De toekomstige zolder HT van Johnhifi

Started by johnhifi, March 9, 2008, 11:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johnhifi

We gaan waarschijnlijk verhuizen. Tenminste, als de hypotheekverstrekker dat goed vindt.
In het nieuwe huis krijg ik de beschikking over een zolder van ongeveer 7x4. Dit is een schatting, kan wat groter of kleiner zijn, maar veel zal het niet schelen. Op die zolder ga ik mijn HTtje maken. Echter, er hangt een CV ketel in de weg. Die kan ik misschien verplaatsen maar ik ga ervan uit dat ie blijft hangen en dat er een kast omheen komt. Daar ben ik ook in de Sketchup tekening vanuit gegaan en dat is dan dat grote zwarte ding in het midden van de muur. Mocht het zo zijn dat ie te verplaatsen is dan komt ie in de nis waar op de Sketchup tekening niet de apparatuur in staat, dus de nis bij het scherm. En dan komen er een of twee boekenkasten voor in de plaats.
De kleur van de muren, het plafond en de balken weet ik nog niet. Die heb ik voorlopig even vrij neutraal grijs en zwart gemaakt maar dat kan nog alle kanten op. De vloerbedekking wordt wel ongeveer zoals op de  tekening, donkerrood. Die wordt doorgetrokken over de hoge plinten (+/- 25x25 cm denk ik), die nodig zijn om de buizen van de cv installatie te verbergen. In die plinten komen tevens de luidspreker kabels te liggen. Ook komen er her en der spotjes in voor de sfeerverlichting. Verder komen er ook nog op logische plekken contactdozen voor de stroomvoorziening in de plint. Op de tekening staan geen gordijnen, dakramen (aan elke kant 1) etc. Ook dat zijn van die dingen waar ik nog niet uit ben. 

De apparatuur die er komt te staan is grotendeels al bekend en in bezit. Dat wordt:

Versterking: Sony TAE-9000ES en TAN-9000ES
DVD speler: Sony DVP-S9000ES
Consoles: Xbox360 (en alle consoles vanaf de NES tot nu)
CD speler: Meridian 508
Draatafel: Pro-Ject Debut II
Phonotrap: Musical Fidelity X-LPS
Bekabeling: speakerkabel van Canare, door de hele ruimte. +/- 50 meter nodig.
Frontspeakers: Elac 213.4PI
Surround speakers: BNS Evolution
Center speaker: nog aan te schaffen
Subwoofers: 2x zelfbouw subwoofer (passief, moet ik wel nog een stereo eindbak kopen)
Beeldweergever: Sanyo Z5
Scherm: Kingpin handbediend 16x9. Wordt wellicht een electronisch scherm. Dit is echter niet meteen noodzakelijk.

Ik ben aan het kijken naar het klikaanklikuit systeem om de spotjes te kunnen dimmen van afstand, en misschien de ruimte nog wat verder automatiseren. Maar die plannen zijn nog erg pril. Ik moet het hele lichtplan nog maken maar aangezien we 9 mei pas de sleutel krijgen kan dat dan pas. Wat betreft de inrichting, ik wil het sober houden. De drie Poang stoelen op de tekening heb ik al gekocht, en die voetenbankjes zoek ik nog, in de kleur Smidig rood. Een bijzettafeltje, misschien twee, en dan heb je het wel gehad qua meubels.

Dit wordt mijn eerste echte HT dus alle tips en trucs van de ervaren bouwers hier zijn welkom. Overigens dacht ik tot nu toe dat ik twee linkerhanden had maar of dat echt waar is gaat blijken, vanaf 9 mei. ;)












Overigens, excuses voor mijn noob Sketchup kunsten, ik heb het programma pas sinds gisteravond.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

El Penumbra

Dat ziet er netjes uit!!!

Kun je wel bij je apparatuur met die speaker ervoor.....?  ;D

johnhifi

Ik denk dat dat nu op de tekening zo lijkt, maar in het echt zullen de verhoudingen wel wat anders uitvallen. En anders schuif ik net zo lang tot het wel gaat. :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

johnhifi

We zijn inmiddels verhuisd. Hoewel we nog wel een beetje in de rotzooi zitten ben ik langzamerhand aan het nadenken over hoe de HT tot stand gaat komen. Een en ander staat nu al in de ruimte als proefopstelling en dat is maar goed ook, want ik ga de hele ruimte precies andersom doen denk ik. :) Dit weekend eens wat zooi eruit en flink schuiven. Ook is er een update qua appratuur: de passieve subs gaan niet meer gebruikt worden aangezien er nu een SVS PCI 20-39 is, en ik heb een B&W centerspeaker waarvan het typenummer me inmiddels ontschoten is. Verder denk ik dat ik eens ga kijken of de BNS speakers niet beter als front ingezet kunnen worden.

En dan nog een vraagje aan de ervaren bouwers hier: ik weet nog niet wat voor vloerbedekking ik wil. Tapijt, vinyl of laminaat? De muren zijn vrij kaal en blijven dat, en het schuine dak is voorzien van plafondplaten. Ik denk tapijt, vanwege de demping. Ook loopt de vloer aan een kant nogal schuin af (oud huis, jeweettoch) en dan gaat laminaat niet erg lekker. Wat jullie?

Ook; wie heeft ervaring met het verbergen danwel verplaatsen van een CV ketel? Tips cq trucs?

Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Onne

Quote from: johnhifi on July 11, 2008, 14:43:47
Ook; wie heeft ervaring met het verbergen danwel verplaatsen van een CV ketel? Tips cq trucs?
Maakt zo'n ding veel geluid? Stel: zit je in de winter boven en vrouw beneden zij doet de kachel aan en boven begint dat ding te loeien om het kwartier....
Anders was je met een kamerscherm zo klaar geweest,


celerontje

Je hebt zeker te weinig ruimte om een aparte CV ruimte te maken, net als bij HT op Zolder?
Want zo'n CV kan aardig loeien inderdaad.
Die kast er om heen... 't zal wel iets helpen, maar het is verre van ideaal.
Ik zou zeggen dat de CV grondig aangepakt moet worden, hoe dan ook.

En wat is de reden dat je nadenkt over een elektrisch scherm?
Hij kan toch gewoon permanent uitgerold zijn?
Of is het makkelijker met stofzuigen?
't namelijk ook belangrijk hoe praktisch je ruimte is.

En die stoelen op je sketch-up, moeten dat IKEA Poeng stoelen voorstellen?
Die heb ik ook in mijn thuisbios.
Fijne stoelen, alleen wat geklooi soms met die hoofdkussens, vooral voor wat langere mensen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Onne

Of je monteerd een vast scherm met scharnieren aan de bovenkant, even tegen de schuine wand aanklappen schuifslotje en bam alle ruimte weer vrij,


master30

Ik zou de cv aanpakken, verplaatsen en als ie al wat ouder is dan zeker vervangen door een kleine.
Bij de trap ergens zou ie mooi geplaatst kunnen worden, je kan dan een ge-isoleerde wand aan die kant maken, dan rol je ook niet in het trapgat als je eens in het donker rond loopt daar, en het scheelt in het geluid naar de omgeving
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

johnhifi

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de zolder misschien wat te groot(!) is voor wat ik wil. Ik heb nog een slaapkamer van +/- 3x3 meter tot mijn beschikking die misschien wel veel leuker als HT in te richten is. Ik ga daar de spullen eens in een proefopstelling neerzetten, en dan de zolder als 'bibliotheek' cq 'computerkamer' gebruiken.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

JeKa

Quote from: johnhifi on August 13, 2008, 10:05:45
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de zolder misschien wat te groot(!) is voor wat ik wil. Ik heb nog een slaapkamer van +/- 3x3 meter tot mijn beschikking die misschien wel veel leuker als HT in te richten is. Ik ga daar de spullen eens in een proefopstelling neerzetten, en dan de zolder als 'bibliotheek' cq 'computerkamer' gebruiken.

3 bij 3 houdt niet over, maar moet toch wel te doen zijn. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen en wat je gaat beslissen.
Succes en je weet het he, foto's houden een topic in leven.  ;)

bmateijsen

Ik zou juist de zolder gebruiken, 3 x 3 is vrij klein en je kan dan maar projecteren tot ongeveer 1,60m breed.

Quote from: johnhifi on August 13, 2008, 10:05:45
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de zolder misschien wat te groot(!) is voor wat ik wil. Ik heb nog een slaapkamer van +/- 3x3 meter tot mijn beschikking die misschien wel veel leuker als HT in te richten is. Ik ga daar de spullen eens in een proefopstelling neerzetten, en dan de zolder als 'bibliotheek' cq 'computerkamer' gebruiken.

Joris1971

Quote from: bmateijsen on August 13, 2008, 10:14:06
Ik zou juist de zolder gebruiken, 3 x 3 is vrij klein en je kan dan maar projecteren tot ongeveer 1,60m breed.


idd 3x3 meter is erg klein.

johnhifi

Quote from: bmateijsen on August 13, 2008, 10:14:06
Ik zou juist de zolder gebruiken, 3 x 3 is vrij klein en je kan dan maar projecteren tot ongeveer 1,60m breed.


Tja ik weet dat dat vrij klein is en wellicht kom ik er ook wel van terug maar ik wil het toch eens uitproberen. En mijn scherm is 1,5 meter breed dus qua projectieafstand komt het wel goed. Ik zit op de zolder ook maar een kleine 2,5 meter van het scherm af, en dat is op de slaapkamer ook de afstand. Ik kan er allicht eens een paar uurtjes aan besteden, terugzetten kan sowieso. :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Sonic Circle

Ik zou me veel te opgesloten voelen in een ruimte van 3x3 voor film en muziek. Voor een kantoortje / bibliotheek is die afmeting prima. Ons kantoor is zo'n 3.10 x 3.40 en daar kunnen we met 2 man prima inzitten! Zie bijlage voor scherts (v.h. weekend muren gestuukt).

Doe ermee wat je wilt. En volg mijn HT topic over een week of 2 nog eens, wie weet of je meer inspiratie voor je zolder hebt dan ;)

johnhifi

Ik heb eens gepast en gemeten en het vervelende is van die slaapkamer dat ie een nogal afwijkende vorm heeft. Met een schuin dak aan een kant (met dakraam) en een inham in de andere muur en ook nog een schouw tegen nog een andere muur. Dat gaat dus niet gebeuren, denk ik. Dus, van die slaapkamer heb ik een computer/relax/zitkamertje gemaakt en de zolder wordt toch de HT. Nu er wat dingen weg zijn van die zolder en naar die nieuwe pckamer verplaatst zijn heb ik een beter overzicht gekregen van de mogelijkheden en dit weekend ga ik nog eens wat met spullen schuiven. Dan zal ik ook eens wat foto's maken.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).