geluidskwaliteit GA-MA78GM-S2H

Started by JeroenGRT, April 20, 2008, 16:35:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

Hoi,

Ben even benieuwd naar jullie ervaringen met bovenstaand moederbord, hoe is de geluidskwaliteit van deze onboard geluidschip? Is deze vergelijkbaar met een club3d theatron agrippa? Zie ik het trouwens goed dat dit moederbord een optische sp/dif uitgang heeft? Dus je kunt deze met een optisch kabeltje verbinden met je receiver?

Bedoeling is om mijn htpc te upgraden met een aantal componenten, waaronder bovenstaand moederbord, met een amd x2 processor, en pioneer bdc-202 bluray speler

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Mike Philippens

#1
Er is ook een coaxiale aansluiting mogelijk. Je moet dan dit hebben:

Het is de "SPDIF In and Out Cable" S/N:12CR1-1SPINO-11R volgens Gigabyte (check productpagina en dan accesories klikken)
De connectoren moeten dan via een header op het mobo verbonden worden volgens dit schemaatje:


Ik weet alleen niet waar je dit ding kunt kopen...  ::)

btw: ik ben eind deze week ook aan het bouwen met dit mobo. Ik gooi er echter een LG DVD/BD/HD-DVD speler in. Die is nu slechts €135 en speelt ook nog eens HD-DVD af.

kaajee

Die bracket is aardig maar idd heel moeilijk te verkrijgen en voor coxiaal s/pdif ook nog eens overdreven/niet echt nodig.

Gewoon pin 3 & 5 van die header pakken, een tulp stekkertje (stekker of chassis deel) er aan maken en klaar is je coaxiale digitale uitgang. 9v/d 10 receivers kunnen hiermee (TTL nivo) prima overweg. Die van jou toevallig niet? Ook geen nood aan de man, maak je van TTL-nivo 'echte' s/pdif, middels een heel simpel schemaatje/onderdeeltjes (1 condensator, 2 weerstanden):


Mike Philippens

Quote from: kaajee on April 21, 2008, 22:23:47
Gewoon pin 3 & 5 van die header pakken, een tulp stekkertje (stekker of chassis deel) er aan maken en klaar is je coaxiale digitale uitgang.
Zo te zien is die toestand van Gigabyte niet veel anders. Een ingang zullen niet veel mensen gebruiken, en anders is dat gewoon een tweede stekkertje en dan pin 4 en 5. Misschien een domme vraag, maar maakt het uit welk draad ik gebruik. Ik bedoel...er wordt (vooral) op dit forum zo moeilijk gedaan over goede kabels... ;) Ik heb tenslotte een hele mooie QED coaxiale kabel liggen die tussen de HTPC en de receiver mag.

kaajee

#4
Quote from: Mike Philippens on April 21, 2008, 23:36:13
Zo te zien is die toestand van Gigabyte niet veel anders. Een ingang zullen niet veel mensen gebruiken, en anders is dat gewoon een tweede stekkertje en dan pin 4 en 5. Misschien een domme vraag, maar maakt het uit welk draad ik gebruik. Ik bedoel...er wordt (vooral) op dit forum zo moeilijk gedaan over goede kabels... ;) Ik heb tenslotte een hele mooie QED coaxiale kabel liggen die tussen de HTPC en de receiver mag.

Eh, dit gaat toch over de Gigabyte?

En kabel; ligt een beetje aan de lengte natuurlijk, maar als je (wat ik zou doen) ergens achter op je kast een tulp/cinch chassis deeltje kunt monteren dan volstaat iedere kabel. Ik zou dan een kabeltje pakken wat je al vaak in computer kasten ziet, dan heb je het 'stekkertje' er al aanzitten en deze lengte zal toch niet langer worden dan zeg 20cm......

deze snoertjes bedoel ik:




En hier zo'n chassisdeel:


Mike Philippens

Quote from: kaajee on April 22, 2008, 09:38:19
Eh, dit gaat toch over de Gigabyte?
Ja, zei ik iets anders dan? Misschien begrijp je me verkeerd, maar ik bedoel dat jouw schema exact is wat Gigabyte probeert te verkopen (als je kunt uitpuzzelen waar), behalve de input dan. Meer zei en bedoelde ik niet.

kaajee

Quote from: Mike Philippens on April 22, 2008, 22:19:44
Ja, zei ik iets anders dan? Misschien begrijp je me verkeerd, maar ik bedoel dat jouw schema exact is wat Gigabyte probeert te verkopen (als je kunt uitpuzzelen waar), behalve de input dan. Meer zei en bedoelde ik niet.
Aha, dan snap ik het. Die GB module heeft echter ook een optische IN- en UITgang en die is weer iets lastiger voor elkaar te krijgen, dus er zit in die GB module wel iets meer electronica dan in 'mijn schemaatje', maar nogmaals hoogstwaarschijnlijk heb je die elektronica helemaal niet nodig en kun je een coxiale rechtsreeks van de pinnen 3 & 5 aftappen......

Mike Philippens

Quote from: kaajee on April 23, 2008, 09:25:40
Die GB module heeft echter ook een optische IN- en UITgang en die is weer iets lastiger voor elkaar te krijgen
Ah..dat had ik weer niet gezien. Er zit nl al een een optische uitgang op de backplane, en het plaatje is te klein voor mijn oude ogen om te zien dat er nog optiek in zat.
Ik vraag me af of het maken van zo'n coax verbinding echt nodig is. In principe zou het beter moeten zijn, maar ik twijfel of ik de moeite zal doen. Ik denk er toch over om een keer een receiver te kopen die HDMI heeft en de HD geluidsformaten aan kan. Als dát tenminste écht iets toevoegd. Daar ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd.

JeroenGRT

Heeft iemand de geluidskwaliteit al beoordeeld van dit moederbord? Ik ben van plan dit moederbord te gaan kopen, maar twijfel of ik nog een aparte geluidskaart erbij moet kopen, zoals een club3d theatron agrippa.

Hier nog een leuk filmpje van de amd 780 chipset:



Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Mike Philippens

Quote from: JeroenGRT on April 23, 2008, 20:12:51
Heeft iemand de geluidskwaliteit al beoordeeld van dit moederbord? Ik ben van plan dit moederbord te gaan kopen, maar twijfel of ik nog een aparte geluidskaart erbij moet kopen, zoals een club3d theatron agrippa.
Ehh..je kunt 'm toch gewoon kopen en beoordelen? Als het niet bevalt, kun je alsnog een losse kaart kopen.

JeroenGRT

ja dat is zo, ik was gewoon even benieuwd of iemand al ervaringen had met deze geluidskaart. Want ik heb positieve reviews gelezen over deze chip, wat dat betreft lijkt het me een erg mooi moederbord, met een fatsoenlijke videokaart en geluidskaart onboard.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

duf

Hoi,

Ik heb dit moederbord onlangs ook gekocht en nu alles bijna geinstalleerd. Ik probeer echter hdmi aan de gang te krijgen, zowel audio als video.

In de bios heb ik dvi-d/hdmi gekozen.

Ik heb de laatste drivers geinstalleerd. Vanaf gigabyte website.

In het boekje staat dat je in configuratiescherm bij audio dan kan kiezen voor hdmi output, maar die zie ik dus nergens, alleen digital out. Ik vermoed dat dat de spdif is.
Bij de eigenschappen van die driver zie ik wel de hdmi driver er tussen staan....

De hdmi kabel heb ik verbonden met mijn AV receiver, maar die lijkt ook niets door te geven aan m'n plasma. De instellingen op m'n receiver zijn volgens mij goed (wordt ook automatisch naar gezocht).

Het moet dus ergens in de instellingen van m'n htpc zitten.

Moet ik iets doen in catalyst of weet iemand anders een suggestie wat ik moet doen of nakijken.

Graag hulp.

Alvast bedankt.

Dave


PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

kaajee

Heb je wel de Realtek HD audio driver geïnstalleerd?
Audio via de HDMI gaat eigenlijk over/door een aparte geluidskaart die geïntegreerd is op/in de grafische chip. Hiervoor heb je dus ook een aparte driver nodig.
Laatste versie staat ook hier: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=14&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

duf

Fijn zo'n snelle reactie...

Ja deze driver heb ik ook geinstalleerd, versie R191.

In mijn configuratiescherm , bij sound kan ik nog steeds niet voor hdmi output kiezen.

Ik las op het forum dus dat er blijkbaar een beschrijving is hoe je het moet doen, vanaf pagina A-4 maar van welke handleiding is dat dan? Klinkt misschien stom, maar het is niet de gigabyte moederbord, nergens vind ik een relatek instructie of een ati instructie.

Wordt er wel een beetje gek van....

Meer ideeen?

Dave
PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

kaajee

#14
Quote from: duf on April 29, 2008, 11:00:48
Fijn zo'n snelle reactie...

Ja deze driver heb ik ook geinstalleerd, versie R191.

In mijn configuratiescherm , bij sound kan ik nog steeds niet voor hdmi output kiezen.

Ik las op het forum dus dat er blijkbaar een beschrijving is hoe je het moet doen, vanaf pagina A-4 maar van welke handleiding is dat dan? Klinkt misschien stom, maar het is niet de gigabyte moederbord, nergens vind ik een relatek instructie of een ati instructie.

Wordt er wel een beetje gek van....

Meer ideeen?

Dave

Vista of XP?

Op pagina 19 (kopje: HDMI Port) van de manual bij je GB moederbord staat het in principe beschreven............

duf

PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

kaajee

#16
Quote from: duf on April 29, 2008, 11:48:39
xp

lijkt idd exact hetzelfde als in dit topic, toch?  daar hielp een BIOS update. Heb je de laatste versie al?

edit: sluit, als test, eens de HDMI kabel rechtstreeks aan op je scherm, dus zonder receiver. Eerst kabel aansluiten, dan pas PC booten, kijken of je dan wel de HDMI output kiezen kunt..........

duf

Ik heb de laatste bios (F3).

Ik heb beeld via hdmi kabel en via mijn receiver op m'n plasma.

Nu alleen het geluid nog.....

Wat een gedoe zeg....

PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

kaajee

Maar zonder receiver, dus alleen de/een HDMI kabel rechtstreeks van PC naar scherm werkte ook niet?

Ik vond hier en hier en hier nog wat (leesvoer)...

Lijkt toch een driver issue, opnieuw installeren/verwijderen/rebooten etc...........

duf

Ik heb een plasma zonder speakers.....
PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

JeroenGRT

Ik heb het moederbord ook besteld, dus ik zal mijn ervaringen hier ook posten :)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

duf

Kaajee,

Bedankt voor de hulp, het wil echter niet lukken. Ik krijg die HDMI output maar niet te zien bij Sound in m'n configuratiescherm.

Het MOET wel de audio driver zijn want het beeld komt wel door hdmi via receiver op de plasma.

Maar welke audio driver zorgt er nu toch voor dat je voor HDMI ouput kunt kiezen... ???
PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

duf

Kajee,

Je advies toch opgevolgd en het blijkt nu inderdaad dat de HDMI output wel wordt geselecteerd zodra ik mijn htpc direct op mijn plasma verbind. Maar dat wil ik niet. Ik heb dan alleen analoog geluid van mijn plasma naar de receiver.

Met exact dezelfde configuratie koppel ik dan de hdmi kabel aan mijn receiver. Ik zie dan wel beeld maar de sound driver is dan weg. Niets te zien in XP. Je denkt dan ligt het aan mijn receiver ??? Dat denk ik eigenlijk niet (het is een Marantz SR7002).

Iemand een suggestie waarom de Realtek HDMI output driver plotseling verdwijnt / niet meer actief is?

Kan iemand mij uitleggen op welke manier er "communicatie" plaatsvindt tussen een htpc en een receiver verbonden met een hdmi kabel? Ik bedoel, is het zo dat de receiver aangeeft welke drivers die aankan?

Groet,

Dave
PMC Twenty 22, SVS PB-2000 Pro, Arcam FMJ AVR850, Marantz DV7001, Synology Nas, Kingpin tab240, JVC N5, Zappiti One 4K SE, Kimber speaker cables, Audioquest HDMI cables

Sjakie81

Om het topic maar eens nieuw leven in te blazen...

ik heb dit board ook in mijn HTPC zitten.
Ik krijg echter mijn 5.1 geluid niet aan de gang via S/PDIF. Ik krijg het voor elkaar om 2.0 te beluisteren via de versterker, verder kom ik niet.
Ik heb geinstalleerd: FFDShow, Haali media splitter, AC3Filter en PowerDVD. Ik heb al met heel veel instellingen zitten klooien maar ik kan de goede nog niet vinden...

Geluid via HDMI naar de TV is geen probleem. Als ik vervolgens de Realtek Digital output selecteer als geluidskaart ipv de Gigabyte dan krijg ik nog niets.. (dit board heeft twee geluidskaarten, 1 voor HDMI, de ander voor S/PDIF etc..
Panasonic TH-42PV70, SC-PT850, Topfield 7710 HSCI, Xbox 360, IXOS XHT288, IXOS XHT601

JeroenGRT

Welke versie van PowerDVD gebruik je? Ik heb het moederbord nu ook, maar ondervind geen problemen met het geluid. De mediacenter is alleen nog niet erg stabiel, ik gebruik hem samen met een amd 4850 cpu maar na een uurtje film kijken bevriest het scherm.

Ander geheugen heb ik geprobeerd, maar dit hielp niet. Ik heb nu de nieuwste bios update erop gezet, en nu maar weer eens proberen.

Het geluid van de onboard chip is trouwens erg goed! IK gebruik PowerDVD8.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)