Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perfectionist

Dan pak je de zwaarste Nikon lens en de lichtse Sony .. gemiddeld zal het per lens 200-300 gram schelen, al met al zeer marginale voordelen om geheel van systeem te veranderen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Madhouse

Ik ben ook nog niet overtuigd hoor, het is een idee.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Perfectionist

Het is wel het keuzeprobleem van vele DSLR bezitters, het meesjouwen van een rugzak met foto apparatuur. Ik heb ook mijn Canon spul verkocht toen voor een G10, een kwalitatief erg goede compact, maar ik miste DSLR teveel.

Een beter forum begint bij jezelf.

Madhouse

Daar ben ik ook bang voor maar tegenwoordig heb je wel hele goede mirrorless camera's zoals de Sony A7 en Fuji X-T1.

Nog wel even een kleine aanvulling: de D7100 met accu ed. zit op 765g en de Tamron 17-50 op 440g, dat is toch 1205g en bijv. een A7 met 28-70 zit rond de 700g en is daarbij ook nog een stuk compacter.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Erik

Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat zelfs een kleine MFT zoals de PEN2 om je nek of schouder nog steeds irritant is om mee te wandelen. Vooral om nek trouwens met die lens zodat je jas niet dicht kan. Om schouder is ook niet altijd fijn zeker als je in een diefstal gevoelige buurt komt. In tas kan maar als je elke keer je rugzak moet pakken (die mijn vriendin draagt :D ) voor een foto laat je het al snel zitten.

Wat neem ik altijd mee bij evenemneten als vliegerdagen, sail, dagje scheveningen, vlootdagen, etc?  Mijn sony RX100 mk1 kan in binnenzak of zelfs kontzak spijkerbroek meteen bij de hand en schiet raw. Die pak ik als het moet 100x per dag even voor een foto en in 10 sec heb ik hem gepakt geschoten en opgeborgen en je merkt hem niet op als je hem draagt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Madhouse on January  3, 2015, 13:38:56
Ik zit met het volgende; ik heb een Nikon D7100, grip, Tamron 17-50 f2.8, Tokina 12-24 f4, Nikon 70-200 VR f2.8 en een Nikon SB700. Een leuke set denk ik maar toch heb ik tijdens dagjes uit met bijv. het gezin moeite om de camera mee te sjouwen. Naar specifiek geplande foto uitjes heb ik geen moeite om de spullen mee te sjouwen. Ik kan wel mijn compactje meenemen maar mis dan ook wel wat instel mogelijkheden. Nu lees ik veel verhalen van mensen die over zijn gegaan op een mirrorless camera en ik zou in eerste instantie graag weten hoe die stap bevallen is? Pak je bijv. de camera nu vaker mee? Tot gisteren bestond mijn wereld alleen maar uit een compact en DSLR en zijn mirrorless camera's compleet nieuw voor me omdat ik me er nooit in heb verdiept.

Daarnaast loop ik nog tegen een hoop andere vragen aan:
- Kan ik RAW fotograferen?
- Haal ik de kwaliteit die ik nu haal met mijn D7100?
- Wat zijn de zoom mogelijkheden? Tot 300mm is toch wel lekker.
- Kan ik met een mirrorless camera ook met portretten goed uit de voeten? (we hebben aankomend jaar bij de fotoclub het thema portretten).
- Past een mirrorless camera bij mij? Ik hou van landschap, avond/nacht, urban, straat en natuur fotografie ,zie www.roykersbergen.nl voor voorbeelden.

Mocht ik een overstap maken dan is budget denk ik niet zo'n probleem, al het geld wat vrij zou komen bij de verkoop van mijn huidige set kan ik investeren in een nieuwe set. Ik lees veel goeds over de Sony A7(evt. mark II in combinatie met een Zeiss 24-70 f4) en Fuji XT-1. Het grote voordeel van de Sony is dat deze Full Frame is en dat zou toch een stap zijn die ik dan wil maken.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Budget is nog wel een belangrijke. natuurlijk kun je met een juiste tele op mirrorles goede portretten maken, Frand Doorhof werkt toch wel vaak met zijn Sony met prachtige resultaten. Ook 300mm kan op een mirrorles Sony (Fuji ook). De voordelen van de Sony tov Nikon zijn beperkt, omdat het nog steeds een grote camera met lenzen is. Is wel een mooi systeem net als de Fuji.

Ik zou eerder er een compact bijkopen voor de tripjes en voor specifieke foto tripjes en opdrachten de DSLR houden.

Wat ook een mogelijkheid is om voor mirrorles te gaan met een pancake lens. Die meenemen voor standaard uitstapjes en dan voor andere fotografiezaken met andere lenzen te werken.

Madhouse

Ik ben in de winkel geweest en daar tot de conclusie gekomen dat als er een mirrorless zou komen dat dat de Fuji X-T1 gaat worden. Echter is de twijfel aanwezig en bij twijfel niet doen. Ik heb daarom ook besloten mijn D7100 te houden en wellicht in de toekomst er iets bij te kopen. Voorlopig red ik het wel met mijn Coolpix S9300 tijdens uitjes.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

VTEC_genieter

Als je minimaal het beeldkwaliteit van je D7100 wil evenaren, zou ik minimaal een Fuji X-T1 gebruiken omdat er minimaal een APS-C sensor inzit met goede beeldkwaliteit en Fuji heeft de XF serie lenzen die vaak vaste brandpuntsafstand lenzen zijn (dus relatief klein in formaat) met goede lichtsterkte!
Je kan de Fuji X-T1 dus klein houden door die primes te gebruiken. Wel krijg je het gevolg dat je misschien 2 of meerdere prime lenzen in je cameratas moet meenemen.

Soms moet je een compromis maken door jezelf te beperken met kleine lenzen te gebruiken. Zo houd je de systeemcamera nog klein. Je gaat wennen met alleen een 14mm lensje op zak [emoji6]

De Sony A7 series vind ik ook een supervette systeem camera met een fullframe sensor die zeer geschikt is voor vakantie/landschapopnames! Maar dit is van een hogere prijsklasse.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VTEC_genieter

Of je moet de vraag zo formuleren: To change or NOT to change with lenses......gnagngagna! [emoji1][emoji1][emoji1][emoji1]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Sphinkx

01. Wat is je beschikbare budget?
+/- 1 000 euro.

02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
Systeem of eventueel DSLR maar volgens mij niet noodzakelijk.

04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
Vanwege het gewicht. Volgens mij is er ook nog amper kwaliteitsverschil tussen systeem en DSLR. Zeker in mijn budget range.

05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?

Voornamelijk op reis. In oktober rondreis Zuid Afrika. Dus veel natuurfoto's. Zoom is noodzakelijk. Snel actiefoto's iets minder maar zou wel leuk zijn te hebben tijdens safari. Graag een snelle opstarttijd. Klikken en foto moet er op staan. Daarom ook de DSLR/Systeem.
In December ga ik naar IJsland. Daar heb ik de mogelijkheid om noorderlicht te zien dus moet de camera ook de mogelijkheid hebben relatief goeie foto's te nemen in het donker.


06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)

Geen lenzen in bezit.


07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Sony A7000
Samsung NX500
FujiFilm
Instapmodel DSLR
Momenteel enkel nog maar op internet gekeken. Nog geen enkele camera in mijn handen genomen...

09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag :-)

10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Voornamelijk op reis. In vrije tijd zal ik het uiteraard ook gebruiken maar toch minder.


11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Voornamelijk dan in andere lenzen.

12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Tot vorig jaar de Canon S100. Helaas gestolen in Nicaragua. Momenteel gebruik ik mijn LG G3.
Was tevreden van de Canon maar voor mijn huidige reis onvoldoende zoom. Deze keer ben ik ook de enige met een camera terwijl vorige jaar een kameraad mee ging die een Canon DSLR heeft.

13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Eventueel.


Alvast bedankt voor de reacties/tips
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Rob Eric Blank

De Sony A6000 met kitlens valt in je budget. Zeker een aardige camera. Om Noorderlicht te fotograferen vooral een statief nodig en je hebt geen hoge ISO nodig (althans niet heel hoog). Dat kan met deze camera. Je moet er een lens bij hebben. Je hebt de kit lens. Dan heb je weinig tele. Je kunt er een extra lens bijkopen, maar daarmee wordt je kit veel minder 'mobiel'. Nadeel van de Sony is als je gaat upgraden naar een andere sensorgrootte, je ook de lenzen op termijn moet vervangen.

De Fuji XT10 is het kleine broertje van de XT-1 Pro.  Goed apparaat, je kunt ook nog de oudere X-Pro 1 kopen en binnenkort de X-A2 (kit heeft soms een tele). Voordeel is dat de sensorgrootte van de Fuji gelijk is. Dus op termijn geen nieuwe lenzen. Een Kit heb je tegen 800,-, dan heb je wederom geen tele. Van sommige gebruikers hoor ik alleen dat bijvoorbeeld Lightroom niet zo goed overweg kan met de bestanden van Fuji. Zelf ooit een S5 Pro gehad en daar was dit het geval (jaar of 7 terug was dat). Als je veel RAW schiet is dat iets om rekening te houden. Zelf vind ik de JPEG kleuren van Fuji altijd erg fijn.

Sphinkx

Extra lens besef ik maar daar is nu eenmaal weinig aan te doen. Lens van een systeem is wel lichter zeker? De body toch..

Maar met een Sony ben ik iets minder future proof als ik dit goed lees... Toch als ik later naar een nieuwe camera ga. Maar dat zal uiteraard niet voor direct zijn..

Met een compact zal ik natuurlijk een stuk minder uitgeven en moet ik ook niet wisselen van lens. Echter is de kwaliteit hiervan een stuk lager zeker? Zeker voor waarvoor ik de camera zal gebruiken...



TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Rob Eric Blank

Quote from: Sphinkx on July 28, 2015, 12:27:56
Extra lens besef ik maar daar is nu eenmaal weinig aan te doen. Lens van een systeem is wel lichter zeker? De body toch..

Maar met een Sony ben ik iets minder future proof als ik dit goed lees... Toch als ik later naar een nieuwe camera ga. Maar dat zal uiteraard niet voor direct zijn..

Met een compact zal ik natuurlijk een stuk minder uitgeven en moet ik ook niet wisselen van lens. Echter is de kwaliteit hiervan een stuk lager zeker? Zeker voor waarvoor ik de camera zal gebruiken...
Sony ben je iets minder future proof, maar dat is maar heel marginaal. Omdat het maar de vraag is of jij de overstap naar de meer professionele bodies van Sony zal gaan maken.

Voordeel van een compact is dat je meer tele bereik hebt en nog eens euro's in de zak houdt. Hoewel de kwalitatief goede compacts tegen de 800 eu zijn en dan heb je zeker goede kwaliteit te pakken. Geen gesleep met lenzen. Voor vakantie ideaal en de nachtplaatjes in IJsland kun je er ook mee maken. Volgens mij biedt dit voldoende mogelijkheden.

Als je op safari gaat heb je wel een tele nodig. Niet alle compacts hebben dat. je kunt ook nog naar een bridge camera. Dat is een compact met tele bereik. Voordeel is dat je geen lenzen hoeft te wisselen. Nadeel is dat ze niet heel compact zijn.Voor de onervaren gebruikers ideale camera's. De kwaliteit is op papier minder dan van systeem camera's, alleen is het maar de vraag of jij tegen de limieten van een dergelijke camera aanloopt.
Voorbeelden van bridge camera's zijn:
Sony DSC-HX400V Zwart
Panasonic Lumix FZ1000
Canon PowerShot SX60 HS
Nikon Coolpix P610
Panasonic Lumix DMC-FZ72

Sphinkx

Hmmm. Heel interessant! Ik ga nog iets meer mijn huiswerk moeten maken  ^^

Bedankt     ;D
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Rob Eric Blank

Quote from: Sphinkx on July 28, 2015, 13:07:55
Hmmm. Heel interessant! Ik ga nog iets meer mijn huiswerk moeten maken  ^^

Bedankt     ;D
Ik moest er aan denken, omdat je specifiek op Safari gaat. De bridge camera is niet up te graden. Alleen heb je voor een aantrekkelijk budget een prima camera. En voor de mensen die weinig ervaring hebben, is het een ideaal apparaat. Maakt vaak goede foto's en je kunt zien of je enthousiast wordt van fotograferen. Zo ja dan kun je altijd nog upgraden. Is ook zonde om voor 1000,- materiaal in de kast te hebben, als je maar twee vakanties doet.

Xander32

Recent heb ik enkel voor op reis (natuurfoto's) een Nikon P610 gekocht. Nu in de praktijk blijkt het een prima camera 📷. Een snelle opstart, richten, zoomen en vastleggen. Hetgeen op vol automatische stand prima foto's geeft. Het zoombereik is idd. een must bij natuur foto's.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sphinkx

Ik heb je topic ook gezien en je camera is er ook 1 die ik overweeg moest ik voor een compact gaan.  :)

Nu is het wel zo dat ik minstens 1x op een jaar een mooie verre reis doe van een 3tal weken. Vorige jaren was dit altijd met vrienden (met DSLR) nu is dit met mijn vriendin en gaan die vrienden dit jaar niet mee en is het koffiedik kijken wat de toekomst zal geven..

Dus ofwel moet ik gaan lenen of mijn eigen materiaal kopen. Ik ga liever voor het laatste om logische reden..

Ik heb al verschillende camera's gehad en die waren telkens niet up te graden. Upgraden in de camera wereld is ook zo relatief.. Een lens kan je lange tijd houden maar voor de rest.. Ik zal ook nooit een die hard fotograaf worden en zal het graag simpel houden. Dus een bridge is misschien wel het beste voor mij. Maar zo een systeem camera steekt echt mijn ogen uit omwille van de mogelijk verschillende lenzen te gebruiken. Maar een point en shoot camera is natuurlijk zo gemakkelijk en een stuk praktischer.



TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Xander32

... de natuur geeft jou vaak niet eens de kans om rustig een passende lens te pakken etc ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mokumer45

#243
+1.
Helaas al te waar. Vaak is het moment zelfs al voorbij, voordat je je camera, ondanks dat hij schietklaar om je nek hangt of in je hand zit, gericht en eventueel in of uit gezoomd hebt. Persoonlijk heel veel keren meegemaakt, ook weer tijden mijn reis naar Zuid-Afrika begin dit jaar met o.a. een 8 dagen/7 nachten verblijf in het Kruger Park. De natuur wacht echt op niets en niemand, helaas.
P.S.: ik heb ruim een maand voor de reis een nieuwe (Sony) camera gekocht, de A58 (ik heb nl al een andere Sony met diverse lensen). Dit is eigenlijk geen DSLR, hij heeft namelijk geen wegklappende spiegel, maar een deel van het licht doorlatende spiegel. Het wordt het instapmodel genoemd, maar heeft zo veel instelmogelijkheden (buiten het vol-automatisch werken), dat het eigenlijk een model is voor de gevorderde amateur. Helaas was de tijd te kort om het toestel goed onder de knie te krijgen, waardoor er (helaas) toch een aantal foto's niet echt goed gelukt zijn.
Dus hierbij een serieuse waarschuwing: koop je toestel niet te kort voor welke vakantie dan ook, zodat je tijd genoeg hebt om je camera goed te leren gebruiken! En nog een: zet je camera nooit helemaal uit, als je foto's gaat nemen, maar laat hem op stand-by staan, zodat hij zsm bedrijfsklaar is!
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Sphinkx

Klopt. Je moet een serieuze portie geluk hebben. Maar het is wel van belang dat je bepaalde frustrerende zaken vermijd als je een toestel koopt. Ik denk dan vooral aan point & shoot gedeelte. Dus als ik op de knop duwt voor een foto te nemen moet de foto zo snel mogelijk genomen worden. Dat is dus prioriteit #1 voor mijn toestel. Uiteraard verwacht ik dit enkel bij voldoende licht. Ik weet ook dat dergelijke foto's niet mogelijk zijn in het donker  :).

De reden waarom ik dus bij een systeem of DSLR kom is omdat je bij deze toestellen zeker bent dat je foto onmiddellijk genomen wordt. Ik weet echter niet zeker of dit bij de huidige compact of bridge toestellen ook het geval is?

Snelle opstart tijd is dus ook belangrijk voor moest je toestel uitstaan. Dan pas komt zoom en foto's bij minder licht aan de rangorde. Die zijn ook belangrijk natuurlijk maar staan niet op 1.

Ik ga echter niet uren in het gras liggen voor de perfecte foto van die ene vogel of leeuw als ik in het Kruger park zit. Jammer genoeg zit ik maar 3 dagen en 2 nachten in het Kruger park. Dus geen tijd, noch zin hiervoor..  Foto's worden dus meestal genomen uit de wagen en hopelijk vanuit de Lodge in Elephant Plains waar we gaan slapen    ::).

TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Etiennevh

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Nu heb ik de laatste jaren gefotografeerd met een Canon EOS 500D en dat is me prima bevallen. Toch zou ik nu wel een stapje hoger willen, en ik zit te denken aan Full Frame. Ik weet alleen niet of ik voor Canon of Nikon zou willen gaan, en waar de voor mij belangrijke verschillen in zitten. Ik weet dat ik naast mijn camera ook mijn lenzen moet vervangen, dus daarom is Canon of Nikon nu een keuze. Ik heb een jaar geleden ongeveer een tijdje mogen fotograferen met een Nikon 810 van een vriend, dat was echt een hele fijne camera. Maar ook de 5D Mark III van mijn zwager bevalt me erg goed. Maar waar zitten nu die verschillen?

Zo zie ik dat Nikon camera's heeft met veel hogere resolutie, maar Canon weer meer autofocus / scherpstelpunten. Waarop kun je het beste beoordelen?

Budget is tussen de 3 en 4K. Graag wat hulp van jullie :)

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

#246
Kijk ook eens naar Sony  ;)

Ik heb vorig jaar de overstap gemaakt van een Nikon D7100 (met een hoop objectieven) naar een Sony A7II met een Zeiss 24-70 F4. Ik heb dus absoluut geen spijt van deze overstap en fotografeer met een hoop meer plezier dan voorheen (vooral door gewicht en omvang). Ik heb voor de zelfde keuze als jij gestaan en na veel lezen en voorbeelden te hebben gezien was ik overtuigd van deze combi. Inmiddels een 16-35 F4 er bij en ik wil er nog een 70-300 bij hebben maar die heeft een wat lagere prio op het wensenlijstje.

Ik heb de set (A7II met 24-70) in Duitsland gekocht (PM me maar voor het adres als je interesse hebt) en was ruim 400 euro goedkoper uit dan in NL.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Starred

Quote from: Madhouse on July  7, 2016, 16:08:39
Kijk ook eens naar Sony  ;)

Ik heb vorig jaar de overstap gemaakt van een Nikon D7100 (met een hoop objectieven) naar een Sony A7II met een Zeiss 24-70 F4. Ik heb dus absoluut geen spijt van deze overstap en fotografeer met een hoop meer plezier dan voorheen (vooral door gewicht en omvang). Ik heb voor de zelfde keuze als jij gestaan en na veel lezen en voorbeelden te hebben gezien was ik overtuigd van deze combi. Inmiddels een 16-35 F4 er bij en ik wil er nog een 70-300 bij hebben maar die heeft een wat lagere prio op het wensenlijstje.

Ik heb de set (A7II met 24-70) in Duitsland gekocht (PM me maar voor het adres als je interesse hebt) en was ruim 400 euro goedkoper uit dan in NL.


Eens, ik zou ook niet meer zo snel een camera met spiegel kopen. Toch een beetje a thing of the past  :P

Etiennevh

Hmm, ok. Dan moet die ook meegenomen worden in het vergelijk. Waarom geen camera met spiegel meer?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

Minder gewicht, achterhaalde techniek, puur fotograferen op de sensor en de kwaliteit is een stuk beter (al is dat een persoonlijke ervaring/mening).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub