Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: WickedGame on July 15, 2016, 11:35:34
Op tweakers.net staan ook altijd wel veel camera's

Daarnaast zijn er een aantal fotowebshops die een second hand sectie hebben

https://tweakers.net/aanbod/1053977/panasonic-lumix-dmc-fz1000-zwart.html



Thanks Wicked. 😎
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Etiennevh

Iemand ervaring met Rhinocamera? Die club heeft wel heel scherpe prijzen, bijna te mooi om waar te zijn..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

WickedGame

Quote from: Etiennevh on August  4, 2016, 11:26:21
Iemand ervaring met Rhinocamera? Die club heeft wel heel scherpe prijzen, bijna te mooi om waar te zijn..

Ik dacht dat het grijze import was vanuit o.a. Azië.

Het is in iedergeval geen Nederlands bedrijf.

Etiennevh

Klopt. Al hebben ze wel een Nederlands virtueel vestigingsadres.. Ze schijnen in Gibraltar te zitten en als Engelse staat vanuit Engeland te shippen..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

#279
Na een behoorlijke Nikon geschiedenis (verschillende analoge camera's, een D80, D90, D7000 en D7100) heb ik uiteindelijk de stap gemaakt naar een Sony A7II. Echter fotografeer ik niet zo heel veel meer (1600 clicks in een jaar en 2 maanden) dat ik besloten heb de Sony te verkopen (zonde om zo'n camera op de kast te hebben liggen). Nu is deze verkocht en ben ik op zoek naar iets nieuws.

Ik zit er zelf aan te denken een 2e hands D7000/D7100 te kopen met een standaardzoom (17-50 oid.) maar er is natuurlijk meer op de markt. Een systeemcamera beviel me namelijk wel qua compactheid en mogelijkheden. Nu zit ik zelf een budget van max. 800 euro te denken.

Hebben jullie goede suggesties die ik in overweging kan nemen?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

RonG

#280
Quote from: Madhouse on November 28, 2016, 15:54:16
Hebben jullie goede suggesties die ik in overweging kan nemen?

Een Panasonic FZ2000? Heb de 1000 en ben er zeer tevreden mee.
http://zoom.nl/artikel/camera-s/24266-photokina-panasonic-introduceert-de-fz2000.html

Kost wel iets meer dan 800 ben ik bang, dit terwijl de 1000 bij introductie voor iets van 700 te krijgen was ???.

Of anders een 2de hands FZ1000 :). Nieuwe al voor 685,- te krijgen zag ik .

Madhouse

Ik wil wel graag verwisselbare objectieven. De Panasonic valt dus af. Daarnaast ook niet een merk wat ik als camera zou kiezen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

RonG

Quote from: Madhouse on November 28, 2016, 18:11:34
Ik wil wel graag verwisselbare objectieven. De Panasonic valt dus af.

Ah, ok :)

Quote from: Madhouse on November 28, 2016, 18:11:34
Daarnaast ook niet een merk wat ik als camera zou kiezen.

Niks met die panasonic hoor :). Maar zul je wel ergens op gebaseerd hebben :)

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Sphinkx

Waarom geen fuxji xt-1. Gezien er nu een xt-2 uit is kan je de 1 aan leuke prijzen vinden. Eventueel zelfs 2dehands..


Sent from my iPad using Tapatalk
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

LittleNinja

Quote from: Madhouse on November 28, 2016, 18:11:34
Daarnaast ook niet een merk wat ik als camera zou kiezen.

Er zit verrassend veel Sony in die Panasonic Madhouse.. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Madhouse on November 28, 2016, 18:11:34
Ik wil wel graag verwisselbare objectieven. De Panasonic valt dus af. Daarnaast ook niet een merk wat ik als camera zou kiezen.

Wat is het geworden Mad?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Zelf ben ik ook een beetje aan het zoeken naar de volgende stap. Ik heb een jaartje geleden de Panasonic FZ1000 gekocht om te kijken of fotografie iets voor mij is en ik moet zeggen dat het een leuke hobby kan zijn.

Mijn volgende stap heeft geen haast (aangezien ik nog veel te leren heb), maar ik ben wel al een beetje aan het kijken wat er allemaal mogelijk is.

Inmiddels heb ik een zwak opgebouwd voor Sony en zit ik al een beetje weg te dromen bij een A7 II of nog gekker een A7 R II, al is die laatste wel een flinke stap boven mijn bedachte budget. Daarnaast maakt hij wel hele grote bestanden met zijn 42 megapixel sensor..

Wat ik bijzonder vind is dat al die camera's voor en nadelen hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de A7 II, over het algemeen een zeer mooie camera. Maar als je kijkt naar "sport" fotografie, dan is de AF blijkbaar niet snel genoeg. Jammer genoeg weer niet die mooie eye detection van de A7 R II. Wat een nadeel is van de A7 range is de idioot dure lenzen.. of andere lenzen met een adapter maar dan mis je vaak weer AF..

Ga je nu kijken naar een stapje "eronder"dan kom je bij de a6500 uit. Een crop sensor, maar een veel beter en snellere AF dan de A7! Filmen doet de a6500 in 4K terwijl de A7 max full HD doet. Daarentegen schijnt de 6500 weer snel vast te lopen door oververhitting tijdens filmen..

Waar doe je verstandig aan?  Full frame of een crop sensor? Heb je bij een crop sensor bijvoorbeeld veel minder effect van een breedhoek lens?

En dan zijn er nog andere merken zoals Nikon en Canon om maar twee belangrijke te noemen...

Best een lastige markt.. lijkt de audiowereld wel. :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

#288
Als ik het over mocht doen zou ik 1 stap qua sensor grootte onder fulltime frame gaan zitten ik kan even niet op naam komen. Maar dan wel een heel goed model kiezen.
Het scheelt zoveel in geld aan lenzen en gewicht om mee te nemen.
Kijk alleen al naar wat een 70-300 F2.8 kost in FF en crop.
En vergelijk het gewicht en grootte voor de grap eens.
En stel je voor dat je op stap gaat met minstens drie andere vier lenzen en je toestel...
Zo blijft de hobby ook leuker.

Heb je geld zat en maakt gewicht je niet uit ga dan meteen voor FF.
De grootte van de bestanden 42mb lijkt me het minste van je problemen. Gewoon wat vaker en efficiënter beoordelen en schonen.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Thanks Erik.

Volgens mij kom je dan uit bij de APS-C sensor.

Quote from: Erik on July 27, 2017, 02:01:50
Als ik het over mocht doen zou ik 1 stap qua sensor grootte onder fulltime frame gaan zitten ik kan even niet op naam komen. Maar dan wel een heel goed model kiezen.
Het scheelt zoveel in geld aan lenzen en gewicht om mee te nemen.
Kijk alleen al naar wat een 70-300 F2.8 kost in FF en crop.
En vergelijk het gewicht en grootte voor de grap eens.
En stel je voor dat je op stap gaat met minstens drie andere vier lenzen en je toestel...
Zo blijft de hobby ook leuker.

Heb je geld zat en maakt gewicht je niet uit ga dan meteen voor FF.
De grootte van de bestanden 42mb lijkt me het minste van je problemen. Gewoon wat vaker en efficiënter beoordelen en schonen.



"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

6500 slaat niet snel uit bij filmen ;)
Dit is later gefixed met een firmware update. We hebben er net verschillende tutorials mee gefilmd bv
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

Compressed zijn de bestanden van de a7r II +/- 42mb. Zelf heb ik deze op uncompressed staan en dan zijn dee +/- 85mb.

Beste is om beide eens te testen en keuze te maken op basis van eigen ervaring. Heb hier nog een Fujifilm x t1 en pro1 liggen, maar afgelopen twee jaar zijn deze zo'n twee a drie keer gebruikt. Pak zelf toch liever de Sony. Bediening ben ik meer aan gewend en de RAW bestanden vindt ik prettiger om mee te werken.

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2017, 08:19:24
6500 slaat niet snel uit bij filmen ;)
Dit is later gefixed met een firmware update. We hebben er net verschillende tutorials mee gefilmd bv

Kijk, dat wist ik niet. Thanks.

Quote from: Dday on July 27, 2017, 08:58:22
Compressed zijn de bestanden van de a7r II +/- 42mb. Zelf heb ik deze op uncompressed staan en dan zijn dee +/- 85mb.

Beste is om beide eens te testen en keuze te maken op basis van eigen ervaring. Heb hier nog een Fujifilm x t1 en pro1 liggen, maar afgelopen twee jaar zijn deze zo'n twee a drie keer gebruikt. Pak zelf toch liever de Sony. Bediening ben ik meer aan gewend en de RAW bestanden vindt ik prettiger om mee te werken.

Aardig wat camera's... Beroepsmatig vermoed ik?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dday

Uit de hand gelopen hobby. ;-) , waar ik zo nu en dan wat mee bij verdien met workshops etc...

J.A.F._Doorhof

Uncompressed raw op de sony klinkt heel leuk maar in 95% van de gevallen is er geen verschil te zien.
Zonde van de ruimte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Topic ligt al weer even stil... en ik had nog geen besluit genomen (te druk gehad de afgelopen maanden).

Inmiddels wel vrij zeker dat ik voor een A7 zal gaan. De vraag is alleen nog even welke. Het kan de A7 II, de A7 R II of wellicht de aankomende A7 III worden. Het hangt een beetje af van de ontwikkelingen die ze in de derde generatie gaan verwerken.

Mijn huidige vraag heeft betrekking op de lenzen. Ik weet dat de Zeiss en de G master lenzen de echt mooie lenzen zijn, maar die gaan mij simpelweg te ver. Ik wil beginnen met een paar primes. In ieder geval denk ik aan de Sony FE 85mm f1.8, een lens die knap uit de reviews komt. Maar dat kun je niet als enige start lens gebruiken.

Aanvullende opties:
Sony FE 35mm f2.8 : mooie compacte lens, niet helemaal perfect, maar doet het goed. Erg fijn als "standaard lens".

Sony FE 28mm f2.0 : Deze is wat breder dan de 35mm, maar nog niet echt een groothoek. (waar ik uiteindelijk wel enigszins naartoe wil). Je hebt er een stel conversie lenzen voor die hem converteren naar 21mm f2.8 of een 16mm f3.5 fisheye. De eerste is redelijk goed en goed te corrigeren. De tweede vertoont meer onscherpte en vervorming. Sowieso teveel verbuiging om hem voor alle groothoek shots te gaan gebruiken.

Wat is jullie advies als je een startlens wil nemen naast de 85mm? Ik wil dus sowieso breed kunnen voor grootste foto's in de stad, landschap enzovoort. Daarnaast een normale lens voor straat/stadswerk.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

beunky

#296
Als je betaalbaar wilt in groothoek kun je kijken naar Samyang. Die heeft een grote keus in groothoek. Wel veel manual focus, maar ook een 14mm autofocus lens voor € 600.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

LittleNinja

Quote from: beunky on October 15, 2017, 08:23:22
Als je betaalbaar wilt in groothoek kun je kijken naar Samyang. Die heeft een grote keus in groothoek. Wel veel manual focus, maar ook een 14mm autofocus lens voor € 600.

Thanks. Ik zat ook al even in die hoek te kijken. Is AF belangrijk bij een groothoek? Ik verwacht eerlijk gezegd weinig bewegende objecten te gaan fotograferen met zo'n lens.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

beunky

Ik vind van niet, maar het is wel ff wennen. Op zo'n Sony is het vrij simpel.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

VlisChris

Quote from: LittleNinja on October 15, 2017, 10:15:03
Is AF belangrijk bij een groothoek?

Hoe meer groothoek je hebt hoe minder snel je fouten in focus gaat terugzien.
14mm is vrij wide overigens. Zeker op FF.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.