Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

danielo

Ook mini dingen zijn leuk om te kopen. Ben soms op stap met iemand met een loopstok. En soms wil ik mijn monopod ook nog wel eens gebruiken op bepaald terrein. Kwam net deze tegen voor +/- 6 euro per stuk. Bedenk mij net dat met een coldshoe voetje erin ze ook leuke handvaten maken voor lage video shots.

loop 'stok' a handvat voor monopods

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dday

Quote from: danielo on September 10, 2017, 22:06:45
Als ik het vergelijk met focus assist en focus peaking op bv een smallhd extern scherm vind ik nog wel dat sony dat een stuk beter kan maken.

Daniel.

Zoals met alles.... alles kan beter en mooier, maar voor mij persoonlijk is belangrijkste werkt het. En dat doet het prima  Goed is goed genoeg ;D
Wat goed genoeg is zal per persoon verschillen ;-)

Pjotr27

Vorige maand een Canon GX-9 gekocht hier in Indonesia, echt superklein in formaat.
En verrassend genoeg een stuk goedkoper als in Nederland.
Bevalt prima en de foto's zijn heel wat beter als met een IPhone...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik

Niet verrassend hoor nu maar hopen dat je geen rekening van duane krijgt
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nahpets

a) kleine kans, eigenlijk uitgesloten
b) een paar rupiahs in een envelop doet wonderen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Pjotr27

Quote from: Erik on September 12, 2017, 15:07:06
Niet verrassend hoor nu maar hopen dat je geen rekening van duane krijgt

Welke douane? Ik woon officieel in Indonesia. Ben daar eind januari naar toe verhuisd.
Voorlopig hoop ik hier wel een aantal jaren te blijven. Werk genoeg te doen!

Hooguit de Nederlandse douane kan lastig doen als ik terug kom..
Ik zorg in ieder geval voor alle bonnen van de in Nederland gekochte spullen die hier naar toe zijn gegaan.
Rupiahs zullen niet echt helpen..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Toch de knoop maar eens doorgehakt en m'n wat oudere Nikon DX vervangen voor een D500. Was niet echt nodig maar had zoiets van 'de laatste DX/APS-C DSLR die ik aanschaf moet wel wat leuks zijn  :D'

Verschil t.o.v. de D7200 ? SNELHEID ! Even in burst-mode, was voorheen (en met m'n D750 nog steeds) klik-klik-klik-klik... en nu PRRRRRRRRRRRR.... en HOPPA ! In een paar seconden weer 7-800MB aan data weggeschreven...... Zit nu snel aan de limiet van m'n SD kaartjes (Samsung Pro, Lexar Pro, 80-90MB/s schrijfsnelheid) terwijl dat met m'n andere camera's nog nooit een issue is geweest.

Autofocus is ook een stapje vooruit; even in burst-mode wat door de wind bewegende planten gefotografeerd en bijna allemaal goed. Met andere camera's raak je de focus bij beweging wel eens kwijt. Ook sluitertijd van 1/8000s, is wel heel erg snel.......

Al met al toch wel een hele bijzondere camera. Zo, en dan nu sparen voor de D850.  ::)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Ja een erg mooie camera.. ik twijfel een beetje tussen die en een A7 R II.

Voordeel van de Nikon: prijzen van de lenzen!

Maar ja.. APS-C vs full frame. 🤔
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on September 15, 2017, 19:36:56
Ja een erg mooie camera.. ik twijfel een beetje tussen die en een A7 R II.

Voordeel van de Nikon: prijzen van de lenzen!

Maar ja.. APS-C vs full frame. 🤔
Een goeie APS-C lens doet niet echt (veel) onder voor een Full Frame lens. Heb een Sigma 18-35mm f1.8 Art (APS-C) en die is fantastisch, komt dicht in de buurt van m'n Sigma 24-105mm f4 op een D750. En lenzen voor APS-C zijn veel compacter en lichter dan Full Frame. Aan de andere kant, ik zou geen APS-C alternatief voor m'n Tamron 15-30mm f2.8 weten.  :wacko:

Verder is de crop factor soms ook nog wel een voordeel; als ik macro foto's maak kom ik 'dichterbij', 105mm word 150mm. Maar goed, ik zit in de luxe positie dat ik beide heb en kan kiezen wat ik pak.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on September 15, 2017, 19:47:23
Een goeie APS-C lens doet niet echt (veel) onder voor een Full Frame lens. Heb een Sigma 18-35mm f1.8 Art (APS-C) en die is fantastisch, komt dicht in de buurt van m'n Sigma 24-105mm f4 op een D750. En lenzen voor APS-C zijn veel compacter en lichter dan Full Frame. Aan de andere kant, ik zou geen APS-C alternatief voor m'n Tamron 15-30mm f2.8 weten.  :wacko:

Verder is de crop factor soms ook nog wel een voordeel; als ik macro foto's maak kom ik 'dichterbij', 105mm word 150mm. Maar goed, ik zit in de luxe positie dat ik beide heb en kan kiezen wat ik pak.

En de snelheid, in geval van de D500. Weinig camera's die dat evenaren. De A7 R II in ieder geval niet. Die heeft dan weer eye-AV, wat helaas weer niet werkt zonder dedicated Sony lens.. :blink:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on September 15, 2017, 21:30:36
En de snelheid, in geval van de D500. Weinig camera's die dat evenaren. De A7 R II in ieder geval niet. Die heeft dan weer eye-AV, wat helaas weer niet werkt zonder dedicated Sony lens.. :blink:
De SD kaart is nu de beperkende factor; 25-30 foto's in RAW+JPEG-fine en de buffer zit vol (lees: SD kaart kan de camera niet bijhouden). Toch maar eens zo'n XQD kaart aanschaffen. Wel duur en moet ook nog een kaartlezer bij....... Maar die snelheid.... van een automatisch pistool naar een machinegeweer.....tjonge jonge jonge...... Ben straks langer bezig om een paar goeie foto's uit een 'rapid-fire'-reeks te halen dan dat ik bezig was met fotograferen.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Kingpin

Quote from: LittleNinja on September 15, 2017, 21:30:36
En de snelheid, in geval van de D500. Weinig camera's die dat evenaren. De A7 R II in ieder geval niet.
Nikon 1 J5 .... voor een fractie van de prijs ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on September 15, 2017, 21:38:50
De SD kaart is nu de beperkende factor; 25-30 foto's in RAW+JPEG-fine en de buffer zit vol (lees: SD kaart kan de camera niet bijhouden). Toch maar eens zo'n XQD kaart aanschaffen. Wel duur en moet ook nog een kaartlezer bij....... Maar die snelheid.... van een automatisch pistool naar een machinegeweer.....tjonge jonge jonge...... Ben straks langer bezig om een paar goeie foto's uit een 'rapid-fire'-reeks te halen dan dat ik bezig was met fotograferen.  :D

Een vriend van me heeft ook deze camera. Ik hoop hem snel eens te mogen testen.

Quote from: Kingpin on September 15, 2017, 23:35:08
Nikon 1 J5 .... voor een fractie van de prijs ;)

Volstrekt niet vergelijkbaar naar mijn weten. Dan hou ik mijn huidige camera wel. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: Kingpin on September 15, 2017, 23:35:08
Nikon 1 J5 .... voor een fractie van de prijs ;)
1/16000s shutterspeed, 20fps, ja, erg rap camera-tje. Maar kan die 200 foto's achter elkaar schieten ?  :nopompom:

Gisteravond even getest, RAW+JPEG fine, 25-30, RAW 40+, JPEG (fine of basic, maakt niet uit) 200. Daarna stopt de camera uit voorzorg van oververhitting van het spiegelmechanisme.  :D

Anyroad, de 1 is best leuk maar als ik nu voor een systeemcamera zou kiezen....Fuji XT ?
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Kingpin

Quote from: Nosferatu on September 16, 2017, 10:18:50
1/16000s shutterspeed, 20fps, ja, erg rap camera-tje. Maar kan die 200 foto's achter elkaar schieten ?  :nopompom:

Gisteravond even getest, RAW+JPEG fine, 25-30, RAW 40+, JPEG (fine of basic, maakt niet uit) 200. Daarna stopt de camera uit voorzorg van oververhitting van het spiegelmechanisme.  :D

Anyroad, de 1 is best leuk maar als ik nu voor een systeemcamera zou kiezen....Fuji XT ?
De J5 is een leuk camera'tje idd, misschien niet te vergelijken met de D500 maar op sommige punten wel beter. Ging me meer om de prijs. Heb de mijne destijds gekocht voor €380,- met een €210,- 30-110mm, daar heb je nog geen XT voor.

Grappig vind ik altijd dat er nauwelijks gepraat word waar men uiteindelijk de camera voor gaat gebruiken!
Ik gebruik 'm hoofdzakelijk als een betere point en shoot, klein, makkelijk handteerbaar, geen zware tassen mee te sjouwen. En uiteindelijk als output 99% voor het internet en max A4 uitdraaien. Met een 30-110 of nog beter een cx70-300 of de 35mm zal deze combi nauwelijks onderdoen voor een D500 in mijn geval. Dan praat je wel over een serieus prijsverschil.
Voor mij dus meer voordelen dan nadelen.

Uiteraard zal een fullframe meer voordelen hebben dat snap ik ook wel, gaat er mij meer om dat ik zoveel mensen tegenkom met uitzonderlijk dure apparatuur die het dan vervolgens alleen op hun computertje bekijken ::)
Ben benieuwd waarom men voor fullframe heeft gekozen als je geen grote uitdraaien gaat doen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dday

Quote from: Kingpin on September 16, 2017, 12:23:36

Ben benieuwd waarom men voor fullframe heeft gekozen als je geen grote uitdraaien gaat doen?

Omdat het kan ;-)

Gitzo monopod GM2541 vandaag binnen gekregen. Deze paar jaar geleden verkocht, omdat ik deze niet meer gebruikte. Nu met de komst van de 70-200 GM met extender is deze wel weer handig.

Nosferatu

Wat Dday zegt, omdat het kan.  :D

Maar Kingpin, je hebt groot gelijk, de beste camera is diegene die jou, als gebruiker, het beste past. Voor de één is het een smartphone, voor de andere een über full frame of nog beter, medium format. En dan een hele batterij extreme lenzen voor elk denkbare gelegenheid. Het lijkt wel haai-ent audio.  :coffee:

Full frame kan wel een beter plaatje geven dan crop, vooral bij slecht(er) licht. Zou niet meer de sterrenhemel op de foto willen zetten met een crop sensor nu ik dat met m'n D750FX heb gedaan. Wereld van verschil. Aan de andere kant, als ik oude foto's terug zie gemaakt met m'n eerste DSLR, een 10mp Nikon D40x met 18-55mm kitlens, ach, ziet er ook goed uit. alleen bij (extreem) inzoomen ga je verschil zien.

Heb panorama foto's gemaakt met m'n D750 o.a. bij Kamloops Lake in Canada. Aan de andere kant van het grote meer zie je iets bewegen, een heel klein treintje. Bij inzoomen kan je de wagonnetjes tellen (ruim 200), zie je waar de 3 locs in de caravaan zich bevinden, zoveel detail haal je uit die sensor. Maar is dat wat je wil ? Zo ja dan is het investeren in hardware, zo nee dan ben je met een paar honderd euri klaar. Ieder zijn eigen keuze. Als je zelf maar tevreden bent met wat je hebt.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

Quote from: Nosferatu on September 16, 2017, 13:50:41
Het lijkt wel haai-ent audio.  :coffee:

Het is veel goedkoper dan audio en video :), Maar het zal geen toeval zijn dat veel mensen hier meerdere van deze hobbies hebben.

Soms kan je net als bij audio iets goedkoops toevoegen, dus om op topic te zijn vandaag een regenpet gekocht en net getest (het werkt!). Wist niet eens dat ze bestonden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Kingpin on September 16, 2017, 12:23:36
...blablabla...

Je hebt zeker een punt King. De meeste plaatjes zullen niet verder komen dan een A4 of A3. Maar volgens mij biedt het nog meer voordelen.. Niet alleen het formaat van de sensor, maar ook de lenzen, de af opties en snelheid, dof, enzovoort.. De snelheid en de grote van het plaatje zijn niet de enige factoren, toch?

Het is voor mij ook maar een hobby, dus pro kwaliteit heb ik niet nodig. Wel vind ik het leuk om mee te spelen en te leren.

Als laatste... Mijn auto kan ook 200 km/uur, maar doorgaans sta ik in de file of rijd ik max 140 km/uur op de teller. Er zijn nog meer eigenschappen die ik waardeer aan mijn auto.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Meike MK-D500 battery grip voor bij m'n Nikon D500. Zo'n grip maakt een camera wel een stuk groter/forser/lomper maar als je 1x de 'grip' gewend bent, dan mis je zoiets als je dat niet op een camera heb. m'n D500 is al geen echt compacte camera maar m'n D750 (met battery grip) lag toch echt veel prettiger in de hand. Verder is fotograferen in portrait mode een stuk prettiger, de hand staat in dezelfde stand als in landscape mode, geen 'vreemde' bochten meer aannemen.

Deze Meike versie is een stuk goedkoper dan de Nikon variant en heb niet echt verschil gemerkt dus dan is de keuze niet zo moeilijk. (toch een dikke € 300,- prijsverschil  :crazy:)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

Wat ik nog steeds niet echt snap met grips is waarom ze extra batterijen erin doen (vaak best duur) en niet gewoon een lithium block ervan maken dat zou zoveel extra runtime geven en de kosten veel lager maken want intern wordt het allemaal veel eenvoudiger.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosferatu

Quote from: danielo on October 10, 2017, 09:45:45
Wat ik nog steeds niet echt snap met grips is waarom ze extra batterijen erin doen (vaak best duur) en niet gewoon een lithium block ervan maken dat zou zoveel extra runtime geven en de kosten veel lager maken want intern wordt het allemaal veel eenvoudiger.

Daniel.
Dat zou een grip duurder maken, je prijs van de interne 'accu' komt eroverheen. Gebruik je de grip alleen voor de ehhhh 'grip' dan hoeft er geen accu in dus lichter. En losse accu's ? Originele zijn duur maar in de grips doe ik 'grijze' van 2000mAh. Hebben me € 25,71/st gekost dus acceptabel om eens mee te experimenteren. (voor het geval ze sneller leeg/kapot gaan dan origineel merk, dan is de 'ramp' te overzien)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

MechanicalAnimal

Quote from: danielo on October 10, 2017, 09:45:45
Wat ik nog steeds niet echt snap met grips is waarom ze extra batterijen erin doen (vaak best duur) en niet gewoon een lithium block ervan maken dat zou zoveel extra runtime geven en de kosten veel lager maken want intern wordt het allemaal veel eenvoudiger.

Daniel.

Naast een LiOn accupack zal er dan ook een lader bij moeten komen, dus kosten, precies wat Nosferatu hier boven al zegt.

kijk maar eens naar de verhouding bij een accuboor, er even van uitgaande dat je originele accu's koopt, die dingen zijn gierend duur.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis