Ondertussen is Toine klaar met de berekeningen voor de ideale ratio's en kan ik verder na gaan denken (in overleg met Toine hoe we de ruimte akoestisch aan zullen gaan pakken).
Aanstaande woensdag zit ik bij de architect om deze ruimte verder uit te werken en om te berekenen wat de feitelijke kosten zullen zijn

Hieronder een plattegrond van de ruimte en de bijbehorende maten. De luisterafstand tot de fronts wordt circa 4 [m], de speakers staan op deze tekening zo'n 4 [m] uit elkaar.
De kijkafstand tot het scherm is circa 4.5 [m]. Vooralsnog zit ik te denken aan een vast scherm met een breedte van 3.5 [m]
=> moet nog even controleren of dit te combineren is met de hoogte van de ruimte.
Angelie is akkoord met deze indeling van het bijgebouw onder 2 voorwaarden:
- er moeten ramen in de ruimte komen
- onze huidige hoekbank moet naar deze ruimte.
Zoals jullie kunnen zien heb ik met deze wensen (lees: niet onderhandelbare eisen) rekening gehouden.
Persoonlijk had ik liever helemaal geen ramen gehad, maar dit is een mooi compromis.
De ramen heb ik nu op een dusdanige plek gezet dat je minimaal last hebt van 1e reflecties.
Ideaal is dan natuurlijk helemaal in de hoek, maar dat levert een onwerkbare situatie op, mede omdat de diffusers, base traps, e.d. nog wel een stukje de ruimte in zullen komen.
Mocht iemand nog tips hebben dan wel weten of het mogelijk is om een evt. airco in de ruimte 'berging 1' te hangen, dan hoor ik het graag!
Angelie vind een airco een goed idee, maar ze wil niet tegen die lelijke bak aan kijken als ze buiten in de tuin zit. De airco aan de andere kan van het gebouw hangen is onwenselijk ivm de mogelijkheid van vandalisme.
Andere tips en of opmerkingen, van harte welkom!!!
Groeten, Jan