NAS en RAID

Started by Shorty, March 12, 2008, 21:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Domino

In principe moet het werken, maar er staan geen schijven groter als 1 TB op de compatability list van qnap.
Ik zou er niet al te veel mee gaan klooien, zou zonde zijn van het geld als de schijven niet goed werken in de qnap.
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Jiri

Quote from: Domino on February 28, 2009, 12:12:00
In principe moet het werken, maar er staan geen schijven groter als 1 TB op de compatability list van qnap.
Ik zou er niet al te veel mee gaan klooien, zou zonde zijn van het geld als de schijven niet goed werken in de qnap.

Daarom vraag ik het ook  :)
Misschien dat iemand er ervaring mee heeft en kan zeggen dat een schijf  van merk "x" het goed doet in de Qnap.
Vandaar!

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

ShellBeach

Ik heb verschillende 1T schijven

Samsung Spinpoint F1: vooral snel
Hitachi DeskStar: net iets minder dan de F1 maar wel beter power management dus lager verbruik

Ik heb op die disken al zitten benchen ... de snelheden zijn superieur tov de 30 Mbyte/s die je over netwerk haalt dus de schijf zal nooit de bottleneck zijn.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

eduard

#53
Ik heb dit en meerdere raid en nas topic door gelezen maar ik ben er nog steeds niet.

Of ik mijn nas 639 nu moet in richten met 6 single schijven 1TB van of de 6 schijven in een raid 5 config plaatsen.

Ik ga de nas voor 3 dingen gebruiken

1 Sabnzbd
2 sqeeuze center
3 opslag van mijn pc.

Is een config met losse schijven energie zuiniger als een met een Raid 5 config.

Volgens mij zullen de disken in een raid 5 config continu aangesproken worden terwijl dit bij een niet raid config alleen de schrijf waar op dat moment naar toe geschreven wordt gebruikt wordt.



Shorty

Zolang je NAS alleen maar leest draait er maar 1 schijf, toch?

VrGr,

Bart J.

kaajee

Niet in RAID-5 natuurlijk. Dan horen alle disks bij elkaar en zullen allemaal draaien........lezen of schrijven dat maakt dan niet uit........

Maar of het veel in energie verbruik zal schelen..........?
De disks zullen toch altijd onder spanning staan.............

)p(

Wellicht is unraid wel iets voor je media opslag:

http://www.lime-technology.com/joomla/

peter

Francisco

Vraagje: ik heb een Qnap 419P met 2 HD's van 1Tb er in. Nu hoef ik geen raid config, maar wil gewoon iedere schijf afzonderlijk gebruiken. Als er dan 1 stuk gaat dan wil ik gewoon nog bij de andere data kunnen op de schijf die het nog doet.

Moet ik daarvoor Single disk config kiezen of juist JBOD?

Tevens weet iemand welke besturing beter is EXT3 of EXT4 en wat is het verschil?

riwi

Quote from: Francisco on December 29, 2009, 22:26:32
Vraagje: ik heb een Qnap 419P met 2 HD's van 1Tb er in. Nu hoef ik geen raid config, maar wil gewoon iedere schijf afzonderlijk gebruiken. Als er dan 1 stuk gaat dan wil ik gewoon nog bij de andere data kunnen op de schijf die het nog doet.

Moet ik daarvoor Single disk config kiezen of juist JBOD?

Tevens weet iemand welke besturing beter is EXT3 of EXT4 en wat is het verschil?


Met JBOD (Just a Bunch of Disks) worden je schijven nog steeds gekoppeld om 1 partitie te vormen. Dus 1 schijf stuk = alles weg. Single disk is dus wat je moet kiezen om 2 losse schijven te gebruiken.

ext4 is de opvolger van ext3. Beide zijn journaling filesystemen die goed in staat zijn zichzelf te repareren zonder allerlei moeilijke tools te draaien.
Keuze is dus ext3, ouder en stabieler, of ext4 nieuwer maar minder getest.

Ik heb op mijn linux PC bij het formateren van een partitie laatst gekozen voor ext3 omdat ik dat wel vertrouw :)

Francisco

Hey thanks Riwi, daar heb ik wat aan. Of raad je dit ten strengste af? Is een raid config beter. Eigenlijk vind ik het zonde van de ruimte en maak ik toch om de zoveel tijd backups van belangrijke bestanden. De Nas wordt voornamelijk voor Video afbeeldingen en muziek. Waarbij ik van de afbeeldingen en muziek backups maak en video geen ramp is als het verloren gaat.

riwi

Quote from: Francisco on December 30, 2009, 22:27:28
Hey thanks Riwi, daar heb ik wat aan. Of raad je dit ten strengste af? Is een raid config beter. Eigenlijk vind ik het zonde van de ruimte en maak ik toch om de zoveel tijd backups van belangrijke bestanden. De Nas wordt voornamelijk voor Video afbeeldingen en muziek. Waarbij ik van de afbeeldingen en muziek backups maak en video geen ramp is als het verloren gaat.

Afhankelijk van hoe belangrijk de data is kan je wel of niet raid gebruiken. Ook is het soms makkelijker om 1 grote bak te hebben waar alles in staat. De media bestanden zijn niet belangrijk genoeg om zo zwaar te investeren in dubbele opslag. Foto's en dergelijke maak ik handmatig backups van extern. Als je disken koppelt via raid, jbod oid dan is het uitbreiden / vervangen van disken ook lastiger omdat je dan de hele nas leeg moet maken, tenzij je gebruik maakt van online raid migration tools.