The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Valkyrie

Quote from: Jean Sibelius on August 21, 2016, 19:12:26
Hierbij een paar betere foto's van de nieuwe racks en hoe de set-up daarin staat opgesteld ;D.

Afgelopen donderdagavond nog even kunnen luisteren (met als resultaat de dempers geplaatst op de apparatuur).

Vrijdag direct na het werk was het inpakken voor een gepland weekend naar de Eifel (DE) samen met Angelie en de honden. Ook erg leuk en veel gezien en gewandeld.
Hoop de komende week weer uitgebreid(er) te kunnen gaan luisteren :)

Groeten, Jan

Dat ziet er mooi en opgeruimd uit! Zeer strak!!! :wub:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster


Jean Sibelius

Quote from: Maximus_Aurelius on August 21, 2016, 19:30:08
Dat ziet er heel mooi uit. Het oogt nu ook rustiger met je nieuwe racks ;)

Trouwens die dempers is dit ongeveer hetzelfde als van Finite Elements de Resonator(1000Hz)?

Dank je Nico. Als ik kijk naar de standaard oplossing van Finite Elemente (zoals toegepast in o.a. de Pagode Reference), dan worden daar verschillende zogenaamde 'Tuned Mass Damper(s)' (TMDs) ieder voor een specifieke probleemfrequentie gebruikt om de bijbehorende resonantie modes voor ieder niveau van het rack te onderdrukken. Idee is dat een ander element gekoppeld aan het rack (in dit geval de TMD) gaat resoneren in plaats van 'de plek die er toe doet'. Voordeel is dat ze bij 1 specifieke frequentie erg effectief werken, maar groot nadeel: niet daarbuiten! (TMDs hebben een kleine tolerantie vwb effectief frequentie werkgebied). Wat ik terug heb kunnen vinden van Finite Elemente is dat ze het rack 'dood' maken met verschillende TMD's per niveau, maar daarbij geen rekening houden met de invloed van de apparatuur zelf. Eigenfrequenties zijn een functie van stijfheid en massa. Dus wat gebeurd er met de rackfrequenties als gevolg van zgn. 'mass loading' door de apparatuur zelf? (je voegt namelijk massa en stijfheid toe aan het rack wat je eerst perfect hebt 'getuned' met je TMDs wat zal resulteren in 1) andere vorm van de modeshapes en 2) andere frequentie van deze modeshapes). Een van de design parameters van Finite Element is dat ze een lichtgewicht rack gebruiken, dus voor mij onduidelijk hoe zware apparatuur op deze eigenmodes inwerkt.

De door jou genoemde Resonator 1000Hz is zeker een elegantere oplossing dan hierboven beschreven, omdat deze direct ingrijpt op de apparatuur (en niet alleen op het rack) Wat ik zie is een cascade schakeling van 'afzonderlijke' TMDs samengepakt in een enkele behuizing (leuk bedacht!). Heb niet terug kunnen vinden wat de afzonderlijke afstemfrequenties zijn, maar ik vermoed 100Hz, 200Hz, 300Hz, ... 1000Hz op basis van de theoretische (eindige elementen simulatie) resultaten die op de website getoond worden. Wat FE zelf al schrijft is dat je op zoek moet gaan naar de ideale locatie om deze Resonator te plaatsen (idealiter de locatie waar de meest dominante frequentie zich goed manifesteert, maar welke frequentie is dat?). Zou leuk zijn om zo'n ding te kopen en open te slopen, maar daar zijn ze te kostbaar voor ;). Voordeel: gezien de efficiëntie van een goed afgestemde TMD heb je slecht weinig gewicht nodig (370 gram in totaal). Verder zie ik de prijs wel als nadeel. Kost ongeveer twee tot tweeënhalf keer zo veel als een Artesania demper.

Voor mij is een principiële(re) keuze: gebruik helemaal geen niveaus die kunnen resoneren. Het nadeel daarvan is echter: lichtere massa's zijn gevoeliger voor (externe) verstoringen dan zware massa's.

De dempers van Artesania lijken/zijn misschien wat minder 'high-end', maar die 1) voegen direct massa toe aan de apparatuur en 2) tussen deze massa en de apparatuur zit een laagje dempend materiaal, waarvan ik ondertussen uit eigen ervaring weet dat dit een efficiënte manier is om in een breedbandig gebied eigenresonanties te dempen. Deze oplossing is veel robuuster en strekt zich uit buiten de 'bekende?' resonanties van alleen het rack (eigenmodes van de omkasting en intern in de apparatuur worden hiermee altijd en allemaal onderdrukt!)

Kort(er) antwoord... dit is een ander principe ;D

Quote from: HTip on August 22, 2016, 10:24:53
He Jan, staat inderdaad prachtig zo. Die dempers zijn dus onderdeel van het rack om resonanties tegen te gaan?

Hoi Philip. Bedankt! Het oog inderdaad veel rustiger. De dempers zijn inderdaad onderdeel van het rack en worden bij de racks bijgeleverd. Bij de Aire floor platforms worden standaard de zogenaamde MK-III dampers geleverd (3.84kg) en bij het Exoteryc worden standaard de MK-II dampers (2.4kg) geleverd. Had nog 1 damper extra besteld om op de Synology NAS te leggen. Deze dempers, zoals hierboven we gedetailleerde beschreven, zorgen voor het breedbandig en robuust onderdrukken van resonanties vanuit de apparatuur zelf.

Quote from: HTip on August 22, 2016, 10:24:53
En zie ik het goed, heb je de plaatsing van de VR10 veranderd?

Dat lijkt maar ;). De VR10's staan nog exact op dezelfde plek als toen jij hier was, maar de drie racks zijn gezamenlijk wel wat breder dan het Spectral rack (en dat vertekend waarschijnlijk).

Quote from: HTip on August 22, 2016, 10:24:53
BTW, waar was je in de Eifel? Ik heb afgelopen zaterdag in Rurberg/Einruhr gewandeld, vlakbij CineMike.

Einruhr! :colgate:

Dat is wel heel toevallig! Wij hadden een hotelletje in Einruhr en hebben zaterdag daar ook in de omgeving gewandeld met de honden. Niet zover als jullie, want wij hadden voor Barraine de Doggyride bij (en die moest ook geduwd worden... soms met en soms zonder 32 kilogram extra erin). Hebben aan het eind van de middag nog een hele tijd buiten op het terras gezet bij ons hotel (Seemöwe) gezeten. Hoe grappig/gaaf was dat geweest als we elkaar totaal onverwachts waren tegengekomen. Hebben van zaterdag op zondag daar geslapen. Zondag zijn we nog wat verderop in het natuurpark wezen wandelen en aan het einde van de middag weer richting huis vertrokken.
Is er al (ongeveer) bekend wanneer bij jullie de upgrades binnen komen?

Quote from: Etiennevh on August 22, 2016, 11:53:52
Dat dacht ik ook te zien. Heb je de VR10's iets verplaatst om ruimte voor het rack te creëeren of lijkt dat maar zo? (ik kan het me niet voorstellen, daar zou je, voor zover ik je kan inschatten, nooit een concessie aan doen, maar toch ;) )

Dat lijkt gelukkig maar :). Had van te voren al driedubbel check gedaan of het zou passen, maar nu de speakers (iets) naar buiten schuiven zou me weer heel veel tijd kosten om alles opnieuw af te stellen en zou een suboptimale oplossing zijn. Inderdaad, dit is de ideale plek voor de speaker in de ruimte en daar zou ik nooit of de nimmer een concessie aan doen (dan nog liever de racks weer in de verkoop, haha). Mocht ik straks (ooit) de parasound JC-1's vervangen (die dan de C4's wederom gaan aansturen), dan plaats ik nog eventueel twee Aire racks aan de buitenzijde van de speakers.

Quote from: Etiennevh on August 22, 2016, 11:53:52
Het geheel ziet er erg goed uit zo, die dempers zien er wel profi / indrukwekkend uit. Gaan ze echt resonantie tegen of zijn ze meer voor de stabiliteit van de apparatuur?

Ze onderdrukken/absorberen echt resonanties van de apparatuur door externe excitatie (versterkers) en interne/externe excitatie (Trinnov/Oppo). Het bijzondere is dat je direct verschilt hoort als je bv. zo'n demper op de Oppo legt zelfs terwijl je nog tussen de speakers staat.

Quote from: maz on August 22, 2016, 12:24:09
dat ziet er fraai uit Jan. zowel optisch als technisch :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :wub: :wub: :wub: :worship: :worship: :worship: :worship:

veel plezier ermee.

staan ook op mijn verlanglijst.

Dank je Maz! Houd er wel rekening mee dat het even wat tijd kost om de racks af te stellen, want de mooiste/beste oplossing is om de voetjes onder de apparatuur vandaan te halen en exact op die positie de apparatuur te laten ondersteunen. Betekent wel dat je de ondersteuningspunten van het rack goed moet zetten. Allemaal geen 'rocket science', maar kost even wat tijd. Enige nadeel is wel dat deze racks, voor zover ik heb kunnen nagaan, (nog) niet op de tweedehands markt te koop worden aangeboden.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Mr.M

Hoi JAN , dat ze niet tweedehands aangeboden worden is inderdaad heel erg jammer.

Toni had jaartje of 2 terug 2 paar en had spijt dat ik ze niet had gekocht.
Bij Kharma stond ook een hele DIKKE van ARTESANIA  met dat gekke  glazen plateau! Oeeeffffffff

Heb me best gedaan maar kreeg het daar maar niet weg .lol .

Ik blijf proberen.... weet je wat , ik ga nu weer bellen . Lol . Charles is er niet en misschien maakt iemand daar een vergissing en roept JA ineens. Dan is het snel even de zaak sluite. "Ivm inventarisatie" en gelijk door naar kharma. Lol


Dit was hem volgens mij, alleen die bij kharma was net iets mooier die plateau!
**UNDER CONSTRUCTION**

R

Zie je hint nu pas, ik kom wel weer eens 'buurten'. Ik kan alleen even geen foto's bewerken aangezien apple weigert een nieuwe macbook pro uit te brengen ;)

Jean Sibelius

Quote from: Peerless Monster on August 22, 2016, 13:18:21
Die T-Rex schedel is wel heel gaaf zeg! Waar heb je die opgegraven?  ;D

Haha :) Die T-Rex skull hebben we gevonden bij het uitgraven van de Mansion (had ik dat nog niet gemeld?) :D ;)

Quote from: Peerless Monster on August 22, 2016, 13:18:21
Iedereen begint maar over die prachtige racks van je Jan, daarom probeer ik wat origineels er tegenaan te gooien, maar potverdrie je komt er niet omheen :nopompom:.

Het geheel staat prachtig!!

Bedankt! Maandagavond nog zo'n anderhalf uur muziek geluisterd en om jouw woorden te gebruiken... 'potverdrie', bizar hoeveel details/finesse ik weer extra hoor in de voor mij bekende opnames na de komst van deze racks. Nogmaals tevens even naar de Oppo zitten luisteren en die is echt enorm opgeknapt door deze upgrade. Komende zondag ga ik een nieuwe set kalibratie metingen uitvoeren, omdat ik hoor dat o.a. het laag nu wat gelift wordt.

Quote from: HTip on August 22, 2016, 14:44:13
;D ;D ;D

En wat dacht je van Spiderman, die heel geduldig zijn kans afwacht om bovenop de VR10 te springen? ;D

Ja, daar is het allemaal mee begonnen als een verjaardagscadeau van Angelie 8)

Quote from: Peerless Monster on August 22, 2016, 15:37:27
Jammer dat item naam de Twin Towers zoveel belading geeft, anders was dit wel een prachtige benaming hiervoor.
Ik ken nogal Von Schweikerts, maar deze heb ik nog nooit gezien laat staan gehoord.
Ik weet zeker dat Cor van Musical Reality helemaal Lyrisch gaat over deze speakers.

Spiderman rules!

Even afgezien van de laatste Spiderman vs Badman.   :nopompom:

Iedereen kent dit topic ondertussen onder 'Confidence Mansion', maar de twin Twin towers was achteraf gezien ook wel toepasselijk geweest ;). Deze VR10-MK2's zijn 'zeldzaam', vandaar dat je ze waarschijnlijk nog niet eerder hebt gezien of gehoord. Heb via Albert Von Schweikert en Cor Dekker begrepen dat er ongeveer 20 paar wereldwijd zijn verkocht, waarvan maximaal 2 sets in Europa, mogelijk zelfs 1 (die nu bij staat). Cor is hier ondertussen een paar keer geweest en de laatste keer kwam hij met een setje gemodificeerde Modwright KWA 150's (mono geschakeld goed voor 450W RMS aan 8 Ohm) om eens te kijken hoe dat uitpakte en dat was een bijzondere ervaring voor ons allebei. Geen idee hoe deze versterkers zich verhouden tot CH Precision, Goldmund, Soulution, Constellation, ... maar daar kom ik de komende tijd vanzelf achter.

Quote from: Valkyrie on August 22, 2016, 15:59:04
Dat ziet er mooi en opgeruimd uit! Zeer strak!!! :wub:

Thanks! Maandagavond nog even geluisterd en het klinkt momenteel zelfs erg opgeruimd.

Quote from: jan-rotterdam on August 22, 2016, 21:16:48
Mooi Jan !  :clapping:

Groeten Jan

Dank je Jan :pompom:

Quote from: maz on August 23, 2016, 11:19:17
Hoi JAN , dat ze niet tweedehands aangeboden worden is inderdaad heel erg jammer.

Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit gebeurd. Vermoed wel dat er meerdere kapers op de kust zijn, dus mocht er iets voorbij komen, dan snel toehappen ;) (als je nog steeds wilt natuurlijk; vermoed dat je ondertussen wel hebt gezien wat ze ongeveer kosten).

Quote from: maz on August 23, 2016, 11:19:17
Toni had jaartje of 2 terug 2 paar en had spijt dat ik ze niet had gekocht.
Bij Kharma stond ook een hele DIKKE van ARTESANIA  met dat gekke  glazen plateau! Oeeeffffffff

Dat viel mij ook met name op tijdens mijn laatste bezoek aan de High-End in München (maar misschien viel het extra op omdat gefocust was). Heel veel standhouders gebruiken deze racks. Misschien krijgen ze die wel gratis voor promotiedoeleinden ;) (in dat geval heb ik toch slecht onderhandeld deze keer).

Quote from: maz on August 23, 2016, 11:19:17
Heb me best gedaan maar kreeg het daar maar niet weg .lol .

Ik blijf proberen.... weet je wat , ik ga nu weer bellen . Lol . Charles is er niet en misschien maakt iemand daar een vergissing en roept JA ineens. Dan is het snel even de zaak sluite. "Ivm inventarisatie" en gelijk door naar kharma. Lol

Je kunt het altijd proberen natuurlijk :D Zou voor mij alleen maar een bevestiging zijn dat het een goede (lange termijn) keuze is, maar wat ik al eerder schreef: zo'n rack gaat je set niet maken of breken (bv. slechte akoestiek of slechte plaatsing van de speakers wel). Mocht je tegen een rack aanlopen, dan doe je daar zeker geen miskoop aan. Maar als je moet kiezen waar je je Euro's in moet steken met het oog op een hoge audiofiele winst/Euro, dan zou ik eerst zorgen dat ik andere zaken op orde had.

Quote from: maz on August 23, 2016, 11:19:17
Dit was hem volgens mij, alleen die bij kharma was net iets mooier die plateau!

Die ziet er inderdaad erg mooi uit. Er zijn verschillende plateaus te krijgen om in combinatie met voornamelijk de Exoteryc racks te gebruiken. Vergis je echter niet in de prijs, want die krengen zijn naar verhouding extreem duur.

Quote from: R on August 24, 2016, 08:41:52
Zie je hint nu pas, ik kom wel weer eens 'buurten'. Ik kan alleen even geen foto's bewerken aangezien apple weigert een nieuwe macbook pro uit te brengen ;)

Leuk! Ik zal zorgen dat de koffie klaarstaat (en de ruimte gepoetst is), gezellig :). Het heeft ook geen haast, dus laat maar weten als jij zo ver bent (of in dit geval als Apple zover is).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Quote from: Jean Sibelius on August 25, 2016, 17:24:47
Haha :) Die T-Rex skull hebben we gevonden bij het uitgraven van de Mansion (had ik dat nog niet gemeld?) :D ;)
Ja, doei! Volgens mij heb je gewoon een keer wat te hard 'apport' tegen Bartok geroepen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Quote from: Jean Sibelius on August 23, 2016, 06:56:56
Einruhr! :colgate:

Dat is wel heel toevallig! Wij hadden een hotelletje in Einruhr en hebben zaterdag daar ook in de omgeving gewandeld met de honden. Niet zover als jullie, want wij hadden voor Barraine de Doggyride bij (en die moest ook geduwd worden... soms met en soms zonder 32 kilogram extra erin). Hebben aan het eind van de middag nog een hele tijd buiten op het terras gezet bij ons hotel (Seemöwe) gezeten. Hoe grappig/gaaf was dat geweest als we elkaar totaal onverwachts waren tegengekomen. Hebben van zaterdag op zondag daar geslapen. Zondag zijn we nog wat verderop in het natuurpark wezen wandelen en aan het einde van de middag weer richting huis vertrokken.
Is er al (ongeveer) bekend wanneer bij jullie de upgrades binnen komen?

Groeten, Jan
Dat is wel heel erg toevallig! We liepen rond 17:15 uur over het gezellige pleintje en twijfelden of we daar een hapje zouden eten, want we moesten nog ca. een uur lopen naar de auto. Had dus niet veel gescheeld of we hadden elkaar gezien. Zou wel echt bizar zijn! :o Prachtige omgeving is het daar, hé? En dat op 10 minuutjes van CineMike... Dus krijg ik Annet ook wat vaker mee die kant op :D :D :D

Viktor is bezig met een offerte en als we tot een deal komen, dan begint CineMike met de modificaties. De X7000 is al ingepland, dus ik hoop voordat het kijkseizoen weer begint dat ik alles spelende heb :music:

Quote from: Jean Sibelius on August 25, 2016, 17:24:47
Haha :) Die T-Rex skull hebben we gevonden bij het uitgraven van de Mansion (had ik dat nog niet gemeld?) :D ;)
:clapping:

Quote
Ja, daar is het allemaal mee begonnen als een verjaardagscadeau van Angelie 8)
Dus eigenlijk is Angelie het allemaal schuld :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RonG

Blijft een gave HT,  O0. Ook mooi dat je er zo uitgebreid verslag over doet :worship:

Jean Sibelius

Quote from: Bas Akkerman on August 25, 2016, 20:48:09
Ja, doei! Volgens mij heb je gewoon een keer wat te hard 'apport' tegen Bartok geroepen.

:D

Quote from: HTip on August 26, 2016, 07:45:19
Dat is wel heel erg toevallig! We liepen rond 17:15 uur over het gezellige pleintje en twijfelden of we daar een hapje zouden eten, want we moesten nog ca. een uur lopen naar de auto. Had dus niet veel gescheeld of we hadden elkaar gezien. Zou wel echt bizar zijn! :o Prachtige omgeving is het daar, hé? En dat op 10 minuutjes van CineMike... Dus krijg ik Annet ook wat vaker mee die kant op :D :D :D

We zaten vanaf 17:00 op het terras bij ons hotel met twee grote honden... niet te missen ;). Als ik geweten had dat CineMike zo dicht was, had ik Angelie misschien ook nog wel zo gek gekregen om even mee te gaan. Inderdaad prachtige omgeving! We hebben al tegen elkaar gezegd dat de Eifel zeker een plek is waar we vaker naar toe gaan (mogelijk zelfs voor 2 of 3 weken in de zomervakantie als alternatief voor Denemarken).

Quote from: HTip on August 26, 2016, 07:45:19
Viktor is bezig met een offerte en als we tot een deal komen, dan begint CineMike met de modificaties. De X7000 is al ingepland, dus ik hoop voordat het kijkseizoen weer begint dat ik alles spelende heb :music:
:clapping:

Ben erg laat met reageren, maar zag ik jouw eigen topic dat alles door gaat. Gefeliciteerd! 8)

Quote from: HTip on August 26, 2016, 07:45:19
Dus eigenlijk is Angelie het allemaal schuld :D

Angelie is de schuld van alles, maar ze kan wel lekker lasagne maken :D ;)

Quote from: RonG on September  6, 2016, 08:48:44
Blijft een gave HT,  O0. Ook mooi dat je er zo uitgebreid verslag over doet :worship:

Dank je Ron! Het zal zeer waarschijnlijk de komende tijd wat rustiger zijn in dit topic. Wil niet zeggen dat er niets gebeurd op de achtergrond, want ik ben me aan het oriënteren op twee mogelijke paden voor een verdere uitbreiding/verbetering van de set-up. Allereerst uitbreiden naar 3D surround en ten tweede verder onderzoeken welke verbetering mogelijk is qua stereoweergave middels een upgrade van de parasound JC-1's die nu de maintowers van het VR10-systeem aansturen. Linksom of rechtsom, dat zijn allebei serieuze investeringen, dus ik heb zeker nog geen beslissing genomen. Heb wel voor allebei al 'helder' hoe e.e.a. aan te pakken. Eerst maar weer eens wat gaan sparen en dan een keuze maken of uiteindelijk beslissen om het te houden zoals het is (en wat andere leuke dingen doen met het geld) :D.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Quote from: Jean Sibelius on September 13, 2016, 17:45:33

We zaten vanaf 17:00 op het terras bij ons hotel met twee grote honden... niet te missen ;). Als ik geweten had dat CineMike zo dicht was, had ik Angelie misschien ook nog wel zo gek gekregen om even mee te gaan. Inderdaad prachtige omgeving! We hebben al tegen elkaar gezegd dat de Eifel zeker een plek is waar we vaker naar toe gaan (mogelijk zelfs voor 2 of 3 weken in de zomervakantie als alternatief voor Denemarken).

Groeten, Jan
Duitsland zou zomaar de komende jaren ook onze vakantieplek kunnen worden. Linda wil er al tijden naar toe.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Quote from: Jean Sibelius on September 13, 2016, 17:45:33
We zaten vanaf 17:00 op het terras bij ons hotel met twee grote honden... niet te missen ;). Als ik geweten had dat CineMike zo dicht was, had ik Angelie misschien ook nog wel zo gek gekregen om even mee te gaan. Inderdaad prachtige omgeving! We hebben al tegen elkaar gezegd dat de Eifel zeker een plek is waar we vaker naar toe gaan (mogelijk zelfs voor 2 of 3 weken in de zomervakantie als alternatief voor Denemarken).
En toch hebben we elkaar gemist ;) Zou het nog steeds bizar gevonden hebben als we zover van huis elkaar hadden getroffen. Zou ook leuk geweest zijn als Annet en Angelie (A&A :D) elkaar hadden leren kennen. Nu je weet dat CineMike zo dichtbij ligt, kun je het aangename met het nog aangenamere combineren :D

Quote
Ben erg laat met reageren, maar zag ik jouw eigen topic dat alles door gaat. Gefeliciteerd! 8)
Dank je Jan! Het is uiteindelijk best snel gegaan en we kijken erg uit naar de upgrades. Dan nog "even" inspelen en de instellingen optimaliseren en dan is het M&G-time :music: :popcorn:

Quote
Angelie is de schuld van alles, maar ze kan wel lekker lasagne maken :D ;)
Kan ze zeker! Heeft ze weer iets gemeen met Annet ;D Eigenlijk is Annet het ook schuld bij ons, want ze wilde de grote speakers niet meer midden in de kamer hebben en de rest is geschiedenis........ :wub:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Momenteel is het erg druk op het werk, dus ik kom nauwelijks toe aan de hobby en het updaten van dit topic en/of het reageren op de topics van andere mensen, sorry daarvoor! :unhappy:

Afgelopen week is voorlopig de laatste hand gelegd aan het tunen van de Trinnov Alittude32 middels de zogenaamde 'Target Curve' functionaliteit. Zoals eerder aangegeven is het bizar hoe gevoelig de audiofiele waarneming is ten gevolg van zeer kleine aanpassingen aan deze curve en daarmee aan de totale frequentiecurve. Uitgangspunt in mijn zoektocht is en blijft het vinden van de meest realistische muziekweergave in mijn thuissituatie.
Met behulp van extra software is het gelukt om buiten de Trinnov omgeving om een targetcurve te creëren die is opgebouwd uit diverse parametrisch filters die vervolgens in de Target Curve functionaliteit van de Trinnov geklikt kan worden. Door systematisch en reproduceerbaar kleine variaties te maken rondom een specifiek punt is het daarmee mogelijk om gehoormatig naar de beste optie te convergeren. Lange tijd is bij benadering een vlakke curve tot 1kHz en daarna een lichte afval voor de hogere frequenties 'baseline' geweest. De huidige voorkeurssituatie is dat ik verschillende pre-sets heb gecreëerd met een licht afvallende curve over het gehele frequentie bereik. In mijn ruimte met de huidige apparatuur, mogelijk mede geïnitieerd door de komst van de Artesania racks, geeft dat momenteel de meest natuurgetrouwe weergave.

Terugkijkend naar het hele proces nog eens alle stappen op een rijtje:
1.   Akoestische optimalisatie van de ruimte (absorptie + diffusie).
2.   Plaatsing van de speakers (zowel main towers als sub towers).
3.   Handmatig instellen van het niveau van de rear tweeters en de super tweeter op de VR10's.

DSP
-   Selectie van de crossover filters (sub towers + main towers): type filter en frequentie.
-   (lokale) Kalibratie tbv bepalen verschil in volume en delay tussen sub towers en main towers.
-   Gehoormatige en externe validatiemetingen om optimale delay tussen subs en mains te bepalen.
-   Selecteren van de 'Resolution of Energy Response'.
-   (globale) Kalibratie van de overdrachtsfunctie.
-   Selecteren van de 'Amount of early reflection correction'.
-   Optimaliseren van de 'Limiter curve'.
-   Parameters in 'Configuration editor' optimaliseren.
-   Externe overdrachtsmetingen en breedbandige delay metingen uitvoeren.
-   Optimaliseren van de 'Target Curve'.

Ik heb bewust geen nummers voor al de verschillende (DSP) items gezet omdat al deze stappen iteratief hebben plaatsgevonden en ook zijn vaak stappen terug gemaakt (zelfs tot niveau 2 en 3). Let wel dat ik bewust stappen 1, 2 en 3 wel genummerd hebt. Mijn ervaring is namelijk dat hoe beter je met een uitgangssituatie zonder enige vorm van DSP begint, des te beter de uiteindelijke weergave met DSP wordt.
Hieronder nog wat representatieve plaatjes van de huidige situatie alhoewel ik ondertussen ook van mening ben, dat een 'perfect' plaatje zeker niet alles zegt over hoe het daadwerkelijk klinkt.

De plaatjes hieronder laten het volgende zien:
- Gemeten time delay.
- Gemeten frequentie karakteristiek.
- Gesimuleerde uiteindelijke frequentie karakteristiek (Trinnov).
- Gesimuleerde target curve.
- Limiter curve (Trinnov).
- Target curve in (Trinnov).

Voorlopig ga ik lekker tevreden zijn met en genieten van wat ik heb staan. Sluit natuurlijk niet uit dat het in de toekomst weer eens gaat 'kriebelen' ;).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

En de andere drie plots
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Etiennevh

QuoteVoorlopig ga ik lekker tevreden zijn met en genieten van wat ik heb staan. Sluit natuurlijk niet uit dat het in de toekomst weer eens gaat 'kriebelen'

Dat is ook wel eens lekker Jan! Volgens mij dik verdiend na alle inspanningen van de afgelopen jaren om dit resultaat te behalen.  :thumbs-up:
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

RonG

Quote from: Etiennevh on December  4, 2016, 22:59:45
Dat is ook wel eens lekker Jan! Volgens mij dik verdiend na alle inspanningen van de afgelopen jaren om dit resultaat te behalen.  :thumbs-up:

^^ Dat is wat sommigen soms wel eens vergeten, als ik zie wat in uit gaat van hardware soms :).

Gaaf om te lezen weer iig :)

HTip

Da's wel een hele mooie "wrap-up" Jan! Erg leuk hoe je je hele proces hebt beschreven. Ben het helemaal met je eens over jouw volgorde. Akoestiek, plaatsing en instelling. Ik zou overigens ook nog stroom daaraan willen toevoegen, want daar heb je het ook helemaal op orde (aparte groepen, eigen aarde, e.d.)

Als je daarna met DSP begint is het effect ook zoveel makkelijk waar te nemen. Mijn experiment met ADSY is niet helemaal geslaagd, of beter gezegd helemaal niet. Maar ik heb bij jou gehoord dat zelfs in jouw optimale akoestiek de Trinnov nog een verbetering wist te realiseren.

"Wrap-up" klinkt alsof je klaar bent, maar uit ervaring weet ik dat het toch straks weer begint te kriebelen (4K/HDR, 3D-audio ;)). Vandaar dat ik nog steeds "in progress" ben ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Quote from: Etiennevh on December  4, 2016, 22:59:45
Dat is ook wel eens lekker Jan! Volgens mij dik verdiend na alle inspanningen van de afgelopen jaren om dit resultaat te behalen.  :thumbs-up:

Dank je Etienne! :) Terugkijkend op dit hele proces waarbij ik in Mei 2008 ben gestart is er een hoop gebeurd. Ondertussen zitten we alweer in December 2016 (dus al met al zo'n acht en half jaar bezig geweest)... wat gaat de tijd toch snel. Het leuke is dat ik mijn 'oude' set-up die ik toen al had nu weer in de woonkamer opgesteld heb staan. Als ik het verschil hoor tussen deze twee set-ups, dan weet ik direct waarvoor ik het allemaal heb gedaan (echt een enorm verschil).

Nu lekker op zijn tijd relaxen in de ruimte in de wetenschap dat het waarschijnlijk nog wat beter kan maar niet perse hoeft.

Quote from: RonG on December  5, 2016, 09:14:40
^^ Dat is wat sommigen soms wel eens vergeten, als ik zie wat in uit gaat van hardware soms :).

Gaaf om te lezen weer iig :)

Bedankt Ron! Ik realiseer me natuurlijk ook terdege dat het 'makkelijker' is om een kabel te vervangen of om hardware te vervangen dan rigoureus een ruimte te bouwen of om een 'software schil' om de Trinnov heen te schrijven. Neemt natuurlijk niet weg dat je met de hierboven beschreven stap 2) en stappen 1) en 3) optioneel al een heel mooi resultaat kunt bewerkstelligen. Terugkijkend heeft Stap 1) heeft me zo'n 4 jaar gekost. Stap 2) zo'n half jaar experimenteren/testen (zowel voor de Confidence C4's als de Von Schweikert VR10 MK2's). Stap 3) waarschijnlijk zo'n 2 maanden in totaal. Na de komst van de Trinnov Altitude32 (December 2014) ben ik nog zo'n 2 jaar aan het experimenteren, testen en luisteren geweest, waarbij ik alle functionaliteit van de Trinnov momenteel maximaal heb benut om mijn doel te realiseren.

Quote from: HTip on December  5, 2016, 09:41:00
Da's wel een hele mooie "wrap-up" Jan! Erg leuk hoe je je hele proces hebt beschreven. Ben het helemaal met je eens over jouw volgorde. Akoestiek, plaatsing en instelling. Ik zou overigens ook nog stroom daaraan willen toevoegen, want daar heb je het ook helemaal op orde (aparte groepen, eigen aarde, e.d.)

Dank je Philip. Stroomvoorziening is inderdaad een hele belangrijke schakel in de keten evenals de hele opbouw/filosofie van het netwerk, tel daar dan tevens de constructie aspecten van het bijgebouw, de wijze van verwarming (~ vloerverwarming), luchtverversing (~ geluidsdempers, dynamische ontkoppeling) en de dynamisch ontkoppelde vloer bij op om het plaatje compleet te maken ;).

Quote from: HTip on December  5, 2016, 09:41:00
Als je daarna met DSP begint is het effect ook zoveel makkelijk waar te nemen. Mijn experiment met ADSY is niet helemaal geslaagd, of beter gezegd helemaal niet. Maar ik heb bij jou gehoord dat zelfs in jouw optimale akoestiek de Trinnov nog een verbetering wist te realiseren.

Dat is spijtig om te horen! Tot nu toe heb ik eerlijk gezegd geen enkele andere DSP gehoord die alleen maar verbeteringen oplevert (zoals bij de Trinnov), omdat het altijd ergens ten koste gaat van 'iets'. Wil niet zeggen dat een dergelijke DSP niet beschikbaar is, want ik heb zeker niet alles gehoord. Het frequentie overdracht plotje van de Trinnov met de voor en na situatie (zie hierboven) en de gemeten vertraging per frequentie is wat mij betreft erg veelzeggend.

Quote from: HTip on December  5, 2016, 09:41:00
"Wrap-up" klinkt alsof je klaar bent, maar uit ervaring weet ik dat het toch straks weer begint te kriebelen (4K/HDR, 3D-audio ;)). Vandaar dat ik nog steeds "in progress" ben ;D

Voorlopig ben ik wel even klaar met 'upgraden'. De dingen die jij noemt zijn natuurlijk wel dingen die ik in de gaten blijf houden, maar op dit moment ben ik gewoon erg tevreden. Heb een tijdje terug uitgerekend wat een 3D-audio of een 'major' eindversterker upgrade me zou kosten en met dat geld doe ik op dit moment eerlijk gezegd liever andere dingen. Zeg natuurlijk niet 'nooit', want het verleden heeft bewezen ik dit nooit lang volhoud (maar ik ga mijn best doen) ;D.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Jean Sibelius on December  5, 2016, 20:14:20

Voorlopig ben ik wel even klaar met 'upgraden'. De dingen die jij noemt zijn natuurlijk wel dingen die ik in de gaten blijf houden, maar op dit moment ben ik gewoon erg tevreden. Heb een tijdje terug uitgerekend wat een 3D-audio of een 'major' eindversterker upgrade me zou kosten en met dat geld doe ik op dit moment eerlijk gezegd liever andere dingen. Zeg natuurlijk niet 'nooit', want het verleden heeft bewezen ik dit nooit lang volhoud (maar ik ga mijn best doen) ;D.

Groeten, Jan

:unhappy: Tja, dan klinkt het momenteel alsof er niets te wensen over is en dan blijkt het toch te blijven 'kriebelen'... ;D <== slecht >:D
Daarom maar begonnen met een short-list voor de 'major' eindversterker upgrade. Nog helemaal niets besloten qua aanschaf, maar ik ga proberen om in de komende maanden een paar exclusievere merken te beluisteren (bij voorkeur in de Mansion zelf). Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maximus_Aurelius

#3244
Quote from: Jean Sibelius on January  3, 2017, 19:26:02
:unhappy: Tja, dan klinkt het momenteel alsof er niets te wensen over is en dan blijkt het toch te blijven 'kriebelen'... ;D <== slecht >:D
Daarom maar begonnen met een short-list voor de 'major' eindversterker upgrade. Nog helemaal niets besloten qua aanschaf, maar ik ga proberen om in de komende maanden een paar exclusievere merken te beluisteren (bij voorkeur in de Mansion zelf). Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Groeten, Jan

Oei oei  :D blijft moeilijk om niet proberen een upgrade te maken wanneer het gaat kriebelen  ;).

Hier gaat het exact zo. ik ken het probleem  ;D. Ook ergens mee bezig maar voorheen eerst volop testen.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

R

Quote from: Jean Sibelius on January  3, 2017, 19:26:02
:unhappy: Tja, dan klinkt het momenteel alsof er niets te wensen over is en dan blijkt het toch te blijven 'kriebelen'... ;D <== slecht >:D
Daarom maar begonnen met een short-list voor de 'major' eindversterker upgrade. Nog helemaal niets besloten qua aanschaf, maar ik ga proberen om in de komende maanden een paar exclusievere merken te beluisteren (bij voorkeur in de Mansion zelf). Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Groeten, Jan

Beste wensen nog Jan! Wil je delen wat er op de shortlist staat?

Jean Sibelius

Quote from: R on January  3, 2017, 19:34:16
Beste wensen nog Jan! Wil je delen wat er op de shortlist staat?
Dank je R. Jij ook nog de beste wensen! :)

Ik zit momenteel te denken aan en in willekeurige volgorde: Pass-Labs Xs, Soulution, CH-precision, Goldmund, Constellation. Heb er bewust geen type nummers bijgezet omdat sommige van de 'references' van deze merken onbetaalbaar zijn.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Beste (upgrade)wensen en alle goeds voor 2017, Jan!

Bloed stroomt waar het niet gaan kan :D Zo begint elk(e) upgrade(pad). Eerst kriebels, dan testen en dan kunnen aankondigen de trotse eigenaar te zijn van een prachtige nieuwe component, of zelfs meervoud daarvan :D

Veel plezier met je zoektocht...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

R

Quote from: Jean Sibelius on January  3, 2017, 19:42:12
Dank je R. Jij ook nog de beste wensen! :)

Ik zit momenteel te denken aan en in willekeurige volgorde: Pass-Labs Xs, Soulution, CH-precision, Goldmund, Constellation. Heb er bewust geen type nummers bijgezet omdat sommige van de 'references' van deze merken onbetaalbaar zijn.

Serieus lijstje!

Bas Akkerman

Quote from: R on January  3, 2017, 20:47:23
Serieus lijstje!
Ook nog de beste wensen Jan. Dat zijn inderdaad serieuze versterkers. Ik ken eigenlijk alleen CH Precision van eigen ervaring.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten