The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

#3275
Zaterdag 28 januari was de aftrap in mijn ontdekkingsreis om na te gaan of het mogelijk is om de muzikale prestaties van mijn systeem nog verder op te tillen (en zo ja, hoeveel?) :happy:

Eén van de (versterker)merken die ondertussen alweer een tijdje geleden een erg positieve indruk op mij heeft achtergelaten is het merk Goldmund. Nog in de tijd dat ik de Dynaudio Confidence C4's als front speakers gebruikte (2012 – 2013) heeft Jan-Rotterdam me de mogelijkheid geboden om ze eens te horen in combinatie met zijn Telos 600's. Dat was een zeer overtuigende ervaring.

Om deze ontdekkingsreis te starten heb ik begin januari contact gezocht met de Firma Jefferson Hifi en Video uit Frankrijk. Goldmund is in Nederland een relatief onbekend merk en de dichts bijzijnde distributeur zit 'helaas' in Frankrijk. Na een e-mail waarin ik heb uitgelegd wat ik momenteel aan apparatuur heb staan, wat mijn doel is en een verzoek tot recente prijsinformatie met betrekking tot de eindversterkers startte al snel een leuke correspondentie per e-mail op. Om een lang verhaal kort te maken, Charles Torno (de zoon) wilde graag langs komen om te laten horen welk verschil Goldmund kon maken ten opzichte van de Parasounds, maar ook ten opzichte van de Trinnov! Mijn oorspronkelijke vraag om een set Telos 600's en een set Telos 1000's in mijn set-up te horen was geen probleem. Ik heb nog regelmatig contact met Jan en na een korte check bleek hij zeker geïnteresseerd in de prestaties van de Telos 1000+ ten opzichte van de Telos 600's, maar natuurlijk ook in de Goldmund processor en 28 januari was een prima  datum voor Jan. Kortom: Charles en Damien moesten hun kunsten vertonen aan twee Jannen... geen probleem! 8)

Zo gezegd zo gedaan dus afgelopen vrijdagavond rond 21:00 stonden Charles en Damien bij mij op de oprit met een bestelauto volgeladen met apparatuur. In de auto stonden twee Telos 1000+ versterkers, twee Telos 352 versterkers, een Mimesis 15 processor/pre, een Telos 600 en tassen vol met kabels. Helaas was de set Telos 600's net verkocht, maar Charles had me verzekerd dat de 352's een goed alternatief zouden zijn. Na de boel uitgeladen te hebben, wat gedronken en bijgepraat te hebben is de apparatuur aan de stroom gehangen ("het moet wel warm gespeeld zijn") en is om 23:30 het licht in de ruimte uitgegaan. Mijn gevoel: "Morgen wordt een lange maar interessante dag!"

Zaterdagochtend om 09:15 zijn we direct van start gegaan. Jan kwam een paar minuten later binnen precies volgens planning. Eerst hebben we een paar nummers via mijn huidige set vanaf de NAS geluisterd zodat iedereen kon wennen aan de sound van het huidige systeem in de ruimte en om de 'referentie' te zetten voor deze dag. We keken elkaar aan en we wisten allemaal dat dit een geweldige 'audiofiele' dag zou worden, want alle elementen voor succes waren aanwezig (ruimte, apparatuur, kennis en kunde).

Daarna hebben we de JC-1's omgewisseld voor de Telos 1000's. Het enorme verschil zoals destijds voor mij op de Dynaudio Confidence C4's was niet waarneembaar (gevoeligheid 86dB vs 96dB), maar je hoort direct de enorme autoriteit die deze versterkers met zich meebrengen. Als een wurgslang nemen deze Telos 1000's de VR10's in een 'wurggreep' waarbij de versterkers exact voorschrijven aan de Von Schweikert's wat er moet gebeuren. Nog meer dynamiek, rust en detaillering in de weergave zijn het gevolg, zonder dat dit ten koste gaat van de muzikaliteit van de weergave. We hebben geluisterd naar percussie, gitaar, vrouwen stemmen, piano, grote bezetting en alles met 'twee vingers in de neus'... de set geeft absoluut geen krimp, ppffff... Ik vink voor mezelf af... ruimte OK, Von Schweikerts, OK! Zwakste schakel momenteel Parasound = Bevestigd.

Charles is helemaal enthousiast, maar belooft dat het nog beter kan worden... Tuurlijk ;). We sluiten de Mimesis 15 aan op de Telos 1000's en met een aparte DA-converter worden ook de versterkers van de subtowers vanuit de Mimesis aangestuurd. Daarna start een interactieve sessie qua metingen waarbij Charles de filosofie van de VR10's probeert te doorgronden op basis van metingen nabij de speakers (niet op de luisterpositie!). In de Mimesis is ook een DSP functionaliteit aanwezig, maar de filosofie van Goldmund is anders als die van Trinnov. Qua filterinstellingen is het wel terug naar de tijd van de mini-DSP waarbij je handmatig apart filters moet programmeren, maar als je weet wat je doet dan kun je relatief snel een goed resultaat krijgen. Verder is de filosofie van Goldmund om zo min mogelijk in te grijpen. Charles legt uit: "ik probeer de speakers te verbeteren niet de ruimte". Wat de combinatie van deze pre en de Telos 1000's zo bijzonder maakt is het feit dat de DAC's van de Telos 1000's nu gebruikt worden in plaats van de DAC in de Trinnov. Dus geen XLR in maar een digitale interconnect naar de Telos en pas op het allerlaatste moment (in de versterker zelf) conversie naar een analoog signaal. Het resultaat na twee uur tweaken/meten en tussendoor luisteren is een nog betere dynamiek en resolutie van het systeem. Ik heb een paar nummers waarbij je het liefst oneindig veel vermogen in een fractie van een seconde beschikbaar wilt hebben. Duidelijk is dat deze combinatie van Goldmund dat voor elkaar kan krijgen. Volgens Charles tot 2.5 kW piekvermogen en dat hoor je. Goed om te horen overigens dat de Von Schweikerts het allemaal prima vinden en zich meer dan prima gedragen en presteren bij deze nieuwe match qua pre en versterker. Daarna weer even terug schakelen naar de Parasounds en dan hoor je duidelijk wat er 'verloren' gaat met deze stap terug. Even met de voeten op de wereld... het klinkt nog steeds heel erg goed (maar ja, het kan dus inderdaad beter) >:D.

Om de infiltratie van Goldmund compleet te maken sluiten we nu de Telos 352 versterkers aan op de set. Dit geeft de mogelijk om direct vanuit de Mimesis zowel de main als subtowers aan de sturen. Deze versterkers kun je gebruiken om te bi-ampen namelijk. Enige nadeel is dat de 352's alleen maar een digitale ingang hebben (geen XLR), dus dat werkt niet in combinatie met de Trinnov. Het is verder een dure manier om de subtowers aan te sturen, maar Charles is helemaal enthousiast over het ontwerp en het fase gedrag van de subtowers, dus dit gaat mooi worden. Weer even een half uurtje tweaken en hoppa... weg met de JC-1's en weg met de klasse D-versterkers. En ja... je hoort op de main towers toch wel het 'gemis' van de Telos 1000's, maar de subwoofers gedragen zich voortreffelijk en lopen strak mee met alles wat je erin gooit en eerlijk is eerlijk beter dan met de huidige versterkers (uhm... is zelfs de huidige 2kW niet genoeg?) Blijft natuurlijk wel een hele kostbare manier om de subtowers aan te sturen, maar toch :clapping:.

Jan heeft aangeven rond 16:30 weer terug naar huis te moeten, maar we hebben wel allebei een goede indruk gekregen van de mogelijkheden en de prestaties van de apparatuur die tijdelijk in de Mansion aanwezig waren. We sluiten de Telos 1000's weer aan en luisteren nog naar allerlei soorten muziek. Ik luister gewoon lekker vanuit mijn eigen muziek collectie en zoek niet in het bijzonder naar audiofiele nummers (altijd een goed teken). Rond 19:00 gaan we even naar de chinees voor de innerlijke mens, kletsen we voornamelijk over de hobby en wat ons daarnaast bezig houdt en daarna luisteren we tussen 21:00 en 22:30 nog naar diverse stukken muziek.

Daarna alles opruimen, de apparatuur weer in dozen en in de auto en de heren rijden op zondagochtend weer terug naar Frankrijk. Rond 16:00 waren Charles en Damien weer thuis. Is toch een flinke reis geweest, maar echt een prima service van deze firma en de wijn die ze hadden meegenomen voor tijdens de lunch was ook nog eens heerlijk.

Vandaag weer met beide benen op de grond. Ik heb in ieder geval een antwoord op de vraag of het beter kan, ja dus! Ik moet even alles laten bezinken wat ik heb gehoord en wat dit voor mogelijke consequenties heeft.

Via deze weg wil ik Charles en Damien en ook Jan natuurlijk bedanken voor een fantastisch weekend, de enorme hoeveelheid aan informatie die over en weer is gedeeld en de leuke gesprekken. Dit is zeker een contact waar ik graag mee wil blijven samenwerken in de toekomst. Hiermee is zeker niet gezegd dat de volgende versterker een Goldmund is, want er staan nog andere mooie merken op het lijstje, maar de verwachting dat dit 1 van de nieuwe referenties zou worden is wel waarheid gebleken.

Nog meer indrukken/overwegingen volgen... :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maximus_Aurelius

Mooi verslag Jan.  :clapping:
Ik ga mij eens verdiepen in Goldmund, ken het merk wel maar niet zo heel goed.

Je hebt nu wel een mooie referentie zo te lezen.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Martijn M

Dutch & Dutch

blue-eyes

Super service! Heb je een hotel voor de mannen geregeld, of een stretcher in de luisterruimte :P


Ik ben benieuwd of je al je genoemde merken op deze manier bij langs gaat?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Inderdaad wat een nette service. Lijkt me overigens geen straf om in de Mansion te slapen. Succes en veel plezier met het maken van je keuze.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WickedGame

Gaaf verslag!

Dat een dergelijk bedrijf dit doet, om vanuit Frankrijk een klant de mogelijkheid te bieden tot een luistersessie thuis zegt ook veel over de service gerichtheid van dit bedrijf. Chapeau! (om maar in het Frans te blijven :P)

Ben wel benieuwd naar Goldmund, qua versterking een brug te ver nog voor mij. Maar wie weet ooit eens om te testen.


Etiennevh

Mooi om te lezen hoe je het ervaren hebt Jan! Indrukwekkend ook, zoals al gezegd, hoe dit bedrijf haar klanten bedient. Wat een feestje zal jij de komende tijd hebben om al die vergelijken te mogen en kunnen maken! :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Knor

#3282
Quote from: Jean Sibelius on January  8, 2017, 14:53:15
YES! 8)

En hierbij de bevestiging dat de evaluatie binnenkort (= eind deze maand) daadwerkelijk van start gaat. Ik begin meteen goed met twee van mijn serieuze referentiekandidaten op de lijst: een setje Goldmund Telos 600 en een setje Goldmund Telos 1000+'s die de Mansion komen bezoeken.

Heel benieuwd of dit gaat leiden tot een voor mij absoluut nieuw hoogtepunt qua 'oorgasme' ;).

Anders gezegd, als dit niet heel veel beter klinkt dat zoals het nu klinkt dan ben ik al bijna klaar met mijn zoektocht.


Groeten, Jan

Ik heb m'n bijdrage weer weggehaald, Jan, wegens mosterd-na-maaltijd gehalte...
Succes nog! Kom graag weer eens luisteren als je op orde bent! :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Jean Sibelius

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 01:09:04
Staan wel mooi zo  ;D.

Zou er wel aan kunnen wennen ;D. Persoonlijk vind ik het prachtige versterkers om te zien (relatief subtiel ten opzichte van sommige andere versterkers op de lijst). Beetje jammer van dat goudkleurige plaatje op de voorkant, maar ik zou het er natuurlijk ook weer niet vanaf slopen.

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 01:09:04
Hebben de Goldmunds de Mansion alweer verlaten? Of mag je ze nog even verder aan de tand voelen?

De Goldmunds hebben iets meer dan 24 uur in de ruimte gestaan. Even een weekje aan de tand voelen en dan bv. terugbrengen was geen optie, maar in een dag luisteren krijg je toch wel een goede indruk van wat mogelijk is. Heb ik nu het volledige potentieel van de versterkers gehoord... nee, maar ik weet nu wel wat ongeveer mogelijk is en waar de Parasounds steekjes laten vallen.

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 01:09:04
jij schreef dat ze helemaal uit Frankrijk moesten komen dan verwacht ik dat ze weer mee terug gegaan zijn naar Viva la France.

Klopt. Er is nog wel even een poging gedaan om een deel van de apparatuur te laten staan tegen een bepaalde geldelijke vergoeding inclusief inruil, maar die heb ik afgeslagen. Ik wil eerst horen wat de andere versterkers in hun mars hebben alvorens een definitief besluit te nemen over hoe verder.

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 01:09:04
Ben benieuwd naar jouw verslag.

Zie hierboven :). Ik heb overigens gisteravond nog een update gemaakt van het verhaal... het had nog wat ruwe randjes. Lees er later nog wel een keertje overheen, want Charles wilde het ook graag hebben. Het is voor hen ook geen dagelijkse praktijk om onder dergelijke condities een demonstratie te kunnen verzorgen. Zelfs in het prijssegment en de geografische dekking waarin deze firma opereert komen ze, volgens hun zeggen, een ruimte met de akoestische eigenschappen als die van de mansion zelden tot nooit tegen. Een groot compliment wat ik snel nog even in mijn broek steek.

Quote from: Bas Akkerman on January 29, 2017, 09:08:07
Binnenkort eens lezen of Goldmund je referentie wordt!

Voorlopig weet ik in ieder geval waar de JC-1's het afleggen ten opzichte van de Telos 1000+ en waar de klasse-D's het afleggen ten opzichte van de Telos 352.

Quote from: eddy135 on January 29, 2017, 11:10:31
Hahaha, ik dacht ook zoiets!  ;D

;D Ik vind deze persoonlijk nog wel gaan (afgezien van dat plaatje op de voorkant). Moet ik me nu zorgen gaan maken? :pompom:

Quote from: Blue-Eyes on January 29, 2017, 11:15:06
Kijk, nu wordt het echt serieus! Zo'n waanzinnige HT, en dan met respect, toch de Parasounds. Deze HT vraagt om de buitencategorie! Benieuwd naar je verslag en de komende bezoeken van meer toppers!

Dank je Blue-Eyes ;). Goed werk heeft tijd nodig en ik probeer stap voor stap mijn investeringen in de hobby te gebruiken om effectief de op dat moment 'zwakste schakel' aan te pakken. De Parasounds hebben het lang vol kunnen houden als zijnde niet de zwakste schakel, maar er komt een moment... Dit is inderdaad de buitencategorie qua versterking ('slechts' middenklasse voor Goldmund want er zijn nog drie versterkertypes boven de Telos 1000+ leverbaar), maar het nu beluisterde niveau is ook weer niet onbereikbaar in mijn situatie (wel keuzes maken uiteraard). Vooralsnog op naar de volgende sessie die overigens nog ingepland dient te worden.

Quote from: Etiennevh on January 29, 2017, 11:30:44
Ziet er impressief (is dat een woord?) uit Jan!

Ik weet wat je bedoelt Etienne. Zoals op de eerste foto zou het dan ongeveer worden... :) De Telos 1000+'s zijn speciaal ontworpen om direct op de grond te staan (scheelt me gelukkig weer twee dure Artesania Aire platforms). De Parasound JC-1's zouden dan de achterspeakers aan gaan sturen en de A51 blijft voorlopig staan mocht ik ooit nog 3D Surround kriebels krijgen.

Quote from: Marco66 on January 29, 2017, 11:50:00
Brute set zo pff!
Heb trouwens deze week bij iemand thuis een prachtige set beluisterd.
Een paar mooie Vivids op Pass Labs mono blokken, was zeer onder de indruk van deze set!

Marco

Dank je Marco! Kan me goed voorstellen dat zoiets goed klinkt... ik heb in het verleden in een directe vergelijking het verschil gehoord tussen de X600 en XA160 van Pass Labs. Als liefhebber van een muzikale weergave kun je raden welke Pass Labs versterker mijn voorkeur heeft. Vandaar dat de Xs 150/Xs 300 op mijn 'short-list' staan. Na dit weekend overtuigd dat de Von Schweikerts toch behoorlijk 'powerhungry' zijn, maar 300 Watt klasse A genereert natuurlijk wel heel veel warmte... Tja, luxe probleem?

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jumping Jack

Leuk relaas om te lezen. En een erg knappe service hoor, zeker voor Fransozen  :tounge:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jean Sibelius

Quote from: R on January 29, 2017, 13:13:49
Lekker bergje Jan! Heb je je boedelverzekering tijdelijk verhoogd?

Mooie collectie apparatuur bij elkaar inderdaad. Ik denk dat ze raar hadden opgekeken als ik de inboedelverzekering voor het afgelopen weekend met zo'n 200K+ op had willen hogen (maar dat was wat er ruim aan extra nieuwwaarde in de ruimte stond). Als je erover nadenkt...  :o

Quote from: R on January 29, 2017, 13:13:49
Wat staat er trouwens boven je trinnov? Is dat de Oppo?

Dat is inderdaad een Oppo 105D. Past qua kleur mooi bij de rest en dit type heeft niet meer die irritante ventilator die je overal bovenuit hoort (plus nog wat extra voordelen uiteraard).

Quote from: jan-rotterdam on January 29, 2017, 13:16:51
Het was zeker een bijzondere demo....

Aan Jan zelf om zijn bevindingen eerst te verwoorden en te plaatsen voordat ik mijn bevindingen plaats, ik was in ieder geval erg blij om erbij te mogen zijn. Hoop gezien / geleerd en gehoord wat er mogelijk is met correctie in het digitale domein van een Goldmund processor en een direct vergelijk met de Trinnov..... het zet je weer aan het denken  ::)

Mooie vergelijking inderdaad tussen de beschikbare apparatuur. Wel belangrijk om ons te realiseren is dat we in de beschikbare tijd noch de Goldmund oplossing noch de Trinnov oplossing tot het oneindige uitgeknepen hebben kunnen beluisteren.

Ben benieuwd naar jouw bevindingen :)

Quote from: jan-rotterdam on January 29, 2017, 13:16:51
Nogmaals bedankt voor de uitnodiging en voor de goede zorgen ! :headbanging:

Graag gedaan Jan. Nogmaals leuk dat je uitnodiging hebt geaccepteerd en de moeite hebt genomen om 'even' op en neer te komen. Zoals we zaterdagmiddag al concludeerde... verrassende uitkomst(en), dus zeker goed geweest om dit te organiseren.

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 14:15:06
Mooi verslag Jan.  :clapping:

Dank je Nico. Ik heb gisteravond nog een aangepaste versie geplaatst. Ik lees er nog een keer overheen alvorens het op te sturen naar Charles (die wilde het verslag ook graag hebben).

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 14:15:06
Ik ga mij eens verdiepen in Goldmund, ken het merk wel maar niet zo heel goed.

Mooi merk maar pas op... De prijzen beginnen direct vanaf het begin al in de 'buitencategorie' en gaan door tot de categorie 'astronomisch'. Twee Goldmund versterkers staan in de top 10 van de allerduurste versterkers ter wereld... Wat zegt dat over de uiteindelijke kwaliteit? Niks, nop, nada, vandaar dat ik ook zeker naar de andere merken wil luisteren die ook apparatuur hebben die we hier allemaal (misschien na wat sparen) kunnen betalen.

Quote from: Maximus_Aurelius on January 29, 2017, 14:15:06
Je hebt nu wel een mooie referentie zo te lezen.

Absoluut! Persoonlijk vond ik niet dat de Telos 1000+ de Parasound wegspeelde, maar de verschillen waren duidelijk en de tijd was te kort om de (nieuwe) set helemaal te tweaken, dus het verschil had nog groter kunnen zijn.

Quote from: Martijn M on January 30, 2017, 08:28:52
Mooi verslag, Jan. En wat een service zeg!

Dank je Martijn. Inderdaad top service. Iets wat je, mijn persoonlijke mening, zou mogen verwachten in dit prijssegment. Iedereen vindt het normaal dat je een testrit kunt maken met een nieuwe auto, waarom dan niet in onze hobby? Wat het wat lastiger maakt in onze situatie is dat je het graag in je eigen omgeving het verschil wilt ervaren om een goede indruk te krijgen. Maar al met al betaald zoiets zich natuurlijk wel uit op de lange termijn. Betreffende firma heeft ook erg veel lovende reviews (en met het bovenstaande in je achterhoofd snap je waarom).

Quote from: Blue-Eyes on January 30, 2017, 09:13:12
Super service! Heb je een hotel voor de mannen geregeld, of een stretcher in de luisterruimte :P

Ik heb niet de kilometers hoeven maken die zij hebben gemaakt, maar verder zijn ze absoluut niets tekort gekomen ;).

Quote from: Blue-Eyes on January 30, 2017, 09:13:12
Ik ben benieuwd of je al je genoemde merken op deze manier bij langs gaat?

Voor mij is het simpel. Als ik voor het prijssegment waarin ik momenteel aan het kijken ben niet de mogelijkheid heb om thuis na te gaan of er een match is met de rest van het systeem, dan is er voor mij geen match met de importeur, dealer of verkoper... Wat ik nu zeker weet is dat er als er ooit stront aan de knikker is met een eventuele Goldmund versterker (die ik bij deze firma koop), dat het probleem opgelost gaat worden. Een dealer die denkt dat ik iets koop in deze prijsrange zonder het thuis gehoord te hebben is voor mij geen serieuze dealer. Ik ben wel direct eerlijk en geef aan dat er meerdere merken op mijn shortlist staan, dan is het aan de verkopende partij om mij te overtuigen dat ik toch met hem zaken moet doen. De kwaliteit van de apparatuur is natuurlijk 1, maar ik wil ook een goede service mocht het ooit nodig zijn. De naam van Beter Beeld & Geluid is al een tijdje niet gevallen in dit topic, maar ook met hen heb ik een prima relatie. En ja, ik ben kritisch, maar daar weten zij prima mee om te gaan en dat is ook de reden waarom ik keer op keer terugkom. Ook bij Bjorn en Garmt is het mogelijk om dingen te testen zonder dat daar direct een koopverplichting aan vast zit en als het nodig is zijn ze ook niet te beroerd om even te bellen, te mailen of om persoonlijk langs te komen om hun expertise te delen.

Quote from: chansig on January 30, 2017, 09:14:37
Inderdaad wat een nette service. Lijkt me overigens geen straf om in de Mansion te slapen. Succes en veel plezier met het maken van je keuze.

Dank je Hans. Het gebeurd wel eens dat ik even mijn ogen dichtdoe op de bank in de ruimte ;). De komende tijd nog werk genoeg met deze ontdekkingsreis.

Quote from: WickedGame on January 30, 2017, 09:50:40
Gaaf verslag!

Dat een dergelijk bedrijf dit doet, om vanuit Frankrijk een klant de mogelijkheid te bieden tot een luistersessie thuis zegt ook veel over de service gerichtheid van dit bedrijf. Chapeau! (om maar in het Frans te blijven :P)

Dank je! Er waren in dit geval natuurlijk wel een paar extra 'drijfveren' om te komen. De akoestische ruimte, de Trinnov Altitude32 en de overige apparatuur. Nogmaals... mocht uiteindelijk blijken dat Goldmund het merk is wat in mijn situatie de meeste potentie heeft en we komen tot een goede prijsovereenkomst, dan heb ik nu natuurlijk een zeer sterke motivatie om bij deze firma te kopen (en dan is de tijd en moeite van de trip snel vergeten). Het is typisch een bedrijf waar je een lange termijn relatie mee aangaat en daarin moet je allebei investeren. De uitnodiging om een keer naar hun hometheater in Frankrijk te komen (volledig ingericht met Goldmund apparatuur) staat in ieder geval.

Quote from: WickedGame on January 30, 2017, 09:50:40
Ben wel benieuwd naar Goldmund, qua versterking een brug te ver nog voor mij. Maar wie weet ooit eens om te testen.

Het is zeker iets om een keer naar te luisteren mocht de gelegenheid zich voordoen :).

Quote from: Etiennevh on January 30, 2017, 11:49:01
Mooi om te lezen hoe je het ervaren hebt Jan! Indrukwekkend ook, zoals al gezegd, hoe dit bedrijf haar klanten bedient. Wat een feestje zal jij de komende tijd hebben om al die vergelijken te mogen en kunnen maken! :)

Dank je Etienne. Het wordt hopelijk weer een leuk audiofiel jaar ;). Komende vrijdag staat een 'Symfonische rockavond' gepland met vrienden, dan weer gewoon lekker naar muziek luisteren en dan schuift alle onderliggende techniek ver naar de achtergrond (want die interesseert ze namelijk helemaal niets, haha).

Quote from: Knor on January 30, 2017, 14:49:36
Ik heb m'n bijdrage weer weggehaald, Jan, wegens mosterd-na-maaltijd gehalte...
Succes nog! Kom graag weer eens luisteren als je op orde bent! :)

Hoi Toine. Leuk dat je dit topic weer hebt gevonden. Je bent uiteraard van harte welkom om een keer te komen luisteren. We spreken snel een keer wat af!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Fantastisch verslag. Hoe je het geschreven hebt, maar zeker de manier waarop je je zoektocht doet. Het is zo flauw om steeds te zeggen, maar wederom herkenbaar (het uitproberen, de service, de overwogen beslissingen).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raymond187

Ook hier lees ik tussen de regels door hoeveel je van deze reis geniet. Dat vind ik zo,n beetje het leukste om te lezen hier op het forum.

Hoe kan en ga je bepalen welke combi voor jou het waard is om over te stappen?

Deze set heeft een bepaalde indruk achter gelaten, maar het geluid kan je niet onthouden. Er is mij ooit verteld dat wij geluid, dus trillingen niet als mens kunnen onthouden.

Dus als je over x weken een paar mooie Passlabs hebt staan, die je VS ook laten juichen. Hoe zou je dan beslissen welke je zou kopen?

ALS je a overgaat koop natuurlijk ;)

Ik heb wat moeite als ik naar mijn "ïkea" setje kijk en naar jou set dat je iets anders zou willen. Al begrijp ik de drive wel, om naar iets anders/mooiers te zoeken.

Bon voyage  :pompom:

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bama

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:40:52
De uitnodiging om een keer naar hun hometheater in Frankrijk te komen (volledig ingericht met Goldmund apparatuur) staat in ieder geval.



Ik ben er nu een paar keer geweest en hun theater klinkt inderdaad echt goed. De rest van de zaak is niet wat je vooraf verwacht vooral als je bedenkt voor hoeveel geld er staat.(net Kharma) Ze hebben bv ook de Goldmund apalogue staan :worship: en de grootste Focals stonden er bv ook in een hoek . Charles geeft goede service en zijn Engels is gelukkig beter dan mijn Frans.

En Goldmund zou zeker hier ook nog eens binnen kunnen komen, ik heb er vorige keer nog staan kijken naar een setje gebruikte mono blokken maar 30k is te gek voor me. :(

Ben benieuwd wat er straks komt te staan en wat je nog gaat beluisteren.

Maximus_Aurelius

#3290
Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:31:14
Zou er wel aan kunnen wennen ;D. Persoonlijk vind ik het prachtige versterkers om te zien (relatief subtiel ten opzichte van sommige andere versterkers op de lijst). Beetje jammer van dat goudkleurige plaatje op de voorkant, maar ik zou het er natuurlijk ook weer niet vanaf slopen.

Ik heb ze ook met een zwart plaatje gezien ;). Maar zo'n goudkleurig plaatje stoort ook niet helemaal, relatief klein ;). Er staat dan wel iets met een gouden randje te spelen, qua klank  ;)

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:31:14
De Goldmunds hebben iets meer dan 24 uur in de ruimte gestaan. Even een weekje aan de tand voelen en dan bv. terugbrengen was geen optie, maar in een dag luisteren krijg je toch wel een goede indruk van wat mogelijk is. Heb ik nu het volledige potentieel van de versterkers gehoord... nee, maar ik weet nu wel wat ongeveer mogelijk is en waar de Parasounds steekjes laten vallen.

Soms is een dagje luisteren al de moeite waard om goede indrukken waar te nemen. Hoe langer in eerste instantie men aan de tand gaat voelen des te meer eigen wordt je er mee en omdat er nog andere merken op jouw lijstje staan komt of kan dit niet ten goede.

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:31:14
Klopt. Er is nog wel even een poging gedaan om een deel van de apparatuur te laten staan tegen een bepaalde geldelijke vergoeding inclusief inruil, maar die heb ik afgeslagen. Ik wil eerst horen wat de andere versterkers in hun mars hebben alvorens een definitief besluit te nemen over hoe verder.

In zo'n prijsklasse ga je verschillende merken aan de tand voelen. Bij vele die in deze prijssegment iets zoeken zal dit eindstation zijn qua versterkers. Uitzonderingen daargelaten  ;), die blijven aan het veranderen  ;) .

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:31:14
.Dank je Nico. Ik heb gisteravond nog een aangepaste versie geplaatst. Ik lees er nog een keer overheen alvorens het op te sturen naar Charles (die wilde het verslag ook graag hebben).

Mooi merk maar pas op... De prijzen beginnen direct vanaf het begin al in de 'buitencategorie' en gaan door tot de categorie 'astronomisch'. Twee Goldmund versterkers staan in de top 10 van de allerduurste versterkers ter wereld... Wat zegt dat over de uiteindelijke kwaliteit? Niks, nop, nada, vandaar dat ik ook zeker naar de andere merken wil luisteren die ook apparatuur hebben die we hier allemaal (misschien na wat sparen) kunnen betalen.

Nadat ik mij eens verdiept heb in het merk komen de prijzen vanzelf tevoorschijn ;). Nu moet ik zeggen waar Goldmund qua prijzen begint valt mij nog enigszins mee  ;D, nu zullen er mensen zijn die raar opkijken, maar ik kijk niet meer zo snel op van zo'n prijzen  of dat ik er in  shock van raak  :D. Natuurlijk die astronomische bedragen zijn absurd maar dat is meestal bij merken die al hoger in prijssegment starten. En daar is ook markt voor want anders hadden ze het niet in hun assortiment zitten.

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:31:14
Voor mij is het simpel. Als ik voor het prijssegment waarin ik momenteel aan het kijken ben niet de mogelijkheid heb om thuis na te gaan of er een match is met de rest van het systeem, dan is er voor mij geen match met de importeur, dealer of verkoper... Wat ik nu zeker weet is dat er als er ooit stront aan de knikker is met een eventuele Goldmund versterker (die ik bij deze firma koop), dat het probleem opgelost gaat worden. Een dealer die denkt dat ik iets koop in deze prijsrange zonder het thuis gehoord te hebben is voor mij geen serieuze dealer. Ik ben wel direct eerlijk en geef aan dat er meerdere merken op mijn shortlist staan, dan is het aan de verkopende partij om mij te overtuigen dat ik toch met hem zaken moet doen. De kwaliteit van de apparatuur is natuurlijk 1, maar ik wil ook een goede service mocht het ooit nodig zijn. De naam van Beter Beeld & Geluid is al een tijdje niet gevallen in dit topic, maar ook met hen heb ik een prima relatie. En ja, ik ben kritisch, maar daar weten zij prima mee om te gaan en dat is ook de reden waarom ik keer op keer terugkom. Ook bij Bjorn en Garmt is het mogelijk om dingen te testen zonder dat daar direct een koopverplichting aan vast zit en als het nodig is zijn ze ook niet te beroerd om even te bellen, te mailen of om persoonlijk langs te komen om hun expertise te delen.

Wat jij hier schrijft zo is het!! Ik deel je mening en zo denk ik er ook over. Zelfs eigenlijk in lager prijssegment moet een dealer niet moeilijk gaan doen om het bij iemand thuis neer te zetten zodat de klant het kan proberen.
Bij mij is het ook een no go wanneer ik het niet in mijn eigen set kan beluisteren en beoordelen. Ik zit zelf nu ook rond te kijken en in een prijsklasse die behoorlijk is(Vitus Audio, Burmester, Accuphase, sinds kort op het lijstje bijgekomen Nagra), daarbij ben ik ook altijd eerlijk en zeg ik dat er meerdere merken op mijn lijstje staan.
Gelukkig met mijn luidsprekers is dit allemaal super verlopen.


APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

blue-eyes

Quote from: Jean Sibelius on January 30, 2017, 19:40:52

Voor mij is het simpel. Als ik voor het prijssegment waarin ik momenteel aan het kijken ben niet de mogelijkheid heb om thuis na te gaan of er een match is met de rest van het systeem, dan is er voor mij geen match met de importeur, dealer of verkoper... Wat ik nu zeker weet is dat er als er ooit stront aan de knikker is met een eventuele Goldmund versterker (die ik bij deze firma koop), dat het probleem opgelost gaat worden. Een dealer die denkt dat ik iets koop in deze prijsrange zonder het thuis gehoord te hebben is voor mij geen serieuze dealer. Ik ben wel direct eerlijk en geef aan dat er meerdere merken op mijn shortlist staan, dan is het aan de verkopende partij om mij te overtuigen dat ik toch met hem zaken moet doen. De kwaliteit van de apparatuur is natuurlijk 1, maar ik wil ook een goede service mocht het ooit nodig zijn. De naam van Beter Beeld & Geluid is al een tijdje niet gevallen in dit topic, maar ook met hen heb ik een prima relatie. En ja, ik ben kritisch, maar daar weten zij prima mee om te gaan en dat is ook de reden waarom ik keer op keer terugkom. Ook bij Bjorn en Garmt is het mogelijk om dingen te testen zonder dat daar direct een koopverplichting aan vast zit en als het nodig is zijn ze ook niet te beroerd om even te bellen, te mailen of om persoonlijk langs te komen om hun expertise te delen.
Groeten, Jan


Ik kan dat alleen maar beamen en begrijpen!

BB&G. Zelfde ervaring. Ik maar aandringen om te betalen, mag het niet ;) . Gekheid natuurlijk. Maar bij BB&G is dat ook onderdeel van hun visie. Volgens mij heb je merken op je lijstje staan die zij leveren ;)
De Zwitserse monsters :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jean Sibelius

Even wat vertraging op de lijn, maar hierbij alsnog mijn reactie(s) :)

Quote from: Jumping Jack on January 30, 2017, 19:34:36
Leuk relaas om te lezen. En een erg knappe service hoor, zeker voor Fransozen  :tounge:.

:) Niet alle Fransen zijn inderdaad slecht ;)

Quote from: Bas Akkerman on February  1, 2017, 15:35:17
Fantastisch verslag. Hoe je het geschreven hebt, maar zeker de manier waarop je je zoektocht doet. Het is zo flauw om steeds te zeggen, maar wederom herkenbaar (het uitproberen, de service, de overwogen beslissingen).

Dank je Bas :). Alhoewel muziek natuurlijk allemaal draait om emotie, moet je (althans dat vind ik) een dergelijke zoektocht ook wel een beetje op een gestructureerde/planmatige/systematische manier doen. Geen zin in impulsieve acties in dit prijssegment en dat hoeft ook niet gezien de belangen die er zijn voor zowel mij als voor de verkopende partij.

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
Ook hier lees ik tussen de regels door hoeveel je van deze reis geniet. Dat vind ik zo,n beetje het leukste om te lezen hier op het forum.

Klopt en dat is bijna altijd zo als je op zoek gaat naar iets nieuws. De meeste lol heb je meestal in het traject er naartoe. Deze opmerking is in mijn geval niet helemaal 'fair', want ik geniet wel degelijk nog elke keer als ik in de ruimte zit en luister en om me heen kijk en (cliché om te zeggen)... ik prijs me nog steeds een gelukkig man dat ik dit heb kunnen en mogen realiseren.

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
Hoe kan en ga je bepalen welke combi voor jou het waard is om over te stappen?

Op het moment dat ik iets hoor en bereid ben om er 'alles' voor opzij te zetten en te laten om het te krijgen, dan is er iets bijzonders gebeurd.

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
Deze set heeft een bepaalde indruk achter gelaten, maar het geluid kan je niet onthouden. Er is mij ooit verteld dat wij geluid, dus trillingen niet als mens kunnen onthouden.

Ik heb een redelijk goed geheugen, maar de truc voor mij is om simpelweg steeds dezelfde muziek te draaien die ik normaal draai (de zgn. 'referentienummers'). Als ik dan ineens kippenvel krijg of denk "what the fuck" waar komt dat vandaan, dan gebeurd er echt iets in de ruimte.

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
Dus als je over x weken een paar mooie Passlabs hebt staan, die je VS ook laten juichen. Hoe zou je dan beslissen welke je zou kopen?

Dan ga ik nog eerst Constellation, Soulution en CH-precision versterkers luisteren op de Von Schweikerts en pas dan neem ik een beslissing ;). Elk merk en gekozen type heeft een reden waarom ik het graag in combinatie met de VS wil horen. Ben daarom van mening dat ik pas een goed besluit kan nemen als ik alles hier heb gehoord. Heb voor mezelf een setje aantekeningen gemaakt van de sessie met Goldmund en zal hetzelfde doen tijdens de andere luistersessies. Er van uitgaande dat er in de tussentijd niets verandert dan kan ik op dat moment alle plussen en minnen langs elkaar zetten en tot een weloverwogen beslissing komen.

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
ALS je a overgaat koop natuurlijk ;)

Klopt. Ik kan uiteindelijk ook de beslissing nemen om niets te kopen, tevreden te zijn met wat ik nu heb en wat anders te gaan doen met het geld (mijn hypotheek aflossen bijvoorbeeld).

Quote from: Raymond187 on February  1, 2017, 16:54:10
Ik heb wat moeite als ik naar mijn "ïkea" setje kijk en naar jou set dat je iets anders zou willen. Al begrijp ik de drive wel, om naar iets anders/mooiers te zoeken.

Bon voyage  :pompom:

Deze zoektocht is niet gebaseerd op onvrede of constant willen veranderen. Ik ben eigenlijk hartstikke tevreden met hoe het momenteel klinkt, maar ik zit nu eenmaal 'perfectionistisch' in elkaar. Als ik naar mijn set kijk, dan denk ik soms... is er nu nog een 'zwakste schakel' in set set-up, wat zou nu momenteel de zwakste schakel in de set-up zijn, wat zou er veranderen als ik die schakel upgrade? Dan kun je twee dingen doen... die gedachten negeren of actie ondernemen. Door keer op keer de zwakste schakel uit de set te halen haal je het meeste rendement uit je investering. Na de eindversterker(s) ben ik zeer waarschijnlijk helemaal klaar afgezien van nog een paar mooie powercords (of ik zou helemaal opnieuw moeten gaan beginnen, maar dat gaat niet gebeuren tenzij ik de hoofdprijs win in een loterij).

Merci! ;D

Quote from: evilniek on February  1, 2017, 17:32:54
Ja, goed verhaal, geweldige service hoor!

Thx! En qua service helemaal top inderdaad.

Quote from: Bama on February  1, 2017, 18:42:00
Ik ben er nu een paar keer geweest en hun theater klinkt inderdaad echt goed. De rest van de zaak is niet wat je vooraf verwacht vooral als je bedenkt voor hoeveel geld er staat.(net Kharma) Ze hebben bv ook de Goldmund apalogue staan :worship: en de grootste Focals stonden er bv ook in een hoek . Charles geeft goede service en zijn Engels is gelukkig beter dan mijn Frans.

Charles had me al gewaarschuwd. Heeft me mooie foto's van de HT-ruimte laten zien, maar vertelde me ook dat de Telos 1000's uit een stellage vanaf de eerste rij zijn gehaald voordat ze richting Nederland kwamen. Dus ik kan me voorstellen dat er voor kapitalen staat opgeslagen op een manier waarop wij normaalgesproken ons gereedschap opslaan. Zijn Engels is inderdaad goed, soms was het nodig dat zijn vriend Damien nog even wat vertaalde, maar het ging verder prima (absoluut geen barrière in de communicatie). Begreep wel dat zijn vader Jefferson (de eigenaar) uitsluitend Frans spreekt en dat had de communicatie toch wat lastiger gemaakt. Mijn 4 VWO is alweer te lang geleden (daarna Frans snel uit het vakkenpakket) ;).

Quote from: Bama on February  1, 2017, 18:42:00
En Goldmund zou zeker hier ook nog eens binnen kunnen komen, ik heb er vorige keer nog staan kijken naar een setje gebruikte mono blokken maar 30k is te gek voor me. :(

Om een of andere reden heb ik minder problemen om E1000 aan deze hobby uit te geven dan E100 voor iets buiten de hobby, waardoor je hele rare verhoudingen krijgt. Genoemd bedrag blijft natuurlijk een hoop geld, maar als je daarmee 'af kunt kopen' dat je zeker weet dat deze component nooit meer ter discussie staat (wat overeenkomt met audiofiele rust), dan zou ik dat er nog wel aan uit willen geven (of zelfs iets meer). Als blijkt tijdens deze hele ontdekkingsreis dat de verschillen slecht marginaal zijn, dan krijg ik daarmee ook audiofiele rust (die me dan aanzienlijk minder kost).

Quote from: Bama on February  1, 2017, 18:42:00
Ben benieuwd wat er straks komt te staan en wat je nog gaat beluisteren.

Nog werkelijk geen idee wat het uiteindelijk gaat worden. Idealiter zou ik graag de Soulution 711 (stereo) en Soulution 701 (misschien niet doen; toch iets buiten budget), CH-precision A1/M1, Constellation Centaur II (mono), Constellation Hercules II (stereo) en de Pass Labs Xs 150/300 willen beluisteren in de ruimte. Ik vind het jammer dat Soulution geen 6 serie heeft, want ik vind de stap qua prestaties (op papier althans) tussen de 5 serie en de 7 serie erg groot, maar ook het onderlinge prijsverschil (daarmee) tussen deze series.

Quote from: Maximus_Aurelius on February  1, 2017, 18:55:08
Ik heb ze ook met een zwart plaatje gezien ;). Maar zo'n goudkleurig plaatje stoort ook niet helemaal, relatief klein ;). Er staat dan wel iets met een gouden randje te spelen, qua klank  ;)

Dat klopt. Mijn ervaring tot nu toe met de verschillende versterkers die ik hier heb gehoord is dat de Goldmund Telos 600 versterkers zeker op de lagere rendement speakers (in mijn geval de Confidence C4's) de competitie wegspeelde.

Quote from: Maximus_Aurelius on February  1, 2017, 18:55:08
Soms is een dagje luisteren al de moeite waard om goede indrukken waar te nemen. Hoe langer in eerste instantie men aan de tand gaat voelen des te meer eigen wordt je er mee en omdat er nog andere merken op jouw lijstje staan komt of kan dit niet ten goede.

Nadat ik weer naar mijn eigen set-up ging luisteren had ik niet direct het gevoel iets serieus/fundamenteels te missen. Ja, bij de wat 'extremere' muziek hoor je wel waar de JC-1's wat tekort komen, maar dat heeft geen effect op de muziekbeleving. Ook het 'matchen' van versterker en speaker is natuurlijk een belangrijk aspect. Mogelijk dat een andere merk nog beter matched met de Von Schweikert's.

Quote from: Maximus_Aurelius on February  1, 2017, 18:55:08
In zo'n prijsklasse ga je verschillende merken aan de tand voelen. Bij vele die in deze prijssegment iets zoeken zal dit eindstation zijn qua versterkers. Uitzonderingen daargelaten  ;), die blijven aan het veranderen  ;) .

Eens. De versterkerklasse waarin ik momenteel kijk is met zeer grote zekerheid de klasse waarin ik eindig met deze hobby. Er nog meer geld aan uitgeven is complete waanzin (vind ik en denk ik nu).

Quote from: Maximus_Aurelius on February  1, 2017, 18:55:08
Nadat ik mij eens verdiept heb in het merk komen de prijzen vanzelf tevoorschijn ;). Nu moet ik zeggen waar Goldmund qua prijzen begint valt mij nog enigszins mee  ;D, nu zullen er mensen zijn die raar opkijken, maar ik kijk niet meer zo snel op van zo'n prijzen  of dat ik er in  shock van raak  :D. Natuurlijk die astronomische bedragen zijn absurd maar dat is meestal bij merken die al hoger in prijssegment starten. En daar is ook markt voor want anders hadden ze het niet in hun assortiment zitten.

Charles vertelde dat een klant een complete Goldmund set heeft staan (pre, versterker, speakers) waarop 3 Goldmund Telos 600's per kant voor tri-amping van de speakers zijn aangesloten. Klein (onbelangrijk?) detail... deze set-up staat in zijn slaapkamer  :crazy: :crazy:. Zolang er dit soort mensen zijn kunnen ze vragen wat ze willen. De 2500+ kost 165K per setje van twee, de 3500+ kost 320K per set en de 5000 ??? (waarschijnlijk zo'n 650K).

Quote from: Maximus_Aurelius on February  1, 2017, 18:55:08
Wat jij hier schrijft zo is het!! Ik deel je mening en zo denk ik er ook over. Zelfs eigenlijk in lager prijssegment moet een dealer niet moeilijk gaan doen om het bij iemand thuis neer te zetten zodat de klant het kan proberen.
Bij mij is het ook een no go wanneer ik het niet in mijn eigen set kan beluisteren en beoordelen. Ik zit zelf nu ook rond te kijken en in een prijsklasse die behoorlijk is(Vitus Audio, Burmester, Accuphase, sinds kort op het lijstje bijgekomen Nagra), daarbij ben ik ook altijd eerlijk en zeg ik dat er meerdere merken op mijn lijstje staan.
Gelukkig met mijn luidsprekers is dit allemaal super verlopen.

Goed om te horen! Ben het met je eens... ook in het wat lagere segment moet je een dergelijke mogelijkheid hebben (en gelukkig zijn er nog steeds goede dealers waar dit mogelijk is). Het blijft nog steeds de prijs van een nieuwe (kleine) auto. Die koop je ook niet vanuit een foldertje ;).

Quote from: Blue-Eyes on February  1, 2017, 19:18:38
Ik kan dat alleen maar beamen en begrijpen!

BB&G. Zelfde ervaring. Ik maar aandringen om te betalen, mag het niet ;).
Dat heb ik nu nooit :colgate: ;)

Quote from: Blue-Eyes on February  1, 2017, 19:18:38
Gekheid natuurlijk. Maar bij BB&G is dat ook onderdeel van hun visie. Volgens mij heb je merken op je lijstje staan die zij leveren ;)
De Zwitserse monsters :)

De Zwitsers zijn inderdaad goed vertegenwoordig op mijn lijstje en correct CH-precision is een merk wat door BB&G/Audio Ingang gevoerd/geïmporteerd wordt ;). Is een kwestie van de gezamenlijke agenda's langs elkaar leggen en een datum prikken. Gaat zeker lukken.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jan-rotterdam

#3293
Zaterdag 28 Januari 06:00 en de wekker gaat.... pffff je moet er toch wat voor over hebben voor deze hobby  ::) ::) ::)
Op richting het zuiden van het land om op uitnodiging van Jan de luistersessie van wat Goldmund apparatuur bij te wonen in zijn luisterruimte, zin in !

Aangezien ik altijd met het openbaar vervoer reis gepland om rond 09:15 - 09:30 bij Jan aan te komen, onze vrienden van de NS werkten zowaar mee en precies volgens schema stapte ik bij Jan binnen na eerst even zijn wederhelft te hebben begroet.
De Franse medewerkers van Fa. Jefferson waren ook al gearriveerd en na een korte kennismaking was iedereen al op z'n gemak (tenminste ik wel). De eerste blik op de Goldmund - Telos 1000 mono blokken deed me toch even fronsen, die zijn toch een behoorlijk formaat groter dan de toch ook niet al te kleine Telos-600's die ik zelf heb staan  :o 

Als eerste gaan luisteren naar Jan z'n set zoals die nu is met zijn referentie nummers waarvan er een paar ook hoog op mijn lijstje staan (alleen dat ene nummer waar extreem veel vermogen helpt bij het weergeven ken ik niet Jan, als je me daar nog eens de artiest + titel van door wilt sturen graag !)

In mijn gedachten neem ik het volgende op:


  • zeer gebalanceerde weergave, nergens iets te veel / te weinig
  • relaxed luisteren

Dan komt het ogenblik waar we gaan wisselen van de Parasounds naar de Telos-1000 mono eindversterkers, ben benieuwd !

Tja voor mij een punt van herkenning, dezelfde ervaringen die ik heb met de Telos-600's maar alles toch een forse stap verder wat prestaties (zeker in het laag, het mid- /hoog komt aardig overeen met mijn gemodificeerde Telos-600's vind ik zelf).

Ook hier weer een lijstje van wat mij opviel:


  • toename in dynamiek
  • enorme toename in micro detaillering (het uitsterven van geluiden)
  • laag- / midlaag van de Von Schweikerts torens veel beter onder controle, alles een stuk strakker. Prachtig !
  • de versterkers geven geen krimp, wat je ze ook aan muziek voorschotelt

De ogen van Charles gingen steeds meer glinsteren van alle luister sessies in deze ruimte, hij had het idee dat het met een volledige Goldmund set-up nog een stap verder zou kunnen wat prestaties betreft zelfs met de beperkte tijd die er was om het systeem te tunen.... we zijn benieuwd of je dat waar kan maken Charles  ;D

Hij was vooral te spreken over het gedrag van de sub torens in de ruimte, die opmerking is toch wel meerdere malen terug gekomen dat hij daar behoorlijk van onder de indruk was (evenals de totale performance van de ruimte zelf, zo was hij het nog niet vaak tegen gekomen dat is dus een heel mooi compliment voor Jan zijn ruimte aangezien deze mensen wel wat serieuze luister ruimtes gezien hebben in hun leven :worship: :worship:)

Dan de wisseling van de Trinnov pre/pro naar de Goldmund pre/pro, de Mimesis 15 (het instap model processor van Goldmund).
Ik heb totaal geen ervaring met de huidige serie van pre/pro's van Goldmund alleen beperkte ervaringen met de oude Mimesis 30 pre/pro. Deze pre/pro's werken volledig in het digitale domein, van inputs tot outputs alles digitaal, het streven van Goldmund is om alles in het tijdsdomein te laten kloppen, door te veel in te grijpen (corrigeren) in een processor verstoor je het tijdsdomijn en haal je er dus niet uit wat er mogelijk is

De heren van Fa. Jefferson zijn toch wel een kleine 2 uur bezig geweest om eerst de luidsprekers van Jan te doorgronden door alles te meten wat er te meten viel, gewoon door te meten hoe de units reageerden konden ze een behoorlijke indruk krijgen hoe het systeem ontworpen was en wat er volgens Charles aan winst te behalen wat middels het gebruik van een Goldmund processor.

Bij de eerste tonen via de volledige Goldmund line-up niet eens bijzonder extra onder de indruk t.o.v. aansturing door de Trinnov, nog wat verdere fine-tuning door Charles en op een gegeven moment een duidelijke toename in detail / micro detaillering en dynamiek.
Samengevat: helemaal mijn sound, zat er met een dikke glimlach naar te luisteren.

Het nadeel van de Goldmund processors blijft wat mij betreft de handmatige instellingen van alle parameters  :crazy:
Bijna alles kan (geloof ik  ::) ) maar je moet wel de juiste apparatuur hebben om alle metingen uit te kunnen voeren en echt weten wat je aan het doen bent, voor een hobbyist eigenlijk niet te doen. Zo'n apparaat aanschaffen en Fa. Jefferson invliegen voor een optimalisatie van de instellingen is mogelijk maar ja om nou bij elke toekomstige wisseling van apparatuur ze even in te vliegen met bijbehorende kosten is ook weer zoiets... ik ben er dus nog steeds niet uit wat een opvolger voor mijn huidige processor zou moeten gaan worden. Wat geluid betreft sowieso de Goldmund maar wat bedienings gemak betreft zou het toch de Trinnov worden.... keuzes  ;D ;D ;D ;D

Dan de wisseling naar de Telos-352 eindversterkers, dit zijn ook mono eindversterkers maar wel met een tweetal eindversterker borden erin om units afzonderlijk aan te kunnen sturen. Ze hebben zelfs nog de mogelijkheid om specifieke instellingen in de versterkers te implementeren voor aansturing van Goldmund luidsprekers (deze optie is dus niet gebruikt).

Ik had eerlijk gezegd mijn twijfels of deze relatief kleine versterkers van Goldmund met een wat beperkt vermogen zowel een sub toren met 4 stuks 15 inch woofers en ook nog eens de mid-hoog torens onder controle konden houden

Kort en krachtig: dit was voor mij de verrassing van de dag  :o :o :o
Geweldig wat deze versterkers lieten horen tijdens het aansturen van beide torens, laag super strak met veel meer energie maar nergens opdringend. Mid-hoog ook prima onder controle al was het wel beduidend minder als met de Telos-1000's maar zou vreemd zijn als dat niet het geval was (voeding deel van een Telos 352 is veel en veel kleiner als bij de Telos-1000, gewicht altijd goede indicatie vind ik zelf en dat is hier 33 kg voor een Telos-352 met 2 eindversterker kanalen naar ca. 70 kg voor een Telos-1000 met een versterker kanaal).

Tja en dan weer terug schakelen naar de Trinnov + Parasound combinatie, hoewel een geweldige set (zie eerste deel van mijn verslag waar ik Jan z'n set beschrijf in een paar zinnen) kreeg ik toch het idee dat er ineens een deken voor de luidsprekers werd gehangen. Ik miste ineens heel veel detaillering en dynamiek en het werd allemaal wat rommeliger... niet dat het ineens slecht was dat zeker niet maar vanaf het niveau wat we net beluisterd hadden koste het mij in ieder geval veel meer moeite om alle details te kunnen plaatsen.

Blijkbaar wennen onze oren en hersen heel snel aan iets wat "correct" weergegeven wordt (er van uitgaande dat de Goldmund weergave correct is in onze beleving  ::) ) en bij terug schakelen moeten we blijkbaar weer even wennen.

Helaas moest ik rond 16:30 weer op huis aan vanwege andere afspraken die avond maar ik heb in ieder geval genoten van de uitnodiging, het heeft mij helaas niet de oplossing geboden om een duidelijke keuze te kunnen maken tussen een Goldmund pre/pro en de Trinnov maar de indrukken zijn er in ieder geval.

Zoals jullie in Jan z'n verslag hebben kunnen lezen was er ook een enkele Telos-600 in de ruimte, die hadden de heren van Fa. Jefferson meegenomen om aan mij te laten zien als mogelijke vervanger voor mijn Telos-400 eindversterker voor mijn center kanaal. Iemand nog interesse in een gemodificeerde Telos-400 mono eindversterker ?  :hehe: :hehe: :hehe:

Jan in wens je heel veel succes in je zoektocht naar de voor jou ultieme versterker, ben bang dat het geen gemakkelijke zoektocht voor je gaat worden gezien je lijstje met "kanshebbers"  ;D ;D ;D ;D
Mocht je nog ondersteuning willen hebben in je zoektocht dan hou ik me aanbevolen  ::)

In ieder geval hartelijk dank voor de uitnodiging en voor de goede zorgen, tevens dank aan de heren van Fa. Jefferson om de moeite  te nemen om deze reis te maken en ons wegwijs te maken in de wereld van de Goldmund gedachte / apparatuur

Groeten Jan

Bama

Ik vond nog een foto op mijn telefoon

HTip

Mooie verslagen van een zeer geslaagd weekend zo te lezen. Het is al vaak genoemd maar erg goede service inderdaad. Om een goed beeld te kunnen vormen moet je eigenlijk alles kunnen testen in je eigen set. Wat goed klinkt in theorie kan in de praktijk heel anders uitpakken.

Veel plezier met je volgende test.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Korte update... :)

Het is ondertussen alweer bijna 1 jaar geleden dat de laatste HT-forum M&G hier gehouden is. Gelukkig staat voor over een kleine twee weken de volgende 'HT-forum M&G in de Confidence Mansion' v2.017 gepland. Zoals altijd is het allerbelangrijkste om met zijn allen een hele leuke dag te beleven waarop we 'ongegeneerd' over de hobby en alles wat daarbij komt kijken kunnen 'lullen' en hopelijk kunnen we weer een hoop kennis en mooie en interessante muziek met elkaar delen :headbanging:. Naast mijzelf zullen deze keer Bas ('Bas Akkerman'), Martijn ('Martijn M'), Bastiaan ('Audiomanagement') en Richard ('Skyfox') deelnemen. Het aftellen is begonnen en ik ben al begonnen met nadenken vwb het avondeten (geen makkelijke club deze keer) ;).

Verder ben ik in overleg met Audio Ingang om te kijken of het lukt om eveneens in April de CH-Precision eindversterkers hier voor demo te krijgen. Hopelijk gaat het lukken, ben namelijk heel benieuwd hoe de match deze keer is met de Von Schweikerts! (tot nu toe hebben de Zwitsers een goede reputatie).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Op Bastiaan na geen onbekenden om het voorzichtig uit te drukken. Leuk, heb er zin in!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Madhouse

#3298
Ik vind het jammer dat ik moest afzeggen maar het plekje is goed opgevuld. Heel veel plezier allemaal, maar dat gaat zeker goed komen in deze ruimte met dit gezelschap.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Bas Akkerman

#3299
Jammer inderdaad Madhouse. :unhappy:

Martijn, Richard, jullie wonen redelijk dichtbij. Als jullie mee willen rijden... Ik weet niet waar jij woont, Bastiaan?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten