The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Jean Sibelius

Quote from: Maximus_Aurelius on September 28, 2015, 20:58:07
Misschien een tip. Kan dit niet iets zijn voor de toekomst?
http://www.bassocontinuo.biz/

Importeur is Moremusic en die hebben ook een prijslijst erbij gezet. Zitten ook behoorlijke prijzen tussen.
Die carbon look, past bij mij iedergeval bij de luidsprekers  ;).

Ben benieuwd naar de nieuwe versterker module. Staat je weer wat te wachten met tweaken  ;). Maar daarna kun je weer mooi genieten :D. Eigenlijk zodra je de ruimte in loopt geniet je al, zonder dat er muziek speelt of iets dergelijks  :D

Hoi Nico,

Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken naar het (technisch)concept van deze racks (heb er namelijk nogal een eigen/uitgesproken mening over). Heb een tijdje terug al eens nagedacht over het 'ultieme' audiorack en qua gedachten zitten Artensania en ikzelf in dezelfde richting (mijn versie is/was echter nog wat 'extremer'). Op de huidige short-list staat eveneens Finite Elemente. Zoals aangegeven, ik heb geen haast (maar er komt binnen afzienbare tijd wat anders). Dus voorlopig nog even 'tweaken' en dan weer rust in de Mansion. Als ik binnen nu en 5 jaar nog een mooie laatste(?) stap kan maken qua eindversterking, dan ben ik helemaal tevreden. Maar zoals jij ook al aangeeft, genieten doe ik nu al zeker. Gisteravond samen met Angelie en het hondje naar 'The Avengers 2' gekeken.

Quote from: vik on September 28, 2015, 21:55:31
Dag Jan. Ik zag je zaterdag van een afstand maar je liep zo snel weer door dat ik de kans niet kreeg je even aan te spreken.  :D

Goed om te lezen van je versterker.

Wat betreft een rack; ik zou mij niet al te gek laten maken en geef er echt geen fortuin aan uit.

Creaktiv heeft zeer mooie racks :

http://www.creaktiv-hifi.com/

Philip heeft ook een rack van dit merk, en ik heb zelf pas geleden 2dehands de Trend line gekocht voor in mijn ruimte. Vul deze met zand, paar mooie voetjes en je bent goed op weg.

Ik hoor wel wanneer er een weer een M&G voorbij komt.  ;)

Hoi Vik,

Bedankt voor de tip! Jammer dat we elkaar afgelopen zaterdag zijn misgelopen. Ik had zaterdag niet heel veel tijd en ik wilde graag nogal wat dingen zien, horen en ik wilde geen compromis doen qua effectieve luistertijd, dus dan maar stevig doorlopen ;). De positieve ervaring met de CA-plates tijdens het bezoek van jou en Philip heeft me wel aan het denken gezet qua rack(s), maar alles op zijn tijd. Heb eerlijk gezegd óók wel moeite om een 'fortuin' uit te geven aan een rack, dus ik ga alles op mijn gemakje bekijken en tzt een rack op proef vragen. Ik houd je op de hoogte vwb de M&G!

Quote from: Etiennevh on September 28, 2015, 22:47:03
Lekker bezig Jan! Ben benieuwd naar het eindresultaat, zal vanzelfsprekend weer geweldig zijn :)

Dank je Etienne. Gaat tzt helemaal goedkomen!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ruud2

het ultime rack.......geen.
gewoon alles in een aparte ruimte,   ;) ;D :-X
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Bas Akkerman

Quote from: Jean Sibelius on October  1, 2015, 20:16:33
Hoi Nico,

Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken naar het (technisch)concept van deze racks (heb er namelijk nogal een eigen/uitgesproken mening over). Heb een tijdje terug al eens nagedacht over het 'ultieme' audiorack en qua gedachten zitten Artensania en ikzelf in dezelfde richting (mijn versie is/was echter nog wat 'extremer'). Op de huidige short-list staat eveneens Finite Elemente. Zoals aangegeven, ik heb geen haast (maar er komt binnen afzienbare tijd wat anders).

[...]
Wat is jouw uitgesproken mening erover? Je maakt me wel nieuwsgierig Jan!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: ruud2 on October  1, 2015, 20:23:57
het ultime rack.......geen.
gewoon alles in een aparte ruimte,   ;) ;D :-X
Dan nog moet het ergens op staan, dan wel ergens aan hangen. Koppeling/ontkoppeling blijft dus een punt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

ontkoppeling van wat, als je muziek (en alle "stoor-invloeden" daarvan) niet meer tot bij je apparatuur kunnen komen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Ik begrijp je niet helemaal.

Je hebt invloed door je apparatuur in dezelfde ruimte als de luidsprekers te plaatsen. Dat zou je inderdaad vermijden door je apparatuur in een andere ruimte dan je luidsprekers te plaatsen.
Maar je hebt ook invloed van trillingen en dergelijke in het meubel waar je apparatuur op staat. Dat blijft bestaan, ook al zet je de apparatuur in een andere kamer.

De vraag is waar Jan op doelt, maar ik vermoed op de trillingen.

Dit kwam ik ook nog tegen Jan, misschien leuk leesvoer?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151259.msg2842123#msg2842123
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maikel_audionerd

Quote from: Bas Akkerman on October  1, 2015, 23:45:14
Ik begrijp je niet helemaal.

Je hebt invloed door je apparatuur in dezelfde ruimte als de luidsprekers te plaatsen. Dat zou je inderdaad vermijden door je apparatuur in een andere ruimte dan je luidsprekers te plaatsen.
Maar je hebt ook invloed van trillingen en dergelijke in het meubel waar je apparatuur op staat. Dat blijft bestaan, ook al zet je de apparatuur in een andere kamer.

De vraag is waar Jan op doelt, maar ik vermoed op de trillingen.

Dit kwam ik ook nog tegen Jan, misschien leuk leesvoer?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151259.msg2842123#msg2842123
De meeste trillingen zullen van de luidsprekers afkomen lijkt me, die trillingen zijn zo goe als niet meer van toepassing in een andere ruimte lijkt me. Welke trillingen bedoel je Bas.
Vind het eigelijk helemaal geen gek idee als ultiem uitgangspunt voor het onderdrukken van invloeden van buitenaf om de apparatuur in een andere ruimte te zetten zoals Ruud2 aangeeft.
Ik ben heel benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt Bas.
Hopelijk vind je mijn vraag ok Jan
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Bas Akkerman

#3008
Je zult ook trillingen hebben van de apparatuur zelf (mechanische onderdelen), andere apparatuur in huis (wasmachine bijvoorbeeld) en van andere invloeden van buitenaf (verkeer, buren, et cetera). Luidsprekers hebben natuurlijk een grote invloed, maar ik denk die andere factoren ook nog behoorlijk.

Met de andere invloed bedoelde ik die van het meubel en apparatuur op de weergave van de luidsprekers. Zoals je heel goed kunt horen wat bijvoorbeeld een tv tussen de luidsprekers doet. Die invloed elimineer je inderdaad door de apparatuur in een andere ruimte dan je luidsprekers te plaatsen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

Allemaal hype, mechanische trillingen hebben helemaal geen electromachnetische invloed.
Alleen een draaitafel kan er last van hebben, maar dat merk je vanzelf want dan slaat die over :D
Het is echt niet zo als alles speelt zoals het hoort, dat er dan met een "audiofiel" meubel, meer zwart, rust etc is..., dat zit allemaal tussen de oren.....

Quote from: Bas Akkerman on October  2, 2015, 07:41:45
Je zult ook trillingen hebben van de apparatuur zelf (mechanische onderdelen), andere apparatuur in huis (wasmachine bijvoorbeeld) en van andere invloeden van buitenaf (verkeer, buren, et cetera). Luidsprekers hebben natuurlijk een grote invloed, maar ik denk die andere factoren ook nog behoorlijk.

Met de andere invloed bedoelde ik die van het meubel en apparatuur op de weergave van de luidsprekers. Zoals je heel goed kunt horen wat bijvoorbeeld een tv tussen de luidsprekers doet. Die invloed elimineer je inderdaad door de apparatuur in een andere ruimte dan je luidsprekers te plaatsen.
JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Quote from: Raphie on October  2, 2015, 08:52:35
Allemaal hype, mechanische trillingen hebben helemaal geen electromachnetische invloed.
Alleen een draaitafel kan er last van hebben, maar dat merk je vanzelf want dan slaat die over :D
Het is echt niet zo als alles speelt zoals het hoort, dat er dan met een "audiofiel" meubel, meer zwart, rust etc is..., dat zit allemaal tussen de oren.....
Ik ken je standpunt, maar ik ben ook benieuwd naar de "uitgesproken mening" van Jan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Ik denk dat Jan in een andere ruimte is gaan zitten...minste kans  dat hij last heeft van trillingen die zijn geluidsbeeld beinvloeden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Daar heb je een punt, maar of je ook in een aparte ruimte geen last meer hebt van trillingen los van luidsprekers vraag ik me echt af.
Kom op Jan, ik ben echt benieuwd naar je overwegingen...! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ruud2

de laatst gevoelde aardbeving  ( echt ! ) in Veldhoven was in 1993  2.5 op richter als ik me goed herinner.
De andere trillingen van buitenaf kunnen als nihil worden beschouwd, maar het staat Jan natuurlijk vrij om een groot betonblok te storten.... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Episch centrum in de buurt van Roermond...ik lag nog in bed net voordat ik de kranten wilde gaan doen. Ik woonde toen in Weert..spannend.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maximus_Aurelius

Quote from: chansig on October  2, 2015, 11:35:36
Episch centrum in de buurt van Roermond...ik lag nog in bed net voordat ik de kranten wilde gaan doen. Ik woonde toen in Weert..spannend.

Gr Hans

Ik heb deze ook goed gevoeld, iets noordelijker van Roermond(Gemeente Venlo). Epicentrum lag meen ik in Herkenbosch. Had een kracht van 5.8 op Richter. En vooraf  deze krachtige beving eentje van rond de 4.5.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Jean Sibelius

Verzoek: ik heb ondertussen persoonlijk duidelijk ervaren wat een andere ondergrond doet voor audioapparatuur, dus graag geen wel/niet discussie in dit topic. Wat natuurlijk wel ter discussie staat is hoe ver moet je gaan bij een audiorack, wat heeft zin, wat niet en tegen welke (kost)prijs?

Hoi Bas,

Hier komt ie (op verzoek) 

In algemene termen denk ik dat dit de hoofdoorzaken zijn die je aan wilt pakken/minimaliseren tav het audiorack:

(zie plaatje 1)
1)   Verstoringen afkomstig van buiten de ruimte (externe verstoring);
2)   Trillingen vanaf de speakers via de vloer (externe verstoring);
3)   Directe akoestische excitatie vh rack/apparatuur (externe verstoring => interne verstoring);
4)   Beïnvloeding van apparatuur onderling zowel trillingen als elektromagnetisch (interne verstoring).

Voor wat betreft:
1)
Voor de volledigheid. In mijn thuissituatie heb ik dit ondervangen door zo goed als mogelijk, een box in box constructie te creëren en door de vloer in de ruimte dynamisch ontkoppeld uit te voeren ten opzichte van de rest van het gebouw. Verder helpt het door absorptie en diffusie toe te passen in de ruimte. Door de hele grote massa van de vloer (ca. 25 ton) en de lage stijfheid van de ondersteuning onderdruk ik trillingen van buitenaf die via de vloer binnenkomen vanaf een hele lage frequentie f ~ sqrt(k/M). Ik geef toe: dit is 'extreem' en valt buiten de scope van het audiorack, maar is relevant in relatie tot enkele eerder gemaakte opmerkingen.

2)
Diverse mogelijkheden:
a)   Speakers volledig ontkoppelen vanaf de vloer, maar dat gaat wel ten koste van de laagweergave (let op: in sommige gevallen een oplossing als de kamerakoestiek 'geterroriseerd' wordt door laag frequente staande golven).
b)   Speakers op een eigen (=ontkoppeld) stuk vloer zetten .
c)   Mijn situatie: speakers hard gekoppeld aan de hele zware vloer om de trilling amplitudes laag te houden.

3)
Diverse mogelijkheden:
a)   Plaats audioapparatuur buiten de ruimte (zie o.a. opmerking Ruud2).
b)   Plaats een (akoestisch dode) cover rondom het rack (welke zelf ook weer laag frequent is ontkoppeld). Neem extra maatregelen om te voorkomen dat apparatuur te heet wordt (= actieve luchttoevoer die zelf geen akoestische problemen veroorzaakt).
c)   Alternatief: zorg voor een minimaal excitatie oppervlak (dus vermijd onderliggende platen, grote oppervlakken). Zorg voor voldoende demping in de constructie om opslingeren te voorkomen.

4)
Diverse maatregelen:
a)   Zorg dat de apparatuur hard gekoppeld is aan een zware massa die laag frequent is ontkoppeld.
b)   Voorkom onderlinge elektromagnetische beïnvloeding van de apparatuur door bv. het transmissie pad voor deze beïnvloeding te onderbreken (bv. platen tussen de apparatuur).
c)   Plaats apparatuur voldoende ver van elkaar af.
d)   Voorkom dat apparatuur (met name vwb bewegende onderdelen) in directe dynamische verbinding staan met de andere apparatuur (= onderbreek excitatie pad).
e)   Voorkom dat de zware massa last heeft van interne resonanties .

In het tweede plaatje zie je een schematische weergave van zo'n rack. Kortom: maak het rack zo akoestisch dood als mogelijk.

Het derde plaatje is nog principiëler. Plaats een absolute sensor op de zware massa die de apparatuur draagt en zorg er met behulp van een actuator voor de zware massa absoluut stil staat (ondanks stoorkrachten op de zware massa). Gebruik daarbij een actuator die geen stijfheid heeft naar de ondergrond (bv. een Lorentz actuator). Het ondersteuningsplatform staat hiermee absoluut stil.
De getoonde passieve ontkoppeling kan eventueel ook nog actief gemaakt worden (bv. lucht of magnetische laagfrequente ondersteuning van de bulk van de massa inclusief stijfheidsvrije actuatoren om de boel stabiel in regeling te houden).

Praktische punten:
Een rack zoals getoond in plaatje 3 is erg kostbaar (lees: nagenoeg onbetaalbaar en wordt erg groot) en dus zullen er compromissen gesloten moeten worden.
Een rack inclusief de apparatuur buiten de ruimte plaatsen voorkomt normaal gesproken alleen maar hoofdoorzaak 3) (deze oorzaak levert wel een significante bijdrage!).

Vraag is dus hoe je een goed rack kunt creëren wat nog enigszins betaalbaar is.
Persoonlijk zou ik mijn 'geld' op het laatste plaatje (= plaatje 4) zetten. Alle apparatuur plaatsen op een eigen rack, de apparatuur hard koppelen aan een zware massa die laagfrequent is ontkoppeld ten opzichte van de vloer. Eventueel optioneel een extra (breedbandige) demper toevoegen op de apparatuur om te voorkomen dat de (behuizing van de) apparatuur gaat resoneren. Een hangende constructie heeft als voordeel dat je geen last krijgt van een negatieve stijfheid (lees: het platform valt op een gegeven moment om als je het zwaartepunt van de constructie + apparatuur te hoog komt te liggen in verhouding met de ondersteunende veerstijfheid). Oftewel: je kunt lager in stijfheid gaan bij een beperkte ondersteunende basis.

Nogmaals voor mij staat met name discussie hoe ver moet je gaan bij een audiorack, wat heeft zin, wat niet en tegen welke (kost)prijs?

Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ruud2

ok  Jan, de laatste zin... we zitten helemaal op een lijn, maar jij mag de lijntjes verbinden en het plaatje kleuren !
grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Sibelius

#3018
Quote from: ruud2 on October  3, 2015, 11:06:18
ok  Jan, de laatste zin... we zitten helemaal op een lijn, maar jij mag de lijntjes verbinden en het plaatje kleuren !
grtn., Ruud
Ik weet het ruud :) Voorlopig ben ik verschillende kleurplaten langs elkaar aan het leggen en probeer ik wat meer (technische) achtergrond informatie te krijgen vwb de verschillende merken, hun filosofie en welke pretenderen het 'ei van Columbus' gevonden te hebben. Verschillende gerenommeerde merken vallen voor mij af omdat ze teveel afwijken van mijn ideeën of omdat ze absurde bedragen vragen (het moet wel leuk blijven) ;D

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Ur25V

Hi Jean,

Om het lijstje mogelijkheden compleet te maken, is er misschien nog een optie. Die optie is om de energie van de vloer te absorberen met dempers die daarop zijn toegerust. De energie die in de dempers wordt omgezet, gaat niet het rek in... Afhankelijk van hoe de dempers worden ge-engineerd voor de toepassing heeft de massa daarvan dan denkelijk de orde van grootte van het rek met last, dus dit moet haalbaar lijken.

Dit is om het lijstje compleet te maken, niet per se voor de bunker... Of het voor de Confidence Mansion van toepassing zou zijn komt natuurlijk pas in een ander stadium aan bod.

Jean Sibelius

Quote from: ruud2 on October  8, 2015, 17:42:43
ach, kom Jan , hobby's moeten geld kosten... ;D

Daarom heb ik een offerte aangevraagd bij een audiorack boer (eens kijken hoe groot de schade is) :D

Quote from: Ur25V on October 13, 2015, 22:27:44
Hi Jean,

Om het lijstje mogelijkheden compleet te maken, is er misschien nog een optie. Die optie is om de energie van de vloer te absorberen met dempers die daarop zijn toegerust. De energie die in de dempers wordt omgezet, gaat niet het rek in... Afhankelijk van hoe de dempers worden ge-engineerd voor de toepassing heeft de massa daarvan dan denkelijk de orde van grootte van het rek met last, dus dit moet haalbaar lijken.

Dit is om het lijstje compleet te maken, niet per se voor de bunker... Of het voor de Confidence Mansion van toepassing zou zijn komt natuurlijk pas in een ander stadium aan bod.

Ik zou zelf een Tuned Mass Damper (TMD) het liefst zo dicht mogelijk bij de audioapparatuur plaatsen, dus ergens op het rek (à la Finite Elemente). Met een simpele versnellingsopnemer is goed te bepalen van welke frequenties je last hebt (en daar zijn dan relatief makkelijk TMDs voor te maken). Ben bang dat een TMD voor de vloer wel erg groot gaat worden.

Ondertussen ben ik weer wat verder en heb ik diverse merken onder de loep genomen. Liever voorkom ik dat iets intern in het rek gaat resoneren. Dat betekent in mijn geval geen platen onder de apparatuur en een demper plaatsen op de apparatuur die over een breed frequentie bereik demping genereert.

Zit zelf nog te twijfelen tussen twee verschillende opties:
1)   Variant waarbij de trillingen door de speler niet direct doorgegeven worden aan de overige apparatuur, maar waarbij de speler direct is verbonden met de buitenwereld. De overige apparatuur is extra ontkoppeld door een geveerde hangende constructie.
2)   Idem als 1) maar waarbij de speler eveneens zelf ontkoppeld is van de buitenwereld maar wel krachten afzet op de hangende constructie.

Idealiter zou je alle apparatuur op een eigen rack plaatsen, maar dat wordt wel weer een (extra) kostbare aangelegenheid. Mocht iemand ideeën of een mening hebben dan hoor ik het graag.

Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk de versterkers voor de subtowers op kunnen halen. Direct na aansluiten had ik weer een glimlach op mijn gezicht. Duidelijk merkbaar is het verschil in vermogen en extra reserves, het speelt allemaal stukken makkelijker wat de natuurgetrouwheid en de ruimtelijkheid ten goede komt. Nu nog ff de laatste optimalisaties uitvoeren :)


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Ur25V

Let wel dat die theorie die je aanhaalt voor de beweging van de vloer in zijn geheel is (dus gezien als puntmassa). Beweging van de vloer (zeg maar door flexen) is een ander verhaal. Ik weet niet meer goed of je daar toen ook aan hebt laten rekenen.
Uitgaande van het gewicht van de vloer van de Confidence Mansion en de demping daaronder zou voor de puntmassa-benadering een demper zoals door mij voorgesteld inderdaad wellicht tamelijk groot worden.

Je twijfel over de laatste twee opties is moeilijk weg te nemen zonder meer info.
Zonder verdere info zou ik gokken dat de player (met bewegende mechanische onderdelen) gevoeliger is voor trillingen dan de andere apparatuur: bij de player kan een locatieverstoring direct (zeg maar eerste orde) kwalitatieve problemen geven, bij de proc. en de multi is die meer tweede orde (microfonisch effect op elektronica). In de overweging dat het noodzakelijk is om apparatuur op een zorgvuldig getunnelde  hangende constructie te plaatsen, dan in eerste instantie de player en niet de andere apparatuur.
Daarnaast speelt natuurlijk de vraag of de player wel net zo vaak gebruikt wordt als de andere apparaten... De afweging is dan een gevoeliger apparaat dat veel minder vaak gebruikt wordt of een minder gevoelig apparaat dat vaker/altijd gebruikt wordt.

Er vanuit gaande dat de processor en multi in een goed gedempte harmonische oscillator zijn opgenomen, dan zegt mijn gevoel dat je het best kunt kiezen voor optie 2 en de player dus ook in die gedempte harmonische oscillator moet opnemen. De daar mee te halen demping is over het algemeen erg goed.
Naast de overweging 2 par. terug, is het niet onwaarschijnlijk dat de statische, aangedreven kracht die van de player komt (dus de kracht als die op stoom is met rotatiesnelheid) zo hoog ligt, dat die ordes van grootte boven de resonantiefrequentie van de gedempte harmonische oscillator ligt en dus het systeem nauwelijks aanslaat. Met een grote demping is de resonantie echter zelfs geen issue.
Heb je mogelijk de vrijheid om het de resonantiefrequentie van het systeem te tweaken en die dus lager te leggen?
Wat overblijft zijn transciënte exitaties (bv. bij opstarten van de player): ook daar zou een grote demping e.e.a. snel moeten verhelpen.

Bij een goede tuning heb je veel meer vrijheid dan je denkt en misschien gewend bent...

[2xminor edit binnen 15 min. na plaatsen]

Raphie

Ik zou eerst eens beginnen met het meten van de trillingen om te kijken of er uberhaupt een probleem is, dit soort projecten zou ik niet alléén op onderbuik gevoel doen.

JBL PRX Power!

Jean Sibelius

Quote from: Ur25V on October 21, 2015, 00:25:17
Let wel dat die theorie die je aanhaalt voor de beweging van de vloer in zijn geheel is (dus gezien als puntmassa). Beweging van de vloer (zeg maar door flexen) is een ander verhaal. Ik weet niet meer goed of je daar toen ook aan hebt laten rekenen.
Uitgaande van het gewicht van de vloer van de Confidence Mansion en de demping daaronder zou voor de puntmassa-benadering een demper zoals door mij voorgesteld inderdaad wellicht tamelijk groot worden.

Je twijfel over de laatste twee opties is moeilijk weg te nemen zonder meer info.
Zonder verdere info zou ik gokken dat de player (met bewegende mechanische onderdelen) gevoeliger is voor trillingen dan de andere apparatuur: bij de player kan een locatieverstoring direct (zeg maar eerste orde) kwalitatieve problemen geven, bij de proc. en de multi is die meer tweede orde (microfonisch effect op elektronica). In de overweging dat het noodzakelijk is om apparatuur op een zorgvuldig getunnelde  hangende constructie te plaatsen, dan in eerste instantie de player en niet de andere apparatuur.
Daarnaast speelt natuurlijk de vraag of de player wel net zo vaak gebruikt wordt als de andere apparaten... De afweging is dan een gevoeliger apparaat dat veel minder vaak gebruikt wordt of een minder gevoelig apparaat dat vaker/altijd gebruikt wordt.

Er vanuit gaande dat de processor en multi in een goed gedempte harmonische oscillator zijn opgenomen, dan zegt mijn gevoel dat je het best kunt kiezen voor optie 2 en de player dus ook in die gedempte harmonische oscillator moet opnemen. De daar mee te halen demping is over het algemeen erg goed.
Naast de overweging 2 par. terug, is het niet onwaarschijnlijk dat de statische, aangedreven kracht die van de player komt (dus de kracht als die op stoom is met rotatiesnelheid) zo hoog ligt, dat die ordes van grootte boven de resonantiefrequentie van de gedempte harmonische oscillator ligt en dus het systeem nauwelijks aanslaat. Met een grote demping is de resonantie echter zelfs geen issue.
Heb je mogelijk de vrijheid om het de resonantiefrequentie van het systeem te tweaken en die dus lager te leggen?
Wat overblijft zijn transciënte exitaties (bv. bij opstarten van de player): ook daar zou een grote demping e.e.a. snel moeten verhelpen.

Bij een goede tuning heb je veel meer vrijheid dan je denkt en misschien gewend bent...

Beste Ur25V,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wordt gewaardeerd :) 8) Ik snap je redenering en deze volgend vermoed ik dat je inderdaad gelijk hebt. Heb ondertussen met de importeur afgesproken dat ik twee platforms kan lenen om te testen. Daarmee kan ik beide varianten uitproberen en nagaan wat hoorbaar de beste optie is.
Ik hoop sowieso dat je gelijkt hebt, want optie 1 is een custom made variant en optie 2 is standaard leverbaar ;). Heb nog geen offerte gezien, dus geen idee hoe groot het prijsverschil is. Qua tuning is er wel te spelen met het plaatsen van de componenten. Het interne frame wordt vanaf boven ondersteund, dat houd in dat je meer last hebt van interne dynamica als je verder naar beneden gaat. Verder kun je wel wat spelen met de de frequentie door de plaatsing van de componenten. Zwaarste boven of juist beneden. Heb op internet al een review gelezen waarbij bleek dat dit inderdaad effect had... Al met al geen eenduidige oplossing.

Quote from: Raphie on October 21, 2015, 06:51:15
Ik zou eerst eens beginnen met het meten van de trillingen om te kijken of er uberhaupt een probleem is, dit soort projecten zou ik niet alléén op onderbuik gevoel doen.

Eens! Ik heb gisteren wederom ervaren dat er dingen zijn waar je verschillende kunt meten die niet/nauwelijks hoorbaar zijn en dat er dingen zijn die je niet kunt meten, maar waar je wel hoorbaar verschillen door ervaart. In dit geval lijkt het me het beste om alle mogelijk interactie als 'black box' te beschouwen en de twee varianten afzonderlijk gehoormatig van elkaar te beoordelen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)