The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

chansig

Leuk...altijd welkom. Alleen moet je dan wel met een minidsp overweg kunnen, meetmicrofoon meenemen. :D

Je mag ook zo langskomen. Een opname van haver tot gort kennen omdat je hem vaak hebt gehoord is mijn inziens geen referentie...maar smaak. Tenzij je bij de opname bent geweest.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Linnie

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 19:14:41
Altijd wel in meer of mindere mate. Maar de muziek ken ik echt van haver tot gort in een ontelbare hoeveelheid ruimtes bij onszelf en bij vele klanten. Dit maakt mijn referentiekader redelijk groot en dus is de instelling naar mijn idee zeer dicht bij ideaal... Maarja... Als je wilt dat ik ook een keer bij jou kom tunen? :)

Zoek ook nog iemand die een keer mijn set wil tunen, jammer had gelijk gekund ik woon bij Jan in het dorp.😜

scrutinizer

Quote from: Jean Sibelius on January 14, 2015, 08:19:53
Hoi allemaal,

Is dit dan direct het eindstation van deze hobby? Natuurlijk niet, maar mijn doel is wel bereikt (en dat geeft wel enorm veel rust in mijn hoofd).


Groeten, Jan

Fijn voor je, Jan. Dat het je gebracht heeft waar de wens je bezigde.
Rust in het hoofd, met de vele opties geboden .....geen gemeengoed.
 

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jean Sibelius

Quote from: Raymond187 on January 14, 2015, 08:27:07
Gaaf dat Trinnov. Lijkt me idd voor de hand liggend om eerst de basis op orde te hebben voor je iets als Trinnov gaat gebruiken.

Verder weer erg mooie ontwikkelingen  :thumbs-up:

Wat vinden B&G van je ruimte en je set up?

Bedankt Raymond, mooi product inderdaad deze Trinnov! Het klinkt zo simpel... begin met de basis en start daarna pas met de rest, want het blijft een valkuil, waar je snel in trapt. Achteraf corrigeren kost meer tijd (tenzij je tevreden bent uiteraard, maar waarschijnlijk zal je op gegeven moment opnieuw beginnen). Garmt en Bjorn hebben me dinsdag e.e.a. 'toegefluisterd', maar ik zie dat ze ondertussen zelf ook gereageerd hebben!

Quote from: WickedGame on January 14, 2015, 09:04:07
Wat een fantastisch verslag weer! En wat een geweldig mooi apparaat die Trinnov.

Bedankt voor je (uitgebreide reactie) en je suggesties! :)

Quote from: WickedGame on January 14, 2015, 09:04:07
Wat betreft je 1e punt heb je helemaal gelijk. Elke room correction software is geen wondermiddel. XT32, Arc, Trinnov etc. etc. het zijn geen wondermiddelen. Maar als je in de basis een goede setup hebt met een dito ruimte is het net dat stapje extra/meer.

En wat je zegt als de basis niet goed is, zal de correctie je ook niet optimaal kunnen helpen.

Waardoor komt/kwam het dat in je ruimte er een dip ontstaat op de 100Hz? Heeft dit te maken met de crossover tussen je subtowers en maintowers?

De 100Hz is iets wat in de ruimte zit, want je ziet dezelfde frequentie ook b.v. terug bij de rear speakers. Geen idee wat exact de boosdoener is, hier hebben al verschillende 'experts' de tanden op stuk gebeten. Schuiven met luidsprekers heeft daardoor niet (=geen) het gewenste effect (dinsdag ook weer even geprobeerd), maar met de Trinnov is het mogelijk om dat verder zonder (anders waarschijnlijk) rigoureuze ingrepen op te lossen.

Quote from: WickedGame on January 14, 2015, 09:04:07
Trinnov corrigeert dit overigens wel netjes.  :pompom:

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het genieten nu vast kan beginnen ;) En om toch nog een suggestie te doen voor de zomer van 2015 op basis van je "lijstje":

1) Analoge XLR interlinks;
3) Universeel speler + 4) HDMI-kabel;
5) Streamer(t)  + 6) Network Attached Storage;
10) Nieuwe tapijt(jes).

- Kabels als XLR hebben bij mij altijd een verbetering opgeleverd. Of dit in jou geval ook zo zou zijn is moeilijk in te schatten. Maar het proberen waard ;-)
- Universele speler + HDMI hoeft denk ik geen toelichting.
- Streamer + NAS, tja met een dergelijk hoogwaardig systeem zal een streamer ook in die categorie moeten gaan vallen. En dan kom je al snel bij wat usuals suspects Linn, Naim oid. Vergt een investering, maar ik denk toch dat naar verloop van tijd dit wel de manier gaat worden van muziek beluisteren. Ik zelf wil niet eens meer anders. Het gemak van tablet bediening en een soort van jukebox voor handen te hebben vind ik ideaal. Met een druk op de knop luisteren naar wat ik wil.
- Tapijtje, tja afgezien dat het mooi en warm aan de voetjes is is het ook "vaak" een verbetering qua akoestiek. Enige wat ik mij hierin wel afvraag of een tapijt in een al akoestisch afgestemde ruimte niet een nadelig effect kan opleveren in de vorm van teveel demping. Maar goed wie niet probeert die gist maar wat :D

Bedankt! Zodra de tijd daar is, ga er zeker mee aan de slag. Heb alweer een tijdje wat test/leen XLR's liggen, maar ben er door het draaien in cirkeltjes nog niet aan toe gekomen (zie tevens de opmerking van Garmt). Heb nu twee Ikea tapijten liggen (en al getest met iets meer tapijt in de ruimte; een klein beetje meer klonk in de vorige situatie iets prettiger). De Ikea tapijten beginnen ondertussen kale plekke te vertonen, want ('nadeeltje'), de tapijten zijn tevens de favoriete lig/hangplek van de hond in de ruimte. Beetje jammer/maar ik twijfel nog om daar wat duurdere/mooiere tapijten voor in de plaats te leggen. Heb hele mooie op het oog (met dank aan R voor de suggestie), maar ze staan zeker niet als hoogste op de lijst.

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 09:12:00
Prachtige ruimte! Akoestisch zeer goed in balans! De elektronica is ook onbesproken en de plaatsing van de speakers is compleet vrij in te vullen, dus dat is een hele luxe!

Bedankt voor je complimenten Garmt! ('missie' wat dat betreft geslaagd) :D

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 09:12:00
Ik schrok zelf een klein beetje toen ik binnenkwam en de hoogweergave hoorde. Deze is met twee knoppen (voor tweeter en supertweeter) vrij in te stellen en die stonden naar mijn idee dus best wel te hard. Door middel van luisteren naar vooral klassiek werk dat ik goed ken, de tweeter en supertweeter zo teruggeregeld dat het weer 'klopte'. Dit kwam voor de tweeter neer op het letten op de tonale balans van o.a. strijkers en het apart hoorbaar worden van de tweeter: de strijkers moeten pittig, maar zijig klinken en de tweeter moet niet apart hoorbaar zijn. De supertweeter zorgde in hoge mate voor de grootte en vorm van het het ruimtelijk beeld. Te zacht en het beeld stortte in, te hard en het beeld werd in homogeen.

Klopt, dit was inderdaad 1 van de 'issues'. Bij de komst van de Trinnov waren ze significant verder open gedraaid om ze daarna terug te kunnen compenseren/corrigeren met behulp van de Trinnov. Ondertussen weten we dat dit (en waarom dit) niet zo handig was door de wederzijdse beïnvloeding. Overigens staan de gains van de rear tweeter en de super tweeter weer bijna op dezelfde positie als in de situatie waarbij ik de mini-DSPs gebruikte.

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 09:12:00
Qua plaatsing van de speakers zijn we daarna aan de slag gegaan met mijn standaard nummers voor een maximaal muzikaal resultaat. Hier let ik op timing, 'presence', natuurlijke balans tussen grondtonen en boventonen en probeer ik het geluid te laten spelen 'vanuit de kamer', niet vanuit de speakers.

Zoals ik aan Bjorn vertelde toen hij wegging, moest ik even wennen omdat het beeld iets minder breed is geworden. Achteraf komt die ene decimeter(?) naar achteren en die ene decimeter(?) naar binnen schuiven van de main towers de muzikaliteit en de plaatsing zeker ten goede. Dinsdagavond nog lekker naar muziek geluisterd!

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 09:12:00
Wij geloven - zoals JS al zei - in een goed uitgangspunt voor wat betreft de plaatsing van de speakers, de evt. instellingen van het systeem (in dit geval tweeter/supertweeter/sub towers) die in beginsel al goed zijn. Hoe minder correctie nodig is, hoe beter! Dit klinkt als een open deur, maar de clue is dus meer tijd te besteden aan het begintraject en niet eindeloos te pielen met de metingen. Dan kun je in een soort cirkeltje terechtkomen en blijf je steeds bijregelen voor iets dat in beginsel niet goed zat.

Na de metingen vond ik het systeem toch wel ongelooflijk goed spelen. Ik had er binnen wat het systeem kan en hoe het bedoeld is, eigenlijk niets meer iets op aan te merken. Altijd een goed teken!

Dank je! Zoals ik dinsdag vertelde hoop ik Cor Dekker en Albert von Schweikert dit jaar (wel) ergens in de periode rond de High-End in München alsnog te mogen begroeten in huize Sibelius. Ben erg benieuwd of dit inderdaad de 'sound' is die AVS zelf voor ogen had (zo niet... tja) >:D

Quote from: garmtz on January 14, 2015, 09:12:00
Bedankt ook voor de gastvrije ontvangst Jan!

Graag gedaan en jij bedankt voor de verdere tuning van het systeem! (leuk om te zien/mee te maken en met het resultaat uiteraard).

Quote from: jvanhambelgium on January 14, 2015, 09:19:16
Opgepast want die mooie grafiekjes zijn 1/3 octaaf smoothed precies. Dat zie ik ergens bovenaan die screenshot staan. "1/3 octaaf"

Klopt. Ik luister momenteel naar een 1/6 octaaf filter correctie instelling (dacht dat ik daar dinsdagavond ook een plotje van had opgeslagen, maar schijnbaar niet). Bij deze alsnog. De 1/6 octaaf correctie is ook de instelling waarbij Bjorn en Garmt zijn vertrokken. De tendens bij 1/3 en 1/6 octaaf is echter volledig identiek. Wat vooral opvalt, is dat de subtowers al mooi meespelen op het niveau van de main towers in het gebied vanaf 70 – 100 Hz (soms een paar dB er boven, soms een paar dB er onder), dus zelfs daar hoeft niet extreem veel gecompenseerd te worden. Wat me wel opvalt is dat de dips bij 400Hz en 1.2 kHz iets zijn toegenomen door het schuiven met de maintowers. Verder nog geen conclusies over goed/slecht, dat heeft nog even tijd nodig.

Quote from: jvanhambelgium on January 14, 2015, 09:19:16
Neemt niet weg dat je veel mooie informatie krijgt bij dit systeem en de response "after" ziet er wel OK uit  :worship:

:D Je krijgt na de kalibratiemeting een mooie samenvatting van het systeem met een oneindig scala aan knoppen/instellingen waar je mee kunt experimenteren (valkuil is echter om je daar op blind te gaan staren met als mogelijke consequenties: onrust/overcompensatie/onvrede en weer onrust/et cetera).

Quote from: jvanhambelgium on January 14, 2015, 09:19:16
Ook het uitgangspunts is inderdaad correct :

akoestiek - plaatsing  .... en dan pas beginnen prullen met de rest...

Inderdaad, de oplossing en het stappenplan liggen voor de hand, maar het is heel verleidelijk om de Trinnov asap zijn kunsten te laten doen (de conclusie is: niet doen!)  :).


Quote from: bmateijsen on January 14, 2015, 09:23:45
Jan, was weer een leuke dag! Ook leuk om het verslag zo weer terug te lezen.

Overigens verwacht ik dat net als in de Amethyst straks ook de Altitude gewoon de streamer aan boord heeft ;). In de Amethyst is deze echt van heel hoog niveau. ;).

Groet,

Bjorn

Bedankt! Ik wacht de reacties nog even af.

Quote from: Staaled on January 14, 2015, 09:28:31
Mooi verslag en zo te lezen weer een stap gemaakt.
Aan de meetresultaten valt af te lezen dat de Altitude geen overbodige luxe is en prima werkt verricht. :)

Dank je! Begin inderdaad steeds verder aan het einde te komen van de mogelijkheden van dit systeem en de ruimte (en misschien ben ik er zelfs al ). Heb zelf nog nooit een systeem gezien/gehoord wat geen baat heeft/had bij correcties in het laag en dat blijkt ook in een ruimte zoals deze niet anders. Ik heb hier ook gewoon last van roommodes net als in elke andere luisterruimte. Jammer dat we lucht als medium nodig hebben (maar dat is wel weer makkelijk ivm ademhalen) ;).

Quote from: Staaled on January 14, 2015, 09:31:21
Bij mijn weten is "after" geen meting , maar een berekening/projectie.

Klopt, dus je moet het fysieke systeem geen dingen vragen/opdringen die moeilijk/onmogelijk zijn om te realiseren (wel iets om in je achterhoofd te houden!).

Quote from: chansig on January 14, 2015, 09:43:29
Mooi verhaal Jan ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Bedank Hans! Ik hoop het je binnenkort te kunnen laten ervaren (in vergelijking met de vorige keer dat je hier was is er zeker nog een mooie stap gemaakt).

Quote from: chansig on January 14, 2015, 09:43:29
Is dit een smaak gerelateerde aanpak ?

Gr Hans

De keuze die in December bij de komst van het systeem was gemaakt was om het systeem een 'maximale' bandbreedte te geven en om daarna terug te corrigeren met de Trinnov. De aanpak van Garmt was om initieel de afstelling te doen zonder correctie door Trinnov. Dat betekende automatisch terug regelen/zetten van de gains. Eén van de dingen die me niet lekker zaten en waarvoor Bjorn en Garmt zijn langs gekomen had hier mee te maken (maar dit is dus ondertussen en gelukkig opgelost). De correctie die nu nog te zien is in de target curve wordt teniet gedaan doordat de limiter curve boven 10kHz naar 0dB correctie geknepen wordt (daar doet de Trinnov dus helemaal geen correctie meer). Omdat het systeem al initieel zo mooi meet, was een van de suggesties van Garmt om dit 10kHz punt nog lager te leggen. Dat is in feite slechts 4 drukken op een knop; 1) naar de limiter curve, 2) pas punt 1 aan, 3) pas punt 2 aan, 4) bereken opnieuw het optimalisatie filter en ga luisteren! Dat ga ik dus zeker nog proberen (waarschijnlijk ergens in de loop van komend weekend).

Quote from: Staaled on January 14, 2015, 13:34:29
Het laatste vraag ik mij dus ook af.
Kan best zijn dat het voor TS voorheen als "correct" overkwam.

Inderdaad. Als je echt wilt meten wat er op de luisterplek gebeurd na correctie(s), dan zou je een externe (gekalibreerde) meetopstelling moeten gebruiken. Dat is uiteraard wel iets wat op hele korte termijn nog gaat gebeuren.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Staaled on January 14, 2015, 13:34:29
Het laatste vraag ik mij dus ook af.
Kan best zijn dat het voor TS voorheen als "correct" overkwam.

Wat ik voorheen als 'correct' beschouwde stond ingesteld in de situatie voordat de Trinnov arriveerde. Zoals Garmt het ook al mooi heeft beschreven is er een delicate balans tussen de rear tweeter en de super tweeter en het probleem is dat draaien aan de ene knop effect heeft op de werking van de ander. Eerst alles op 'maximaal' zetten en daarna terug schroeven van de amplitude door de Trinnov is dan blijkbaar niet afdoende. Als je echter fysiek draait aan een knop, dan klopt de oorspronkelijke kalibratie meting niet meer en ga zo maar door... Uiteindelijk was er met de komst van de Trinnov en de bijbehorende optimalisatie correctie initieel een significant 'oh' en 'ah' moment (er ging ineens heel veel op een hoger niveau spelen).

Daarna en na intensiever luisteren merkte je dat er toch iets niet klopte (het klonk inderdaad wat 'hard'). De uiteindelijke instelling van Garmt is slechts iets anders (1 deel op een schaal van 15) als wat ik voorheen had gekozen. In mijn situatie was er een breder ruimtelijk beeld, maar had je wel wat minder focus (dat is een keuze en ik ga nu de tijd nemen om hier verder en uitgebreider naar te luisteren; op basis van het gedrag van mijn rechtervoet ga ik wel wennen aan deze nieuwe instelling).

Tot slot:
Ondertussen is de eerste 'upgrade'/vervanging in 2015 ook alweer een feit. Ik speelde na de komst van de Altitude32 met een geleende XLR-kabel van de importeur (die heeft hem zelf uiteraard ook weer nodig). In overleg met BB&G is nu een AudioQuest MacKenzie (XLR mono) van 8 meter besteld.

De overige XLR's in het systeem zijn eveneens geleende kabels, dus ook die zullen tzt vervangen moeten worden door definitieve(re) exemplaren.


Als er weer wat 'te melden is', zal ik het hier zeker posten.

Groeten, Jan

Quote from: scrutinizer on January 15, 2015, 09:58:08
Fijn voor je, Jan. Dat het je gebracht heeft waar de wens je bezigde.
Rust in het hoofd, met de vele opties geboden .....geen gemeengoed.

Anton

Zekers! :) Nu weer lekker naar muziek luisteren.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Vandaag de tijd genomen om te experimenteren met de frequentie instelling van de subtowers (lees: tot waar vullen ze de main towers, die full-range spelen, aan) puur gehoormatig. Op dit moment zijn er geen artefacten in de overdracht responsie die wijzen op potentiële problemen. Afgaande op de amplitude responsie verwacht je daarom geen/weinig verschillen nadat de Trinnov zijn kunsten heeft vertoond, maar de 'kunst' blijkt om de frequentie instelling daar te kiezen waar de fase van de subtower mooi past bij het gedrag van de maintowers.

Eerst begonnen met de 3 uitersten: 'minimaal', 'midden' en 'maximaal'. Daarna in twee iteratie-slagen gekomen tot een setting waarbij gemiddeld genomen alles op zijn plek valt. Lijkt overigens allemaal 'geneuzel' in de marge, maar het blijkt tochde moeite om alles te proberen, te testen en te beluisteren. Omdat deze set-up 'alles' laat horen zijn de verschillen toch duidelijk waarneembaar. Is er nu een ultieme instelling voor alle soorten muziek en voor alles wat iedereen wil hebben... uhm, nee. O.a. elektronische muziek zoals Yello komt uitermate goed tot zijn recht bij standje 'maximaal', terwijl natuurlijkheid en geloofwaardigheid weer een andere instelling hebben. Momenteel staat de set-up 'optimaal' voor deze laatste instellingen, waarbij o.a. piano, gitaar, stemmen heel mooi tot hun recht komen. Ik noem het maar even 'Jean-Fi'. Verder blijkt wel/geen hocker aanwezig ook nog verschil uit te maken (zelfs als je voor beiden situaties een andere kalibratie-meting uitvoert). Bij standje 'alles uit de kast' verdwijnt de hocker achter de bank :) Het blijft wat met deze hobby ;) :popcorn:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ruud2

hallo Jan,

Wat is je overgangsfrequentie van de subs naar "normaal" laag.
en hoe laag gaat het normale laag door?

Dat geregel met de subs blijf je houden, idem hier de kantelfrequentie blijft hetzelfde maar de geluidssterkte varieert per cd/ nummer.


grtn. Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

garmtz

Bedenk je goed dat als je het niveau van de sub verandert, ook de kantelfrequentie verandert... Zet je ze harder, wordt de overgangsfrequentie van subs naar mains ook hoger. Verder zou ik de subwoofers, hoe vreemd ook, instellen met mannen en liefst zelfs vrouwenstemmen. Deze moeten een perfecte verhouding van hoofd en borst hebben. Ga je tunen met CD's met veel laag, is dat veel lastiger, tenzij je de muziek echt perfect kent.

Staaled

Quote from: garmtz on February  9, 2015, 09:57:16
Bedenk je goed dat als je het niveau van de sub verandert, ook de kantelfrequentie verandert... Zet je ze harder, wordt de overgangsfrequentie van subs naar mains ook hoger. Verder zou ik de subwoofers, hoe vreemd ook, instellen met mannen en liefst zelfs vrouwenstemmen. Deze moeten een perfecte verhouding van hoofd en borst hebben. Ga je tunen met CD's met veel laag, is dat veel lastiger, tenzij je de muziek echt perfect kent.
Klopt, prima tip. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

Quote from: garmtz on February  9, 2015, 09:57:16
Bedenk je goed dat als je het niveau van de sub verandert, ook de kantelfrequentie verandert... Zet je ze harder, wordt de overgangsfrequentie van subs naar mains ook hoger. Verder zou ik de subwoofers, hoe vreemd ook, instellen met mannen en liefst zelfs vrouwenstemmen. Deze moeten een perfecte verhouding van hoofd en borst hebben. Ga je tunen met CD's met veel laag, is dat veel lastiger, tenzij je de muziek echt perfect kent.
tunen zou ik sowieso met sweeps doen, niet met "stemmen"
Verder heeft het verplaatsen, draaien van subs ook invloed op fase en SBIR en dien je dus EERST de respons van de subs alleen (apart voor L,R én samen) te meten
Dan de fase aanpassen aan de mains en dán pas samen meten met de mains.
JBL PRX Power!

Martijn M

Ik stel mijn subs altijd in op basis van metingen. Een luistertest wijst vervolgens bijna altijd uit dat het klopt. Mijn subwoofers heb ik ingesteld toen ik mijn woning bijna drie jaar geleden betrok. Sindsdien zijn de fronts meerdere keren gewijzigd, maar de subwoofer en hun instellingen niet.
Dutch & Dutch

Jean Sibelius

Bedankt voor alle suggesties!

Ter verduidelijking: de subtowers spelen minimaal door tot ongeveer 50Hz, maar door te draaien aan de potmeters, die op de versterkers behorende bij de subtowers zitten, kun je de subtowers door laten spelen tot ongeveer 90Hz. De maintowers vallen af onder de 60Hz. Er is dus een vrij groot gebied (60 – 90Hz) waarbij de subtowers en maintowers samen kunnen spelen. Wat je ook kiest, de Trinnov zal altijd naar eer en geweten de amplitude en fase zo goed als mogelijk corrigeren. Zoals ik al schreef dit is zoeken naar de laatste procent(en). Een audiovriend verwoorde het als: 'kiezen uit drie verschillende Michelin ster gerechten'.

Enkele keuzes die ik had en waar ik mee begonnen ben:
- Subtowers tot circa 50Hz; Maintowers vanaf 60Hz (potmeter minimaal);
- Subtowers tot circa 70Hz; Maintowers vanaf 60Hz (potmeter halverwege);
- Subtowers tot circa 90Hz; Maintowers vanaf 60Hz (potmeter maximaal);
- En daarna natuurlijk alle variaties daar tussenin.

Sommige hebben duidelijk hun sterke kanten, maar ook hun 'mindere' kanten. De potmeter staat nu zodanig ingesteld zodat er geen 'mindere' kanten zijn. Daarna heb ik nieuwe kalibratie metingen uitgevoerd: met/zonder hocker en op 3 locaties op de bank (die ik afzonderlijk 20/60/20 mee laat wegen). Zoals ik eerder schreef... luister je alleen maar naar strakke/elektronische muziek (o.a. Yello), waarbij de bas 'snoei-strak' moet zijn en je bij wijze van spreken de elektronische bas in de vorm van een driehoek moet kunnen volgen, dan is de stand waarbij de subtowers maximaal meespelen te prefereren.

Op basis van de gecorrigeerde overdrachten is het moeilijk zo niet onmogelijk om een beste alternatief te kiezen (het ziet er allemaal goed uit). Zoals o.a. Garmt schrijft is er dan maar 1 'parameter' van belang (nl. je objectieve gehoor). Zorg dat grondtonen en de harmonische optimaal in balans zijn. Gisteravond o.a. naar Patricia Barber ('Cafe Blue') geluisterd en met de huidige 'pre-set' heb ik deze SACD nog nooit zo overtuigend gehoord. Na enige 'oefening' hoor je wanneer het allemaal op zijn plek valt en ook ik ben van mening dat je op basis van metingen een goed uitgangspunt kunt kiezen (advies: vooral doen voor de grove set-up want dat werkt aanzienlijk sneller en geeft inzicht), maar daarna zullen je oren de enige echte graadmeter zijn. Het fasegedrag maakt of breekt uiteindelijk de natuurgetrouwheid en de muzikaliteit van de set.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Tijd voor een momentje van (zelf)reflectie op de donderdagmiddag... :)

Wat is dat toch met de meeste van 'ons' audiofielen? Na de laatste 'tweak' sessie met Bjorn en Garmt en daarna nog een middagje 'tweaken' en luisteren samen met een vriend het systeem ondertussen spelend op een niveau dat muziek luisteren plaats heeft gemaakt voor muziek beleven.

Kan het beter... ongetwijfeld. Om een of andere reden is er dan een 'stemmetje' in mij dat zegt: 'doorpakken'. Oftewel niet even wachten, maar spijkers met koppen slaan. E.e.a. goedgepraat (in dit geval) doordat de huidige XLR's in de set-up leenkabels zijn die tzt vervangen 'moeten/moesten' worden. Kortom stereo 'moet' beter kunnen en sinds vandaag hangt er een setje Crystal Cable – Ultra Diamond (2 x 1.5m XLR) tussen de Trinnov en de monoblokken (prachtige kabel!).

Het resultaat... ik kan weer opnieuw beginnen met optimaliseren ;). Deze XLR's laten duidelijk o.a. meer laag horen, waardoor de 'delicate' afstelling tussen subtowers en maintowers mogelijk opnieuw gedaan kan worden (in ieder geval is een nieuwe kalibratie meting nodig. Echter ik krijg er ook duidelijk microdetaillering, snelheid/dynamiek en plaatsing voor terug (en dat al met een 'foute' kalibratie meting). Kortom, opnieuw in de weer met de Trinnov, kalibreren en luisteren of dit alleen maar positieve effecten teweeg brengt (wat ik overigens wel verwacht).

Mooi klusje voor later vandaag of komend weekend. O ja, vb. doorpakken... powercords, hdmi-kabel, NAS, CAT-kabel, ... (en ga zo maar door; zie mijn eerdere lijstje). Had gehoopt dat dit een relatief rustig jaar zou worden, maar ik ben er bang voor.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jan-rotterdam


Jenkins

#2964
 :clapping:   :clapping:    :clapping:

Quote from: Jean Sibelius on February 19, 2015, 14:23:30
Tijd voor een momentje van (zelf)reflectie op de donderdagmiddag… :)

Wat is dat toch met de meeste van ‘ons’ audiofielen? Na de laatste ‘tweak’ sessie met Bjorn en Garmt en daarna nog een middagje ‘tweaken’ en luisteren samen met een vriend het systeem ondertussen spelend op een niveau dat muziek luisteren plaats heeft gemaakt voor muziek beleven.

Kan het beter… ongetwijfeld. Om een of andere reden is er dan een ‘stemmetje’ in mij dat zegt: ‘doorpakken’. Oftewel niet even wachten, maar spijkers met koppen slaan. E.e.a. goedgepraat (in dit geval) ....

Had gehoopt dat dit een relatief rustig jaar zou worden, maar ik ben er bang voor.


Groeten, Jan

Hier niet veel anders.
Ja, op een kleinere schaal. Maar ook ik krab me nu achter m'n hoofd en denk: moest dat nou weer?

Ja! Dat moest!

:headbanging:

Ik verwacht nu wel met de kerstmis een luxe kaart van Akiko Audio...

ruud2

geen uitdaging = geen hobby.
en lekker veel parameters om te kalibreren...... ;D  en bij iedere wijziging.........
ook de temperatuur meegenomen? :devil:
het bouwen blijft leuk zolang het niet "af" is.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Maximus_Aurelius

Quote from: Jean Sibelius on February 19, 2015, 14:23:30
Tijd voor een momentje van (zelf)reflectie op de donderdagmiddag... :)

Wat is dat toch met de meeste van 'ons' audiofielen? Na de laatste 'tweak' sessie met Bjorn en Garmt en daarna nog een middagje 'tweaken' en luisteren samen met een vriend het systeem ondertussen spelend op een niveau dat muziek luisteren plaats heeft gemaakt voor muziek beleven.

Kan het beter... ongetwijfeld. Om een of andere reden is er dan een 'stemmetje' in mij dat zegt: 'doorpakken'. Oftewel niet even wachten, maar spijkers met koppen slaan. E.e.a. goedgepraat (in dit geval) doordat de huidige XLR's in de set-up leenkabels zijn die tzt vervangen 'moeten/moesten' worden. Kortom stereo 'moet' beter kunnen en sinds vandaag hangt er een setje Crystal Cable – Ultra Diamond (2 x 1.5m XLR) tussen de Trinnov en de monoblokken (prachtige kabel!).

Het resultaat... ik kan weer opnieuw beginnen met optimaliseren ;). Deze XLR's laten duidelijk o.a. meer laag horen, waardoor de 'delicate' afstelling tussen subtowers en maintowers mogelijk opnieuw gedaan kan worden (in ieder geval is een nieuwe kalibratie meting nodig. Echter ik krijg er ook duidelijk microdetaillering, snelheid/dynamiek en plaatsing voor terug (en dat al met een 'foute' kalibratie meting). Kortom, opnieuw in de weer met de Trinnov, kalibreren en luisteren of dit alleen maar positieve effecten teweeg brengt (wat ik overigens wel verwacht).

Mooi klusje voor later vandaag of komend weekend. O ja, vb. doorpakken... powercords, hdmi-kabel, NAS, CAT-kabel, ... (en ga zo maar door; zie mijn eerdere lijstje). Had gehoopt dat dit een relatief rustig jaar zou worden, maar ik ben er bang voor.


Groeten, Jan

Wat een kabel(tje) kan doen :D.
Heb je ook andere merken geprobeerd? Of was je gelijk verkocht toen je de CC ultra diamond hoorde?
Zelf vind ik hun powercords erg goed. Spijt van dat ik toen de CC power standaard afgewerkt met Furutech rodium stekkers verkocht had voor de NordOst Vishnu's.  Eerste keer iets gedaan in mijn audio set waar ik achteraf spijt van heb. Maar goed als dit alles is ;).
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Jean Sibelius

Quote from: jan-rotterdam on February 19, 2015, 14:43:32
;D ;D ;D ;D ;D

Groeten Jan

Lach maar... Jij bent inderdaad de veroorzaker van het 'Crystal Cable'-virus :D.

Quote from: Jenkins on February 19, 2015, 17:06:08
:clapping:   :clapping:    :clapping:

Hier niet veel anders.
Ja, op een kleinere schaal. Maar ook ik krab me nu achter m'n hoofd en denk: moest dat nou weer?

Ja! Dat moest!

:headbanging:

Ik verwacht nu wel met de kerstmis een luxe kaart van Akiko Audio...

Ook hier absoluut geen spijt van deze actie. Zoals je zelf al schrijft... 'ja dit moest', haha. Heb zelf nog geen kerstkaarten verdiend voor dit jaar. ;)

Quote from: ruud2 on February 19, 2015, 17:29:38
geen uitdaging = geen hobby.
en lekker veel parameters om te kalibreren...... ;D  en bij iedere wijziging.........
ook de temperatuur meegenomen? :devil:
het bouwen blijft leuk zolang het niet "af" is.

Ik zou eigenlijk liever niet kalibreren (alhoewel het ondertussen appeltje-eitje is), maar aangezien het effect van deze verandering significant (= hoorbaar) is, verstandiger om deze verandering toch maar mee te nemen in een nieuwe pre-set. Daarom de opmerking over het 'doortrekken', als ik op korte termijn alles aanschaf wat nog effect heeft qua stereo, dan ben ik daar vanaf (maar zo luid is dat stemmetje nu ook weer niet). De temperatuur blijft stabiel op 18 ± 0.5 graden Celsius het gehele jaar door in de ruimte, zo gek is het gelukkig nog niet :). Vooralsnog schat ik dat ik nog tot minstens 2020 mijn ei kwijt kan in deze hobby :).

Quote from: Maximus_Aurelius on February 19, 2015, 18:12:16
Wat een kabel(tje) kan doen :D.

Je gaf een tijdje terug al aan dat er verschillen waren en dat had ik ondertussen ook zelf ondervonden (en nu weer).

Quote from: Maximus_Aurelius on February 19, 2015, 18:12:16
Heb je ook andere merken geprobeerd? Of was je gelijk verkocht toen je de CC ultra diamond hoorde?

Heb inderdaad wel verschillende merken gehoord, maar geen exoten zoals deze kabel. Toen op een gegeven moment voor mij duidelijk was dat er verschillen bestaan, gekeken naar een 'exoot' waar ik in het verleden al kennis mee heb gemaakt. Deze kabel is gewoon heel erg goed. Nog niet besloten of deze definitief tussen processor en monoblokken blijft of dat deze tzt tussen processor en multichannel versterker komt. Op dit moment eerst (weer) alle prioriteit naar stereo :).

Quote from: Maximus_Aurelius on February 19, 2015, 18:12:16
Zelf vind ik hun powercords erg goed. Spijt van dat ik toen de CC power standaard afgewerkt met Furutech rodium stekkers verkocht had voor de NordOst Vishnu's.  Eerste keer iets gedaan in mijn audio set waar ik achteraf spijt van heb. Maar goed als dit alles is ;).

Kan ik me goed voorstellen. Heb hier een tijdje terug de Powercords uit dezelfde Crystal Cable lijn gehoord en dat was wederom vrij schokkend ten opzichte van mijn huidige Isotek Supreme powercords (de CC's staan zeker op het wensenlijstje, maar ik heb er paar nodig dus dat houd me wel tegen en er zijn andere stappen waar ik meer winst kan halen per Euro). Heb jaren terug o.a. de Nordost Brahma gehoord en dat was ook een significant verschil. Helaas heeft iemand hier op het HT-forum de hele wereldvoorraad in zijn bezit en hij doet er geen afstand van ;).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Quote from: Jean Sibelius on February 20, 2015, 15:51:14
Lach maar... Jij bent inderdaad de veroorzaker van het 'Crystal Cable'-virus :D.

Ook hier absoluut geen spijt van deze actie. Zoals je zelf al schrijft... 'ja dit moest', haha. Heb zelf nog geen kerstkaarten verdiend voor dit jaar. ;)

Ik zou eigenlijk liever niet kalibreren (alhoewel het ondertussen appeltje-eitje is), maar aangezien het effect van deze verandering significant (= hoorbaar) is, verstandiger om deze verandering toch maar mee te nemen in een nieuwe pre-set. Daarom de opmerking over het 'doortrekken', als ik op korte termijn alles aanschaf wat nog effect heeft qua stereo, dan ben ik daar vanaf (maar zo luid is dat stemmetje nu ook weer niet). De temperatuur blijft stabiel op 18 ± 0.5 graden Celsius het gehele jaar door in de ruimte, zo gek is het gelukkig nog niet :). Vooralsnog schat ik dat ik nog tot minstens 2020 mijn ei kwijt kan in deze hobby :).

Je gaf een tijdje terug al aan dat er verschillen waren en dat had ik ondertussen ook zelf ondervonden (en nu weer).

Heb inderdaad wel verschillende merken gehoord, maar geen exoten zoals deze kabel. Toen op een gegeven moment voor mij duidelijk was dat er verschillen bestaan, gekeken naar een 'exoot' waar ik in het verleden al kennis mee heb gemaakt. Deze kabel is gewoon heel erg goed. Nog niet besloten of deze definitief tussen processor en monoblokken blijft of dat deze tzt tussen processor en multichannel versterker komt. Op dit moment eerst (weer) alle prioriteit naar stereo :).

Kan ik me goed voorstellen. Heb hier een tijdje terug de Powercords uit dezelfde Crystal Cable lijn gehoord en dat was wederom vrij schokkend ten opzichte van mijn huidige Isotek Supreme powercords (de CC's staan zeker op het wensenlijstje, maar ik heb er paar nodig dus dat houd me wel tegen en er zijn andere stappen waar ik meer winst kan halen per Euro). Heb jaren terug o.a. de Nordost Brahma gehoord en dat was ook een significant verschil. Helaas heeft iemand hier op het HT-forum de hele wereldvoorraad in zijn bezit en hij doet er geen afstand van ;).

Groeten, Jan
:D
Het is nu eenmaal "sterk spul". ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Quote from: Staaled on February 20, 2015, 16:01:50
:D
Het is nu eenmaal "sterk spul". ;)
:) Ja jij inderdaad! :D (maar eerlijk is eerlijk... ik zou ze óók nooit meer wegdoen)

Ik houd al een hele tijd de tweedehands markt in de gaten, maar of ze komen echt niet voorbij, ze zijn direct weer weg of ze worden aangeboden vanuit Griekenland of Kenia... >:D)

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Ik heb ze uit de VS ( had een goed adres) en uiteraard wel andere pluggen gemonteerd.
De Wattgates waren ook niet naar zin en dat zijn Furutechs geworden ( 25/35 Gold)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Geen bericht betekent niet altijd dat er niets gebeurd in de 'Confidence Mansion'. Tijd voor een update! ;D

Vandaag samen met Garmt bezig geweest met het configureren/instellen van en het verder optimaliseren van een 7 kanaals analoge output configuratie op de Trinnov Altitude32 (2 x subtower VS; 2 x maintower VS; 2 x rear; 1 x SW) waarbij de subtowers de maintowers in het laag ondersteunen op de manier zoals Albert von Schweikert het VR10-MK2 systeem bedoeld heeft.

Voordeel van deze output configuratie is tweeledig:

  • Op basis van individuele kalibratiemetingen per tower kunnen vooraf de onderlinge 'delay' en 'gain' tussen de subtowers en de maintowers bepaald worden nog voordat de feitelijke kalibratie begint op basis waarvan de optimalisatiefilters bepaald worden. Dit is gunstig aangezien de subtowers ongeveer anderhalve meter achter de maintowers geplaatst zijn.
  • Deze configuratie maakt tevens het gebruik van de Trinnov voor het instellen van het exacte overname punt en wijze tussen subtowers en maintowers mogelijk. Dit geeft in principe een oneindige hoeveelheid aan nauwkeurige(!) instelmogelijkheden om te bepalen vanaf waar en op welke wijze de subtowers de main towers ondersteunen (o.a. kantelfrequentie(s), type filter, orde filter, ...).


Ik heb namelijk keer op keer gemerkt/gehoord hoe cruciaal en gevoelig de wijze van overname is op het uiteindelijke hoorbare resultaat. Op basis van de huidige ervaringen en instellingen is de oplossingsruimte waarin gezocht hoeft te worden gelukkig 'beperkt', maar desalniettemin ben ik de komende tijd toch nog wel even zoet met het zoeken (=luisteren!) naar de allerbeste instelling ;).

De vorige analoge interlinks tussen de Trinnov en de Parasound JC-1's hebben ondertussen definitief plaatsgemaakt voor Crystal Cable – Ultra Diamond's (2 x 1.5m XLR). Bewust gekozen voor deze langere lengtes, mochten de JC-1's of andere (toekomstige) eindbakken ooit naar de grond (moeten) verhuizen.

Verder heeft Garmt vandaag een Synology DiskStation DS415+ (inclusief 4 x Western Digital Red WD40EFRX 4TB's) in mijn netwerk geïnstalleerd, welke Bjorn vooraf al helemaal had geconfigureerd. Tussen de router en de Trinnov zit een AudioQuest Vodka RJ/E (Ethernet) kabel. Garmt heeft verder mijn netwerk verder geoptimaliseerd, dus alles werkt weer als een zonnetje, top!

Betekent dit definitief het einde van roterende schijfjes met daarop 'nullen' en 'enen'? Ik herken namelijk veel opmerkingen van andere mensen hier op het forum dat 'streamen' zeker niet altijd beter klinkt dan direct vanaf CD en dat geldt eerlijk gezegd in mijn huidige situatie ook zeker voor het streamen vanaf een Lacie 2GB externe HD die door middel van een standaard USB-kabel is aangesloten op de Oppo.

De Hi-Resolution Network UPnP renderer van de Trinnov Altitude32 is echter een (veel) directe(re) verbinding tussen 'bron' en analoge uitgang en gaat dus in ieder geval zorgen voor een minimaal verlies vanaf de bron :).

Voorlopig dus weer even onder de pannen om het onderste uit de kan te halen!

@Garmt: nogmaals enorm bedankt voor je hulp vandaag bij het verder optimaliseren van mijn systeem zowel qua zowel audio als gebruikersgemak; TOP SERVICE!!!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

clockwork

Zo Jan. Dat mag je inderdaad we 'doorpakken' noemen. Goed bezig.  :clapping:

Heb je inmiddels al verder kunnen experimenteren met het streamen? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat de schijfjes in jouw geval het beter blijven doen dan rechtstreeks van de NAS streamen.

En in hoeverre klinkt het nu beter (lastig te omschrijven lijkt me) dan wat wij vorig jaar hebben mogen meemaken? Als ik het zo lees komt het eindstation inmiddels redelijk in zicht. Of denk je nog enorme stappen te kunnen maken met andere eindversterking?

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Jean Sibelius

#2973
Quote from: clockwork on April  2, 2015, 13:54:28
Zo Jan. Dat mag je inderdaad we 'doorpakken' noemen. Goed bezig.  :clapping:

Hoi Rezah, bedankt! Ik had een 'top 10 wensenlijst' voor tot ongeveer 2020, ben ondertussen 'random' bezig met de top 5 hiervan. De komende tijd nog een paar 'kleine' dingen en dan voorlopig even pas op de plaats. De top '6 – 10 wensenlijst' schuift vooralsnog door naar de wat langere termijn.

Quote from: clockwork on April  2, 2015, 13:54:28
Heb je inmiddels al verder kunnen experimenteren met het streamen? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat de schijfjes in jouw geval het beter blijven doen dan rechtstreeks van de NAS streamen.

Helaas nog niet kunnen experimenteren met het streamen via de NAS. Ben momenteel druk bezig om de 'nieuwe' 7 kanaalconfiguratie tot de laatste % uit te knijpen. Ondertussen zijn metingen gedaan om te zien hoe de 'Trinnov – Luidspreker'-keten zich gedraagt als functie van type filter en ingestelde filterfrequentie per tower over het relevante frequentiegebied om eerst een optimale basisinstelling te realiseren nog voordat de Trinnov de totale kalibratie doet op basis waarvan hij de optimalisatie filters berekent. Gekeken is naar hoe een symmetrisch 2e orde Linkwitz-Riley en symmetrisch 4e orde Linkwitz-Riley filter te creëren met genoemde keten op basis van metingen en simulaties, doel is om de meest audiofiele configuratie te vinden waarin de subtowers de main towers ondersteunen. Voor de verschillende frequenties/configuraties worden verschillende pre-sets gecreëerd in de Trinnov, die daarna onderling gehoormatig beoordeeld worden. Zit nog volop in dat proces. Op basis van wat ik nu (al) zie en de verwachte potentie daarvan... 'audio-porno'. :D

Quote from: clockwork on April  2, 2015, 13:54:28
En in hoeverre klinkt het nu beter (lastig te omschrijven lijkt me) dan wat wij vorig jaar hebben mogen meemaken? Als ik het zo lees komt het eindstation inmiddels redelijk in zicht. Of denk je nog enorme stappen te kunnen maken met andere eindversterking?

Muziek luisteren is muziek beleven geworden. Er is een grote stap gemaakt ten opzichte van vorig jaar. De verschillen die sowieso waarneembaar zijn, zijn de delta qua voorversterker, DAC en gebalanceerde aansluitingen. Als je vooraf luistert naar de Trinnov optimalisatie 'uit', dan klinkt het totale plaatje al (erg) overtuigend. Als je schakelt van Trinnov optimalisatie 'uit' naar 'aan', dan weet je niet wat je extra hoort... :) Op zich is deze vergelijking niet helemaal eerlijk omdat vorig jaar de mini-DSPs de sub towers qua amplitude onder controle hadden, maar zelfs boven het gebied vanaf ~120Hz is de wijze waarop de Trinnov amplitude en vooral fase(!) corrigeert en het effect daarvan op de audiofiele waarneming indrukwekkend. Op zich ook wel logisch omdat het optimalisatie filter ingrijpt op de hele keten (en die is groter dan akoestiek alleen). Lijkt me iets wat je een keer zou moeten ervaren ;D ('hint').

Verder ondertussen de ervaring dat een betere voorversterker minstens evenveel effect heeft dan een andere eindversterker (dat effect had ik eerlijk gezegd toch wel onderschat). Heb destijds de Goldmund Telos 600's van Jan-Rotterdam vergeleken met mijn Parasound JC-1's op de Dynaudio Confidence C4's en dat verschil was erg groot (dat waren destijds voor mij ook echt de numero uno's van alle eindversterkers die ik in die periode heb gehoord). Denk echter wel dat het verschil/effect qua eindversterking op de C4's groter is dan op deze Von Schweikerts, alhoewel een versterker ook een bepaalde signatuur geeft en er natuurlijk een match moet zijn. Op de C4's ging namelijk de bulk van de eindversterkers die ik geprobeerd heb direct 'nat' in verband met de lastige aansturing van deze speakers. Geen idee hoe dat uitpakt op de Von Schweikerts. Het enige wat ik weet is dat als ik nog een mogelijke (significante?) stap zou willen maken, dat ik eerst zou moeten gaan luisteren hoe groot het verschil daadwerkelijk is om vervolgens (zeer waarschijnlijk) erg diep in de buidel te moeten tasten om dat te realiseren. Ik wil het voorlopig niet weten.

Op dit moment is andere eindversterking niet nodig a) ivm hoe het nu (al) klinkt en b) zijn er andere prioriteiten/leuke(re) dingen in 'huize Sibelius' voor een dergelijk bedrag. Blijf dus voorlopig trouw aan de JC-1's (alhoewel ik wel alvast de mogelijkheid heb gecreëerd om deze JC-1's wederom op de C4's aan te sluiten met de nieuwe lange XLR's) mochten er toch nieuwe eindversterkers voor de fronts komen.

Altijd alvast een beetje vooruit plannen 8).

Op dit moment vooralsnog mijn handen vol met die 'laatste' %


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Geweldig hoe je het weet te beschrijven! Ik geloof graag dat het nu nog meer genieten is, een ruimte als de jouwe laat erg goed horen wat er verandert en ongetwijfeld nu verbetert.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten