The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Quote from: skyfox on August 18, 2012, 09:14:01
De ontwerper is sinds kort ook forumsponsor. Ik ken de details van de versterker niet goed, maar misschien leuk om eens contact met hem op te nemen?

Hoi Richard. Bedankt voor de tip, ondanks wat koud watervrees besloten om in het 'diepe' te springen en Pim vd Leur direct te benaderen (vind het ook wel weer eens leuk om naar een onbekend merk te luisteren, want dat kan soms tot erg verrassende resultaten leiden [bv. 'Etalon' wat ik destijds heb gehoord bij de importeur ter voorbereiding op een demo bij de audioclub]). Kreeg een erg leuke, uitgebreide en enthousiaste e-mail terug van Pim met het advies om contact op te nemen met Michiel van Emmerik (van de firma Audioperfection). Dit bedrijf levert naast 'Van De Leur' ook bv. 'Audio-Note' (heb daar in het verleden erg mooie dingen van gehoord) en hun doel/streven naar muziekbeleving en muziek ervaren spreekt me erg aan.

Vandaag gesproken met Michiel en we hebben afgesproken dat ik komend weekend naar de Van de Leur voor-/eindversterker kan luisteren in mijn eigen ruimte. Michiel zou tevens een bron meenemen, die volgens zijn analyse, prima past bij mijn eisen/wensen (ik ben erg benieuwd) :).

Aanstaande zondag komt (eindelijk) HTip langs, dus dit belooft (weer) een erg 'audiofiel weekend' te worden! 8)

Quote from: Hanzz on August 19, 2012, 14:05:10
Nieuw op dit forum maar erg leuk en interessant! En wat een prachtige dedicated ruimte en mooie set, grote klasse!

Dank je Hanzz voor je compliment :). Welkom op dit forum en ik hoop dat je hier leuke en leerzame dingen oppikt.

Ondertussen heb ik mijn oude projector hangen en zo als mogelijk ingesteld. Zag dat de settings van de ISF-kalibratie verdwenen zijn, maar dat mag de pret niet drukken. De Rolf Benz bank met hocker komt volgende week vrijdag (uiteindelijk ruim 3 maanden wachten ipv de beloofde 7 weken, maar ik denk dat ik dat snel vergeten ben als hij hier staat) ;D

Hieronder nog twee nieuwe impressie foto's van een avondje film kijken (ik wordt steeds populairder bij de buurtkinderen) ;)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

larzie

Strakke boel, maar had je al die apparaten niet liever ergens aan de zij- of achterkant gehad? Heb het idee dat al die lichtjes en lampjes en schermpjes wel heel erg afleiden als je film kijkt?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Marcus

Geniaal dit allemaal!!

Inderdaad, die lampjes leiden wel wat af. En kun je nog wat aan die spiegeling links doen?

Jean Sibelius

Quote from: larzie on August 22, 2012, 22:22:23
Strakke boel, maar had je al die apparaten niet liever ergens aan de zij- of achterkant gehad? Heb het idee dat al die lichtjes en lampjes en schermpjes wel heel erg afleiden als je film kijkt?
Apparatuur achter of aan de zijkant plaatsen is in het begin kort overwogen, maar dat zou tot (extra) lange kabels en/of assymetrie hebben geleid.
Aangezien dit een stereo ruimte is (alhoewel je dat nu niet zou zeggen) deze keuze gemaakt. Mogelijk dat als er straks een dedicated stereo set-up bij komt, dat de meeste lampjes verdwijnen. E.e.a. momenteel 'in onderzoek', maar persoonlijk heb ik geen last vd lampjes ;)

Quote from: Marcus on August 22, 2012, 22:28:14
Geniaal dit allemaal!!

Inderdaad, die lampjes leiden wel wat af. En kun je nog wat aan die spiegeling links doen?
Dank je Marcus :). Spiegeling op de speakers is weinig aan te doen (alhoewel ik nog wel wat zwart vilt heb liggen wat ik heb gebruikt voor de bekleding van de koof waar het scherm in hangt). Valt waarschijnlijk nu extra op de foto op, maar mocht het me echt irriteren tijdens film kijken, dan zou dat vilt een oplossing zijn (iets vergelijkbaars geld voor de bovenzijde van de centerspeaker).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Leuk dat je contact opgenomen hebt met Pim. En natuurlijk fijn dat het direct zulk leuk contact was, ook met de dealer!

Ik heb geen idee of/hoe het gaat matchen met je set, maar ik ben zeker nieuwsgierig! En een luistertest uitvoeren is in mijn ervaring altijd een feestje. Nou ja, zo lang je er nog niet tig gedaan hebt natuurlijk.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je verslag! :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

high-q

Heb zelf goede ervaringen met Pim en zijn apparatuur. Ben erg benieuwd naar de bevindingen met jouw specifieke set in jouw ruimte.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Jean Sibelius

Dit weekend en een deel van de komende week de volgende 'goodies' op bezoek:

Van de Leur 002 voorversterker
Van de Leur 402 eindversterker
Audio-Note DAC 1.1 MKII Signature
Audio-note 4716 Loopwerk
Furutech Powercords
Digitale interlinks: Kharma KDCSR 1B, Furutech FX Alpha AG, Furutech Evolution II

Voldoende goodies om flink te experimenteren, eerste indruk: erg muzikaal, prima match met de Dynaudio's!
Foto's en uitgebreide(re) ervaringen komen later.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Peerless Monster

Quote from: Jean Sibelius on August 25, 2012, 11:37:05
Dit weekend en een deel van de komende week de volgende 'goodies' op bezoek:

Van de Leur 002 voorversterker
Van de Leur 402 eindversterker
Audio-Note DAC 1.1 MKII Signature
Audio-note 4716 Loopwerk
Furutech Powercords
Digitale interlinks: Kharma KDCSR 1B, Furutech FX Alpha AG, Furutech Evolution II

Voldoende goodies om flink te experimenteren, eerste indruk: erg muzikaal, prima match met de Dynaudio's!
Foto's en uitgebreide(re) ervaringen komen later.

Groetjes, Jan


Ik ben heel benieuwd hoe je de Van de Leur versterkers vind!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

skyfox

Leuk dat je ze zo snel al kan testen! En fijn dat de eerste indruk een positieve is. Ik ben benieuwd naar het uitgebreide verslag later!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Veel sneller als verwacht stond afgelopen vrijdag Michiel van Emmerik (van de firma Audioperfection) voor de deur met in zijn auto diverse audioapparatuur naar aanleiding van mijn recente e-mail/verzoek aan Pim van de Leur of het mogelijk was om een keer te kunnen luisteren naar de 'Van de Leur 002 voorversterker' en de 'Van de Leur 402 eindversterker' in mijn eigen luisterruimte.

Michiel is de 'Van de Leur'-dealer die bij mij het dichtste in de buurt woont, vandaar dat Pim hem had benaderd om met mij contact op te nemen. Tijdens het telefoongesprek wat ik had met Michiel had ik tevens aangeven dat ik nog niet 'tevreden' ben over mijn huidige bron(nen) en wat ik daarin miste. Daarom had hij tevens een Audio-Note 1.1 MKII Signature DAC en een Audio-note 4716 Loopwerk meegebracht. Verder verschillende digitale interlinks Kharma KDCSR 1B, Furutech FX Alpha AG, Furutech Evolution II en tenslotte nog wat Furutech Powercords. Voldoende materiaal om een hele week mee te vullen, maar die week had ik niet! Had namelijk tevens met Philip (a.k.a. HTip) afgesproken dat hij zondag langs zou komen, omdat een eerdere afspraak die we hadden gepland door privé omstandigheden mijnerzijds niet door kon gaan. Het voordeel van mijn latere afspraak met Philip was nu wel: de nieuwe bank is binnen, ik heb een projector hangen en mijn 5.1 staat verder uitgestald in de ruimte. Aangezien ikzelf geen kalibratiesoftware en geluidsdrukmeter heb staan had ik Philip gevraagd om mee te kijken naar de verdere optimalisatie van de afstelling (geen probleem: de afspraak van 13:00 werd met twee uur vervroegd naar 11:00). Dat er tevens deze zondag een wandeling gepland was met zo'n 25 – 30 Pyreneese berghonden, waarvan er een paar tijdelijk in mijn huis/tuin geparkeerd zouden worden (inclusief de baasjes), maakte het focussen op audio dit weekend niet makkelijker (maar ik heb mijn best gedaan).

Maar eerst terug naar de vrijdag. Na een korte prettige kennismaking met Michiel en zijn verbazing over de ruimte (die had hij niet aan zien komen) eerst samen luisteren naar mijn huidige set-up en daarna een korte uitleg over de producten die hij had meegenomen. Ik had voor mezelf (toen ik donderdag hoorde dat vrijdag de apparatuur zou komen) een planning gemaakt wanneer ik wat wilde beluisteren, want ik had zondag gereserveerd voor het bezoek van Philip). Dat betekende uiteindelijk dat ik vrijdagavond naar de Audio-note DAC en het loopwerk wilde luisteren (ik heb dus uiteindelijk tussen 21:00 en 23:00) gespeeld met de DAC, het loopwerk en de bekabeling (en al mijn referentie CD's die ik had opgeborgen kwamen vanzelf weer te voorschijn). Was begonnen met de Kharma digitale interlink, maar vond die wel dynamisch (ook in het laag), maar die had wat kleuring en miste wel weer wat dynamiek in het hoog. De Furutech FX Alpha AG had dat minder, maar die werd later bij wat drukkere muziek (o.a. Elektronisch, Rodrigo) wat 'schreeuwerig' uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de Kharma digitale interlink en die hangt nu nog steeds in de set. Zaterdagochtend tussen 06:30 en 09:00 heb ik vervolgens de volledige Van de Leur set aangesloten op de speakers en heb ik daarna mijn eerste ervaring hier gepost (op dat moment waren alleen nog de Nordost Frey speakerkabel en de Confidence C4's uit mijn eigen set aan het spelen). Persoonlijk vind ik de match met Audio-Note en Van de Leur erg goed en dat tevens in combinatie met de Confidence C4's (dat heb ik hier wel eens anders gehoord). Hoe zou ik de klank beschrijven: muzikaal, betrokkenheid en alles in juiste proporties. Eva Cassidy, Tori Amos, Nils Lofgren, ... het komt er allemaal even lekker uit en het Live gevoel is erg goed. Ga je echter op een andere toer: Madonna, Yello, drukke gitaar muziek, dan stort het geluidsbeeld toch wel een beetje in. Dan mis ik de dynamiek, de snelheid, de detaillering die ik wel hoor via mijn Arcam AV8 (als voorversterker!) in combinatie met de Parasound JC-1's. Zaterdagmiddag ben ik tussen 15:00 en 18:00 vervolgens gaan luisteren naar de losse componenten afzonderlijk en heb ik bv. de Van de Leur 002 direct aangesloten op mijn Parasound JC-1's (alles bekabeld via Nordost Tyr analoge interlinks om zeker te zijn van geen kleuring en zeer snelle kabels), maar dan klinkt het geluidsbeeld eveneens 'hard' (mijn idee: muzikale voorversterker in combinatie met dynamische eindtrappen = 'doel bereikt?', maar helaas nee).

Mijn conclusie: voor een prijs van circa 7K Euro heb ik hier een hele mooie set gehoord die muzikaliteit, betrokkenheid en live gevoel prima weet over te brengen (houd ik zeker in mijn achterhoofd mocht ik ooit voor de woonkamer nog wat zoeken), wil je echter je audio-set tot het uiterste 'tarten' met o.a. elektronische muziek (wat ik in de praktijk regelmatig doe), dan gaat het hier niet werken. Heeft naar alle waarschijnlijk toch te maken hebben met het relatief lage rendement van de C4's, maar bij het wat rustigere werk laat de van de Leur 002/402-combi de Confidence C4's wel zingen. Ongetwijfeld dat de 002 en 402 samen ontwikkeld zijn en ik zou ze dan ook echt zo bij elkaar houden, want ze vullen elkaar prima aan en nogmaals voor het genoemde bedrag erg prettig om naar te luisteren. Bij latere navraag bij Michiel blijkt dat de 002/402-combi samen met Avantgardes wel prima in staat is om elektronische muziek krachtig en dynamisch weer te geven (maar die hebben dan ook een aanzienlijk hoger rendement als de C4's). Tja, "it's all about matching".

Over de Audio-note DAC / loopwerk combinatie ben ik nog niet uit. Het merk heeft me altijd gefascineerd en bij mijn 'audiofiele hoogtepunten' was vaak wel iets van Audio-note betrokken. Ik hoop later deze week nogmaals kritisch naar de combinatie te kunnen gaan luisteren, maar tot nu toe ben ik 'bang' dat ook deze DAC niet datgene gaat brengen wat ik zoek (misschien zijn duurdere broertjes?). Ook hier mis ik de detaillering in het hoog en de exactere plaatsing, maar ik moet toegeven dat dit alweer een stuk de goede op gaat ten opzichte van de Oppo bdp-95 qua analoog gevoel.

Tja, wat moet je in zo'n geval? Het Audio-Note loopwerk wat ik momenteel te leen heb heeft twee digitale uitgangen (maar er zullen ongetwijfeld meer loopwerken zijn die zoiets hebben). In overweging om twee verschillende DAC's te gaan gebruiken, eentje die prima in staat is om elektronische muziek weer te geven door een zeer dynamische, gedetailleerde en perfecte plaatsing (zoals de recentelijk beluisterde Arcam FMJ D33) en daarnaast bv. een Audio-Note DAC die uitmuntend presteert op gebied qua levendigheid, muzikaliteit, betrokkenheid). Linksom/rechtsom, dat is altijd nog stukken goedkoper dan nieuwe speakers.

Qua huidige 5.1 beleving is dat ook zeker niet nodig. We (Philip en ik) hebben gisteren wat stukken bekeken en beluisterd (o.a. van de HSDD-disk) nadat alles was ingeregeld en gekalibreerd. Ik ben tevreden (zeker in de wetenschap dat ik nog niet alles uit de software kan halen met mijn huidige opstelling). Mogelijk dat Philip ook nog zijn ervaringen hier wil delen op forum. Wat mij betreft was het in ieder geval een erg geslaagde dag (jammer dat de 'home-made' mousaka uiteindelijk moest wijken voor chinees) dus wat mij betreft gaan we dit snel overdoen zodra er hier een HD- of UHD-projector hangt (en dan zonder mede Pyreneese berghond bezitters). De lokale delicatessen gaan we ieder geval snel uitproberen!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

frankp

Leuk aan het proberen geweest, Jan. Zal een gezellig dagje zijn geweest met Philip.
Ik begrijp dat de HSDD zonder problemen draait? Veel plezier nog van jouw prachtige ruimte!!!

R


skyfox

Leuk verslag weer! Erg jammer dat de Van de Leurs het niet helemaal zijn in combinatie met de C4s. Wel gaaf dat je ze hebt geprobeerd en weer een ervaring rijker bent (ook met de Audio Note spullen natuurlijk)!

Heb je al ideeen over wat de volgende test gaat worden qua versterking?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Wijx wondere wereld

Ik heb het duurdere broertje van de Audio Note 1.1  :D

Detaillering is een stuk beter. Plaatsing is goed, maar er zijn dacs die het beter doen.

Muzikaal is het niet te verslaan
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Jean Sibelius

Quote from: frankp on August 27, 2012, 17:40:49
Leuk aan het proberen geweest, Jan. Zal een gezellig dagje zijn geweest met Philip.
Ik begrijp dat de HSDD zonder problemen draait? Veel plezier nog van jouw prachtige ruimte!!!

Hoi Frank. De HSDD draait inderdaad zonder problemen. Heb in de tussentijd alles bekeken en beluistert wat op de disk staat (incl. de Easter eggs) en ik vind hem helemaal geweldig! Laat inderdaad goed horen waar de set, inclusief de ruimte toe in staat in (en het scheelt enorm veel tijd door niet te hoeven zoeken en snel te kunnen switchen tussen diverse demo-tracks). Was een leuke dag met Philip en gaan we zeker nog een keertje over doen :).

Quote from: R on August 27, 2012, 17:54:34
Ah, de bank is binnen? Mooi zo!

Yep, hij is afgelopen vrijdag bezorgd. Hij zou eigenlijk pas volgende week komen, maar ze belde me vorige week of hij nog een week later bezorgd mocht worden. Geloof dat ik wel duidelijk was dat dit niet acceptabel was (het is nu al 3 maanden in plaats van de beloofde 7 weken) en toen bleek het ineens mogelijk om de bank zelfs eerder te bezorgen. Kwam qua planning perfect uit, mede omdat Philip zou komen en nu alles in 1 keer goed gekalibreerd/afgesteld kon worden.

Quote from: skyfox on August 27, 2012, 18:50:21
Leuk verslag weer! Erg jammer dat de Van de Leurs het niet helemaal zijn in combinatie met de C4s. Wel gaaf dat je ze hebt geprobeerd en weer een ervaring rijker bent (ook met de Audio Note spullen natuurlijk)!

Dank je Richard. Wederom de bevestiging dat de C4's lastige dingen zijn, maar als je goed aan kunt sturen... 8) Inderdaad weer een ervaring rijker (en ook blij dat ik een keer Audio-Note in mijn ruimte heb kunnen beluisteren).

Quote from: skyfox on August 27, 2012, 18:50:21
Heb je al ideeen over wat de volgende test gaat worden qua versterking?

Nog niet. Mijn schoonouders krijgen morgen de sleutel van hun nieuwe appartement, dat betekent klussen en binnenkort helpen verhuizen. Ga nu thuis nog wat laatste 'kleine' dingen doen in de ruimte (o.a. Wireless Internet in orde maken en een paar kleine dingen afmaken). Daarna weer verder. Er staat nog genoeg mooie dingen op de lijst! In de praktijk gebeuren er meestal toch wel weer 'onverwachtse' dingen op audiogebied.

Quote from: Wijx wondere wereld on August 27, 2012, 19:12:49
Ik heb het duurdere broertje van de Audio Note 1.1  :D

Detaillering is een stuk beter. Plaatsing is goed, maar er zijn dacs die het beter doen.

Muzikaal is het niet te verslaan

De DAC die jij hebt staat is inderdaad degene waar ik aan zit te denken als 'ultieme' muzikale DAC (qua nieuwprijs is dat ook echt het maximale wat ik aan een DAC uit zou willen geven op dit moment), hopelijk kan ik hem hier te zijner tijd nog eens beluisteren (om dat gevoel te bevestigen). Maar 'goed' om te horen dat ook de 3.1 nog steeds niet het optimum is qua plaatsing (dat versterkt alleen maar mijn buikgevoel dat er geen perfecte DAC bestaat die alles kan en dat je daarin keuzes zult moeten maken).

Een laatste overweging qua versterkers is momenteel ook het vermogen wat ze produceren. Afgelopen zondag hebben we natuurlijk de hele dag flink 5.1 zitten blazen en de Parasounds (alle 3) worden dan behoorlijk heet en geven flink wat warmte af (de Parasound JC-1's zijn tot 25 Watt klasse A) en dat voel je ook wel in de ruimte. Heb je normaal bij stereo aanzienlijk minder last van, maar zou ik bv. kiezen om de Pass Labs in mijn surround opstelling te gebruiken, dan heb ik ineens 2 x 160 W of 2 x 200 W klasse A extra in mijn ruimte staan (vooralsnog luxe probleem, maar wel iets om in mijn achterhoofd te houden).

Later vandaag krijg ik nog een Olive CD-speler op bezoek (het 'unieke' aan deze speler is dat hij eerst alle muziekinformatie eerst opslaat op een intern solid-state geheugen, waarna het pas de DAC ingaat). Geen gedoe dus meer met een 'loopwerk' en met een opslagcapaciteit van 2TB voldoende ruimte om een aardige collectie op te slaan.

Tot zover!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Martijnst1990

Je bent weer een mooie ervaring rijker :) Vind je stukken echt heel leuk om te lezen en te volgen, dus ga zo door! Maar ik hoop natuurlijk wel voor je dat je zoektocht een keer over is hoor :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Bas Akkerman

Heerlijk verslag weer! En blijf dus maar lekker lang op zoek! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Marcus

Je houdt niet jezelf, maar ons ook wel bezig zo  ;D

HTip

Hoor ik daar meerdere keren mijn naam? :D

Afgelopen zondag was inderdaad een bijzondere dag, want ik had de eer en het genoegen om Confidence Mansion  in (bijna) volle glorie te beleven. Omdat dit onze 3e ontmoeting was konden we vrij snel ons bewegen naar  het walhalla voor elke audioliefhebber. Maar natuurlijk niet zonder kennis te maken met Sibelius. Wat een  prachtig beest! Het is net of je live bij Life bent ;)

Het was niet het mooiste weer wat je kunt voorstellen, maar gelukkig ook geen 35 graden. Een korte wandeling door de tuin en de enige hindernis die dan nog rest is de deur naar Jan zijn "werkplaats" :D Die gaat open en meteen heb je zoiets van WOW, wat een prachtige ruimte. Ook hier is duidelijk dat de ruimte nog mooier is dan foto's kunnen laten zien. De kleurstelling is prachtig en de afwerking is van professioneel niveau. Als  je weet dat dit allemaal zelf is gemaakt dan zie je met hoeveel zorg en liefde Confidence Mansion is  gerealiseerd.

Natuurlijk ging het gesprek snel over akoestiek en welke maatregelen Jan op advies van Toine van SoundScapes allemaal heeft genomen om het optimale uit de ruimte te halen. Ik ben al best ver gegaan met diffusie en absorptie, maar dat is niks vergeleken bij Jan. Geen enkel plekje van de muren of plafonds is onbehandeld gebleven tegen ongewenste reflecties. Overal waar je kijkt zie je basstraps of diffusers en elke is even mooi afgewerkt, want het oog wil natuurlijk ook wat. Hele slimme oplossingen voor de CD-/DVD-/BD-rekken die verscholen blijken achter verplaatsbare diffusers. Diezelfde oplossing heeft Jan ook gekozen bij de deur, waardoor bovendien ook nog het licht wordt buiten gehouden. Aan de voorkant bij het scherm is in de basstrap ook nog een "motorkap" verwerkt, zodat je makkelijk bij de aansluitingen van buiten komt en die ook nog keurig uit het zicht blijven.

Wat valt verder op? Nou ja, misschien de frontspeakertjes :D Ik kan nog net bovenop de speaker kijken :o Wat een imposante speakers die ook een prominente plaats innemen in de ruimte. Die plaats is overigens heel bewust gekozen, simpelweg omdat die daar het beste klinkt. Verder de (zo zou later blijken) drie bijzetkacheltjes die bovendien ook nog voor het geluid zorgen.

Het was inmiddels de hoogste tijd geworden ook het geluid te gaan beleven. Bij binnenkomst speelde al muziek in stereo en ik merkte eigenlijk meteen hoe mooi ruimtelijk dat klonk. Echter op de nieuwe bank (die heerlijk zit) op de sweetspot is het ideaal om de klanken van Eva Cassidy, Nils Lofgren en Rodrigo Y Gabriela te beleven. Want je wordt in de muziek getrokken alsof ze in de ruimte staan. Zelfs technomuziek waar ik helemaal niet van houd klonk schitterend. Het was ook een echt demonummer, die prima liet horen waartoe de C4's in staat zijn en dat is veel. Ik snap echter wel waarom Jan op zoek is naar andere (voor)versterking, want persoonlijk vind ik de match tussen Dynaudio, Arcam en Parasound minder geslaagd. Ik denk dat er veel meer potentie in de ruimte en de speakers zit dan er nu uitkomt. Begrijp me niet verkeerd, het klonk allemaal heerlijk, maar op hogere volumes merkte ik scherpe randjes die bij een iets lager volume verdwenen. Aan de ruimte kan het niet liggen, want de akoestiek is optimaal, niet te droog (zoals soms bij  mij) en niet te veel galm. Het is allemaal precies goed. Tussendoor hebben we ook mijn Oppo aangesloten om te vergelijken. Het verschil was er maar het was minder spectaculair dan verwacht. Ik vond de bass wat beter gedefinieerd en het klonk allemaal een beetje meer gedetailleerd, maar het is dus duidelijk dat de Oppo 95 in de basis al een mooie speler is.   

Na een korte pauze met een heerlijke soep en worstebroodjes waren Jan en ik natuurlijk ook benieuwd naar de prestaties in surround. Jan had me gevraagd mijn dB-meter en calibratiedisk mee te nemen, maar voordat we gingen meten, afstellen, plaatsen, e.d. wilde ik eerst graag horen hoe de situatie nu was. Dat was nog een hele klus vanwege de aansluitmogelijkheden in de set van Jan. De Oppo (zowel de 83 als 95) blijkt een aantal beperkingen te hebben bij het digitaal uitsturen via coax of optisch. Met SACD is alleen stereo mogelijk en ook met DVD-A waren er wat problemen. Kon trouwens ook aan de Arcam liggen, maar de vervanging van de processor staat toch op het verlanglijstje van Jan. Analoog aansluiten is natuurlijk ook een optie, maar daar kan het bassmanagement van de Oppo weer roet in het eten gooien door zijn vaste x-overfrequentie. De tijd zal het uitwijzen welke optie de beste is.

Uiteindelijk toch surroundgeluid voor elkaar gekregen en dus konden we beginnen met afstellen. Gelukkig had Jan beeld geregeld, want anders was het wat moeilijker geweest. In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk dat alle kanalen goed zijn aangesloten en door het vele testen met andere versterkers was linksachter verwisseld met rechtsachter. Dat was snel verholpen en ik had voorgesteld de toe-in van de rears te vergroten conform het advies van CARA, te weten kruisen op ca. 30 cm achter de sweetspot. Ook nu was dat weer een goede keuze. Doordat de Arcam alleen stappen van 1 dB kan maken was het niet mogelijk om de levels precies naar wens te krijgen. Maar een halve dB verschil met het optimum mag natuurlijk de pret niet drukken.

Na een aantal concert BD's van Pink en Billy Joel te hebben gekeken was het tijd voor de HSDD! De verwachtingen waren hooggespannen. Voor Jan was dit de première en wat voor één. De preciese volgorde weet ik niet meer, maar het maakte niet uit wat je koos, de beleving was fantastisch. En dat zonder HD-geluid... Leuk om op te merken was dat Jan dacht dat de sub te zacht zou staan. Maar na "Tapping the tank" en "Pulse" was die mening snel herzien. Overigens hebben we vele scenes van de HSDD meerdere keren gezien. Angelie had een paar kennissen mee naar huis genomen en het leek wel of iedereen in de rij stond om Confidence Mansion te betreden :D Maar het maakte niet uit, het bleef geweldig om de demo te geven. Eén aandachtspuntje, ik denk dat de DD-18 nog beter presteert met een Great Gramma eronder.

Na het eten (wat eigenlijk zelfgemaakte Moussaka had moeten zijn maar Chinees werd :P) nogmaals de HSDD opgezet (we kregen er geen genoeg van) en ditmaal was Angelie ook van de partij. Ook zij genoot van het prachtige beeld (slechts 720p, maar toch heel behoorlijk) en geluid. Helaas komt aan alle leuks een eind, want het was inmiddels bijna half 10 en ik moest nog even rijden...

Angelie en Jan, bedankt voor de gezelligheid en gastvrijheid. Jullie hebben iets bijzonders in jullie tuin gerealiseerd. Ik vond het een zeer geslaagde dag en kom graag terug als jullie HD-beeld en -geluid hebben.

Groeten,
Philip
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Philip leuk stukje geschreven hoor! Leuk om jullie ervaringen te lezen!  :pompom:
"Tapping the tank" is vast dat stukje van Nemo :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Jean Sibelius

Quote from: Martijn90 on August 28, 2012, 17:23:01
Je bent weer een mooie ervaring rijker :) Vind je stukken echt heel leuk om te lezen en te volgen, dus ga zo door! Maar ik hoop natuurlijk wel voor je dat je zoektocht een keer over is hoor :D
Zo is dat en er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen :). De zoektocht gaat zeker tot een einde komen en is vooral gevolg van nieuwsgierigheid geen ontevredenheid.

Quote from: Bas Akkerman on August 28, 2012, 19:52:08
Heerlijk verslag weer! En blijf dus maar lekker lang op zoek! ;D
Dank! Gaat nog wel even door, maar komt zeker tot een einde ;)

Quote from: Marcus on August 28, 2012, 22:48:39
Je houdt niet jezelf, maar ons ook wel bezig zo  ;D
Geloof me, het kost mij meer tijd dan jullie ;D

Quote from: HTip on August 29, 2012, 21:11:51
Hoor ik daar meerdere keren mijn naam? :D
...
Klopt! Leuk stukje Philip en ik heb er helemaal niets aan te voegen. Qua 5.1 sound is dit voorlopig wat het is. Zodra er wat HD of UHD-achtigs aan het plafond hangt, ben je uiteraard weer van harte welkom!

Quote from: larzie on August 29, 2012, 23:16:32
Philip leuk stukje geschreven hoor! Leuk om jullie ervaringen te lezen!  :pompom:
"Tapping the tank" is vast dat stukje van Nemo :P
Is inderdaad van Finding Nemo (echt absurd LFE-stukje).

Laatste update: als we het eens kunnen worden over de prijs, dan gaat niet alles terug van wat ik momenteel hier te leen heb staan.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Jean Sibelius on August 30, 2012, 06:57:54
Laatste update: als we het eens kunnen worden over de prijs, dan gaat niet alles terug van wat ik momenteel hier te leen heb staan.

En dat is dus gebeurd... de Kharma Supreme Reference Digital Interconnect (type KDC-SR-1b) is hier gebleven en zit nu tussen het loopwerk en de DAC.
(en nu weer verder sparen voor een projector) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Martijnst1990

Erg leuk stukje Philip :) Tapping the Tank is zeker een mooie scene :D

Quote from: Jean Sibelius on August 30, 2012, 18:02:39
En dat is dus gebeurd... de Kharma Supreme Reference Digital Interconnect (type KDC-SR-1b) is hier gebleven en zit nu tussen het loopwerk en de DAC.
(en nu weer verder sparen voor een projector) ;)

Mooi :) Al bekend welke projector het gaat worden?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Quote from: Jean Sibelius on August 30, 2012, 18:02:39
En dat is dus gebeurd... de Kharma Supreme Reference Digital Interconnect (type KDC-SR-1b) is hier gebleven en zit nu tussen het loopwerk en de DAC.
(en nu weer verder sparen voor een projector) ;)

Proficiat met je eerste Kharma component :) Nu je het erover hebt, hebben we heb ik jouw transport en DAC niet kunnen beluisteren. De dag is dan ook omgevlogen en ik was er toch redelijk vroeg bij :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Quote from: Martijn90 on August 30, 2012, 19:06:18
Mooi :) Al bekend welket projector het gaat worden?
Is erg afhankelijk van de nieuwe modellen die dit jaar uit gaan komen, wat ze 'extra' brengen, wat de prijsstelling zal zijn en dat in vergelijking met de modellen van afgelopen jaar en hoe de prijsstelling daarvan wordt. Veel woorden om eigenlijk: "nee" te zeggen :)

Quote from: HTip on August 30, 2012, 22:54:59
Proficiat met je eerste Kharma component :)
thx! Was ook mijn idee.

Quote from: HTip on August 30, 2012, 22:54:59
Nu je het erover hebt, hebben we heb ik jouw transport en DAC niet kunnen beluisteren. De dag is dan ook omgevlogen en ik was er toch redelijk vroeg bij :D
Hebben we inderdaad niet beluisterd. Heb ook helemaal niet meer naar jouw ontkoppelsysteem kunnen luisteren ???
Heb je voor mij nog de titel van de SACD met al die gitaarvirtuozen? Kortom: goede reden om weer wat af te spreken :happy:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)