Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

#3350
Ok het is me gelukt LR importeert de DNG.
Heb meteen de camera JPG ernaast gezet om te kunnen vergelijken.
Het 1e wat opvalt de DNG is enorm flets, zg maar gerust lelijk.
Het kost me een hoop tijd om dat enigszins op de JPG te laten lijken. Ik zie ook geen AUTO knop die alle instellingen naloopt voor de DNG en optimaliseert dusdanig dat het eindresultaat het wint van de camera JPG.
Dus ik vraag me af of het echt wel zo klik klik klaar werk om even zelf de RAW/DNG naar JPG om te zetten.
Ik zie het me nog niet in 5 a 10 min de hele bups in één handeling omzetten. Wie het wel kan please show me how.


Quote from: CyrusOne on July 13, 2017, 14:34:06
@Erik: inderdaad moet LR gewoon overweg kunnen met DNG. Nadeel van DNG is wel dat de camera-specifieke informatie vaak niet mee komt, zoals lensprofielen, beeldinstellingen etc. Dat betekent dus extra handelingen in de nabewerking. Indien je de keuze hebt, is het dus handiger om het eigen RAW-formaat van de camera te gebruiken. Je kunt, bijvoorbeeld voor lange-termijnarchivering, altijd nog een kopie in DNG opslaan. Dat kan bij LR desgewenst automatisch, tijdens het importeren.
dat van die DNG wist ik niet goede tip.  :thumbs-up:
De mijne maakt helaas alleen DNG en JPG aan geen RAW


Quote from: Nosferatu on July 13, 2017, 14:12:11
XnViewMP ? Moet iets van 500 formaten om kunnen zetten (waaronder DNG) en kan dat in bulk. Multi-platform dus Windows, macOS, Linux. http://www.xnview.com/en/xnviewmp/#formats
Maar eens naar kijken dan  :thumbs-up:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Nosferatu

Hier een stukje over verschil tussen RAW en DNG.
https://photographylife.com/dng-vs-raw

Erik, ik weet niet wat voor camera je hebt maar m'n Nikon's kan ik instellen op RAW (NEF, Nikon's eigen formaat) of DNG als 'RAW' formaat. Heb wel eens de boel op DNG gezet maar zag niet echt een verschil tussen dit of NEF. Maar weer teruggezet op NEF als RAW formaat om praktische redenen; ik sla op in RAW+ JPF (fine) en in DNG formaat is de naamgeving afwijkend tussen beide formaten. Lastig.  ;D

Vanmiddag even met XnViewMP een aardig aantal RAW foto's omgezet naar DNG en JPG. Op het eerste gezicht weinig verschil tussen alle 3 en de oorspronkelijke JPEG foto's. Beslist geen fletse foto's in ieder geval.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Als je snel wilt
Highlights terug
Schaduwen omhoog
Met contrast en clarity fine tunen

Dan alles selecteren en sync en klaar.
Voordeel is dat je daarna per foto kan bijstellen indien nodig
Bij jpg is het ongeveer zoals het is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NielsLu

#3353
Sinds kort heb ik nog een lens bij mijn Olympus OM-D EM-10, namelijk een Olympus 25m f1.8  O0

(foto geleend van internet)


Daardoor heb ik nu een mooie range lenzen bijelkaar:

Panasonic 14mm f2.5
Olympus 25mm f1.8
Olympus 45mm f1.8
Olympus 14-150mm f4-5.6
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Rob Eric Blank


Nosferatu

#3355
Meike MK-D7100 (MB-D15) battery grip voor bij m'n Nikon D7200.

Bevalt prima. De knoppen zijn iets minder goed uitgevoerd dan die op de camera maar de ontspanknop voelt zo goed als identiek aan. Zeer acceptabel.

De extra accu boeit me niet zo (haal zowieso rond de 1000 foto's op 1 accu lading) maar in portretstand is de houding van de handen toch wat aangenamer en aan de onderkant in landscape stand slingert m'n pink ook niet meer onder de body rond.  ;D

Nu nog 1 zien te scoren voor m'n andere camera.  :sigh:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  8, 2017, 10:35:38
Altijd RAW schieten.
Als je bv luchten hebt dan willen die bij de camera JPGs vaak uitgeblazen zijn, of de schaduwen lopen dicht.
Bij JPG is daar NIETS meer mee te doen, bij RAW kun je gemiddeld nog 3-5 stops terug halen bij bepaalde camera's.

RAW ontwikkeling is LANG niet meer zo moeilijk als vroeger, sterker RAW ontwikkeling gaat in Lightroom en Capture One of de meegeleverde software vaak al helemaal automatisch naar optimaal en hoef je alleen maar iets bij te stellen, natuurlijk hoeft dat niet, maar je hebt tenminste die optie nog.

JPG moet je eigenlijk nooit gebruiken tenzij je ruimte tekort hebt (tegenwoordig eigenlijk een non-issue) of als je enorm veel snelheid en buffer nodig hebt, voor de rest is RAW absoluut de beste optie, en nogmaals enorm makkelijk te bewerken, en heb je daar dus geen zin in... geen probleem zet dan alles op auto.

Maar wat als je niet eens meer een (prive)computer hebt...?
Ik gebruik alleen nog maar ipad (en in principe bevalt jpeg (Fuji) icm met apps als oa Snapseed me wel goed)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AudioEnZo


Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 14, 2017, 00:08:11
Als je snel wilt
Highlights terug
Schaduwen omhoog
Met contrast en clarity fine tunen

Dan alles selecteren en sync en klaar.
Voordeel is dat je daarna per foto kan bijstellen indien nodig
Bij jpg is het ongeveer zoals het is.
Syncen dat was idd een goede tip om alles in 1 keer goed te zetten.
Echter de DNG's van mijn Oneplus 5 krijg ik niet eens in de buurt van wat de JPG die hij er zelf van maakt. Kan ook aan mijn kunde liggen. Het wordt wel iets beter met jouw tips maar thats it. Voor mij is DNG geen optie en als ik echt leuk wil neem ik wel mijn RX100 mee. Het zijn maar herinneringen voor mij van vakanties. Echt goed (nacht)werk gebeurd met de Nikon 750
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

De onboard jpg is niets meer dan simpele aanpassingen die je in LR makkelijk moet kunnen doen.
Google anders eens presets voor jouw camera.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nahpets

Volgens mij worden de standaard jpg programma's van mijn camera (Canon 5DII) als keuze optie weergegeven in het Develop - Camera Calibration - Profile weergegeven. Is dat niet de LR manier om de in-camera instellingen te emuleren?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nosferatu

Meike MK-DR750 (MB-D16) battery grip voor bij m'n Nikon D750. Budget grip maar voelt ook prima aan. Iets beter (grotere grip) dan die welke ik bij m'n D7200 heb.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Starred


Nosferatu

#3364
Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD als vervanger voor de Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM. Zwaar kreng (1100gr), ruim 2x zo zwaar dan de Sigma (520gr) en ook nog eens merkbaar zwaarder dan m'n Sigma 24-105mm f/4.0 DG OS HSM Art (885gr). Gisteravond even mee gespeeld en dan krijg je om 23:00 bij slecht licht nog best goeie ploaties bij ISO800 en 5s. 'Daglicht', scherp en geen/weinig ruis. Als het 's nachts weer eens onbewolkt is op pad naar echt donkere plekjes in NL (Lauwersmeer ?) om wat foto's van de sterrenhemel te maken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Serieuze armtraining in dat geval! :D
Stevig statief nodig ook..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on July 27, 2017, 09:29:53
Serieuze armtraining in dat geval! :D
Stevig statief nodig ook..
Ach....vergeleken met m'n Sigma 150-600mm is dit een lichtgewicht.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

Quote from: Nosferatu on July 27, 2017, 09:35:04
Ach....vergeleken met m'n Sigma 150-600mm is dit een lichtgewicht.  :D

Ben de sigma 150-600 alweer een beetje zat te onhandig, Als iemand hem wil overnemen :). Gewicht en omvang is gewoon te lastig ga maar eens kijken naar de 100400+tc1.4.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eddy135

Quote from: danielo on July 27, 2017, 12:41:08
Ben de sigma 150-600 alweer een beetje zat te onhandig, Als iemand hem wil overnemen :). Gewicht en omvang is gewoon te lastig ga maar eens kijken naar de 100400+tc1.4.

Daniel.
Grappig, ben me aan het verdiepen of dit een opvolger voor m'n 100-400 kan zijn, ik mis nl. wat mm's voor wildlife...
Overigens vind ik de 100-400 ook niet echt handzaam, hoor... ;)

Welke versie van de Sigma heb je?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

donaldk

Zo'n soort Tamron (geen idee van de getallen) kwam ik vorig jaar tegen, op een Sony A6500. Manfrotto monopod eronder, want ding is een stuk groter dan deze videocamera, met still optie). Indrukwekkend setje.

eddy135

Quote from: Nosferatu on July 27, 2017, 09:25:26
Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD als vervanger voor de Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM. Zwaar kreng (1100gr), ruim 2x zo zwaar dan de Sigma (520gr) en ook nog eens merkbaar zwaarder dan m'n Sigma 24-105mm f/4.0 DG OS HSM Art (885gr). Gisteravond even mee gespeeld en dan krijg je om 23:00 bij slecht licht nog best goeie ploaties bij ISO800 en 5s. 'Daglicht', scherp en geen/weinig ruis. Als het 's nachts weer eens onbewolkt is op pad naar echt donkere plekjes in NL (Lauwersmeer ?) om wat foto's van de sterrenhemel te maken.
Je levert wel flink wat groothoek in... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Nosferatu

Quote from: eddy135 on July 30, 2017, 08:03:05
Je levert wel flink wat groothoek in... :-\
Nee, absoluut niet; jij kijk nu alleen naar de cijfertjes maar je moet naar het grotere geheel kijken; de Sigma 10-20mm is een DX/APS-C/crop lens, de Tamron 15-30mm een FX/full frame. De eerste zat op m'n Nikon D7200 (crop sensor), de laatste op m'n nikon D750 (full frame). Verder ga je van f3.5 naar f2.8. Wat door de overgang van crop naar full frame nog iets groter word. 's nachts minder ruis, veel minder ruis bij vergelijkbare instellingen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

eddy135

Ja, maar dat had je er niet bij vermeld... :dry:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Nosferatu

Quote from: eddy135 on July 30, 2017, 13:46:18
Ja, maar dat had je er niet bij vermeld... :dry:
Je hebt groot gelijk.  ;D
Daar komt bij, je moet op de hoogte zijn van de verschillen in APS-C vs FF lenzen om dit te 'zien'. (De Sigma is een APS-C lens)

Anyroad, ben m'n DX lenzen aan het 'opruimen', heb alleen nog een Nikon 18-140mm en een Sigma 18-35mm f1.8 Art. Sinds ik een full frame camera heb 'migreer' ik langzaam maar zeker alle lenzen daarnaartoe. Merendeel van m'n lenzen waren al 'full frame' en ik kan ze zowieso ook op m'n D7200 gebruiken. Die ik voorlopig mooi hou. :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

Quote from: eddy135 on July 29, 2017, 22:48:40
Grappig, ben me aan het verdiepen of dit een opvolger voor m'n 100-400 kan zijn, ik mis nl. wat mm's voor wildlife...
Overigens vind ik de 100-400 ook niet echt handzaam, hoor... ;)

Welke versie van de Sigma heb je?

De 150600c met de tc1.4 van sigma. De tc kreeg ik er gratis bij. Voor mij is het kijken naar de 100400gm juist omdat die zoveel beter is in focus en ook een tc1.4 heeft. Verder is de omvang niet bizar groter dan de 70200F4 (2cm langer). Het is natuurlijk wel bijna 3000 euro en met de tc1.4 erbij nog meer maar kan dan ook op de opvolger van de a7r2 als die er is :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.