Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

beunky

Quote from: VlisChris on October 16, 2017, 15:55:58
Hoe meer groothoek je hebt hoe minder snel je fouten in focus gaat terugzien.
14mm is vrij wide overigens. Zeker op FF.

14 is heeeeeeeeeeeel wide. Het is misschien slim om eerst ff een lens te huren, bijvoorbeeld de 12-24, om er een beetje gevoel bij te krijgen.
Ik vind 18 FF (12 APS-C) al behoorlijk groothoek. In dat bereik heeft elke millimeter veel impact op de beeldhoek.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

VlisChris

Hier 16 op FF.
Dat is nog heel leuk spelen.
Ga je lager dan dat wordt het meer een gimmick als je niet uitkijkt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Je hebt voor de Sony FE 28mm f2.0 twee conversion lenzen (van Sony zelf) waarvan 1 gaat naar 21mm en de ander naar 16mm fisheye. Maar fisheye is niet wat ik bruikbaar vind.. of zijn al die ultra wide lenzen fish eye achtige oplossingen?? Nee toch?!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

#304
Volg jij nu maar lekker mijn whatsapp advies, dan ben jij straks enorm gelukkig ;)
Gewoon niet kijken naar al die onzinoplossingen. Heb je niks aan. En doe je na verloop van tijd niks meer mee.
(en nee, wide-angle en fisheye zijn twee verschillende dingen; ik kende het verschil eerst ook niet hoor :) )
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Wees niet bang... ik ga zeker jouw advies opvolgen (wat betreft focallength). 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Kom je het ding dan showen?
Ik ben serieus benieuwd naar de camera. En de lens ;) Zeker met hoe ik soms nabewerk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on October 17, 2017, 01:21:45
Kom je het ding dan showen?
Ik ben serieus benieuwd naar de camera. En de lens ;) Zeker met hoe ik soms nabewerk.

Duurt nog even, maar die staat!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Komende van een Nikon D50 en Nikon D90 waar ik altijd heel veel plezier van heb gehad ben ik nu al bijna 4 jaar in het bezit van een Panasonic FZ1000 Bridge camera.
De voornaamste reden om mijn destijds D90 incl glas te vervangen door "iets" anders was vnl het gewicht wat ik mee moest slepen.

Wat ik bemerk is dat ik in die afgelopen 4 jaar minder en minder interesse toonde aan fotografie terwijl dit toch ook een grote hobby was. Ligt dit nu dan aan de FZ1000??
De Fz1000 is een erg gave camera maar ik merk dat ik deze minder snel oppak om foto's te gaan schieten.

Nu wil ik er een camera bij nemen en twijfel om weer DSLR te nemen of een systeem camera. De FZ1000 blijft dus als het kan gezien ook mijn vrouw graag fotografeerd.
Nu ben ik natuurlijk van alles aan het bekijken, zowel in een winkel alsook online natuurlijk. Ook even via PM met Littleninja even over gehad.

Budget is iets van € 1000,- tot €1200,- (body), Lens, evt een kitlens erbij.
Dus een Sony sony a7r iii oid is een no go (had ik geld genoeg dan wist ik het wel 8))
Tevens zou ik een mooi scherm welke uitklapbaar is en met aanraakbediening ook willen. Zeker het geheel kunnen uitklappen is handig, ben dat van de FZ1000 nu ook gewend.
Wat ik veel fotografeer is natuur/landschappen en ook macro's.


Ik heb dan ook DSLR's in de lijst staan maar wanneer ik laatst in de winkel een D7200 vasthield had ik weer zoiets van, pfff wat zwaar, maar aan de andere kant heb je wel wat vast.
Wat ik voor ogen heb is het volgende,

DSLR
Nikon D5600 (instapper en twijfel hier wat hierover)
Nikon D7200
Nikon D7500
andere?

Systeem
Canon M5
andere?

Advies is welkom :)






sandervg

Vraag je eerst eens écht af waarom je minder lol hebt gekregen in het fotograferen. Er gewoon een nieuwe camera bijkopen gaat hier denk ik niet veel verandering in brengen. Daarnaast: wat mis of nu of waar ben je niet tevreden over? Lijkt me nodig om daar zicht op te hebben om beter te begrijpen wat je goed zou passen. Ik heb niet het gevoel dat je momenteel op het juiste spoor zit naar meer 'fotografiegeluk'.

Als je naar een systeemcamera gaat, zou ik niet naar Canon, maar eerder Olympus, Panasonic of Sony uitwijken. Betere bodies, meer keuze in glas.

Afhankelijk van wat je antwoord op bovenstaande vragen is, kan ik me ook voorstellen dat je juist aan het andere spectrum uitbreidt: een goede compact camera zoals iets uit de Sony RX100 serie. 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RonG

Hi Sander, ik snap wat je bedoeld.
Misschien zet ik het wat te negatief neer, ik fotografeer nog wel maar minder intensief. Tijdens mijn dslr tijd deed ik iig veel meer.

LittleNinja

En vergeet Fuji niet mee te nemen..

Voor jouw doeleinden begrijp ik hem wel. Misschien dat je met twee zoom lenzen al klaar bent, bijvoorbeeld een 16-55mm en een 70-200mm of iets in die range. In M4/3 of APS-C zijn dat best compacte lenzen. Al zou ik al snel kiezen voor de APS-C sensor..

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Quote from: LittleNinja on March 13, 2018, 11:08:01
En vergeet Fuji niet mee te nemen..

Voor jouw doeleinden begrijp ik hem wel. Misschien dat je met twee zoom lenzen al klaar bent, bijvoorbeeld een 16-55mm en een 70-200mm of iets in die range. In M4/3 of APS-C zijn dat best compacte lenzen. Al zou ik al snel kiezen voor de APS-C sensor..

Klopt, een groothoek zoom en tele zou idd al voldoende zijn.

Ben me online ook nog veel aan het oriënteren en alle merken komen voorbij. Ik ben zelf nieuw in systeemcamera land.

Ik zie bv dit nog voorbij komen,
Sony A6300 welke heel goed uit de testen komt als een van de beste in zijn prijs range.,
Fuji XT2 zou ook kunnen maar deze is weer ver boven budget helaas. Dan zou de Sony A6500 ook een optie kunnen zijn.

De Canon M5 komt ook redelijk uit de verf, tenminste als ik de testen mag geloven, hopelijk komt er later nog wat meer keuze in lenzen maar overall geeft de A6300 een beter IQ volgens de reviews. Van de Canon waardeer dan weer een touchscreen en touch focus maar gezien het uiteindelijk om de IQ gaat ligt de Sony A6300 voor.

LittleNinja

Ja de A6300 is een mooie optie. Geen IBIS (In Body Image Stabilisation), maar met AF lenzen waarschijnlijk goed te doen, zeker met OSS lenzen (Optical SteadyShot).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Ga je filmen eigenlijk? De 16-50mm kitlens van Sony maakt nogal wat geluid namelijk..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Quote from: LittleNinja on March 13, 2018, 13:33:05
Ga je filmen eigenlijk? De 16-50mm kitlens van Sony maakt nogal wat geluid namelijk..

In principe niet, is 99% voor fotografie.

Ik las net ook een review van de 6500 welke weer een upgrade is van de 6300, keuzes keuzes.
Ik hoef niet per direct wat anders, kan nog wel ff doosparen natuurlijk voor of een Sony A6500 of evt een Fuji X-T2 natuurlijk.




LittleNinja

Het grootste verschil tussen de 6300 en de 6500 was volgens mij de IBIS. Wellicht ook een stapje betere AF, maar dat weet ik niet zeker. Wel meteen een stukje kostbaarder.

Fuji X-T2 is zeker ook een hele mooie optie!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Ik ga iig verder reviews lezen en kijken en binnenkort eens naar een zaak waar ze deze camera's hebben om eens "vast" te pakken want dat is ook belangrijk.

Mokumer45

Ik heb een 16-300 mm lens op mijn Sony A58 en dat bevalt mij prima. Deze lens is uiteraard geen prime of een topklasse lens, maar is een ideale reislens met voldoende kwaliteit. Ik heb hem gekocht om niet steeds van lens te hoeven wisselen in stoffige omgevingen (o.a. safari van een aantal - 8 - dagen in het Kruger Park in Z.A.). Zo ver ik weet, is deze lens verkrijgbaar in 3 type fitting, nl. voor Canon, Nikon en Sony Alfa.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

RonG

Denk dat ik er zo goed als uit ben,

Het wordt de Fujifilm X-T20

lenzen,
XF 18-55 F2.8-4 R LM OIS (als kit lens sowieso, wordt ook heel erg goed bevonden)
XF 55-200mm f/3,5-4.8 R OIS of XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS maar de eerste lijkt mij een beter keus.

Later nog een macro lens erbij.

Denk wel een goede keuze.



LittleNinja

Lijkt mij ook een prima apparaat. Fuji lenzen staan goed bekend als ik het mag geloven.

Ook ik zou voor die snellere lens, al is beeld stabilisatie wel heel handig op die lengte!

Wellicht een voordeeltje meepakken straks tijdens de foto fair eind mei?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Xander32

Indien je bij de ING bankiert nig ff hun rentepuntenwinkel checken: daar staat een Olympus body + lens kitje tussen.

Quote from: RonG on March 15, 2018, 12:05:26
Denk dat ik er zo goed als uit ben,

Het wordt de Fujifilm X-T20

lenzen,
XF 18-55 F2.8-4 R LM OIS (als kit lens sowieso, wordt ook heel erg goed bevonden)
XF 55-200mm f/3,5-4.8 R OIS of XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS maar de eerste lijkt mij een beter keus.

Later nog een macro lens erbij.

Denk wel een goede keuze.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RonG

#322
Quote from: LittleNinja on March 15, 2018, 23:26:15
Wellicht een voordeeltje meepakken straks tijdens de foto fair eind mei?

thanks voor de tip, wist niet dat dit bestond :)

edit: chips, zie dat dit eind Mei is, dan ben ik met vakantie :-\

Quote from: LittleNinja on March 15, 2018, 23:26:15

Ook ik zou voor die snellere lens, al is beeld stabilisatie wel heel handig op die lengte!


Denk dat ze beide beeld stabilisatie hebben (OIS)

Quote from: Xander32 on March 16, 2018, 07:21:12

Indien je bij de ING bankiert nig ff hun rentepuntenwinkel checken: daar staat een Olympus body + lens kitje tussen.


Geen ING helaas.

LittleNinja

Quote from: RonG on March 16, 2018, 08:54:49
thanks voor de tip, wist niet dat dit bestond :)

edit: chips, zie dat dit eind Mei is, dan ben ik met vakantie :-\

Een vertrouweling vragen?

Overigens zou ik eerder voor de Fuji gaan dan de Olympus. Dat is puur op basis van sensor grootte (APS-C vs M4/3) en bediening die bij Fuji makkelijker schijnt te zijn als bij de Olympus. Neemt niet weg dat ze mooie camera's maken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Quote from: LittleNinja on March 16, 2018, 09:53:41
Een vertrouweling vragen?

Overigens zou ik eerder voor de Fuji gaan dan de Olympus. Dat is puur op basis van sensor grootte (APS-C vs M4/3) en bediening die bij Fuji makkelijker schijnt te zijn als bij de Olympus. Neemt niet weg dat ze mooie camera's maken.

Moet ik iemand vinden welke even van Z-Limburg er naar toe wil gaan :).
Ik ga er als het zover is eens een mail aan wagen naar kamera express, nee heb ik, ja kan ik krijgen.

De X-T20 staat idd op nr 1 nu voor mij, krijgt lovende reviews iig. Binnenkort wil ik deze eens in het echt zien en vasthouden.