The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ur25V

Ter aanvulling.
Let op waar ik spreek over een gedempte harmonische oscillator.
Bij een koppeling met ALLEEN spikes is waarschijnlijk optie 1 het beste.
Bij een systeem waar de beide manieren gemengd worden ... tja ... Dan hangt het af van de tuning van de gedempte harmonische oscillator wat de meest waarschijnlijke favoriet is.

Etiennevh

En Jan, al iets gevonden? Of blijkt deze zoektocht lastiger dan gedacht?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Jean Sibelius

Quote from: Etiennevh on November 16, 2015, 10:37:41
En Jan, al iets gevonden? Of blijkt deze zoektocht lastiger dan gedacht?

Hoi Etienne,

Ik heb ondertussen van de 'long-list' een 'short-list' gemaakt ;). Eén van de kandidaten is een variant van het onderstaande rack (in een 2L of 3L + 2 x 1 L opstelling; zie schetsjes). Van alles wat ik tot nu heb gezien/gelezen is dit het rack wat voor mij technisch gezien het meest overeenkomt met mijn eigen gedachte (alternatief: bv. Solid Tech). De volgende stap is om te ervaren (of en) hoe groot het verschil is met mijn huidige rack en dan bij mezelf te raden gaan of dat verschil het bedrag wel waard is.

Een principe afspraak voor het lenen van een 2 x 1 L rack is ondertussen gemaakt, maar aangezien ik binnenkort (een deel van) de woonkamer ga verbouwen en de planning daarvan nog niet helemaal bekend is (maar uiteraard wel de prioriteit heeft) is ook nog niet exact bekend wanneer ik kan gaan luisteren naar de racks.

Vooralsnog alles op zijn tijd. Het 'ultimo' tweaken van de Trinnov is ondertussen óók al een heel eind op weg en het is zeker geen straf om momenteel te luisteren ;D.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Etiennevh

Quote from: Jean Sibelius on November 16, 2015, 20:11:18
Hoi Etienne,

Ik heb ondertussen van de 'long-list' een 'short-list' gemaakt ;). Eén van de kandidaten is een variant van het onderstaande rack (in een 2L of 3L + 2 x 1 L opstelling; zie schetsjes). Van alles wat ik tot nu heb gezien/gelezen is dit het rack wat voor mij technisch gezien het meest overeenkomt met mijn eigen gedachte (alternatief: bv. Solid Tech). De volgende stap is om te ervaren (of en) hoe groot het verschil is met mijn huidige rack en dan bij mezelf te raden gaan of dat verschil het bedrag wel waard is.

Een principe afspraak voor het lenen van een 2 x 1 L rack is ondertussen gemaakt, maar aangezien ik binnenkort (een deel van) de woonkamer ga verbouwen en de planning daarvan nog niet helemaal bekend is (maar uiteraard wel de prioriteit heeft) is ook nog niet exact bekend wanneer ik kan gaan luisteren naar de racks.

Vooralsnog alles op zijn tijd. Het 'ultimo' tweaken van de Trinnov is ondertussen óók al een heel eind op weg en het is zeker geen straf om momenteel te luisteren ;D.

Groeten, Jan
Hi Jan, leuk om te lezen. Nog al een verschil met het rack wat je nu bezit, als ik het zo zie. Heb je het idee, voor zover je dat nu kunt beoordelen, dat het echt een hoorbaar verschil kan maken? Ik bedoel, jouw ruimte en apparatuur zijn toch al zo in balans ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

erik s.

Komen de racks direct van Guy of zit er al een dealer bij jou in de buurt?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

RalphH

Wellicht een domme vraag, maar moet je, als het rack verschil maakt, heel de Trinnov straks niet weer opnieuw instellen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ur25V

@RalphH Ik heb de amplitude en fase filtering in mijn set opnieuw gekalibreerd na een wijziging van de ondersteuning van de apparatuur omdat dit naast een verbetering ook een andere klankkleur mee leek te brengen. Ik kon helaas bij mijn set de parameters niet getalsmatig (inclusief betrouwbaarheidsinterval) vergelijken om te zien of dit ook daadwerkelijk andere instellingen opleverde. Gewoon een calibratie doen lijkt geen overbodige luxe. Verbeteringen als betere staging etc. horen te blijven bij verder gelijke settings.
Evt. type filter zou dan in principe gelijk kunnen blijven, maar gehoormatig even checken of een voorkeursfilter nog steeds het voorkeursfilter is, is natuurlijk deel van de hobby :)

Jean Sibelius

Quote from: Etiennevh on November 16, 2015, 21:17:48
Hi Jan, leuk om te lezen. Nog al een verschil met het rack wat je nu bezit, als ik het zo zie. Heb je het idee, voor zover je dat nu kunt beoordelen, dat het echt een hoorbaar verschil kan maken? Ik bedoel, jouw ruimte en apparatuur zijn toch al zo in balans ;)

Hoi Etienne. Wat voor mij al een hele tijd geleden (lees: jaren terug) de doorslag gaf was dat het gebruik van Masterbase onder de apparatuur een hoorbare verbetering gaf (@Ruud2: qua prijs niet iets waar je je echt zorgen over hoeft te maken, dus als het niet werkt dan doe je ze gewoon weer weg, maar de masterbase is tot nu toe gebleven). Iets recenter, maar toch alweer een tijdje geleden heeft Philip (HTip) enkele van zijn CA-plates meegenomen en heb ik ze uitgebreid kunnen testen/beluisteren. Deze platen heb ik toen geplaatst onder de Parasound JC-1's en de toenmalige Oppo bdp-95 en Arcam AV8. Qua versterkers géén heel groot verschil (wel direct op de grond geplaatst), maar op de AV8 en de Oppo had dit een duidelijk hoorbaar en positief effect. Voor mij een onomstotelijk bewijs dat het rack/ondersteuning effect heeft op de geluidsweergave. Het liefst zou ik helemaal geen rack hebben (maar dat is fysisch onmogelijk), dus dan maar een rack wat zo min mogelijk toevoegt aangevuld met dempers met een werking in een breedbandig frequentie gebied geplaatst op de apparatuur om de onvermijdelijke resonanties van de omkasting te dempen.

Quote from: Bas Akkerman on November 17, 2015, 09:11:01
Juist daarom hoor je alles Etienne!

Inderdaad. Misschien rare vergelijking, maar mijn hele set-up werkt momenteel als een 'audio telescoop'. Nagenoeg alles wat je aanpast ergens in de set-up is hoorbaar, maar daarmee óók: alles wat je erop afspeelt kom er onverbiddelijk uit. Het verschil tussen direct afspelen vanaf CD's en via de NAS is nu ook echt pijnlijk duidelijk... Ik moet asap mijn hele collectie verder gaan rippen ;).

Nu nog verder optimaliseren naar MyFi (lees: wat wil ik horen/bereiken met deze set-up, maar dat zal natuurlijk voor iedereen iets anders zijn). Op dit moment ben ik net klaar om de 'target curve' en de 'limiter curve' van de Trinnov te 'tweaken' met als doel een zo natuurgetrouwe weergave over het volledige frequentiebereik. Ter illustratie: een delta van 0.1dB in de target curve in het frequentie gebied boven 1kHz is waarneembaar. Een verschil van 0.2dB laat duidelijk horen of dit het gewenste resultaat oplevert of juist niet. Ik ben op dit moment meer dan tevreden, dus laat het voorlopig even zo.

Quote from: ruud2 on November 17, 2015, 10:44:12
of denk je dat je het hoort = suggestief

Alles wat ik momenteel gebruik is betaald, dus er is geen noodzaak voor suggestie ;). Het is vooral opvallend hoeveel je hoort bij elke kleine aanpassing en dat ik daar ook een mening over heb (goed/minder goed) :).

Quote from: RalphH on November 17, 2015, 19:36:04
Wellicht een domme vraag, maar moet je, als het rack verschil maakt, heel de Trinnov straks niet weer opnieuw instellen?

Geen domme vraag! Een verandering van het huidige rack zal zeker betekenen dat er opnieuw gekalibreerd moet worden (dit is ondertussen een 'routine klusje' en ik verwacht binnen 30 – 45 minuten alles opgezet, aangesloten, de kalibraties uitgevoerd en de nieuwe optimalisatie filters beschikbaar te hebben in een nieuwe pre-set). Mijn verwachting is dat de hoeveelheid 'ruis' op de metingen en eventuele ontrust in de set-up nog minder zal worden, wat resulteert in een nog schonere weergave en minder kleuring.

Mijn ervaring is dat hoe beter de uitgangssituatie is hoe beter het uiteindelijke resultaat wordt. Je bent met de Trinnov in 90% van de gevallen in grote stappen snel thuis, maar als je absoluut het maximale uit het systeem en de mogelijkheden ervan wilt halen, dan ontkom je er niet aan door eerst zéér nauwkeurig alles af te stellen (zoals je normaal gesproken zou doen) en pas daarna de correctiefilters door de Trinnov te laten bepalen en verder te 'tweaken' met een oneindige hoeveelheid aan mogelijkheden. Ik ben nu 11 maanden verder in dit proces, maar ik ben dan óók extreem kritisch en veeleisend geweest en heb in de tussentijd óók een hoop geleerd over het Von Schweikert systeem.

Ik kan overigens alle huidige instellingen (vooral de 'target curve') blijven gebruiken in combinatie met eventuele nieuwe kalibratiemetingen op basis waarvan de Trinnov de nieuwe correctie filters berekent.  Dan pas weet ik of ik wederom aan de slag 'moet' met de targetcurve of dat het kan blijven zoals het is (ondertussen ruimschoots ervaring opgedaan wat wel en wat niet werkt, dus ik kan snel stappen maken naar een nieuw optimum).

Quote from: Ur25V on November 17, 2015, 19:58:50
@RalphH Ik heb de amplitude en fase filtering in mijn set opnieuw gekalibreerd na een wijziging van de ondersteuning van de apparatuur omdat dit naast een verbetering ook een andere klankkleur mee leek te brengen. Ik kon helaas bij mijn set de parameters niet getalsmatig (inclusief betrouwbaarheidsinterval) vergelijken om te zien of dit ook daadwerkelijk andere instellingen opleverde. Gewoon een calibratie doen lijkt geen overbodige luxe. Verbeteringen als betere staging etc. horen te blijven bij verder gelijke settings.
Evt. type filter zou dan in principe gelijk kunnen blijven, maar gehoormatig even checken of een voorkeursfilter nog steeds het voorkeursfilter is, is natuurlijk deel van de hobby :)

Inderdaad. Toch een vrij forse wijziging dus een nieuwe kalibratie is noodzakelijk en de uitgangssituatie zal beter zijn. Ik hoop dat de target curve identiek kan blijven (de Trinnov houdt hier rekening mee tijdens het berekenen van de optimalisatie filters), maar opnieuw luisteren is wel een must (en zoals je schrijft een deel van de hobby).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

RalphH

Quote from: Jean Sibelius on November 18, 2015, 20:10:29
Een verandering van het huidige rack zal zeker betekenen dat er opnieuw gekalibreerd moet worden (dit is ondertussen een 'routine klusje' en ik verwacht binnen 30 – 45 minuten alles opgezet, aangesloten, de kalibraties uitgevoerd en de nieuwe optimalisatie filters beschikbaar te hebben in een nieuwe pre-set). g opgedaan wat wel en wat niet werkt, dus ik kan snel stappen maken naar een nieuw optimum).

(en zoals je schrijft een deel van de hobby).

Ah duidelijk. Ik vroeg me inderdaad af of het opnieuw kalibreren weer tot een instelperiode van weken ging leiden en of het ultieme finetunen nu dan geen verspilde tijd zou zijn. Maar ik begrijp dat dat redelijk meevalt.

En inderdaad, het is natuurlijk deel van de hobby. Wat moesten we anders met onze vrije tijd haha.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

CZ79

Quote from: Jean Sibelius on August 11, 2015, 20:04:00
Dank je Viktor! Vanwege de vakantieperiode duurt het helaas iets langer voordat het ding hier uiteindelijk binnen is dan normaal, maar het is nu eerlijk gezegd toch veel te lekker weer om de ruimte in te duiken ;). Heb ondertussen nog een bestelling weggedaan voor twee gestabiliseerde voedingen van 9V en 12V (tbv de router en de switch respectievelijk), dus qua 'streaming' ben ik binnenkort óók helemaal up-to-date.

Lijkt me een goed plan om binnenkort iets af te spreken! :) Ondertussen is er weer een hoop veranderd aan de set-up sinds jullie de laatste keer hier waren (maart vorig jaar?). Ik wacht nog even tot de klasse-D versterkers terug zijn en de Trinnov Altitude32 optimaal 'getuned' is alvorens een datum te prikken, maar hopelijk duurt dat niet al te lang meer.

Groeten, Jan

Hi Jan,

Wat voor power supplies heb je besteld?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

solitaire

Het Artesania rack bestaat uit enorm veel onderdelen. Is de 'wolk' van resonanties die mogelijk hierdoor ontstaat (een breed scala aan voorhanden resonanties in het rack kan versterkt gaan worden door deze ongedempte onderdelen) onderdeel van de werking van het rack ? Klinkt als een cynische vraag, maar bv. het opsplitsen van de energie van een resonantie in meerdere kleinere kan een systeem-doel zijn. Persoonlijk sloop ik graag alles wat kan resoneren aan een rack gewoon van dat rack  ;)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ur25V

Quote from: solitaire on November 18, 2015, 21:12:53
Het Artesania rack bestaat uit enorm veel onderdelen. Is de 'wolk' van resonanties die mogelijk hierdoor ontstaat (een breed scala aan voorhanden resonanties in het rack kan versterkt gaan worden door deze ongedempte onderdelen) onderdeel van de werking van het rack ? Klinkt als een cynische vraag, maar bv. het opsplitsen van de energie van een resonantie in meerdere kleinere kan een systeem-doel zijn. Persoonlijk sloop ik graag alles wat kan resoneren aan een rack gewoon van dat rack  ;)


soli
Voor zover ik het rek begrijp, berust het principe van het rek berust sowieso op het verspreiden van (de energie van) trillingen van 1 bronfrequentie over meer volgfrequenties. Daarbij is het sowieso een risico dat een apparaat gaat resoneren op één van de volgfrequenties, waar dat apparaat niet zou resoneren op de bronfrequentie.
Het resoneren van een onderdeel van het rek is ook een risico. Dat risico wordt natuurlijk groter bij meer rekonderdelen.
Omdat het rek de bronfrequenties nooit helemaal wegwerkt en bovendien een apparaat kan gaan resoneren op de volgfrequenties en bovendien anders frequenties gewoon doorgeeft, moeten er volgens mij altijd dempers worden toegepast, liefst getunede, tussen rek en apparaat.

In mijn optiek is de voorkeursvolgorde om elk apparaat op getunede dempers te plaatsen (liefst separaat). Daarna kun je altijd nog zien of een rek volgens het principe van het verspreiden van vibratie-energie over meerdere frequenties nog verbetering brengt. Kortom: ik kan mij geen opstelling voorstellen waarbij ik geen getunede dempers zou gebruiken.

Een voordeel van het rek volgens het genoemde principe zoals Jean dat overweegt, is, dat het rek geen plank heeft (planken zijn gevoelig voor trillingen) en een apparaat kan ondersteunen op de plaats waar de maker van het apparaat vond dat het apparaat ondersteund moest worden. Er is ook al wat demping toegepast (ik heb geen idee hoe goed die is).
Er zijn gewoon veel factoren om rekening mee te houden...

Dit alles voor zover ik tot nu heb kunnen nagaan. :)


Etiennevh

Quote from: Jean Sibelius on November 18, 2015, 20:10:29
Hoi Etienne. Wat voor mij al een hele tijd geleden (lees: jaren terug) de doorslag gaf was dat het gebruik van Masterbase onder de apparatuur een hoorbare verbetering gaf (@Ruud2: qua prijs niet iets waar je je echt zorgen over hoeft te maken, dus als het niet werkt dan doe je ze gewoon weer weg, maar de masterbase is tot nu toe gebleven). Iets recenter, maar toch alweer een tijdje geleden heeft Philip (HTip) enkele van zijn CA-plates meegenomen en heb ik ze uitgebreid kunnen testen/beluisteren. Deze platen heb ik toen geplaatst onder de Parasound JC-1's en de toenmalige Oppo bdp-95 en Arcam AV8. Qua versterkers géén heel groot verschil (wel direct op de grond geplaatst), maar op de AV8 en de Oppo had dit een duidelijk hoorbaar en positief effect. Voor mij een onomstotelijk bewijs dat het rack/ondersteuning effect heeft op de geluidsweergave. Het liefst zou ik helemaal geen rack hebben (maar dat is fysisch onmogelijk), dus dan maar een rack wat zo min mogelijk toevoegt aangevuld met dempers met een werking in een breedbandig frequentie gebied geplaatst op de apparatuur om de onvermijdelijke resonanties van de omkasting te dempen.
Hoi Jan, bedankt voor de uitleg. Het ging mij meer om dat je zoals je zelf al zegt het e.e.a. weer uit balans zou brengen en je al je effort en investeringen van de afgelopen tijd weer kwijt bent aan het (opnieuw) afstellen etc. Zoals je zegt heeft elke verandering in je set directe consequenties, weerhoudt je dat niet juist om iets te veranderen? Als ik voor mezelf spreek zou ik een beetje in de "afblijven (het klinkt goed, niet aankomen)" modus terecht komen ;)

Ik ben overigens wel erg benieuwd wat de tweaks van de laatste tijd allemaal gedaan hebben met het geluidsbeeld. Het klonk al zo fantastisch met de Arcam  :thumbs-up: :music:



Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Jean Sibelius

Quote from: RalphH on November 18, 2015, 20:21:34
Ah duidelijk. Ik vroeg me inderdaad af of het opnieuw kalibreren weer tot een instelperiode van weken ging leiden en of het ultieme finetunen nu dan geen verspilde tijd zou zijn. Maar ik begrijp dat dat redelijk meevalt.

Dat valt inderdaad mee. Ondertussen zijn er diverse 'tooltjes' ontwikkeld waardoor reproduceerbaar aanpassen van de target curve binnen enkele minuten is gebeurd. Het is dus mogelijk om op 1 avond verschillende pre-sets (met kleine variaties) te creëren en op te slaan, die naderhand gehoormatig onderling vergeleken kunnen worden. Vaak merk je snel genoeg op een bepaalde oplossingsrichting wel/niet werkt.

Quote from: RalphH on November 18, 2015, 20:21:34
En inderdaad, het is natuurlijk deel van de hobby. Wat moesten we anders met onze vrije tijd haha.

Ik zou het niet weten :) (alhoewel we sinds kort Netflix hebben en Breaking Bad aan het volgen zijn).

Quote from: cz79 on November 18, 2015, 20:36:14
Hi Jan,

Wat voor power supplies heb je besteld?

Via E-bay: 'Hifi linear power DC-1 USB/amp/DAC/external power supply with digital display-SN', zie foto onderaan.

Een bevriend distributeur heeft me deze aangeraden. Ongetwijfeld dat er nog mooiere voedingen zijn, maar gevoelsmatig heb ik er toch moeite mee om meer dan drie keer zoveel uit te geven aan een voeding dan aan de complete switch/router ;). Enige 'nadeel' van deze voedingen is dat het felle display, wat de uitgangsspanning weergeeft, niet uitgezet kan worden, maar ze voldoen verder prima!

Quote from: solitaire on November 18, 2015, 21:12:53
Het Artesania rack bestaat uit enorm veel onderdelen. Is de 'wolk' van resonanties die mogelijk hierdoor ontstaat (een breed scala aan voorhanden resonanties in het rack kan versterkt gaan worden door deze ongedempte onderdelen) onderdeel van de werking van het rack ? Klinkt als een cynische vraag, maar bv. het opsplitsen van de energie van een resonantie in meerdere kleinere kan een systeem-doel zijn. Persoonlijk sloop ik graag alles wat kan resoneren aan een rack gewoon van dat rack  ;)


soli

Hoi Solitaire. Ik heb gezien en gelezen hoe jij uitgebreid getest en geëxperimenteerd hebt met racks!!! Mooi stuk werk waarvoor mijn complimenten. Kan alleen maar beamen dat elk onderdeel wat kan resoneren er eigenlijk eentje teveel is (tenzij de resonanties in een gebied liggen waar ze nihil aangestoten worden of waar ze geen effect hebben op de geluidsweergave), vandaar mijn eerdere opmerking: geen rack is beter. In 'mijn vorige leven' heb ik 10 jaar gewerkt in o.a. de experimentele en theoretische hoek van dynamica, dus ik heb wel een gevoel opgebouwd voor deze materie. Mijn handen 'jeuken' om vooral experimenteel aan de slag te gaan (om verder inzicht te krijgen en op te bouwen), maar het is gezien mijn beschikbare tijd en de complexiteit van audioweergave als complete keten mijn inziens efficiënter om direct te ervaren wat een (ander) rack doet. Je hoort snel genoeg wat er goed/fout gaat. Je kunt dan vanuit daar verder aan de slag.

Quote from: Ur25V on November 18, 2015, 23:51:28
Voor zover ik het rek begrijp, berust het principe van het rek berust sowieso op het verspreiden van (de energie van) trillingen van 1 bronfrequentie over meer volgfrequenties. Daarbij is het sowieso een risico dat een apparaat gaat resoneren op één van de volgfrequenties, waar dat apparaat niet zou resoneren op de bronfrequentie.
Het resoneren van een onderdeel van het rek is ook een risico. Dat risico wordt natuurlijk groter bij meer rekonderdelen.
Omdat het rek de bronfrequenties nooit helemaal wegwerkt en bovendien een apparaat kan gaan resoneren op de volgfrequenties en bovendien anders frequenties gewoon doorgeeft, moeten er volgens mij altijd dempers worden toegepast, liefst getunede, tussen rek en apparaat.

In mijn optiek is de voorkeursvolgorde om elk apparaat op getunede dempers te plaatsen (liefst separaat). Daarna kun je altijd nog zien of een rek volgens het principe van het verspreiden van vibratie-energie over meerdere frequenties nog verbetering brengt. Kortom: ik kan mij geen opstelling voorstellen waarbij ik geen getunede dempers zou gebruiken.

Een voordeel van het rek volgens het genoemde principe zoals Jean dat overweegt, is, dat het rek geen plank heeft (planken zijn gevoelig voor trillingen) en een apparaat kan ondersteunen op de plaats waar de maker van het apparaat vond dat het apparaat ondersteund moest worden. Er is ook al wat demping toegepast (ik heb geen idee hoe goed die is).
Er zijn gewoon veel factoren om rekening mee te houden...

Dit alles voor zover ik tot nu heb kunnen nagaan. :)

Correct en bedankt voor je analyse! Dat maakt het getoonde rack ook goed qua concept, maar mijn 'kritiek/suggestie' naar de ontwerper (ik heb rond september de vrijheid genomen om per e-mail een discussie te starten direct met Artesania, waarbij ik overigens zeer correct ben geholpen) is dat het interne frame inderdaad niet voorkomt dat er een (dynamische) koppeling is tussen de apparaten die op dat interne frame geplaatst zijn. Verder oogt dat interne frame nogal 'slapjes' (= veel modes in het relevant gebied). Als er ooit een MK2-versie komt, dan is dat mede door de genoemde e-mail discussie , maar de belangrijkste reden waarom het rack is zoals het is, is een prijs/kwaliteit-verhaal. Een nog principiëler rack zou zichzelf uit de markt prijzen (een rack van +10K verkoopt niet/nauwelijks). Alternatief zou zijn om iedere component op een eigen Aire-platform te plaatsen (eveneens erg duur!) De dempers die worden voorgesteld werken in een breedbandig frequentiegebied. Dat is mijn inziens in dit geval ook beter dan een Tuned Mass Damper (TMD) omdat een TMD alleen werkt op een specifieke ('tuned') frequentie. Hoe kom je erachter welke frequentie(s) het is/zijn (=mede afhankelijk van de massa van de apparatuur) en bovendien een oneindig stijf lichaam heeft al 6 modes (x, y, z, Rz, Rx en Ry). Een constructie heeft er ('oneindig') veel al dan niet relevant voor onze hobby. Welke frequentie ga je aanpakken en welke niet? Praktische aanpak... voorkom dat ze opslingeren (= demping toevoegen aan het rack waar mogelijk/nodig), plaats een demper met een breedbandige werking ergens op de apparatuur en zorg voor zinvolle impedantie sprongen. Ik ga het tzt ervaren, ben wel benieuwd wat het in mijn situatie (nog) oplevert!

Quote from: Etiennevh on November 19, 2015, 10:05:32
Hoi Jan, bedankt voor de uitleg. Het ging mij meer om dat je zoals je zelf al zegt het e.e.a. weer uit balans zou brengen en je al je effort en investeringen van de afgelopen tijd weer kwijt bent aan het (opnieuw) afstellen etc. Zoals je zegt heeft elke verandering in je set directe consequenties, weerhoudt je dat niet juist om iets te veranderen? Als ik voor mezelf spreek zou ik een beetje in de "afblijven (het klinkt goed, niet aankomen)" modus terecht komen ;)

Ik ben overigens wel erg benieuwd wat de tweaks van de laatste tijd allemaal gedaan hebben met het geluidsbeeld. Het klonk al zo fantastisch met de Arcam  :thumbs-up: :music:

Op dit moment is er echt geen behoefte om dingen te veranderen, want ik ben erg tevreden met hoe het momenteel klinkt, dus er gaat voorlopig niets veranderen. Wat wel in mijn achterhoofd speelt (zoals dat vaak gaat) is dat ik weet dat het huidige rack geen ideale oplossing is en dat het (veel) beter kan. Bovenstaande maakt dan ook dat ik geen enorme noodzaak zie om snel iets te veranderen, maar dat gaat tzt wel gebeuren. Gelukkig beschik ik over een 'engelengeduld' (Ref.: de bouw van 'Confidence Mansion' ;-)), maar zodra de kogel door de kerk is kan het snel gaan (ongeveer 4 weken levertijd, haha). Ik heb op dit moment 3 SolidTech modules liggen voor Ur25V, misschien moet ik die ook maar even proberen voordat ik ze wegbreng. Sinds jouw laatste bezoek (November 2013: 'Von Schweikert incl. mini DSP's'?) en het vertrek van de Arcam is er best veel veranderd aan de set-up (de Trinnov zijnde een voorversterker + DAC + Optimizer incl. tuning + Hi-Res Streamer, diverse XLR-kabels, NAS, netwerk 'pimp' en de nieuwe Oppo bdp-105D) dus er is nog een flinke stap gemaakt die gehoormatig zeker wat heeft opgeleverd. Als je nogmaals tijd/zin hebt, dan ben je natuurlijk wederom van harte welkom bij een volgende M&G 8).

Zoals al eerder geschreven begin ik 'allergisch' te worden voor het digitale randje van CD's. Als 'teaser' heeft Cor Dekker zijn eigen Oppo bdp-105 met 'ModWright Tube Modification' gebracht ter lering en vermaak. Ben benieuwd hoe groot de verschillen zijn en of een dergelijke upgrade ook in mijn situatie interessant is aangezien ik voortaan (bijna) alles direct via de NAS naar de Trinnov stream.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

solitaire

Quote from: Jean Sibelius on November 20, 2015, 20:02:56
Reactie #3040

Het zou groots zijn wanneer iemand met gerelateerde achtergrond z'n aandacht en middelen zou richten op gefundeerd onderzoek naar het 'plaatsings' fenomeen binnen audio electronica. Steekhoudende publicaties hierover, in het bijzonder die zonder reclame(of fundings)-doel, zijn bijna zonder uitzondering bijzonder incompleet/eenzijdig van aard, over tijd fictief of gemanipuleerd gebleken, en altogether zeer schaars.

Na jaren hands-on uitproberen-en-verbeteren ben ook ik op een zeker moment de meer technische, verklarende, weg ingeslagen. Apparatuur via via geregeld, mensen op de achtergrond voor de technische knowhow. Ver kwamen we niet. Wat gebeurd er, simpele voorbeeld vraag, als je een apparaat op een schap plaatst ? Ah, er is niets van te zeggen als je niet minimaal een modale analyse van het schap hebt met de elasticiteits data van de raakvlakken van de twee betrokken objecten (oh, en massa's plus resonantieprofielen per raakvlak enz enz). De experts komen steeds terug met "met wat je ons toestuurt kunnen we weinig als je ons niet ook deze en die data geeft". Zoeken naar verbanden en verklaringen. Gekkenwerk.

Zacht gezegt heb je / heeft dit topic mijn oprechte belangstelling (wellicht kan je mijn ervaringen verklaren / ontkrachten / toelichten / enz), met de blijvende wens een mooi technisch onderbouwd onderzoek gepresenteerd te zien worden (zodat velen van ons verlichting op onze route ervaren ...).



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Bas Akkerman

Quote from: Jean Sibelius on November 20, 2015, 20:02:56
Dat valt inderdaad mee. Ondertussen zijn er diverse 'tooltjes' ontwikkeld waardoor reproduceerbaar aanpassen van de target curve binnen enkele minuten is gebeurd. Het is dus mogelijk om op 1 avond verschillende pre-sets (met kleine variaties) te creëren en op te slaan, die naderhand gehoormatig onderling vergeleken kunnen worden. Vaak merk je snel genoeg op een bepaalde oplossingsrichting wel/niet werkt.
Wow, dat is wel echt een hele handige functie. Wat dat betreft is een Trinnov dan wel zijn prijs waard.

QuoteEen bevriend distributeur heeft me deze aangeraden. Ongetwijfeld dat er nog mooiere voedingen zijn, maar gevoelsmatig heb ik er toch moeite mee om meer dan drie keer zoveel uit te geven aan een voeding dan aan de complete switch/router ;). Enige 'nadeel' van deze voedingen is dat het felle display, wat de uitgangsspanning weergeeft, niet uitgezet kan worden, maar ze voldoen verder prima!
Is een stukje ducttape niet voldoende om dat licht tegen te houden?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Quote from: solitaire on November 20, 2015, 21:12:54
Het zou groots zijn wanneer iemand met gerelateerde achtergrond z'n aandacht en middelen zou richten op gefundeerd onderzoek naar het 'plaatsings' fenomeen binnen audio electronica. Steekhoudende publicaties hierover, in het bijzonder die zonder reclame(of fundings)-doel, zijn bijna zonder uitzondering bijzonder incompleet/eenzijdig van aard, over tijd fictief of gemanipuleerd gebleken, en altogether zeer schaars.

Na jaren hands-on uitproberen-en-verbeteren ben ook ik op een zeker moment de meer technische, verklarende, weg ingeslagen. Apparatuur via via geregeld, mensen op de achtergrond voor de technische knowhow. Ver kwamen we niet. Wat gebeurd er, simpele voorbeeld vraag, als je een apparaat op een schap plaatst ? Ah, er is niets van te zeggen als je niet minimaal een modale analyse van het schap hebt met de elasticiteits data van de raakvlakken van de twee betrokken objecten (oh, en massa's plus resonantieprofielen per raakvlak enz enz). De experts komen steeds terug met "met wat je ons toestuurt kunnen we weinig als je ons niet ook deze en die data geeft". Zoeken naar verbanden en verklaringen. Gekkenwerk.

Zacht gezegt heb je / heeft dit topic mijn oprechte belangstelling (wellicht kan je mijn ervaringen verklaren / ontkrachten / toelichten / enz), met de blijvende wens een mooi technisch onderbouwd onderzoek gepresenteerd te zien worden (zodat velen van ons verlichting op onze route ervaren ...

soli

Bedankt voor je uitgebreide reactie en uiteenzetting, maar ik ben bang dat wat wat jij wilt een onmogelijke opgave is, maar als ik een poging zou willen doen, dan zou ik als volgt te werk gaan:

Ik zou allereerst gaan onderzoeken welk(e) pad(en) dominant is/zijn in het schematisch overzicht wat ik een tijdje terug in dit topic heb geplaatst. Hoe ziet het frequentiespectrum van alle stoorbronnen eruit? Plaats eens een versnellingsopnemer op de behuizing van je apparatuur of meet contactloos met bv. een laservibrometer (is meetdata van de omkasting voldoende of wil je bepaalde componenten meten en zo ja, welke?). Daarna moet je erachter zien te komen op welke manier jouw apparatuur gevoelig is voor trillingen (zowel qua amplitude niveau als qua frequentie afhankelijkheid). Zijn bv. alle versterkers op de dezelfde manier gevoelig of hangt dat af van het merk/type/...?

Dan pas kun je na gaan denken over een gerichte oplossing om het systeem op een hoger niveau te krijgen. Enkel een modale analyse uitvoeren levert je, afgezien van leuke plaatjes en een beetje inzicht, weinig nuttige informatie op. Daarna kun je met een geregelde stoorbron (bv. een shaker, maar ook ruis via de speakers) overdrachten gaan bepalen bij de belangrijke overgangen en metingen doen op/in de apparatuur zelf. Heeft het plaatsen van wel/geen apparatuur op het rack invloed op de uitkomst (zéér waarschijnlijk wel), maar het aantal afhankelijkheden is ondertussen tot nagenoeg oneindig gestegen. Dan zie je daadwerkelijk wat er gebeurd en wat dingen toevoegen of weghalen voor een effect heeft. Ga je jouw hele analyse puur baseren op dynamische overwegingen of neem je ook elektromagnetische koppeling mee in de analyse? Wat gebeurt er als je jouw rack op een andere plek in de ruimte plaatst, moet je dan opnieuw beginnen omdat akoestische modes ineens anders koppelen met jouw rack? Uiteindelijk weet je dan nog steeds niets tot zeer weinig, want wat betekent al die informatie voor de manier hoe jij muziek ervaart?

Zoals hierboven al beschreven is dit een enorme monsterklus die je wel inzicht oplevert, maar de vraag is wat je er vervolgens mee kunt doen.

Uiteindelijk is (voor mij) de meest tijd efficiënte manier allereerst een goede conceptuele keuze maken en vanuit daar nog (kleine) dingen aanpassen en vervolgens beluisteren. Daarom probeer ik pragmatisch mogelijk te zijn, maar ik herken jouw drive/nieuwsgierigheid enorm!

Quote from: cz79 on November 21, 2015, 00:19:12
Thx, mooie prijs ook

Graag gedaan! :)

Quote from: Bas Akkerman on November 21, 2015, 09:02:50
Wow, dat is wel echt een hele handige functie. Wat dat betreft is een Trinnov dan wel zijn prijs waard.

Ik ben uiteraard van mening dat inderdaad zo is, maar veel mensen zien de Trinnov als een 'overpriced' PC-tje. Krijg op hele korte termijn een paar hele kritische luisteraars over de vloer en ik merk wel of ze mijn enthousiasme over het apparaat delen. Zal hier niet in de 'ik van WC-eend adviseer WC-eend'-valkuil stappen. Met één druk op mijn tablet knop kan ik bv. laten horen wat de optimalisatie aan/uit doet qua geluidsweergave. Mensen die hier komen luisteren, moeten zelf maar oordelen of het wat is (waarbij gerealiseerd moet worden dat het hier een akoestisch geoptimaliseerde ruimte betreft waarbij aan speakerplaatsing en afstelling van de set-up al maximale aandacht is besteed). In een meer alledaagse set-up zal het effect nog groter zijn.

Quote from: Bas Akkerman on November 21, 2015, 09:02:50
Is een stukje ducttape niet voldoende om dat licht tegen te houden?

Dat zou kunnen ;D. Heb er momenteel de 'currently playing'-houder voorstaan. Zodra er een definitief rack is/komt (en sowieso) alles van zijn plaats moet, dan zal ik eens kijken naar een permanente(re) oplossing.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Etiennevh

Quote from: Jean Sibelius on November 20, 2015, 20:02:56
Op dit moment is er echt geen behoefte om dingen te veranderen, want ik ben erg tevreden met hoe het momenteel klinkt, dus er gaat voorlopig niets veranderen. Wat wel in mijn achterhoofd speelt (zoals dat vaak gaat) is dat ik weet dat het huidige rack geen ideale oplossing is en dat het (veel) beter kan. Bovenstaande maakt dan ook dat ik geen enorme noodzaak zie om snel iets te veranderen, maar dat gaat tzt wel gebeuren. Gelukkig beschik ik over een 'engelengeduld' (Ref.: de bouw van 'Confidence Mansion' ;-)), maar zodra de kogel door de kerk is kan het snel gaan (ongeveer 4 weken levertijd, haha). Ik heb op dit moment 3 SolidTech modules liggen voor Ur25V, misschien moet ik die ook maar even proberen voordat ik ze wegbreng. Sinds jouw laatste bezoek (November 2013: 'Von Schweikert incl. mini DSP's'?) en het vertrek van de Arcam is er best veel veranderd aan de set-up (de Trinnov zijnde een voorversterker + DAC + Optimizer incl. tuning + Hi-Res Streamer, diverse XLR-kabels, NAS, netwerk 'pimp' en de nieuwe Oppo bdp-105D) dus er is nog een flinke stap gemaakt die gehoormatig zeker wat heeft opgeleverd. Als je nogmaals tijd/zin hebt, dan ben je natuurlijk wederom van harte welkom bij een volgende M&G 8).

Zoals al eerder geschreven begin ik 'allergisch' te worden voor het digitale randje van CD's. Als 'teaser' heeft Cor Dekker zijn eigen Oppo bdp-105 met 'ModWright Tube Modification' gebracht ter lering en vermaak. Ben benieuwd hoe groot de verschillen zijn en of een dergelijke upgrade ook in mijn situatie interessant is aangezien ik voortaan (bijna) alles direct via de NAS naar de Trinnov stream.

Groeten, Jan
Daar ben ik uiteraard zeer benieuwd naar. Het is überhaupt al een feestje om in jouw ruimte te kunnen genieten  ::)

Ik had niet verwacht dat verschil in CD en streamen van de NAS zo'n groot verschil hadden gemaakt. Zelf ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd geraakt van LP, de muziek raakt me veel meer vanaf een plaat. Of het komt door de weergave en/of details in de muziek daar heb ik nog niet voldoende voor geluisterd, maar verschil is er zeker!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

jan-rotterdam

Na lang over en weer plannen is het gisteren eindelijk gelukt om weer eens richting de "Confidence Mansion" te gaan om naar de laatste aanwinsten van Jan te gaan luisteren... Na een hartelijke ontvangst door onder andere de ietwat groter geworden "puppy" sinds mijn laatste bezoek zijn we naar de luisterruimte gegaan

Bij binnenkomst in de luisterruimte valt je blik gelijk op de grote Von Schweikert's VR-10's, vooral de subtowers met elk 4 stuks 15" woofers trekken mijn aandacht... machtig gezicht  ;D

Na wat bijgepraat te hebben over de hobby zijn we er voor gaan zitten en heb ik me door Jan door een heel demo traject heen laten leiden wat muziek betreft van CD weergave tot aan streamen op hoge resolutie audio..... eigenlijk mijn eerste serieuze ervaring van hoge resolutie audio op een kwalitatief uitgebalanceerde set en dat smaakt dus naar meer....  Tevens het resultaat van de room correctie / optimalisatie van de Trinnov mogen ervaren, dat doet toch wel wat en dat in een waanzinnige luisterruimte als die van Jan.... ben benieuwd wat dat in mijn set zou doen  ;)

Van die enorme subtowers had ik een beetje de verwachting dat het laag enorm aanwezig zou zijn maar niets daarvan, de integratie met de mid-hoog torens is perfect te noemen en er is geen dip / bult in het overgangs gebied waarneembaar. Het laag is super strak en als het er moet zijn dan is het er ook, vooral met wat muziek met stevig laag fundament merkte je dat omdat ook de bank heel subtiel begon mee te trillen.

Als bron werd een gemodificeerde Oppo 105 gebruikt, het grote voordeel t.o.v. mijn eigen Oppo 95 is het ontbreken van het (voor mij in ieder geval) storende geluid van de koelfan. Binnenkort denk ik een Oppo 95 op de 2e hands markt te koop  ;D

Op verzoek van Jan had ik nog wat kabels meegenomen om te proberen in zijn set:

- Siltech Golden Eagle G6 SATT digitale interlink
- Crystel Cable Ultra powercords

De ervaringen daarvan laat ik aan Jan zelf over om te verwoorden maar om een tipje van de sluier op te lichten... goed merkbaar in de set  ::)

Ook nog een stukje film gekeken, prachtig op zo'n groot scherm  :headbanging:
Wat wel opviel was het verschil in geluid beleving bij surround t.o.v. stereo, vermoed dat hier nog de nodige winst te behalen is door geluid niet via de HDMI kabel maar via dedicated digitale kabel of zelfs de analoge uitgang van de Oppo te gebruiken richting de Trinnov (of een betere HDMI kabel natuurlijk)

Jan, wederom bedankt voor jullie gastvrijheid en je geduldige uitleg over alles wat er met de Trinnov mogelijk is

Groeten Jan


Jean Sibelius

Quote from: Etiennevh on November 24, 2015, 09:41:20
Daar ben ik uiteraard zeer benieuwd naar. Het is überhaupt al een feestje om in jouw ruimte te kunnen genieten  ::)

Ik had niet verwacht dat verschil in CD en streamen van de NAS zo'n groot verschil hadden gemaakt. Zelf ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd geraakt van LP, de muziek raakt me veel meer vanaf een plaat. Of het komt door de weergave en/of details in de muziek daar heb ik nog niet voldoende voor geluisterd, maar verschil is er zeker!

Hoi Etienne. Leuk! Staat genoteerd, we houden contact en ik laat je tzt graag de verschillen horen. Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik toch nog naar analoog zou gaan, maar met hoe het nu klinkt (zeker op hi-res), is bij mij die drang weg :)

Quote from: jan-rotterdam on November 29, 2015, 13:41:12
Na lang over en weer plannen is het gisteren eindelijk gelukt om weer eens richting de "Confidence Mansion" te gaan om naar de laatste aanwinsten van Jan te gaan luisteren... Na een hartelijke ontvangst door onder andere de ietwat groter geworden "puppy" sinds mijn laatste bezoek zijn we naar de luisterruimte gegaan

Bij binnenkomst in de luisterruimte valt je blik gelijk op de grote Von Schweikert's VR-10's, vooral de subtowers met elk 4 stuks 15" woofers trekken mijn aandacht... machtig gezicht  ;D

Na wat bijgepraat te hebben over de hobby zijn we er voor gaan zitten en heb ik me door Jan door een heel demo traject heen laten leiden wat muziek betreft van CD weergave tot aan streamen op hoge resolutie audio..... eigenlijk mijn eerste serieuze ervaring van hoge resolutie audio op een kwalitatief uitgebalanceerde set en dat smaakt dus naar meer....  Tevens het resultaat van de room correctie / optimalisatie van de Trinnov mogen ervaren, dat doet toch wel wat en dat in een waanzinnige luisterruimte als die van Jan.... ben benieuwd wat dat in mijn set zou doen  ;)

Van die enorme subtowers had ik een beetje de verwachting dat het laag enorm aanwezig zou zijn maar niets daarvan, de integratie met de mid-hoog torens is perfect te noemen en er is geen dip / bult in het overgangs gebied waarneembaar. Het laag is super strak en als het er moet zijn dan is het er ook, vooral met wat muziek met stevig laag fundament merkte je dat omdat ook de bank heel subtiel begon mee te trillen.

Als bron werd een gemodificeerde Oppo 105 gebruikt, het grote voordeel t.o.v. mijn eigen Oppo 95 is het ontbreken van het (voor mij in ieder geval) storende geluid van de koelfan. Binnenkort denk ik een Oppo 95 op de 2e hands markt te koop  ;D

Op verzoek van Jan had ik nog wat kabels meegenomen om te proberen in zijn set:

- Siltech Golden Eagle G6 SATT digitale interlink
- Crystel Cable Ultra powercords

De ervaringen daarvan laat ik aan Jan zelf over om te verwoorden maar om een tipje van de sluier op te lichten... goed merkbaar in de set  ::)

Ook nog een stukje film gekeken, prachtig op zo'n groot scherm  :headbanging:
Wat wel opviel was het verschil in geluid beleving bij surround t.o.v. stereo, vermoed dat hier nog de nodige winst te behalen is door geluid niet via de HDMI kabel maar via dedicated digitale kabel of zelfs de analoge uitgang van de Oppo te gebruiken richting de Trinnov (of een betere HDMI kabel natuurlijk)

Jan, wederom bedankt voor jullie gastvrijheid en je geduldige uitleg over alles wat er met de Trinnov mogelijk is

Groeten Jan

Hoi Jan,

Bedankt voor je bezoek en je gezelschap van gisteren :). Zoals we gemerkt hebben ben je zo een paar uur verder, blijkt het ineens donker te zijn of valt de regen met bakken uit de hemel.'s middags hebben we eerst naar muziek geluisterd vanaf CD's en SACD's via de (tijdelijke?) gemodificeerde Oppo bdp-105 en daarna zijn we overgestapt naar het streamen van FLAC's. Eerst 44kHz en daarna via 96kHz naar uiteindelijk naar de 192kHz 24 bits.

De laatste keer dat je hier was had je eveneens o.a. de Siltech Golden Eagle G6 SATT digitale interlink en enkele Crystal Cable Ultra powercords meegenomen. Toen speelde ik nog via o.a. de Arcam AV8 en de Dynaudio Confidence C4's, maar het resultaat en de ervaringen van gisteren waren vergelijkbaar als met die van toen. Alhoewel mijn toenmalige digitale interlink, naar aanleiding van dat bezoek, is vervangen door een Kharma Supreme Reference Digital Interconnect was er nog steeds een verschil waarneembaar. Mijn digitale interlink voegt een beetje 'warme saus' toe (die op zich wel aangenaam is), maar jouw Siltech is neutraler en laat nog meer details horen. We hebben de Siltech in de set laten hangen totdat je weer naar huis ging :D.

Vervolgens hebben we in stappen de Isotek Supreme powercords vervangen door de Crystal Cables. Op de Parasound JC-1's hoor je binnen enkele seconden dat de dynamiek en muzikaliteit in het systeem nog verder toeneemt (daar zijn het wat mij betreft 'no brainers'), maar ook op de Oppo en de Trinnov hebben ze duidelijk een hoorbaar positief effect.

Zoals recentelijk geschreven ben ik uitermate tevreden hoe met name het stereo deel van de set momenteel klinkt (dat mag ook wel want de VR-10's zijn in mei 2013 gearriveerd, dus zo'n twee en half jaar geleden), maar ik houd de markt in de gaten mocht er wat moois voorbij komen. Als je naar zo'n niveau stereo hebt geluisterd en vervolgens ga je dezelfde opname in surround luisteren, dan hoor je dat ook daar nog wat winst te halen moet zijn (dat bevestigd voor mij alleen maar hoe intensief en gefocust ik ben geweest of stereo). De opties die jij noemt ga ik op korte termijn onderzoeken. Hopelijk kan ik met een relatief makkelijke/goedkope oplossing surround ook nog een extra zetje de goede kant op geven.

Nogmaals: ik vond het erg leuk om elkaar weer eens in levende lijve te ontmoeten en je te kunnen laten horen en zien wat ik sinds augustus 2012(!) met de set-up heb gedaan. Mooi dat ik je wat meer inzicht heb kunnen geven in de verschillende mogelijkheden en opties van de Trinnov en heb kunnen laten ervaren wat het doet in mijn situatie. We houden contact! Kom tzt graag nog een keer jouw prachtige set-up ervaren 8).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Even een onverwachtse stap opzij die goed uitpakt. Deze keer geen hardware upgrade of een zoektocht naar..., maar een 'software' upgrade :D.

Ik zag hier op het forum dat Oppo Digital en Tidal een leuke 'deal' hebben gesloten voor Oppo 103/105 eigenaren: '3 maanden lang gratis Tidal uitproberen' (kreeg recentelijk een vergelijkbare meldingen op mijn tablet, die ik keer op keer stelselmatig negeerde) >:D. Initieel namelijk nogal sceptisch of dat iets voor mij zou zijn als 'verzamelaar' (het liefst heb ik de originele CD's in mijn kast staan), maar ik heb mijn vooroordelen aan de kant geschoven, de relevante applicaties op mijn tablet geïnstalleerd en gisteren 'al browsend door de Tidal-collectie' wat tijd doorgebracht in de ruimte en ik ben nu al bijna om :).

Het mooie is dat ik via de BubbleUPnP applicatie op mijn tablet (die ik normaal gebruik om via mijn 'geoptimaliseerde' netwerkje direct vanaf de NAS te streamen) schijnbaar tevens toegang heb tot alle muziek die via Tidal beschikbaar is. Dat betekent dat er zonder tussenkomst van enig apparaat direct via/naar de Trinnov Altitude32 'gestreamed' kan worden.

Ja, dan mis ik wel die mooie schil van Tidal, maar ik haal wel de maximale audiokwaliteit met deze optie naar binnen. Wat ik op korte termijn (toch) wil testen is een paar nummers die ik op mijn NAS heb staan 1-op-1 te vergelijken met die vanaf Tidal 'gestreamed'. Zéér waarschijnlijk blijf ik de hele mooie CD's toch fysiek kopen (of probeer ik ze in nog hogere resolutie te krijgen), maar ik kan nu wel snel op niveau beluisteren of een aanschaf überhaupt de moeite waard is (als ik minimaal 1 'kat in de zak' CD per maand bespaar, dan heb ik de kosten van het abonnement er al uit). Verder is een dergelijke streaming dienst natuurlijk een perfecte manier om nieuwe muziek te ontdekken of om in het verdere repertoire van een al bekende artiest te graven.

Het mooie is dat ik pas voor 5 maart volgend jaar hoef te besluiten of ik gebruik blijf maken van deze dienst (dus tijd genoeg). Ruim een half jaar geleden was ik nog behoorlijk 'anti' streaming, maar ik begin nu steeds meer en meer de voordelen in te zien en te ervaren. Voorlopig dus gewoon lekker genieten in de Confidence Mansion 8).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

RubenV.

Leuk om te lezen dat je je mening zo bij hebt gesteld in een half jaar tijd. Tidal is inderdaad zeer geschikt om met nieuwe muziek in aanraking te komen zonder meteen iets te hoeven kopen (op het abonnement na dan over een tijdje). Ik ben benieuwd of je veel verschil hoort met de tracks op je NAS.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie