Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

beunky

Quote from: skyfox on April 26, 2017, 16:28:00
Veel plezier met die Zeiss! Prachtige lenzen maken die lui. Ben benieuwd wat je er zoal mee gaat maken, dus vergeet niet in de sub boards wat foto's te posten zodra je zover bent :)

Geen foto gemaakt met de nieuwe Zeiss (die is nog onderweg), maar wel eentje met de Lee Filters en de Batis 25: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91309.new#new
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

LittleNinja

#3326
Zojuist een Gorillapod SLR Zoom met balhoofd en een Raynox DCR-250 besteld.

De Joby als licht statiefje voor klein en simpel (mobiel) werk. Hopelijk werkt hij goed want ik lees ook berichten dat hij een iets "zwaardere" camera niet goed kan ondersteunen. Mijn camera zit op 831 gram icl. accu en sd kaart en volgens de specs gaat die Joby tot 3 kg..



De Raynox omdat die een hele mooie aanvulling biedt op mijn camera (Panasonic DMC FZ1000) voor Macro snapjes.



"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

wil

Veel grof apparatuurgeweld hier  ;D

Voor mijn doeleinden heb ik deze aangeschaft, ik hoop dat ie gaat doen wat ie moet doen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LittleNinja

Quote from: wil on June 25, 2017, 21:37:07
Veel grof apparatuurgeweld hier  ;D

Voor mijn doeleinden heb ik deze aangeschaft, ik hoop dat ie gaat doen wat ie moet doen.

wil

Dik! Een maat van me heeft deze ook. Wat is jouw reden voor deze aanschaf?

Let even op dat je bij inzoomen geen vlekken hebt in het beeld. Bij die maat van me blijkt dat wel zo te zijn, dus moet het toestel terug. Uiteraard net voor zijn vakantie dus nu is de patstelling "waarschijnlijk geen toestel tijdens de vakantie (er speciaal voor gekocht)" of "vlekken op mijn foto's bij ingezoomde foto's".
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

wil

Quote from: LittleNinja on June 28, 2017, 00:10:32
Dik! Een maat van me heeft deze ook. Wat is jouw reden voor deze aanschaf?
Vakantie waarbij ik een aantal keren ga snorkelen en dan wil ik ook onderwater kunnen fotograferen zonder dat er met onderwaterhuizen gehannesd moet worden. Omdat ik dan toch geld ging uitgeven heb ik iets hoger ingezet. Voorlopig ziet t er goed uit. Vraag me wel nog af of fotograferen in RAW-format zo veel meerwaarde oplevert. Uitproberen maar...

Quote from: LittleNinja on June 28, 2017, 00:10:32Let even op dat je bij inzoomen geen vlekken hebt in het beeld. Bij die maat van me blijkt dat wel zo te zijn, dus moet het toestel terug. Uiteraard net voor zijn vakantie dus nu is de patstelling "waarschijnlijk geen toestel tijdens de vakantie (er speciaal voor gekocht)" of "vlekken op mijn foto's bij ingezoomde foto's".
oh jee. Nee, ik zie geen vlekken bij het inzoomen. Wel vervelend dat ie het toestel niet in de winkel kon omruilen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LittleNinja

Veel plezier met de vakantie. We zien de foto's graag tegemoet.

RAW is alleen interessant als je actief gaat bewerken, anders doet je camera dat voor je (de jpeg krijgt vaak al wat bewerkingen mee vanuit de camera).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

RAW is handig als je jpgs te vaak te licht, te donker,  of de verkeerde kleur hebben. Zo niet lekker zo laten scheelt je veel tijd.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

wil

Dat zijn nog eens fijne tips. Ik hou wel van gemak.
Al moet ik zeggen dat ik het wel fraai vind dat je toch veel zelf kan instellen.

Foto's volgen uiteraard.

wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

J.A.F._Doorhof

Altijd RAW schieten.
Als je bv luchten hebt dan willen die bij de camera JPGs vaak uitgeblazen zijn, of de schaduwen lopen dicht.
Bij JPG is daar NIETS meer mee te doen, bij RAW kun je gemiddeld nog 3-5 stops terug halen bij bepaalde camera's.

RAW ontwikkeling is LANG niet meer zo moeilijk als vroeger, sterker RAW ontwikkeling gaat in Lightroom en Capture One of de meegeleverde software vaak al helemaal automatisch naar optimaal en hoef je alleen maar iets bij te stellen, natuurlijk hoeft dat niet, maar je hebt tenminste die optie nog.

JPG moet je eigenlijk nooit gebruiken tenzij je ruimte tekort hebt (tegenwoordig eigenlijk een non-issue) of als je enorm veel snelheid en buffer nodig hebt, voor de rest is RAW absoluut de beste optie, en nogmaals enorm makkelijk te bewerken, en heb je daar dus geen zin in... geen probleem zet dan alles op auto.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

En om Frank maar aan te vullen we hebben het hier over een sony sensor dus met een hoog dynamisch bereik dus je hebt dan flink wat ruimte om te herstellen als je in RAW schiet ...

Frank heb jij de sony 100400 GM al in bestelling staan ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Ik heb een 100-400 in A-mount en zie geen reden om die te wisselen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#3336
Klinkt allemaal leuk dat RAW. Maar wie gaat zijn vakantie foto's nou nog allemaal bewerken tot perfectie?
Ik niet in ieder geval het zijn voor mij leuke herinneringen. Goed is al goed genoeg. En een echt hele mooie zou ik zelfs als jpg nog wat kunnen bewerken dat doe ik een enkele keer en dat scheelt al heel wat. Niet zo zoveel correctie mogelijkheid als RAW natuurlijk naar vaak genoeg voor mijn doel bv een witbalans recht trekken of ietsje lichter maken.

Camera's worden ook steeds beter. Ik heb nu de rx100 en maak ze op stand auto IQ
Heb nu de OnePlus 5 gekocht en die gaat tegenwoordig mee. Foto's gaan zo in de cloud. Al is de rx100 natuurlijk beter en praktischer en vooral glipt minder snel uit je hand die smartphones zijn serieus dun tegenwoordig. :ohmy:
En zelfs de jpg kan ik als ik al zou willen al direct  bewerken in de gallery of via snapsheet app.





"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Probleem is wat ik net omschreef, luchten uitgeblazen, schaduwen dicht en bij de point en shoots vaak verkeerde kleur temperatuur.
Bewerken hoeft trouwens nog geen 10 seconden per foto te duren, 90% kan je in de auto stand zelfs laten staan als je wil, maar je zal net die ene foto verliezen omdat je JPG schiet.

Het hele "Raw bewerken is moeilijk of duurt lang" is echt zo van 10 jaar geleden :D
Sterker als je programma's als Lightroom gebruikt of meegeleverde software dan gaan ze vaak beter om met de RAWs dan met de JPGs.
Ik zou zeggen probeer het eens.

Ik fotografeer veel en heb met RAW eigenlijk nooit problemen, heb een paar keer als demo RAW+JPG geschoten en ben dan echt enorm aan het klooien om de JPG enigsins toonbaar te maken als je iets wilt/moet veranderen.

RAW is echt niet moeilijk
Het is een beetje als zeggen dat je gewoon naar een cassette kan luisteren omdat CD's toch niet nodig zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wil

Nah... loop er wel tegenaan dat mijn oude macje met PS CS4 niet te updaten is voor ORF. Dat wordt dan weer heel wat geüpdate om RAW te kunnen bewerken. Misschien maar standaard in JPG+RAW schieten, maar ik vermoed dat de nabewerking er niet zal komen als ik eenmaal mijn Mac en PS geüpdate heb.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

J.A.F._Doorhof

Tja cs4 Doet natuurlijk niets meer met nieuwe files.
Waarom niet voor 10.00 per maand CC nemen?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 11, 2017, 23:23:57
Tja cs4 Doet natuurlijk niets meer met nieuwe files.
Waarom niet voor 10.00 per maand CC nemen?

Of Affinity Photo, dat scheelt je een hoop geld en kan behoorlijk veel.
Geen idee wat voor mac je nu hebt en of het compatibel is...

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Cyrus·

Affinity is top! Kan (bijna) alles wat met PS ook kan, voor een fractie van de kosten.

@Wil: de Olympus RAW-converter schijnt top te zijn, hoor ik van diverse Olympus-fotografen. Beter dan Adobe Camera RAW, zo wordt gesteld. Daar ga ik zelf binnenkort ook eens naar kijken. Je kunt dan daarmee omzetten van RAW naar bijv. TIFF en dan in PS (of iets anders) verder bewerken.
Groeten,
Edwin

wil

Quote from: CyrusOne on July 12, 2017, 13:05:07
Affinity is top! Kan (bijna) alles wat met PS ook kan, voor een fractie van de kosten.

@Wil: de Olympus RAW-converter schijnt top te zijn, hoor ik van diverse Olympus-fotografen. Beter dan Adobe Camera RAW, zo wordt gesteld. Daar ga ik zelf binnenkort ook eens naar kijken. Je kunt dan daarmee omzetten van RAW naar bijv. TIFF en dan in PS (of iets anders) verder bewerken.
Ik zal die Olympus RAW-converter dan gaan gebruiken op een Windows-machine en vervolgens overzetten naar mijn mac. Beetje omslachtig maar het kan wel.

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 11, 2017, 23:23:57
Tja cs4 Doet natuurlijk niets meer met nieuwe files.
Waarom niet voor 10.00 per maand CC nemen?
Dat begrijp ik van CS4, maar jammer is het wel.
€10/maand vind ik een minder prettig verdienmodel. Dan schaf ik liever software aan.

Affinity Photo lijkt inderdaad een bruikbaar alternatief en nog bruikbaar voor OS 10.7.5  :pompom:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Cyrus·

Quote from: wil on July 13, 2017, 07:34:25
Ik zal die Olympus RAW-converter dan gaan gebruiken op een Windows-machine en vervolgens overzetten naar mijn mac. Beetje omslachtig maar het kan wel.

Dat is nodeloos ingewikkeld. De Olympus RAW converter is er ook voor de Mac: Klik!. Serienummer van je camera ingeven en downloaden.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Probleem met affinity word de toekomst
Ze garanderen levens lang gratis updates. Dat is onmogelijk.
Er zit enorm veel tijd in bv raw codecs. Dit zal betekenen dat ze op een gegeven moment gewoon zonder midellen komen te zitten om alles crossplatform te blijven onderhouden.

Bij Adobe zie je bijna wekelijks updates.
10.00 per maand voor photoshop en lr is spot goedkoop.
Paar jaar geleden waren die 2 samen Nog rond de 1250.00
En elk jaar of elke 2 jaar 500.00 aan upgrades.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Vooralsnog gaat het al 2 jaar prima met Affinity en komen er regelmatig gratis updates   ::)

Adobe wordt door velen nog steeds op een voetstuk geplaatst, gewoon omdat ze niet gewend zijn om met andere software te werken. Maar ik moet na een aantal jaren constateren dat de echte vernieuwing bij Adobe al een tijdje ver te zoeken is. De programma's worden steeds trager, zelfs op de meest recente en krachtige machines. Dat heeft Adobe inmiddels openlijk toegegeven. De verwerking van bestanden van de Fuji X-Trans sensor is na járen nog steeds niet optimaal, dat krijgt Adobe gewoon niet goed onder controle. Qua RAW-conversie wordt Adobe inmiddels links én rechts ingehaald door concurrenten als CaptureOne, ON1 en Affinity. Voor mij een reden om na bijna 10 jaar Adobe serieus elders te gaan kijken.
Groeten,
Edwin

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  8, 2017, 20:18:00
Probleem is wat ik net omschreef, luchten uitgeblazen, schaduwen dicht en bij de point en shoots vaak verkeerde kleur temperatuur.
Bewerken hoeft trouwens nog geen 10 seconden per foto te duren, 90% kan je in de auto stand zelfs laten staan als je wil, maar je zal net die ene foto verliezen omdat je JPG schiet.

Het hele "Raw bewerken is moeilijk of duurt lang" is echt zo van 10 jaar geleden :D
Sterker als je programma's als Lightroom gebruikt of meegeleverde software dan gaan ze vaak beter om met de RAWs dan met de JPGs.
Ik zou zeggen probeer het eens.

Ik fotografeer veel en heb met RAW eigenlijk nooit problemen, heb een paar keer als demo RAW+JPG geschoten en ben dan echt enorm aan het klooien om de JPG enigsins toonbaar te maken als je iets wilt/moet veranderen.

RAW is echt niet moeilijk
Het is een beetje als zeggen dat je gewoon naar een cassette kan luisteren omdat CD's toch niet nodig zijn.
Jij ziet sowieso elk fout dingetje want je bet fotograaf. Jij ziet wat mij niet eens zou opvallen.

Toch nog eens even gekeken of ik idd net zo makkelijk RAW naar JPG kon omzetten zonder teveel gedoe.
Als het met 2 handelingen kan waarom niet. Maar eerst loop ik er tegenaan dat mijn toestel DNG uitspuugt. LR herkent het formaat niet, dus die zal ik eerst moeten omzetten naar RAW

Wat is de beste manier om in 1 x in een soort batch alle DING/RAW om te zetten op dit moment zie ik me dit echt niet in tien minuten doen.
Cassettes luister ik niet maar LP's daarentegen :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Lightroom kan gewoon met DNG overweg.
Sterker DNG is van Adobe.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Quote from: Erik on July 13, 2017, 14:05:08
Jij ziet sowieso elk fout dingetje want je bet fotograaf. Jij ziet wat mij niet eens zou opvallen.

Toch nog eens even gekeken of ik idd net zo makkelijk RAW naar JPG kon omzetten zonder teveel gedoe.
Als het met 2 handelingen kan waarom niet. Maar eerst loop ik er tegenaan dat mijn toestel DNG uitspuugt. LR herkent het formaat niet, dus die zal ik eerst moeten omzetten naar RAW

Wat is de beste manier om in 1 x in een soort batch alle DING/RAW om te zetten op dit moment zie ik me dit echt niet in tien minuten doen.
Cassettes luister ik niet maar LP's daarentegen :D
XnViewMP ? Moet iets van 500 formaten om kunnen zetten (waaronder DNG) en kan dat in bulk. Multi-platform dus Windows, macOS, Linux. http://www.xnview.com/en/xnviewmp/#formats
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Cyrus·

@Erik: inderdaad moet LR gewoon overweg kunnen met DNG. Nadeel van DNG is wel dat de camera-specifieke informatie vaak niet mee komt, zoals lensprofielen, beeldinstellingen etc. Dat betekent dus extra handelingen in de nabewerking. Indien je de keuze hebt, is het dus handiger om het eigen RAW-formaat van de camera te gebruiken. Je kunt, bijvoorbeeld voor lange-termijnarchivering, altijd nog een kopie in DNG opslaan. Dat kan bij LR desgewenst automatisch, tijdens het importeren. 
Groeten,
Edwin