simpel stekkerblok, waarvan alle 6 de outputs vaak tegelijkertijd gebruikt worden, hier nog een hoorbare verbetering mogelijk?


solitaire

#10
Quote from: willemzout on June 22, 2008, 10:41:51
Verder nog iets, ik gebruik een simpel stekkerblok, waarvan alle 6 de outputs vaak tegelijkertijd gebruikt worden, hier nog een hoorbare verbetering mogelijk?

een betere stroomvoorziening kan iets helpen

maar 'op de gok' zou ik niet willen voorspellen dat je "hol en het laag is vaak niet strak, maar pufferig" in je set opheft

eerst de andere opties maar eens proberen zou ik zo zeggen

succes


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Interficior

Quote from: willemzout on June 22, 2008, 10:31:06
Een filtermodificatie? Wat gaat mij dat opleveren? Mogelijkheid tot nameten heb ik niet direct...
Hierdoor kun je je klanksignatuur veranderen, en zodoende hetgeen verbeteren wat jij wilt.
Ik vermoed een dip(je) rond 3 kHz. Een meting zou zodoende een hoop ophelderen.

Heb je anders de mogelijkheid om iets met vrouwenstemmen te beluisteren?
Take it or lease it

solitaire

#12
als je geen spikes en/of kegels in huis hebt om onder je Onkyo en Arcam te proberen

gebruik dan voor een zelfde soort effect een vulring + lagerkogel of knikker als in de foto's (mits je die wel in huis hebt  :-X ;)); de kogel diend op de ondergrond te rusten, niet op de rand van de vulring !


veel plezier


W.


ps: sorry voor de onscherpe foto's; 'k tril nogal
Hinterm Horizont geht's weiter.

yorkie13

#13
ik heb zelf ook de onkyo tx-sr605 voor HT en stereo
voor stereo gebruik ik pure audio direct ipv stereo direct
verschil is dat bij stereo direct je de subwoofer nog aanstuurt als je bv de fronys op small hebt staan
bij audio pure direct is dit niet het geval en worden de fronts full range aangestuurd en wordt de dsp gebypassed
zijn je luidsprekers wat lastiger om aan te sturen en bv 4 ohm en met een wat lager rendement dan kan de onkyo daar wel eens problemen mee hebben
zelf gebruik ik xindak luidsprkerkabels met ofc koper, een hele verbetering tov de vd hul cs122 die iets te scherp
klonken
ik zou dus de vd hul clearwater eens vervangen door een ander kabel
overigens mooie luidsprekers die dali mentor 6

willemzout

Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag...

willemzout

#15
Even een update:
Ik heb zojuist m'n nieuwe Xindak FS-01 speakerkabels ontvangen, Spade-Banana versie.

Wat blijkt, banana's mogen er aan de speakerkant blijkbaar niet in :(
Echt niet te geloven, blijkbaar is dit wetgeving in europa. Ik lees zojuist in de handleiding van mijn Onkyo TX-SR605:
"In Europa mogen geen banaanstekkers worden gebruikt om de luidsprekers op een audioversterker aan te sluiten."

Aangezien de spades ook niet passen, omdat hier geen uitsparing voor is, zit ik nu dus met een probleem.

Help! Wie heeft een tip?

Nog een update:
Zojuist die spades aan de versterkerkant er tussen weten te frummelen. Niet echt een mooie oplossing, maar het werkt nu wel...
40 uur inspelen wat het toch, he?

Spekkie99

na het inspelen wordt het alleen maar beter..
wat is je eerste indruk?
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

nielsvanbaal

#17
Ik heb zelf ook de 605, en je kan prima banaanstekkers gebruiken. Moet je met een schroefje de vullinkjes eruit halen.

Heb je trouwens die audysee wizzard gedraait?

Het verschil tussen direct stereo en pure audio is het wel of niet gebruiken van de audysee. Subwoofer wordt bij beide niet aangestuurd(bij mijn instellingen iig).
Monitor Audio Silver RX6 Mordaunt Short 902i / 905i / XTZ W12.18 P
Marantz SR-7012 / Onkyo CP-1050 / Behringer iNuke 1000DSP / Philips 47PFL6007 / UPC Horizon
Logitech Harmony ONE / vd Hul The SNOWTRACK / GLS Audio Plugs & Spades / W&M audio HDMI & Interlinks
NEXbox a95x / HTPC: Intel i3/8GB/INTEL 40GB SSD / NAS HP Proliant MicroServer Gen8 Samsung 250gb SSD / 2*

willemzout

#18
Niels: Dank voor de tip, dat ga ik proberen, zou een stuk netter zijn dan nu!

Spekkie: In 1 woord, geweldig!!! Was er nogal sceptisch over van te voren, maar ik ben helemaal om. Zoals anderen het wel eens duiden, alsof er een gordijn voor je speakers verdwijnt. Verder is het laag (wat ik met name bij pianospel hoor) veel strakker en minder plofferig. Het hoog is minder schel geworden, maar dat zou nog beter kunnen.

Ben benieuwd of het inspelen nog veel invloed gaat hebben, maar als ik het zo lees van anderen, gaat dit absoluut nog verschil maken.

Ik ben een blij man, bedankt voor alle tips...

Update: Heb de vullingen uit de speakeraansluitingen gehaald en bananen passen nu perfect in mijn versterker. ;D
Nu verder met inspelen...