tips voor stroomvoorziening nieuwe HT ruimte

Started by THX-UltraII, May 23, 2008, 15:40:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Voor mijn nieuwe HT ruimte wil ik (althans, zal dit laten doen) het eea. qua stroomvoorziening laten aanleggen. Ik vraag me af of iemand mij kan vertellen wat je allemaal moet doen/welke onderdelen, kabels etc je moet gebruiken. Ik heb een klusjesman die dit kan maar ik moet hem wel de instructies kunnen geven WAT er precies moet gebeuren. Dus ik zoek een soort standaard stappenplan/werkinstructie voor extra groepen aanleggen. Ik lees her en der al dat het een goede basis is om 2 aparte groepen te nemen voor een HT ruimte: 1 groep voor video en 1 groep voor audio:

in mijn geval zou de projector en mijn pc beeldscherm dan op een aparte groep komen en de twee subwoofers, versterker, Blu Ray speler, PS3 en HTPC <= Correct me if I m wrong aub!

Welke onderdelen moeten worden gebruikt in de meterkast? (qua zekeringen enz.)
Daarna de kabels die naar boven doorgetrokken moeten worden: wat voor bekabeling is hiervoor aan te raden?
Moeten er nog filters ergens tussen ofzo?

Bij het uitkomen op de HT ruimte denk ik aan wat HMS wandcontacten en vervolgens met wat Furutech en Bals bestekkering naar de verschillende componenten (heb gelukkig al een mooi afgemonteerd stekkerblok van de audiofabriek liggen). Qua bekabeling naar de componenten kabel van Lapp gebruiken (naar mijn idee betaalbaar en goed).

Snowmaster

Je moet inderdaad een keuze maken over het te gebruiken materiaal.
Gezien al jouw snoeren en kabels heb je al ervaring met de klankkleur van bepaalde metalen/materialen.

Je kunt een normale aparte groep kiezen met gewone kabels of installatiedraad.
Of je kiest voor de Klangmodule of de Siemens zekeringhouder met een afgeschermde Lapp Öl van hoogwaardig koper met aparte aardedraad aan de buitenmantel voor het afvoeren van mantelstroom en hoogwaardige contactdozen. Bij de zekering houder kies je dan weer voor zilver, goud of koper waarbij 2 merken veel voorkomen : AHP of Hifi tuning.

Bijna niemand heeft waarschijnlijk ervaring met wat beter is, omdat niemand twee verschillende groepen met verschillend materiaal aanlegd thuis om te gaan vergelijken. Alleen de professionals op dit forum zullen meer ervaring hebben met diverse groepen en misschien wel eens verschil gehoord hebben.
Daarnaast zijn er wel forumleden die hebben geëxperimenteerd met diverse stroomkabels vanaf de zekeringgroep (o.a. Lapp, Draka etc.)  Misschien dat je ze met de zoekfuntie kunt vinden.

Zelf ben ik maar gewoon "all the way" gegaan en heb voor het betere materiaal (lees : duurdere merkmateriaal) gekozen. De meerprijs hiervan is relatief gering en het gaf mij een beter gevoel. ;D
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

THX-UltraII

thxz voor je antwoord. Heb net ff met HifiSupply aan de lijn gezeten. Relaxte kerel overigens. Hij geeft me als advies om deze http://www.hifisupply.nl/web/N_frame.html?http://www.hifisupply.nl/web/Siemens_Cilindric_Fuse_Cartridge_Per_stuk_N_art_187.html te gebruiken als zekering en de contactdozen van HiFi Tuning http://www.hifisupply.nl/web/N_frame.html?http://www.hifisupply.nl/web/HiFi-TUNiNG_Inbouwcontactdoos_tot_4mm2_metallic_uitvoering_Per_stuk_N_art_922.html. De kabels te gebruiken van de meterkast naar de zolder geeft hij Kemp als advies.

Snowmaster

Dat is ook precies hetgeen hij verkoopt. Het is wel een goed adres. Maar zoals ik al zei : helaas heb ik geen ervaring in het verschillende materiaal en daarom ben ik voor de iets hogere kwaliteit gegaan.
Reden hiervoor is dat ik ondertussen aardig wat ervaring heb met kabels, netsnoeren en zekeringen. Sommige doen niet of nauwelijks iets en dat is bijna altijd de goedkopere prijsklasse. Daarom heb ik mijn materiaal en advies bij de Duitse tuners gehaald. Volop keuze :D
Ik denk wel dat je het advies of oordeel van hifisupply kunt vertrouwen, hij is ook forumsponsor toch?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kjelt

#4
Tja als je toch na de aardlek zit maakt het niet zo heel veel uit. Als je geen kinderen hebt kun je er voor kiezen om deze aparte groepen buiten de aardlek om te leggen (eigen risico , officieel mag het niet meer).
Inderdaad een gewone zekering nemen als de genoemde audio zekering, maar kan ook van Holec, die hebben normale "oude" porceleinen zekeringen. Goud of zilver of koper maakt voor de zekering echt niet uit. Als corrossie een argument is dan vervang je de zekering preventief ieder jaar en wrijf je hem tegen de contacten wat schoon. Als je een droge meterkast hebt heb je hier absoluut geen last van.

Ik zou verder nooit afgeschermde kabel gebruiken vanuit de meterkast vanwege de parasitaire capaciteit die invloed heeft op grote vermogensvreters. Gewoon installatiedraad is uitstekend.

Oftewel als ik carte blance had:

2 groepen buiten aardlek om: 1 voor low power audio en videospelers, 1 voor high power audio (subwoofers/poweramps), eventueel  1 voor videoprojectie (vind ik zelf overdreven).
Zorg voor 1 common connectiepunt tussen al je audio en je video. Dus bijv. een video pre amp of surround versterker. Nooit en je dvd speler en je andere dvd speler en je blue ray ieder apart via audio en video kabels op een andere (voor)versterker hangen etc.

Extra eigen audio aardpunt aan laten leggen en die gebruiken als aarde voor die groepen maar dan weer niet voor je video.

Gewoon maar wel goed 2,5mm2 installatiedraad gebruiken, dan heb je verzekeringsproblemen en zoals boven al staat geen parasitaire capaciteit bij hoog vermogens.

Zo weinig mogelijk stopcontacten gebruiken, het liefste maar 1 per groep, oftewel maak een goede sterverbinding van al je apparatuur naar 1 stekker (hoogwaardige lasverbinding van alle kabels naar 1 keer 2,5mm2 of hoger en stekker. Deze contactdoos mag van hoogwaardig materiaal zijn echter belangrijker dan of het goud of rhodium of whatever is, is dat ze dubbelgeveerd geklemd zijn en dat is bijna geen enkele dure stekkerdoos. Dan kun je nog beter een goedkopere koperen dubbelgeveerde kopen. Reden: contactdruk en dat is weer overgangsweerstand, mogelijke hoorbare artifacten.

Zorg voor zeer goede scheiding van netkabels en audio/video kabels, zorg dat ze ver uit elkaar blijven. Zorg ervoor dat je netkabels niet gelust zijn (opgerold en gebonden zorgt voor spoel werking.) Netkabels zo kort en direct mogelijk leggen, liefst 1,5 of zelfs 2,5mm2 zeker voor de power amps en subwoofers. Oftewel de standaard 1,5 m dunne (0,7mm2) prutkabel die op je cd/dvd speler zit vervangen of sterk inkorten. Gaat je garantie maar als je dit niet doet kun je net zo goed helemaal niets doen (de zwakste schakel)

Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht en voor mijn installatie heb ik ervoor gekozen om alleen de low power audio op een aparte groep te leggen zodat ze niet beinvloed worden door de highpower apparatuur (2 subwoofers van 3,5kW piek). Maar als ik carte blanche zou hebben zou ik hiervoor gaan.
succes.

Tube-freak

#5
Ik kan je wel adviseren om eens de website van Kemp Electronics eens goed door te lezen.
Niet dat je perse dit merk moet nemen maar er staat veel informatie op die website waar je wat aan kan hebben voor het aanleggen van aparte groepen, zekeringen en bekabeling.

In elk geval erg informatief.  Mooie producten ook overigens.
http://www.kempelektroniks.nl/

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

THX-UltraII

ok. eea begint me op het gebied van stroom steeds duidelijker te worden. waar ik sowieso voor ga kiezen is om de 2 groepen VOOR de aardlekschakelaar aan te leggen. ik heb dit nu zo vaak gelezen dat dit ten goede komt voor je geluidskwaliteit dat dit een makkelijk gemaakte keus is. een aantal dingen blijven echter nog wat onduidelijk voor me. allereerst de cilindric fuse cartridge van siemens. wat doet dat ding precies en waarvoor is het bedoeld? zeg ik het goed dat IN die cartrigde 1 zekering komt (dus voor 2 groepen heb je 2 cartridges en 2 zekeringen nodig).
nu het kabelverhaal van meterkast naar wandcontactdoos op ht ruimte: op ons forum lees je soms dat je juist geen afgeschermde kabel moet nemen. echter, de kabel die kemp aanraadt is afgeschermd. hoe zit dit nu?

@kjelt:
wat bedoel je met een extra aarde voor de audio en niet voor de video?

Tube-freak

Krijg je dan geen aardlussen als je een extra aarde gebruikt??
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Kjelt

Quotewaar ik sowieso voor ga kiezen is om de 2 groepen VOOR de aardlekschakelaar aan te leggen
Alternatief is een gloednieuwe aardlek voor alleen die aparte groepen te kopen van een gerenommeerd merk (ongeveer 100 euro) en deze als ie meerdere keren is afgeslagen weer vervangen door een nieuwe. Dan heb je best of both worlds, op zich prima contact (want hagelnieuw) en veiligheid. Ik durf met eenieder een luistertest aan met een gloednieuwe aardlek ervoor, dat kan je gewoon niet horen (of het is een baggermerk). Bovendien heb je geen ellende met de verzekering e.d.

Quotecilindric fuse cartridge van siemens. wat doet dat ding precies en waarvoor is het bedoeld
Dit is gewoon de oude smeltzekering zoals ze al 100 jaar gebruikt werden voor er automaten kwamen. Het is een dunne draad die zo gespecificeerd is dat ie als er 16 ampere doorheen gaat hij binnen 10 seconde doorsmelt (geen contact meer). Deze draad zit in een porceleinen flesje met zand. Het grote voordeel tov een automaat is de overgangsweerstand. Hoe vaker een automaat afslaat (door te hoge stroom of kortsluiting) des te meer overgangsweerstand (slecht contact) hij maakt. Dit geeft bijv. holec zelf in zijn technische brieven toe. Dit is ook de reden (zie boven) dat een aardlek steeds slechter wordt voor je audio groepen. De smeltzekering wordt in zijn geheel vervangen.
Dit is op zich arbitrair, er zijn mensen die het niet kunnen horen en sommigen wel. Een gloednieuwe aardlek die zou net zo'n goede schakelcontact moeten hebben als de hoofdschakelaar. Oftewel waar ben je dan nog mee bezig.....

Quotedus voor 2 groepen heb je 2 cartridges en 2 zekeringen nodig
Klopt.

Quoteop ons forum lees je soms dat je juist geen afgeschermde kabel moet nemen. echter, de kabel die kemp aanraadt is afgeschermd. hoe zit dit nu
Ik kan je maar een ding aanraden: luisteren! Ik zelf hoor geen verschil behalve bij hoge vermogens en dan vind ik de afgeschermde kabel doffer, wat ik elektrotechnisch kan verklaren door de hogere parasitaire capaciteit van de kabel. Zelf adviseer ik gewoon installatiedraad vanwege de NEN1010 en verzekeringskwestie. Als je afgeschermde kabel wilt gebruiken dan zul je volgens alleen een losse draad mogen trekken en dat houdt in: wandcontactdoos in de meterkast, stekker met daaraan afgeschermde kabel naar wandcontact(verleng)doos in de ht ruimte. Doe je dit niet dan hou je je volgens mij niet aan de installatievoorschriften van de NEN1010, echter deze veranderen nogal eens dus dit zul je aan een gecertificeerde electricien eens kunnen vragen.

Wat betreft Kemp, met alle respect die verdienen er geld aan dus kijk wel kritisch of beter luister kritisch! Het probleem is dat bijna niemand dit AB kan beluisteren (afgeschermde kabel of installatiedraad en dan schakelen). Zeker niet door de buizen. Mocht je echt willen testen ontkom je er niet aan om beide bekabelingen eens met de juiste lengte te trekken en dan eens te luisteren.

Quotewat bedoel je met een extra aarde voor de audio en niet voor de video?
Tja alle apparatuur die met video werkt gebruikt andere hoogfrequentere klokken (kristallen, oscillatoren etc.) die weer storing kunnen geven. Gebruik dan goede filters speciaal voor videoapparatuur.  Ik zou audio en video het liefste willen scheiden, ik ben dan ook geen voorstander van het gebruik van bijv. een dvd speler om cd's te spelen, juist vanwege bovenstaand. Er zijn wel uitzonderingen, neem bijv. een Denon A1 die heeft zoveel gescheiden voedingen en maatregelen om dit te corrigeren. Maar dan praat je ook over 3000 euro voor een dvd speler. Zo kun je door blijven gaan. Als je echt super audiofiel bent dan wil je geen video apparatuur aan je audio-apparatuur hangen. Ben je HT-enthousiast op de eerste plaats en daarna audio minded dan kun je net zo goed de aarde delen, maar dan hoef je ook geen 3 groepen te trekken?

Als ik jou was zou ik eerst eens wat proefjes nemen en kijken en luisteren of je uberhaupt verschil merkt, veel mensen denken dit te horen maar dat is ook logisch als ze net 20 uur hebben zitten klussen en een paar honderd euro hebben uitgegeven  ;D  Daarnaast zijn er mensen die het wel horen en die moeten gewoon doen wat het beste voor hun is  ;)









Kjelt

Quote from: Tube-freak on May 24, 2008, 14:33:13
Krijg je dan geen aardlussen als je een extra aarde gebruikt??
Ze zullen dan wel ergens aan elkaar moeten worden gelegd. Het mooiste is als je de audio en video van elkaar scheidt en dus iedere verbinding tussen audio en video met trafootjes (goede SPDIF) en eventueel optisch (HDMI video) scheidt. Als je inderdaad zo maar wat doet dan heb je grote kans op aardlussen maar daar kom je heel snel achter

Snowmaster

#10
Tsja, de mening over wel of niet afgeschermd zijn verdeeld.
Een eerlijk oordeel kan alleen iemand geven die van dezelfde fabrikant beide mogelijkheden heeft uitgeprobeerd.
Onafgeschermd ben je kwetsbaarder voor stralingsinvloed en als stroom en signaalkabels bij elkaar in de buurt liggen is afgeschermd ook beter.
Bij afgeschermde kabels ontstaan wel mantelstromen. Als je ze niet aard en je houdt de spanningszoeker aan de mantel gaat spontaan het lampje branden. Je geluid en beeld lijdt daar merkbaar onder. Dus altijd aan 1 zijde aarden, de zijde van de afvoer en niet aan de apparaatzijde. Hierdoor kan de mantelstroom nooit terug naar het apparaat maar wordt afgevoerd door de aarde aan de andere zijde.
Het prijsverschil tussen een normale porceleinen groep en een speciale zekering is niet groot. Ik heb eerst de porceleinen zekering met gewone stroomkabel geprobeerd in een proefopstelling en dacht : is dit alles  :-\ ?
Daarom heb ik daarna gekozen voor de klangmodule en speciale afgeschermde stroomkabel. Dat verschil was tenminste direct goed hoorbaar.....
Dat klonk naar powerrrrr..... 8).  

De Siemens en de Klangmodule zijn hetzelfde opgebouwd, alleen van ander metaal, maar onderschat de invloed van de zekeringen niet. Dit is gewoon hoorbaar op een set uit de hoge middenklasse zoals een Denon 4306 en 3930.
Wel moet de metaalkeuze passen bij je set up.
Kjelt geeft jou een goede uitleg maar stapt hier iets te makkelijk overheen.
Sorry Kjelt  ;)
Een heel goed advies is inderdaad : als je HT liefhebber bent, start je gewoon eerst met 1 groep. Uitbreiden kan altijd. 
Zelf heb ik ook 1 groep, maar ik zie of hoor geen verschil als ik de rest afkoppel.
Als er maar 1 apparaat met aarde is, hoef je je ook geen zorgen te maken. Ze zullen elkaar dan ook niet storen via deze verbinding.
Belangrijk is wel dat alles in fase staat anders ontstaan er ook problemen. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

THX-UltraII

dus even resume. als ik voor 2 groepen ga die ik VOOR de aardlekschakelaar willen plaatsen heb ik nodig qua onderdelen?

Rowdy

Ongeveer 1 meter VD-draad (of VDS i.c.m. adereindhulsjes) van 6 qmm bruin
Ongeveer 1 meter VD-draad (of VDS i.c.m. adereindhulsjes) van 6 qmm blauw
2 Automaten van b.v. Siemens, AHP, ABB

De jouw gewenste kabel, eventueel in buis

Als je de WCD's in b.v. een wand doet van gips of hout heb je nog nodig hollewanddozen, WCD's inbouw en afdekramen.

Snowmaster

Quote from: THX-ultraII on May 24, 2008, 23:41:50
dus even resume. als ik voor 2 groepen ga die ik VOOR de aardlekschakelaar willen plaatsen heb ik nodig qua onderdelen?

Bij deze vraag kwam even het gevoel bij mij op dat je niet weet wat je wilt of je nog onvoldoende hebt verdiept in dit verhaal.
Ik weet ook niet of ik zonder aardlek zou willen draaien, want die smeltzekeringen zijn vrij langzaam. Zekeringen gaan er ook bijna nooit door, het is bij problemen meestal de aardlek en die ontbreekt in dat geval.
De porceleinen zekeringen geven minder vervuiling dan de automaten heb ik mij laten vertellen door een tuner. Als je nu automaten hebt, ga je er dus nog meer op vooruit. Ik had porceleinen zekeringen.

Als jij je groep straks aangelegd hebt kan die klusjesman je na een maand inspelen heel eenvoudig het verschil laten horen tussen met een zonder aardlek.
Maar......je brengt mij nu wel op een idee  :D.
Mijn vrouw heeft toch late dienst vanmiddag en ik heb nog wel 6 mm installatiedraad ergens liggen......ik ga vanmiddag even de aardlek omzeilen en kijken of dit voor mij nog iets brengt. Ik heb 4 aardleks en mijn set zit achter de oudste (hoofd)aardlek en die is ruim 30 jr oud.
Alles is bij mij goed ingespeeld, dus als het verschil uitmaakt hoor ik dat absoluut.
In dat geval betekent het dat ik naar een audiofiele aardlek ga  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

THX-UltraII


Snowmaster

Quote from: THX-ultraII on May 25, 2008, 13:33:32
PM

Zojuist in mijn meterkast gekeken......lekkere jongen ben ik hoor.....ik wist niet eens meer dat ik indertijd mijn aardlek omzeild heb.  Dat was waarschijnlijk ook mede de reden voor de POWERRRRRR...... ;D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Tube-freak

Ik zou wel even nagaan dat die "klusjesman" aan je stroomvoorziening mag knutselen.  Wat ik meestal ervan begrijp is dat je als "bedrijfje" zijnde niet zomaar alles mag doen.  Bijvoorbeeld de stroomvoorziening.  Als er dan wat fout gaat dan kan je weer een hoop gezeur krijgen misschien met eventuele schades, verzekering die niet betaald etc...

Bij mij kwamen er een paar mannen een verlaagt plafond instaleren met lampjes en ze vertelden mij dat ze "officieel" niets met stroom mochten doen, dus ook geen inbouwspotjes aanleggen of iets dergelijks.   Maar goed dat zeiden ze toen ze al voor 80% klaar waren.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

THX-UltraII

na wat zoeken en lezen  is alles mij inmiddels een stuk duidelijker geworden. Ik hou echter nog steeds wat vraagtekens bij sommige adviezen. Zo sprak ik zojuist met een winkel die Kemp verkoopt en die vertelde mij in het kort het volgende:

Indien je nieuwe groepen plaatst met goede (bijv. Kemp) kabels en een Cylindric Fuse Cartridge van Siemens loop je vaak nog tegen stroomvervuiling aan. Volgens hen komt dit door de andere groepen in huis die deze vervuiling zouden veroorzaken. Er is voor dit probleem volgens hem maar 1 oplossing en dat zou zijn de KE Power Source. Dit zou een soort filter zijn die alle vervuiling zou weghalen.

Klopt dit verhaal en is een dergelijke Power Source daadwerkelijk noodzakelijk.

Kjelt

Neuh niet de KE power source, kijk eens op de site en je ziet dat ze de aansluitkabels op een print SOLDEREN yuk yuk over overgangsweerstanden gesproken.

Dan kun je veel beter een netspanningsGENERATOR kopen, die eerst van 230V een gelijkspanning maakt van 12 of 24V bijv. en daarna heel zuiver weer 230V genereert.
Het probleem wat je dan nog hebt, deze kan alleen lage vermogens aan en je zult er dus twee van moeten aanschaffen, een voor je power groep en een voor je low power.
Aangezien dit soort apparaten ongeveer 2000 euro kosten ben je dan 4000 euro verder en ik vind dat het absoluut nooit waard (maar wie ben ik) tenzij je een audio installatie hebt van 100000 euro ofzo, dan heb je toch geld teveel en is dit nog interessant wat verbetering betreft.

De hele vraag is hoe ver wil je gaan? Vergelijk het met water. Als je gewent bent water uit de sloot te gebruiken dan is opgepompt grondwater veel schoner, nog schoner is kraanwater , nog schoner is kraanwater door een 1u membraan en weer schoner is gedestilleerd water.

Als je echt het beste van het beste wilt dan moet je helemaal geen 230V wisselspanning uit het net gebruiken. Sterker nog dan zul je beter alle voedingen en transformatoren uit je apparatuur slopen en alleen nog maar met hele goede gefilterde gelijkspanning willen werken, ik ken echter niemand die dit heeft gedaan behalve sommige elektrotechneuten die dit bij hun voorversterker hebben gedaan  ;D

Als je een praktisch advies wilt: vervang wat je van plan was voor max. een paar honderd euro en luister of je verschil hoort. Zo nee, dan stop je gewoon en ben je de paar honderd euro kwijt. Zo ja, leen dan eens zo'n extreem dure netspanningsgenerator en kijk of je dat verschil nog hoort.

Even nog wat anders: netspanning introduceert storingen (op video en audio kabels), de storing die geinduceert wordt op de 230V is vaak te verwaarlozen klein qua amplitude en de HF storing waar zoveel audiofielen het altijd over hebben wordt door een goed ontworpen voeding (in het apparaat zelf) eruit gefilterd. Zo niet kun je je geld beter aan een goed ontworpen apparaat uitgeven vind ik.


Snowmaster

Kijkend naar je receiver zou ik zeggen : maak het niet te gek en zorg dat de stroom voorziening een beetje in balans blijft met je set.
Je kunt toch altijd nog uitbreiden t.z.t.

Waar draai jij nu DVD's en CD's op? Gebruik je de PS3?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Wim44

Met een Denon van het kaliber dat je hebt, heb je naar mijn mening geen afzonderlijke groep nodig.

Twee gescheiden groepen gebruiken voor audio en video lijkt verstandig of handig, maar feitelijk maak je een verkeerde apparatuur aansluiting die gezien vanuit veiligheid erg onverstandig in elkaar zit en waarschijnlijk zelfs verboden en onveilig is.

Het niet aansluiten via de aardlek schakelaar, is erg onverstandig en verboden. Geredeneerd uit vanuit de verhalen over audio en video kan ik het begrijpen, vanuit het gezichtspunt spelen met veiligheid ben je uitermate onverstandig en onhandig bezig.

Onderscheid maken met een installatie met of zonder kinderen om wel of niet de aardlek schakelaar te gebruiken is nog onverstandiger.

Of je in de meterkast afgeschermde kabel mag gebruiken kan ik even niet controleren (NEN1010), maar er zijn voldoende argumenten te vinden waarom dit niet zou zijn toegestaan.
Misschien onder specifieke voorwaarden.

Het aantal groepen dat je op een enkele aardlek schakelaar mag aansluiten is ook beperkt. Ook zijn de spelregels vanaf een bepaalde datum m.b.t. het gebruik van het aantal aardlek schakelaars aangepast.

Een bypass maken over de aardlek schakelaar om daar om een "vermeend"audio/video probleem op te lossen, is om veiligheidsredenen uitermate onverstandig. Audio/video kwaliteit kan je ook op andere manieren waarborgen.

Als ik de vraagstelling lees en de ervaring / inzicht inschat en het inschakelen van een klusjesman dan zou ik zeggen probeer het even op een standaard manier en neem wat maatregelen achter de aansluiting van de WCD waarop je aansluit.

De vaste WCD's (wand contact dozen) in één en dezelfde ruimte moeten van hetzelfde soort zijn, dus of niet geaard of wel geaard.

Die aarde is er niet voor het voorkomen van storingen, maar voor veiligheid. Niet voor alle apparatuur is randaarde nodig.

Als RF storing veroorzaakt, dan los je dat niet via randaarde op.....
 

Kjelt

Quote from: Wim44 on May 27, 2008, 19:30:01
Twee gescheiden groepen gebruiken voor audio en video lijkt verstandig of handig, maar feitelijk maak je een verkeerde apparatuur aansluiting die gezien vanuit veiligheid erg onverstandig in elkaar zit en waarschijnlijk zelfs verboden en onveilig is.

Niet als ze dezelfde fase gebruiken, je kunt twee aparte groepen vanuit de meterkast trekken met ieder een aparte buis.

Quote
Het niet aansluiten via de aardlek schakelaar, is erg onverstandig en verboden.
Alleen bij nieuwe installaties, oude installaties voor 1980 hadden niet eens een aardlekschakelaar.
Ik ben het wel met je eens dat het onverstandig is uit oogpunt van veiligheid en als je een gloednieuwe aardlek gebruikt zoals in mijn eerdere post beschreven zal het verschil te verwaarlozen zijn.

QuoteOnderscheid maken met een installatie met of zonder kinderen om wel of niet de aardlek schakelaar te gebruiken is nog onverstandiger.
Daar ben ik het niet met je eens, volwassenen stoppen met hun blote handen geen ijzeren spijkers in een stopcontact, jonge kinderen wel. Je moet jonge kinderen ALTIJD beschermen tegen zichzelf. Als je kinderen hebt dus ALTIJD overal een aardlek gebruiken. Het liefst altijd natuurlijk maar ja er zijn puristen......

Ik heb zelf ook een groep buiten de aardlek om liggen, niet voor audio maar omdat ik al 3x mijn diepvries inhoud (duur lamsvlees etc.) heb kunnen weggooien nadat het gebliksemt had. Geen elektricien die me ermee kon helpen (zelfs een twee keer duurdere speciale bliksem ongevoelige aardlek gekocht).

QuoteAls ik de vraagstelling lees en de ervaring / inzicht inschat en het inschakelen van een klusjesman dan zou ik zeggen probeer het even op een standaard manier en neem wat maatregelen achter de aansluiting van de WCD waarop je aansluit.

Daar ben ik het ook mee eens, nu ik de topic starters installatie zie (met alle respect) heeft het weinig zin om zulke drastische maatregelen te nemen als je boven schetst.

QuoteDie aarde is er niet voor het voorkomen van storingen, maar voor veiligheid. Niet voor alle apparatuur is randaarde nodig.
Mee eens, veel voorkomende denkfout bij beginners.


phmeijer

Ter info: TS heeft een nieuw huis waarbij hij met het oog op de toekomst dingen juist wil aanpakken.
Het enkel naar de bestaande set kijken is dan ook niet het juiste uitgangspunt.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Audiotwin

Volgens het duitse blad 'Audio' maakt het allemaal geen flaus uis  ;D
Tevredenheid!!!

Snowmaster

Quote from: Audiotwin on May 27, 2008, 20:51:43
Volgens het duitse blad 'Audio' maakt het allemaal geen flaus uis  ;D

Wat niet?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)