Hoi allemaal,
Momenteel erg druk zowel privé als op het werk, dus het heeft even geduurd voordat ik op alle reacties heb kunnen reageren van de afgelopen twee weken (maar bij deze alsnog!).
Wat ik mij afvroeg, wil je iets compleet nieuws gaan aanschaffen? Of wil je alleen je versterking gaan aanpassen op je huidige luidsprekers? Want is natuurlijk wel een wezenlijk verschil hoe je gaat testen/beluisteren.
Het is zeker niet de bedoeling om iets compleet nieuws aan te schaffen. Ik heb er destijds bewust voor gekozen om zowel de Confidence C1’s als C4’s nieuw aan te schaffen. Mijn ‘droomspeakers’ zijn vooralsnog onbereikbaar, dus daar ga ik het niet zoeken. Waar ik wel bewust voor kies is om nu te onderzoeken wat het extra zou brengen als ik een ‘dedicated elektronica stereo’ set-up naast mijn HT-setup plaats (misschien kom ik wel tot de conclusie dat ik aan het plafond zit gegeven een bepaald budget en dat het verder rommelen in de marge is). Verder is het belangrijk dat de stereo/HT set-ups de front speakers gemeenschappelijk houden (anders heb ik een ‘plaatsings’-issue). Mocht ik tot de conclusie komen dat het inderdaad de moeite waard is om te investeren in een nieuwe stereo voor-/eindversterker combinatie, dan komen de Parasound JC-1’s (die ik destijds ook nieuw heb gekocht) op de rears te hangen (de C1’s hebben namelijk een nog beroerder rendement dan C4’s).
Voor wat betreft de definitieve keuze van de voor-/eindversterker(s)… ik heb nu al te vaak gemerkt hoe belangrijk het is om iets in mijn eigen luisteromgeving te horen (het effect van de ruimte is enorm) en dat betekent dat zodra iets me bevalt, dit op het lijstje ‘blijvertje’ komt. Ik vermoed dat er straks slechts 4 of 5 merken overblijven. Hoor ik duidelijk dingen die me niet aanstaan dan gaat het merk naar de lijst ‘afgevallen’ (het is ook niet zinvol/wenselijk om hier 10 merken ter plaatse te gaan beluisteren). Het is verder makkelijker om te zoeken naar dingen die je niet hoort maar die er wel moeten zijn, dan zoeken dan naar dingen waarvan je nog niet weet dat ze er zijn. Ik ben nu dus heel bewust op zoek naar een significant hogere stap (dus zeker geen stap zijwaarts) want ik ben momenteel al erg tevreden met wat ik heb staan. Bijkomend voordeel: mochten mijn ‘droomspeakers’ dan wel ineens binnen bereik komen, dan hoef ik niet ineens weer nieuwe eindversterkers te kopen.
Even nog richting Classé welke lijn van Classé zit je te kijken? De omega noem je al, maar Delta? Of ga je naar de oudere series?
Als ik heel eerlijk ben, dan wordt de kans dat uiteindelijk hier Classe komt staan klein. De Classé Omega’s die Audiofiel vorig jaar te koop had staan, had ik graag hier willen horen en die hadden een goede kans gehad om hier te blijven staan. Ik moest er toen echter voor kiezen om de ruimte af te maken, want ook hier is het HT-budget aan grenzen gebonden. Wat ik tot nu toe heb gehoord van Classé is dat het iets anders is dan de Parasound JC-1’s, maar zeker niet beter wat mijn smaak betreft.
Hear is niet dood en ik ben niet verdwaald.
Dit topic volg ik al lang, Jean is n.l. ook lid van onze audioclub.
En die Array's... tja dat zijn de mijne.

… en Hans is zo vriendelijk geweest om deze voor een lang weekend uit te lenen, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben!
Jan misschien een advies om Lindemann eens te beluisteren? Heb er goede ervaringen mee
.
Ik ken het merk alleen van naam, hoe zou je de klank omschrijven?
Een Burmester zal ik ook zeker eens meenemen. Beide merken zullen geen problemen hebben met aansturen van je C4's 
Burmester heb ik vorig jaar gehoord op de High-End 2011 in München. Klonk inderdaad erg goed, maar dat prijskaartje… Een van de leden van onze audioclub heeft een complete Burmester set-up staan en heeft aangegeven thuis een ledendemo te willen organiseren. Eenmaal raden wie deze ledendemo’s organiseert en wat er binnenkort op het programma staat ;-). Maar zonder gekheid ik was sowieso al erg benieuwd naar deze set-up.
Heey Jan,
Misschien een idee om McIntosh toe te voegen aan je shortlist. De match met Dyns is erg goed te noemen:)
Heb McIntosh tot nu toe 1 maal gehoord. Ik geloof meteen dat de match erg goed is, maar of de match met mijn budget ook goed is :-/. Wat ik me herinner van de set-up die ik toen gehoord heb was dat het allemaal erg kil en analytisch klonk. Dus dit is geen merk wat ik actief ga ‘chasen’.
Mooi geschreven verslag Jan
Leuk ook dat Angelie ook meedoet met zo'n test...
Nog even 
Dank je Philip! Inderdaad erg prettig dat Angelie ook af en toe interesse heeft voor de hobby

. Helaas kon het de eerste keer niet doorgaan, maar je hebt opnieuw een PM.
Toch maar eens op volgmodus gaan. Mooie verslagen Jan!
De combinatie van detailweergave en muzikaliteit is zeker niet zo makkelijk te vinden, maar de zoektocht vind ook jij volgens mij erg leuk!
Welkom Bas! De zoektocht is inderdaad net zo leuk als het hebben

Wat ongelofelijk gaaf!
Mooi he zo'n forum
?
Inderdaad helemaal geweldig! Ik had anders niet geweten hoe ik Goldmund hier had kunnen beluisteren. Het is in ieder geval goed om te weten dat er versterkers bestaan die mijn huidige set-up precies die twist kunnen geven die momenteel gewenst is.
Inderdaad geweldig om te lezen, je schrijft heerlijk enthousiast weg! Top aanbod van jan!
Ik ben inderdaad aardig onder de indruk van de verbetering die nog te behalen was. Ik heb pas later ook gekeken naar de prijzen van de Siltech-bekabeling, maar daar ben ik nog niet over uit of ik er zoveel aan uit zou willen geven. Dat er een duidelijk verschil hoorbaar was, dat staat buiten elke discussie (en zet me uiteraard wel aan het denken).
Ik vermoed dat Nordost niet de beste combinatie zou zijn geweest met de Goldmund eindversterkers, ik heb de Nordost Red Dawn's destijds om die reden verkocht al kun je die serie weer niet vergelijken met Jan z'n Nordost kabels.
Klopt. Het verschil met de Red Dawn en de huidige Tyr’s is enorm (ik heb ze nl. allebei; de eerste zit tussen mijn woonkamer set-up, van de laatste heb ik 5 en die hangen nu tussen de voorversterker en de eindversterkers). Daar waar de Red Dawn’s behoorlijk kleuren hebben de Tyr’s dat totaal niet. Helaas waren ze ongeveer 2 meter te kort om direct aan te kunnen sluiten op jouw eindbakken ;-).
Een kleine correctie wat de meegenomen bekabeling betreft, het waren geen Siltech Ruby Mountains maar de Ruby Hill's en dan in de G6 versie zonder SATT.
Ik heb het hierboven aangepast!
Jan bedankt voor het mogelijk maken van het luisteren naar een geoptimaliseerde luister ruimte, ik heb nu eindelijk zelf eens kunnen ervaren wat dat doet. Ik weet nog niet wat het wordt, woonkamer aanpassen of verhuizen en ook zo'n ruimte creëren
Dan zijn nogal rigoureuze stappen, maar de set-up die je hebt staan is waanzinnig (en schreeuwt om een ‘dedicated’ ruimte). Als je tzt nog tips&tricks nodig hebt of een keer langs wilt komen om te kijken, dan hoor ik het graag.
Als de beamer hangt moet je me nog maar eens uitnodigen, ben toch wel benieuwd wat surround in deze prachtige ruimte doet.
Thanks! (zie hieronder; maar ik neem aan dat je wilt wachten totdat er HD- of UHD-projector hangt)
Ontzettend leuke verslagen om te lezen zeg! Zo zie je inderdaad maar waar een forum al niet goed voor is.
Beiden zo te zien erg genoten van de win-win situatie en het is wel duidelijk dat er die dag op hoog niveau
"gespeeld" is 
Absoluut! Het was een lange dag, maar dit soort ervaringen zijn voor mij uitermate leuk en leerzaam. Verder is Jan gewoon iemand met enorm veel luisterervaring, een echte liefhebber en iemand die ook andere interesses heeft dan alleen audio (en dan vliegt zo’n dag helaas voorbij).
Gaaf om het verslag te lezen! Mooi dat er zoveel meer uit de set te halen is.
Dank je! Tja, misschien was het wel beter geweest voor de financiën als er geen verschil te horen was, maar de verschillen waren dusdanig groot dat ik mijn wensenlijstje heb aangevuld met wat extra ‘goodies’.
Mooi verslag... Geen Mark Levinson? Lijkt mij een hele mooie match met de Dynaudio's. De dynamiek en muzikaliteit van de nieuwe No.532H eindversterkers en de No.326S voorversterker zijn erg goed. Er komt ook een nieuwe ML CD-speler aan met extra digitale ingangen.
Ik vind dat het merk nu echt weer superspullen maakt! Is tijden anders geweest naar mijn mening (wat betreft eindversterkers dan, de bronnen en voorversterkers zijn altijd erg goed geweest).
Bedankt voor je reactie Garmt. Ik heb destijds de Confidence C4’s op ML gehoord op de VAD-show (weet niet meer exact met welke ML-electronica), maar dat was toen voor mij de reden om nooit meer naar ML te kijken. Als jij zegt dat ze tegenwoordig weer goede spullen maken, dan gaat het merk op het lijstje. Hoop het tzt hier nog eens te kunnen beluisteren!
Ook hier genoten van de leuk geschreven verslagen! Mooi weer om te zien dat het forum zo handig en behulpzaam kan zijn. Ben benieuwd naar wat het uit eindelijk gaat worden (wie niet) 
Thanks! Ik heb eerlijk gezegd zelf ook nog geen idee waar het gaat eindigen, maar er vallen meer merken af dan dat er (voor)bij komen, dus dat is een goed teken! Helaas komen er ook af en toe dingen voorbij die ook in mijn achterhoofd blijven hangen als mogelijk interessant voor de toekomst. Desalniettemin, de eerst volgende serieuze stap wordt een nieuwe projector (gezien de hoogste Fun/Euro-ratio), daarna weer verder kijken.
Enne.. volgens mij is Lasagne een echte HT maaltijd aan het worden 
In dit geval puur toeval, maar het kwam in dit geval wel goed uit. Gelukkig was er zoveel, dat ik er maandag ook nog een keertje van heb kunnen eten.
gaaf verslag, en geweldige opstelling met Goldmund. Leuk dat leden hierin kunnen voorzien om je op weg te helpen naar je walhalla.
Dank je! Was inderdaad een enorm mooi gebaar van Jan en zoals hierboven al beschreven, de ideale set-up (althans wat mij betreft) is de set-up van Jan in mijn ruimte. Helaas om allerlei redenen niet realiseerbaar

.
Verder nog wat leuke progressies met betrekking tot ‘Confidence Mansion’. Onze Bartók heeft momenteel erg veel aandacht nodig, dus ik heb hem gisteren af kunnen leiden met een stukje live concert van Seal via 5.1 en 2.8 meter breed geprojecteerd op het scherm. Ik heb de projectorbeugel van mijn oude projector zodanig aangepast dat hij een interface vormt tussen de definitieve projectorbeugel en mijn Sony beamer. Dat betekent dat er vanaf nu ook beeld is in CM! Verder vanochtend nog even gebeld met de bankenboer… volgende week maandag komt de bank bij de toeleverancier binnen, dus die staat als het aan mij ligt ergens volgende week in de ruimte

.
Groeten, Jan