NAS en RAID

Started by Shorty, March 12, 2008, 21:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R0N

Quote from: Shorty on April 10, 2008, 16:39:12
Nu neig ik naar een NAS met 1 schijf, zonder RAID dus, en een losse externe HD voor alle back-up.

In dat geval adviseer ik QNAP 109Pro waar ik ook nog gebruik van maak. Het apparaat heeft zoveel mogelijkheden en is snel! Zie link www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=79.
Ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Wild_Willy

Ha de QNAP is een goede NAS echter kijk ook even naar een Synlogy NAS als alternatief. (http://www.synology.com/enu/index.php)

Banchmarks kun je vinden op http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/

gr,
Wild_Willy
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

ThomasBelgium

@ Shorty: Zelf ben ik ook bijna rond. Alleen ben ik met de DAT's begonnen - zo'n beetje het equivalent van jouw LP-collectie want moet ook volledig in real time gebeuren - en ben ik haast door m'n cd's heen. Dan begin ik aan de sacd's - dat zal dan wel de PCM-layer moeten worden, als die er al op staat - en de dvd-audio's. Nog geen idee hoe ik aan die laatste moet beginnen. Tenslotte wil ik nog een paar concerten vanop dvd-video rippen (voorlopig enkel geluid, geen beeld).

Ik doe het rippen op een pc (heb hier ook een mac G5), met dBpoweramp. Rippen van de hele santenboetiek doe ik meteen naar Apple Lossless. Daarmee kan de zooi op m'n iPod, dus geschikt voor portable gebruik en in de auto. Voor thuis moet ik nog een oplossing gaan bedenken, want de kans dat ik daar met Apple Lossless iets kan doen is erg klein. Ik vrees dat ik dus een conversielslag zal moeten maken van Apple Lossless naar FLAC voor thuisgebruik.
Ik kan wel een oude Apple (G4) als server inzetten, maar ik denk niet dat zo'n oplossing vanop afstand (met een Logitech of iets dergelijks) tot leven kan worden geroepen op het moment dat je ze nodig hebt en voor de rest automatisch in ruststand gaat.

Een thuisoplossing gebaseerd op Apple Lossless in combinatie met iTunes zou nochtans érg prettig zijn...

Shorty

#28
Bedankt voor de tips over QNAP en Synology, guys! Ik ga daar uitgebreid naar kijken, want ik heb geen enkel verstand van die materie...  :)

VrGr,

Bart J.

Domino

Ik ben ook op zoek naar een NAS om multimedia mee te streamen via de xbox 360, voornamelijk wmvhd.
Nu kan ik er niet goed wijs uit welke NAS hiervoor het best geschikt is. Iemand een idee?
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Wild_Willy

Quote from: Domino on April 30, 2008, 15:53:30
Ik ben ook op zoek naar een NAS om multimedia mee te streamen via de xbox 360, voornamelijk wmvhd.
Nu kan ik er niet goed wijs uit welke NAS hiervoor het best geschikt is. Iemand een idee?

Hoi,

ik weet niet of de QNAP het kan (zal wel) maar mijn Synlogy NAS kan het zeker. (http://www.synology.com/enu/index.php)

gr,
Wild_Willy
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

ShellBeach

#31
Ik weet niet of de commerciele NAS servers dit ook aankunnen, maar eergisteren gewoon live een Linux systeempje geupgrade van 2x300GB software raid1 naar 2x1TB raid1.
(als je fdisk, mdadm, grub en lvm goed kent is dit kinderspel). De huidige 1TB disken doen vlot >70MB/sec wat toch wel een leuke performance is tegenwoordig. Spaart weer een hoop electriciteit ipv 4 disken van 300GB die staan te snorren.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Domino

Quote from: Wild_Willy on April 30, 2008, 17:56:54
Hoi,

ik weet niet of de QNAP het kan (zal wel) maar mijn Synlogy NAS kan het zeker. (http://www.synology.com/enu/index.php)

gr,
Wild_Willy

Welk type heb je Willy?
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Shorty

#33
Quote from: klinktbeter on April 30, 2008, 18:55:12
Ik weet niet of de commerciele NAS servers dit ook aankunnen, maar eergisteren gewoon live een Linux systeempje geupgrade van 2x300GB software raid1 naar 2x1TB raid1.
(als je fdisk, mdadm, grub en lvm goed kent is dit kinderspel). De huidige 1TB disken doen vlot >70MB/sec wat toch wel een leuke performance is tegenwoordig. Spaart weer een hoop electriciteit ipv 4 disken van 300GB die staan te snorren.

"gewoon live een Linux susteempje geupgrade"?  ???  ::) :P "fdisk, mdadm, grub en lvm"?  ???

Mooi dat je dat allemaal kunt, maar als niet-pc-hobbyist is het Chinees voor me.  ;)

VrGr,

Bart J.

riwi

#34
Quote from: klinktbeter on April 30, 2008, 18:55:12
Ik weet niet of de commerciele NAS servers dit ook aankunnen, maar eergisteren gewoon live een Linux systeempje geupgrade van 2x300GB software raid1 naar 2x1TB raid1.
(als je fdisk, mdadm, grub en lvm goed kent is dit kinderspel). De huidige 1TB disken doen vlot >70MB/sec wat toch wel een leuke performance is tegenwoordig. Spaart weer een hoop electriciteit ipv 4 disken van 300GB die staan te snorren.

Ik heb mijn lvm ook live gemigreerd van 2x500+750G raid0 naar 4x500G raid0. LVM werkt prima en je kan je ook filesysteem online resizen.
Waarom gebruik je ook mdadm? Ik laat LVM gewoon de raid 0 functionaliteit doen :

pvcreate /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde
vgcreate vg1 /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde
lvcreate -l 476936 -i4 -I16 vg1 -n lv1
mkfs.ext3 /dev/vg1/lv1
mount /dev/vg1/lv1 /share/raid

Of heb je mdadm nodig voor de raid 1 mirroring?

Meer chinees voor Shorty  ;D :

root@riwilinux:/home/richard# pvs
  PV         VG   Fmt  Attr PSize   PFree
  /dev/sdb   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sdc   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sdd   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sde   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
root@riwilinux:/home/richard# lvs
  LV   VG   Attr   LSize Origin Snap%  Move Log Copy%
  lv1  vg1  -wi-ao 1.82T
root@riwilinux:/home/richard# vgs
  VG   #PV #LV #SN Attr   VSize VFree
  vg1    4   1   0 wz--n- 1.82T    0


Ik heb trouwens eens een demo filmpje gezien van de DROBO NAS waar je ook online allerlei resize en disk swap activiteiten kan doen terwijl hij gewoon in dienst is. Schijnt echt heel simpel te zijn. Zonder GUI's maar gewoon knoppen drukken op het apparaat zelf.

ShellBeach

Quote from: riwi on May  1, 2008, 13:39:33
Ik heb mijn lvm ook live gemigreerd van 2x500+750G raid0 naar 4x500G raid0. LVM werkt prima en je kan je ook filesysteem online resizen.
Waarom gebruik je ook mdadm? Ik laat LVM gewoon de raid 0 functionaliteit doen :

pvcreate /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde
vgcreate vg1 /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde
lvcreate -l 476936 -i4 -I16 vg1 -n lv1
mkfs.ext3 /dev/vg1/lv1
mount /dev/vg1/lv1 /share/raid

Of heb je mdadm nodig voor de raid 1 mirroring?

Meer chinees voor Shorty  ;D :

root@riwilinux:/home/richard# pvs
  PV         VG   Fmt  Attr PSize   PFree
  /dev/sdb   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sdc   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sdd   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
  /dev/sde   vg1  lvm2 a-   465.76G    0
root@riwilinux:/home/richard# lvs
  LV   VG   Attr   LSize Origin Snap%  Move Log Copy%
  lv1  vg1  -wi-ao 1.82T
root@riwilinux:/home/richard# vgs
  VG   #PV #LV #SN Attr   VSize VFree
  vg1    4   1   0 wz--n- 1.82T    0


Ik heb trouwens eens een demo filmpje gezien van de DROBO NAS waar je ook online allerlei resize en disk swap activiteiten kan doen terwijl hij gewoon in dienst is. Schijnt echt heel simpel te zijn. Zonder GUI's maar gewoon knoppen drukken op het apparaat zelf.

Ik heb een vrij simpele procedure :

- een van de twee 300GB raid1 disken er live uithalen (hotplug sata)
- 1TB in de plaats, boot partitie type fd even groot, data partitie voor lvm +- 1TB
- met mdadm de disk terug in de array duwen zodat hij begint te syncen (in feit twee md devices, eentje voor /boot en eentje voor lvm)
- als de 300GB naar de 1TB disk is gesynced de andere 300GB er ook uitknallen
- tweede 1TB erin, zelfde procedure
- dan mdadm --grow
- en een lvm pvresize
- en grub op beide disken installen

voila je hebt live van 300GB naar 1TB gemigreerd. Enkel de mdadm --grow wou de nieuwe nieuwe disk size niet zien tenzij een reboot, maar das wellicht een issue die al opgelost is in nieuwere kernels/mdadm versies.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

riwi

Ik heb het fs geresized met resizereiserfs, maar daarvoor moet wel de disk ge umount worden, dus helemaal live is het dan niet, maar ja. De PC hoefde niet gereboot, na remounten was alles weer beschikbaar. Maar ik heb hem wel gereboot, want ik wl zeker zijn dat na een latere reboot ook alles weer OK is.

Dus resizereiserfs daarna lvreduce en pvremove (om de 750G er uit te halen) daarna 2x 500G er in geprikt en pvcreate, vgextend en lvextend en daarna resizereiserfs. Maar ik heb hem toch omgezet naar ext3 achteraf :)

mdadm dus alleen vanwege raid 1. Die heb ik niet nodig. Security haal ik door te kopieren/syncen met een andere PC.

Wild_Willy

Quote from: klinktbeter on May  1, 2008, 14:23:42
Ik heb een vrij simpele procedure :

- een van de twee 300GB raid1 disken er live uithalen (hotplug sata)
- 1TB in de plaats, boot partitie type fd even groot, data partitie voor lvm +- 1TB
- met mdadm de disk terug in de array duwen zodat hij begint te syncen (in feit twee md devices, eentje voor /boot en eentje voor lvm)
- als de 300GB naar de 1TB disk is gesynced de andere 300GB er ook uitknallen
- tweede 1TB erin, zelfde procedure
- dan mdadm --grow
- en een lvm pvresize
- en grub op beide disken installen

voila je hebt live van 300GB naar 1TB gemigreerd. Enkel de mdadm --grow wou de nieuwe nieuwe disk size niet zien tenzij een reboot, maar das wellicht een issue die al opgelost is in nieuwere kernels/mdadm versies.

hahaha.... dit is nu precies de reden dat ik een of-the-shell NAS heb aangeschaft :)

...is trouwens een CS-407 voor de geintresseerde.

gr,
Wild_Willy
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

riwi

Quote from: Wild_Willy on May  1, 2008, 18:44:13
...is trouwens een CS-407 voor de geintresseerde.

Bevalt die goed? Een collega van me wil ook zo'n synology aanschaffen, maar wel een van de kleinere modellen.

Wild_Willy

Quote from: riwi on May  1, 2008, 21:28:32
Bevalt die goed? Een collega van me wil ook zo'n synology aanschaffen, maar wel een van de kleinere modellen.

De Synology bevalt me prima, al moet ik wel zeggen dat ik deze nooit vergeleken heb met de Qnap's en daar lees ik hier ook hele goede dingen over.
Mijn persoonlijke visie kan dus best wel een beetje een tunnelvisie zijn ;)

gr,
Wild_Willy
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

Driven2Shine

Ik heb precies het tegenover gestelde.
Ik heb de Qnap 409 non pro versie.

Ik gebruik hem puur als data opslag en streaming media voor de PS3.
Alle overbodige services staan verder uit om hem nog sneller te maken.

FTP en streaming zit rond de 25~30 MB/s
Transferred 1 file totaling 735.608.832 bytes in 24,51 seconds (30,57 MB/s)

Ervaring met de Synology heb ik niet maar heb er wel goede dingen over gelezen

Wild_Willy

Hahaha...nou je leest het allemaal goed spul :)

gr,
Wild_Willy
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

Domino

Dus het wordt een afweging tussen de CS-407 en Qnap 409.

Wordt streaming video op de CS-407 ook gedaan via Twonky?
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

riwi

Voor zover ik heb begrepen hebben de Synology NAS'en alleen een Upnp mediaserver (volgens hun website). Twonky is UPnP en DLNA gecertificeerd. Ik denk dat ze dus andere serversoftware gebruiken, maar ik weet het niet zeker.

Op een PC is er ook allerlei software voor Upnp te vinden zoals : Twonky, WizD, MyiHome, Snazio media server.
De PS3 heeft een DLNA mediaserver nodig (Twonky, windows mediaplayer 11, Nero Media Home, Tversity, etc.)

UPnP komt voort uit uitwikkelingen van Apple, DLNA is microsoft.

riwi

Quote from: [SV] on May  2, 2008, 00:33:48
FTP en streaming zit rond de 25~30 MB/s
Transferred 1 file totaling 735.608.832 bytes in 24,51 seconds (30,57 MB/s)

Een file van 700MB in 24 seconden is inderdaad heel netjes.

Driven2Shine

Voor zover ik kan zien draait er inderdaad geen twonky op maar een eigen media server.

UPnP Multimedia Service Support:
Sony PS3, Microsoft Xbox360 (See All Supported DMA)

Wat me verder wel gelijk opvalt is dat de Synology losse ondertitels ondersteund en dat doet de Qnap niet.

Audio: AAC, M4A, MP3, Ogg Vorbis, WAV, WMA, WMA VBR, WMA PRO, WMA Lossless
Image: BMP, JPG (jpe, jpeg), GIF, ICO, PNG, PSD, TIF (tiff), UFO
Video: ASF, AVI, DAT, DivX, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, VOB, WMV, XviD
Playlist: M3U, WPL
Subtitles: srt, psb, smi, ass, ssa, sub, idx, ifo (x07 Series: Firmware v2.0.3 - 0451 and onward; x06 Series: Firmware v2.0.3 - 0430 and onward)


Driven2Shine

Quote from: riwi on May  2, 2008, 11:25:32
Een file van 700MB in 24 seconden is inderdaad heel netjes.
Vond ik ook aangezien de tests uitwijzen dat het zo rond de 13 a 15 MB/s zou zitten waar ik ook al blij mee was.
Misschien dat er in de laatste firmware iets gewijzigd is wat betreft de snelheid.

riwi

Quote from: [SV] on May  2, 2008, 11:30:26
UPnP Multimedia Service Support:
Sony PS3, Microsoft Xbox360 (See All Supported DMA)

Mijn PS3 ziet alleen de twonky mediaserver. De PS3 ziet niet de Wizd en snazio server die op dezelfde PC draaien. Als de PS3 dus wel een mediaserver ziet op de Synology is de mediaserver van de Synology ook DLNA compliant.

ShellBeach

Ik ga nog eens 'mediatomb' installeren, zou de ideale UPNP server zijn onder Linux + PS3 support.

http://mediatomb.cc/pages/download
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Jiri

Hallo,

Ik heb dus ook een Qnap 409pro En ik vroeg mij af of daar behalve de 1TB schijven ook al de 1,5 of zelfs de 2TB schijven in kunnen? M.a.w. Werken ze dan wel?
Zo ja, weet iemand een (online) adresje waar je voordelig 1,5 TB en zelfs 2TB schijven kan aanschaffen voor de Qnap?

Dank en groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200