Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Pikdonker in de zoeker ?
Overdrijven is ook een vak ;)
Maar ik snap wat je bedoeld.

Mensen zijn alleen allemaal geobserdeerd van grafiekjes, 1:1 previews etc vaak kun je enorm veel geld besparen door gewoon even realistisch te kijken.

Aan de andere kant dat is weer een voordeel van de EVF ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Perfectionist

Quote from: Bama on September 28, 2014, 15:42:36
En een gewijzigde sensor en hogere iso en een identieke autofocusmotor als in de 810 en hij heef minder licht nodig, is sneller en doet langer met de accu. Wifi en filmgebeuren wat anders is maar vindt dat persoonlijk niet zo interessant.

Maar je kan natuurlijk weer hetzelfde zeggen als je de 750 koopt waarom geen 810.

Dat minder licht is wel een issue en de snellere AF motor, dat is bij Canon wel beter geregeld vind ik. Uiteindelijk vind ik dat een hele belangrijke reden om een DSLR te hebben, de trefzekerheid en snelheid onder lastigere omstandigheden. Tenslotte wil je het goede moment vastleggen.

Maar idd je kunt steeds een stap hoger gaan, uiteindelijk is de afweging wat je er voor over hebt.
Een beter forum begint bij jezelf.

VlisChris

#2577
Het EVF. Nooit begrepen wat mensen daar fijn aan kunnen vinden.
Toen ik nog met bril op foto's maakte vond ik een gewone zoeker al fijner, maar nu ik brilloos fotografeer zou ik echt niet anders willen. Gewoon oog vol tegen het oculair drukken en niks geen afleiding 8) Je ziet gewoon heerlijk hoe je foto er uit komt te zien.
Dan nog een heerlijke 2.8 lens erop en Chrisje is helemaal blij ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

@Christiaan: als je met de EVF van de Fuji's X100s of X-T1 of Sony's A99 of A7 hebt gewerkt, ga je dat beslist anders zien (no pun intended). Die EVF's zijn zó goed, dat ze zich kunnen meten met een dSLR.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Wellicht als ik eens de kans krijg dat ik zo'n camera eens tegen mijn ogen aan zal drukken ;)
Enige echte voordeel dat ik me kan inbeelden is dat je handmatig een soort bevestiging krijgt als je ergens op scherp stelt. Scheelt dan weer gedoe met het juiste AF punt te selecteren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

#2580
MF is met een EVF sowieso makkelijker dan MF op het matglas van de gemiddelde dSLR. Want met de intrede van de dSLR zijn de oh zo fijne scherpstelwiggen van de matglazen verdwenen, waardoor je met een dSLR bent aangewezen op de focushulp (het bekende bolletje). De EVF stelt daar zebralijnen en focus peaking tegenover en uit eigen ervaring (Sony A7 met Nikkor Ai-S glas) kan ik je vertellen dat dit uitstekend werkt.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

1. Scherpstellen via Peaking
2. Meer informatie in de display
3. What You see is what You get (kun je natuurlijk ook uitzetten)
4. In het pikdonker zie je met een standaard viewfinder amper wat, met een EVF zie je alles gewoon
5. Bij ND filter gebruik geen enkel probleem meer om de omgeving te zien.
6. Preview voor wat er met flits gaat gebeuren qua achtergrond
7. Preview van de foto op je oog ipv op de lcd.
Etc etc.

Ik dacht ook dat ik nooit een EVF zou prefereren boven een standaard viewfinder (OVF) en ik schiet nog steeds met beide, maar kan je garanderen dat als je er aan gewend bent, je nooit meer anders wilt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 29, 2014, 16:06:19
Ik dacht ook dat ik nooit een EVF zou prefereren boven een standaard viewfinder (OVF) en ik schiet nog steeds met beide, maar kan je garanderen dat als je er aan gewend bent, je nooit meer anders wilt.

Nou dat is wel heel drastisch.... In de studio geloof ik dat zeker maar onder minder gecontroleerde omstandigheden, zeker low light, ligt dat toch wel genuanceerder.

Als het behoorlijk donker is. wordt de EVF trager en zie je hinderlijke ruis in de zoeker. Werkt niet altijd even prettig, bij nachtfotografie is dat zelfs hinderlijk.  Alleen al om die reden doe ik mijn Nikon D600 niet weg en ben ik erg blij met de hybride zoeker van de Fuji X100s (OVF en EVF, naar keuze). Want alleen EVF in die situaties is (vooralsnog) minder ideaal dan een OVF.

Niettemin vind ik de hedendaagse EVF, zeker van het niveau Fuji X-series / Sony A99 en A7, heel erg goed werken en ze hebben zeker voordelen qua info in je zoeker. Helemaal als je met MF werkt.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Ik schiet zeer veel in het donker met de Sony, sterker het meeste studio werk doe ik met een Leaf Credo 60 (OVF) op een RZ of DF+.
De ruis klopt, het trager worden stoort me niet echt, als ik nacht fotografie doe is dit voornamelijk op statief en dan boeit het me weinig, de ruis is iets waar ik ook weinig waarde aan hecht, je hebt meer ruis maar ik zie veel meer als met een OVF dus het is een beetje een trade off.

Wat ik merk is dat vooral met straat fotografie ik de EVF waanzinnig handig vind, ik heb onlangs de beta test voor de Credo50 gedaan en daar Denemarken mee rond gereden, dat is een middenformaat back met zeer hoge ISO mogelijkheden (tot 6400) voor MF en dan ben je aangewezen op een OVF het was regelmatig dat ik toch dacht, "hummmmm WYSIWG is toch wel ERG handig".

Ik ben met Sony in aanraking gekomen 2 maanden voor de A99 op de markt kwam, ik kreeg de camera voor een beta test en de pers introductie in Dubai, ik heb er 2 maanden ZEER veel mee gewerkt en kan je zeggen dat pas een week voor de introductie ik echt overtuigt was van de EVF :D dus geef het nog even.

Juist op straat en in de nacht vind ik het fantastisch doordat je precies ziet wat je krijgt, check even de setting "Settling effect" bij ON zie je wat er op de foto komt (tot +3 stops, camera gaat tot +5) en bij OFF gedraagt hij zich als een soort van OVF alleen dan met een level setting (alles helder)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Perfectionist

Ik prefereer ook nog steeds een optische zoeker. Evf is langzamer, minder scherp, en minder kleurecht. Ik snap wel dat Canin en Nikon in deze wat conservatief zijn. Op enig moment, als de nadelen voldonde ondervangen zijn zal alles wel EVF worden denk ik ...
Een beter forum begint bij jezelf.

J.A.F._Doorhof

Uiteindelijk gaat het om het krijgen van de foto en met een evf is dit gewoon een heel stuk makkelijker. Vooral bij moeilijk licht of manueel focussen.

De nadelen die je trouwens noemt zijn amper meer te zien op de moderne evf. Pak eens een xt1 van fuji bv. Je schrikt je lam als je dat ziet. De a7r is ook goed trouwens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Perfectionist

Ik zou er eens mee moeten werken om goed te kunnen oordelen. Zegt wel heel wat dat je er zo over te spreken ben. Ik denk dat het wel de toekomst is, ben benieuwd wanneer Canon en Nikon er komen.
Een beter forum begint bij jezelf.

J.A.F._Doorhof

Ze Hebben ze al. Alleen niet in de dslrs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Perfectionist

Ik bedoel in dslr's idd. Overigens is van analisten de verwachting dat sowieso maar drie merken overblijven in de toekomst, Nikon, Canon en Sony. Compactcamera's zijn geheel op hen retour door de steeds betere smartphone's. Systeemcamera's dalen de verkopen na wat succesvolle jaren ook. Alleen de dslr is stabiel.

http://www.fotovideo.nu/analist-alleen-canon-nikon-en-sony-blijven/
Een beter forum begint bij jezelf.

Bama

Quote from: Perfectionist on September 27, 2014, 21:43:49
Ja 24-120 is ideaal, alleen die lens krijgt slechte kritieken.

Ik heb die lens en had eerst de 24-70 2.8.
Heb al mijn dure lenzen opgeruimd omdat ik nog maar zelden fotografeer. De lens doet het redelijk maar zichtbaar minder dan de 24-70, voordeel is groter bereik en voor mijn gevoel een kg lichter.
Ik had oa ook de 70-200 vr 2.8 maar nam die door zijn gewicht helemaal nooit meer mee.

Je mag van mij de lens gerust een week proberen mocht je dat willen.

Starred

Quote from: Perfectionist on September 29, 2014, 23:43:14
Overigens is van analisten de verwachting dat sowieso maar drie merken overblijven in de toekomst, Nikon, Canon en Sony. Compactcamera's zijn geheel op hen retour door de steeds betere smartphone's. Systeemcamera's dalen de verkopen na wat succesvolle jaren ook. Alleen de dslr is stabiel.

http://www.fotovideo.nu/analist-alleen-canon-nikon-en-sony-blijven/

Er zijn ook andere inzichten, die zeggen dat als Nikon en Canon niet snel gaan innoveren, juist zij degenen zijn die zullen verdwijnen...
http://www.eoshd.com/2014/09/market-dslrs-shrinking-dramatically-canon-nikon-blame/

Bama

Tegenover mijn kantoor is een bootje aangemeerd en heb er wat foto's van genomen met de 24-120. Helaas was er geen zon maar zal kijken of ik vanavond wat kan posten.
Stond er een paar honderd meter vandaan maar kreeg hem met zijn 340meter geloof ik niet helemaal op.

J.A.F._Doorhof

Als ik heel eerlijk ben zie ik de markt als volgt in 10 jaar :

Sony nummer 1
Nikon nummer 2
Panasonic nummer 3
Fuji nummer 4
Canon nummer 5


Als uitleg :
Sony maakt op dit moment een ENORME opmars, ze maken de beste sensoren en in plaats van op de plaats rust te nemen gaan ze gewoon door met bv een gebogen sensor, waar Fuji de markt enorm goed in handen had word nu de markt weggenomen door de A7 serie van Sony.

Panasonic maakt enorm mooie camera's die vooral bij de 4K filmers goed vallen, hoewel ook Sony daar met de A7s een enorme klap heeft gemaakt.

Nikon is nog redelijk innovatief door de Sony sensoren te gebruiken en rust feitelijk op hun goede naam, gevaarlijk maar .... ze kunnen het.

Fuji moet wat gaan doen, komen ze met een 24-30mp camera dan houden ze markt aandeel maar als ze op 16 blijven zitten zal de markt toch gaan switchen naar bv Sony, 36 vs 16 is gewoon een te groot gat, daarnaast zijn de Fuji's duidelijk gebaseerd op JPG en is RAW een bij product, iets waar de pro toch wat "vreemd" tegenaan kijkt, toen Fuji uniek was werd dit gewoon aangenomen maar de markt is vooruit gegaan en Fuji ook maar ze hebben nog steeds dezelfde sensor en 16mp begint nu gewoon wat mager te worden.

Canon.... tja Ik heb een enorm canon hart maar ik hou dat hart ook angstvallig vast.
Ze praten al jaren over een revolutionaire sensor, foveon achtige structuur etc...... maar goed praten is niet uitbrengen en de komst van de 7DMKII is voor heel veel mensen als een ENORME teleurstelling bestempeld, natuurlijk een waanzinnige camera.... maar nog steeds dezelfde techniek die nu toch echt enorm achterhaalt is. Waar je bij Canon HDR moet schieten kun je met de Nikon en Sony's het feitelijk met 1 foto af en dat is toch wel heftig.

Natuurlijk hoop ik dat Canon bij trekt maar ik ben bang dat Canon het onderspit gaat delven.

Sony zag ik tot een paar dagen geleden niet meer zitten, pro support is een RAMP (understatement) maar na een goed gesprek met Sony is me bevestigd dat ze daar ENORM hard mee bezig gaan en in April 2015 het eerste centrum in Nederland zal gaan werken, als Sony dezelfde aanpak doet als Canon en Nikon dan ben ik toch echt van mening dat in een tijdsbestek van 10 jaar Sony de nieuwe nummer 1 is.

Vergeet trouwens niet dat feitelijk Sony het oude Minolta is, iets dat veel mensen vergeten, en Minolta was vroeger al een bekend/goed merk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Een ramp als in dat je (te) lang moet wachten op vervangende apparatuur als je eigen spul voor reparatie binnen moet?

overstappen is altijd zo'n ramp. Geen idee of ik zou overgaan als ik weer nieuw spul zou gaan kopen. Het is toch een forse investering die je in 1x moet doen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

Denk dat je ook rekening moet houden met de financiele posities van die bedrijven. Die van Sony is helaas niet rooskleurig

Perfectionist

#2595
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2014, 19:48:59
Als ik heel eerlijk ben zie ik de markt als volgt in 10 jaar :

Sony nummer 1
Nikon nummer 2
Panasonic nummer 3
Fuji nummer 4
Canon nummer 5


Als uitleg :
Sony maakt op dit moment een ENORME opmars, ze maken de beste sensoren en in plaats van op de plaats rust te nemen gaan ze gewoon door met bv een gebogen sensor, waar Fuji de markt enorm goed in handen had word nu de markt weggenomen door de A7 serie van Sony.

Panasonic maakt enorm mooie camera's die vooral bij de 4K filmers goed vallen, hoewel ook Sony daar met de A7s een enorme klap heeft gemaakt.

Nikon is nog redelijk innovatief door de Sony sensoren te gebruiken en rust feitelijk op hun goede naam, gevaarlijk maar .... ze kunnen het.

Fuji moet wat gaan doen, komen ze met een 24-30mp camera dan houden ze markt aandeel maar als ze op 16 blijven zitten zal de markt toch gaan switchen naar bv Sony, 36 vs 16 is gewoon een te groot gat, daarnaast zijn de Fuji's duidelijk gebaseerd op JPG en is RAW een bij product, iets waar de pro toch wat "vreemd" tegenaan kijkt, toen Fuji uniek was werd dit gewoon aangenomen maar de markt is vooruit gegaan en Fuji ook maar ze hebben nog steeds dezelfde sensor en 16mp begint nu gewoon wat mager te worden.

Canon.... tja Ik heb een enorm canon hart maar ik hou dat hart ook angstvallig vast.
Ze praten al jaren over een revolutionaire sensor, foveon achtige structuur etc...... maar goed praten is niet uitbrengen en de komst van de 7DMKII is voor heel veel mensen als een ENORME teleurstelling bestempeld, natuurlijk een waanzinnige camera.... maar nog steeds dezelfde techniek die nu toch echt enorm achterhaalt is. Waar je bij Canon HDR moet schieten kun je met de Nikon en Sony's het feitelijk met 1 foto af en dat is toch wel heftig.

Natuurlijk hoop ik dat Canon bij trekt maar ik ben bang dat Canon het onderspit gaat delven.

Sony zag ik tot een paar dagen geleden niet meer zitten, pro support is een RAMP (understatement) maar na een goed gesprek met Sony is me bevestigd dat ze daar ENORM hard mee bezig gaan en in April 2015 het eerste centrum in Nederland zal gaan werken, als Sony dezelfde aanpak doet als Canon en Nikon dan ben ik toch echt van mening dat in een tijdsbestek van 10 jaar Sony de nieuwe nummer 1 is.

Vergeet trouwens niet dat feitelijk Sony het oude Minolta is, iets dat veel mensen vergeten, en Minolta was vroeger al een bekend/goed merk.

Sorry, maar er zijn zoveel voorbeelden van innovaties waarvan men dacht dat het een deallbreaker was, en anderen compleet markt zouden verliezen.

Kijk naar de elektrische auto. VAG heeft destijds bewust gekozen voorlopig geen elektrische auto's te maken en analisten gaven aan dat dit het concern de kop zou kosten .......

Nog steeds is het 1 van werelds best verkopende automerken (nr 3).

Nog steeds worden vraagpatronen niet alleen door technologie bepaald, maar door hele andere criteria als reputatie, merktrouw, servicenetwerk etc. Vergeet niet dat mensen met lenzen en een bepaald systeem niet zomaar overstappen op een ander merk.

In veel andere criteria scoren Canon en Nikon veel beter dan Sony. Ook lijdt Sony al 4 jaar verlies en heeft in 2013 alleen door eenmalige opbrengsten zwarte cijfers laten zien. Analisten geven al wat jaren aan dat Sony zich op maar een paar markten moet focusseren en niet alles willen doen. De vraag is dus überhaupt of ze wel in de fotomarkt blijven op termijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Perfectionist

Quote from: Bama on September 30, 2014, 11:37:16
Ik heb die lens en had eerst de 24-70 2.8.
Heb al mijn dure lenzen opgeruimd omdat ik nog maar zelden fotografeer. De lens doet het redelijk maar zichtbaar minder dan de 24-70, voordeel is groter bereik en voor mijn gevoel een kg lichter.
Ik had oa ook de 70-200 vr 2.8 maar nam die door zijn gewicht helemaal nooit meer mee.

Je mag van mij de lens gerust een week proberen mocht je dat willen.

Dat is een heel aardig aanbod ...... ! Houd het in gedachten, eerst even wat werken met de D610.
Een beter forum begint bij jezelf.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2014, 19:48:59
Als ik heel eerlijk ben zie ik de markt als volgt in 10 jaar :

Sony nummer 1
Nikon nummer 2
Panasonic nummer 3
Fuji nummer 4
Canon nummer 5



rare volgorde. Canon op 5? ik weet van geen enkel merk wat er in de pipeline zit, maar canon heeft toch jaren voorsprong gehad op de nikon door het hele filmen met dslr gebeuren? fuji heeft naar mijn weten geen deftige camera meer gemaakt sinds de S5, en wat panasonic in de fotografie te vertellen heeft is mij niet helemaal duidelijk? en je bent leica vergeten?

J.A.F._Doorhof

Leica is geen speler van formaat. Ze verkopen alleen zeer dure "hebbedingetjes"

Fuji geen speler ?
Goede morgen ben je überhaupt wel op de hoogte van de fotografie markt? Fuji heeft sinds de x100 introductie bijna de hele markt voor de kleine camera's in bezit gehad en begint nu pas heel langzaam door andere merken ingehaald te worden. Maar de xt1 is nagenoeg de perfecte travelcam,, brengen ze die met wat aanpassingen en hogere resolutie uit dan hebben ze elke pro in hun zak.

Panasonic hetzelfde.
Op gebied van 4k filmen loopt dit bedrijf mijlen ver voor op de andere dslrs. Gezien het feit dat veel mensen dit zeer interessant vinden verkopen ze een flinke hoeveelheid camera's. Ook hun verdere aanbod is innovatief en interessant.

Dan canon,
Nogmaals ik heb een enorm canon hart, maar wat hebben ze uitgebracht dat zeer innovatief is?

Daarnaast is fotokina een goede graadmeter als je kijkt naar de stands. Panasonic en sony waren enorm en helemaal afgeladen, canon was druk maar nikon was redelijk rustig. Meest gehoorde verhalen waren over de panasonics en sony. Nikon niets en canon dat mensen meer verwacht hadden van de nieuwe camera's. Fuji had een enorre stand en was ook niet door te komen.

Ik denk dat mijn lijstje redelijk accuraat is als ik alleen al naar de interesses op fotokina kijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Voor mij de volgende top3

FF: Sony mirrorless (DSLR is legacy en zal uitsterven)
APSC: Fuji
M43: Olympus