compromisloos betekent echter ook dt er geen kosten bespaard zullen blijven. 50 cm massief beton betekent min of meer dat je ook een flink nette fundering moet aanleggen, en dan waarschijnlijk op palen (afhankelijk van waar je woont natuurlijk.
beton weegt 2,5 ton per kuub, dus bij 50 cm is dat 1,2 ton per m2
dat is wat normaal het dak en de beganegrondvloer samen wegen
zoveel geicht betekent wellicht ook wat meer extra wapening. ook niet goedkoop tegenwoordig :p
maar 30 cm beton is in de woningbouw volgens mij al voldoende voor een geluidsisolatie van -5 db wat dus zeg maar een stuk beter is dan de minimale eis voor geluidsisolatie. ik geloof dat daar wordt gerekend met een massa van 600 kg per m2 maar het kan ook wat meer zijn. je moet dan voor een woningscheidende vloer wel weer uitgaan van het feit dat de vloer niet alleen bestaat uit de constructieve beton, maar ook een deklaag van 50 mm cementdekvloer oid.
ik denk dat gezien sterkte en stijfheid van de beton met een overspanning van 20 of 25 ook wel voldoende is, maar goed, als er aan gerekend is dan moet je maar 300 mm aanhouden natuurlijk. maar als er gedacht wordt dat 20 misschien wel voldoende is, en er dan maar voor nog eens 10 cm extra wordt gekozen zou ik er toch eens wat meer aan uitrekeken want het kan best wel een slok op een borrel schelen qua kosten, zonder dat het echt grote nadelige gevolgen heeft.
het is niet voor niks dat er in e woningbouw veel gebruik wordt gemaakt van kanaalplaatvloeren van bijvoorbeeld 200 en 260 mm dik. dat zit hem puur in de gewichtsbesparing, ( en eventueel nog bouwsnelheid) terwijl de hoogte van de vloer er door toeneemt. wat natuurlijk weer betekent dat het huis hoger wordt, de trap en de gevels duurder worden, en het geluidsprobleem op een andere manier moet worden opgelost wat ook geld kost
gewicht is dus wel iets om rekening mee te houden.
wellicht dat het zelfs te overwegen is een kanaalplaat te nemen ipv massief beton. het is immers niet woningscheidend, en op de zolder ( als je er een puntdak op zet hoeft het ook niet super geisoleerd te zijn, ik heb natuurlijk geen verstand van laagfrequente geluidsgolven, en met kanaalplaat heb je natuurlijk naden die die golven misschien niet goed tegenhouden oid.maar daar zal bij mensen met meer verstand van bouwen icm met HT meer over bekend zijn.
in het werk gestr=ort beton heb j eeen bekisting voor nodig, betekent onderstempelen, en weer afbreken, of je moet een breedplaat vloer gebuiken ( ook onderstempelen, maar de bekisting zelf kan blijven zitten. breedplaat moet worden besteld. en er zijn geloof ik tegenwoordig levertijden die aardig kunnen opleveren, dit geld ook voor een kanaalplaatvloer.
maar als je eerst netjes alles uitrekent en de vloer laat vastleggen door de aannnemer dan hoeft dat niet tot vertragingen te leiden. een kraan zul je misschien toch ook wel nodig hebben al was het maar voor het storten van de beton.