de bouw van ruuds room

Started by ruud2, January 12, 2008, 13:07:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

en een schitterende luisterplek,  ::)
ook naar geschikt meubilair moet nog worden gekeken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Dirc

#26
mooie stoel:D
waar is de bekerhouder of zie ik die nu in de rechterleuning(links op de foto)?

ruud2

#27
linker ;D
maar wat vinden jullie van dat schitterende behang? :'(
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

R

Zeg maar van hetzelfde esthetische kaliber :P

Maar feli met je supergave setup zo!!

Quote from: ruud2 on January 15, 2008, 22:55:10
heb je dan een schrootjes motief vloerbedekking ? ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#29
Quote from: ruud2 on January 15, 2008, 23:04:58
weer muziek..
met kabelhaspel.. :-\

Amazing Speakers taking control over the room........the only way to go.... O0

Gaaf dat je weer muziek hebt....kaberhaspel kom je snel overheen ;D

Gelukkig zit je voor het merendeel met je rug naar het behang... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#30
Quote from: Erik van Voorst on January 18, 2008, 17:32:22
Amazing Speakers taking control over the room........the only way to go.... O0

Gaaf dat je weer muziek hebt....kaberhaspel kom je snel overheen ;D

Gelukkig zit je voor het merendeel met je rug naar het behang... >:D

de rest van de kamer heeft hetzelfde behang ..... :'( :'(

andere kamer , andere akoustiek ; wat zijn zoal de gehoormatige verschillen met het vorige huis.

- sublaag: lekker , goed , niet prominent aanwezig ( maar dat is natuurlijk te regelen       met de tommessen).
- het laag kent wat meer detail
- het midden schettert ( komt natuurlijk van dat strakke behang;eigenlijk had ik dat in de andere woning ook wat , maar met de twee wandborden was dat grotendeels verdwenen. of is dit nog een filter probleem?)
- het hoog is verder ok, niet scherp.

heb me deze week verder niet meer bezig gehouden met de luisterkamer, prioriteiten stellen niet waar. :-\
wordt vervolgd tzt.




Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

...met de power van die luidsprekers (maar eigenlijk altijd als je serieus ervoor gaat zitten) is een akoestische aanpassing een grote MUST.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on January 23, 2008, 13:06:47
...met de power van die luidsprekers (maar eigenlijk altijd als je serieus ervoor gaat zitten) is een akoestische aanpassing een grote MUST.... ;)

het is net zoals je al zei in akoustiek der akoustieken "een belangrijk audiocomponent"

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers


Afgelopen week bij Ruud langs geweest. Ik kan maar 1 ding zeggen, die kamer ziet er al bijzonder goed uit!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

VlisChris

Quote from: Dirc on January 15, 2008, 23:08:41
mooie stoel:D
waar is de bekerhouder

Riep iemand Sjors?

















;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RubenV.

Bijna 4 jaar later ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het met deze kamer is afgelopen, audiofiel nirvana?  :headbanging:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

ruud2

Hallo Ruben,

Dank je voor de belangstelling.
Wat is er van de kamer geworden..........
Nog .....bijna niets... :blush:
Het stoeltje is vervangen door een lekker bankje, en ik heb rondom in de kamer op ca. 2.20 m hoogte een staalkabel gespannen waarmee ik absorbtie panelen ( lees dikke verhuisdekens) onbeperkt in de rondte kan schuiven.
Dus over de akoustiek geen klagen, eigenlijk best wel lekker.. ziet er natuurlijk niet uit ,maar het werkt wel!
Eerst is de rest van het huis aan een grondige opknapbeurt onderhevig geweest, we wonen nu vier jaar hier, komend jaar de buitenboel , en een restauratieproject met vier wielen.
wat een goede voornemens...oeff ,en dat alles snoept (vreet)  tijd en budget..
Tussentijds wel goed kunnen nadenken en ontwerpen kunnen maken voor m'n room.
De kamer wordt bijna eens zo groot, vooral in de hoogte worden veel M3 toegevoegd(!) ,
Ik liep allang rond met het idee de hoogte in te gaan en heb Toine om advies gevraagd en die heeft eea. bevestigd .
Winter 2012  zou het slopen wel eens kunnen beginnen.
Tot die tijd, werk genoeg en zou ik zeggen hou het forum in de gaten.

Prettige jaarwisseling.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

bijna winter 2012
heb opgekrabbelt welke kant dat ik heen wil met de ruimte.
Op zich voelt de ruimte prettig aan en er is zeer goed te luisteren, maar
de violators hebben meer lucht nodig, de ruimte nu is zo'n 75 m3 , met wat werk is daar ca. 108 m3 van te maken.
Een beetje meer demping geeft m.i. nog meer rust en pinpointing, en ja m'n handen jeuken om naast alle andere verbouwingen huis iets te gaan doen aan het luister genot.
Intussen ook weer de draaitafel afgestoft en een opstelling hiervoor gemaakt.
de opstelling op die plaats is niet zeker omdat een plasma scherm op het verlanglijstje staat, een ht? nee gewoon een stereotje.
de kamer is op de eerste verdieping, deze heeft een betonnen vloer.
het plafond daar in tegen is een balkconstructie met een betimmering aan de onder en bovenzijde en deze balkconstructie vormt geen dragend deel van het huis.
nog even plaatje zoals het was.
het huis is opgedeeld in meerdere vertikale compartimenten die doorlopen tot in de kapconstructie.
Een zo'n compartiment vormt de luisterkamer en een daarbovenliggende zoldercompartiment.
Het idee, haal het plafond weg en betrek de zolderruimte bij de luisterkamer. een toename van ca. 35 m3.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Zo...dat is nog eens mooi. Je woont toevallig in de buurt van Utrecht...ik nodig mezelf namelijk graag uit. ;D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

ontwerp krabbeltjes..
wellicht niet te volgen maar zo begint het altijd bij mij, gedachten op papier krijgen.
heb helaas op dit moment niet meer de beschikking over een  3d tekenpakket om alles uit te werken dus wordt eea, weer handmatig uitgewerkt en veel in het werk bepaald.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#40
Quote from: chansig on November 18, 2012, 13:51:42
Zo...dat is nog eens mooi. Je woont toevallig in de buurt van Utrecht...ik nodig mezelf namelijk graag uit. ;D

Gr Hans

onder Eindhoven...awel, juist over de grens. ;D
Wil best nog wel voor de sloop een M&G organiseren, dan wel met dezelfde mensen ook naderhand nog eens.

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Denon Focal

Wij hebben dit recent gedaan in de slaapkamer, het plafond eruit en het puntdak bij de slaapkamer gevoegd.
Heeft een geweldig extra gevoel van ruimte gegeven. Ook een aantal leuk spotjes in het schuine deel gezet die
langs de wand strijken.
Qua kosten viel het erg mee.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Niet actief

#42
Quote from: ruud2 on January 15, 2008, 19:56:14het mooiste zou een spanplafond zijn, kwijl kwijl, zwart met kleine spotjes ....net een sterrenhemel. :P
maar ja, akoustisch niet verantwoord :-\ :'(  ( staat al in een ander recent topic)

EDIT:
mmmm, ik had totaal niet in de gaten dat het al uit 2008 stamde... en reageerde alsof het een topic van vandaag is...
sorrie  :coffee:

Ha Ruud,

Waarom zou een spanplafond akoestisch onverantwoord zijn? Er zijn heel wat varianten met microperforatie, specifiek bedoeld voor het bieden van akoestische oplossingen. Het micro-geperforeerde membraan, in combinatie met een zekere afhanghoogte en het juiste isolatiemateriaal tegen het bestaande plafond, geeft een akoestisch oppervlak, dat in elk geval gedeeltelijk (maar waarschijnlijk voor een groot deel) voldoet aan de absorptiebehoefte in de ruimte.

Het kan zijn dat er dan nog aanvullende laagabsorptie nodig is, omdat zo'n spanplafond dat niet echt zal kunnen leveren, maar voor het overige zou de nagalmtijd breedbandig in orde moeten kunnen komen door een goede keuze voor het spanplafond -- d.w.z. vanaf 200Hz en hoger. Daaronder is het even afwachten; valt niet helemaal te voorspellen wat er zal gebeuren met het laag door zo'n spanplafond, zo is m'n ervaring.

Je kunt er overigens ook voor kiezen optische prioriteit te geven aan een spanplafond zoals jij dat uiterlijk wilt zien, en dan via de staande wanden trachten het (gemeten) restprobleem aan te pakken. Dat moet ook heel goed lukken in de praktijk.

ruud2

#43
Quote from: Denon Focal on November 18, 2012, 14:11:00
Wij hebben dit recent gedaan in de slaapkamer, het plafond eruit en het puntdak bij de slaapkamer gevoegd.
Heeft een geweldig extra gevoel van ruimte gegeven. Ook een aantal leuk spotjes in het schuine deel gezet die
langs de wand strijken.
Qua kosten viel het erg mee.

dat gevoel van ruimte zouden we graag willen bereiken, de luidsprekers vragen er gewoon om.
Het meeste werk is het voorbereidend deel, leidingen  en kabels verleggen.
Glazen panelen over de nok is helaas afgevallen, dit beinvloed de constructie van het huis ( jammer).


Quote from: ThingMan on November 18, 2012, 14:18:18
EDIT:
mmmm, ik had totaal niet in de gaten dat het al uit 2008 stamde... en reageerde alsof het een topic van vandaag is...
sorrie  :coffee:

Ha Ruud,

Waarom zou een spanplafond akoestisch onverantwoord zijn? Er zijn heel wat varianten met microperforatie, specifiek bedoeld voor het bieden van akoestische oplossingen. Het micro-geperforeerde membraan, in combinatie met een zekere afhanghoogte en het juiste isolatiemateriaal tegen het bestaande plafond, geeft een akoestisch oppervlak, dat in elk geval gedeeltelijk (maar waarschijnlijk voor een groot deel) voldoet aan de absorptiebehoefte in de ruimte.

Het kan zijn dat er dan nog aanvullende laagabsorptie nodig is, omdat zo'n spanplafond dat niet echt zal kunnen leveren, maar voor het overige zou de nagalmtijd breedbandig in orde moeten kunnen komen door een goede keuze voor het spanplafond -- d.w.z. vanaf 200Hz en hoger. Daaronder is het even afwachten; valt niet helemaal te voorspellen wat er zal gebeuren met het laag door zo'n spanplafond, zo is m'n ervaring.

Je kunt er overigens ook voor kiezen optische prioriteit te geven aan een spanplafond zoals jij dat uiterlijk wilt zien, en dan via de staande wanden trachten het (gemeten) restprobleem aan te pakken. Dat moet ook heel goed lukken in de praktijk.

Hallo Toine,

Natuurlijk ( gelukkig) staat de ontwikkeling van materialen ook niet stil, ook niet van spanplafonds met membraan.
We hebben nagedacht over een zwart (horizontaal)spanplafond met sterrenhemel, maar wat we willen bereiken is een gevoel van veel meer volume dan nu het geval is, de luidsprekers schreeuwen om volume.
Wellicht heb je in dat schitterend project op je site met de Oasis ook gemerkt. ( zou ik best willen beluisteren)
neemt overigens niet weg dat de schuine wanden wel eens een zwart spanplafond zou kunnen worden.( zwart en glans geven een optisch ruimte).
In een frans restaurant ooit een zwart spanplafond gezien met sterretjes, zoooooi mooi :wub: die indrukken heb ik nog altijd in m'n herinnering.
In de ontwerpkriebels is al wel een klein zwart plafond ingezet met en sterrenhemel ( de variabele led verlichting met glasvezels ligt al te wachten) eigenlijk alles wat hoger is dan zo'n 2.6 m wordt zwart, we willen gevoelsmatig en optisch heel veel volume.
Voor de laagabsorbtie heb ik ingebouwde bastraps in gedachten ,als dat nodig mocht zijn. zie de ontwerpkriebels.
Voor jou natuurlijk de vraag om eea. meettechnisch vast te leggen..gaat nu voor de huidige ruimte niet op, wel als er volume is toegevoegd en de betimmering nog kaal is.
hoeveel absortie , demping  en diffractie is dan beter te bepalen. (en zijn er dan misschien wel nieuwe inzichten en ideeen opgedaan, en/of reaktie's die een ander sturing geven).
Je hebt ooit een berekening gemaakt ( ja ,je hebt gelijk zo lang loopt dit alweer)waarin een probleempje was met de huidige plafondhoogte en 125 Hz.
een optimalere  zou dan 2.65m. zijn of 3.15 m .  dat gaf eigenlijk het duwtje om verder te denken dan een rechthoekige ruimte.
Maar.. er is nog niets gesloopt en gebouwd dus laten we ons verrassen  en staan open voor goeie ideeen .

grtn, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Quote from: ruud2 on November 18, 2012, 15:35:31We hebben nagedacht over een zwart (horizontaal)spanplafond met sterrenhemel, maar wat we willen bereiken is een gevoel van veel meer volume dan nu het geval is, de luidsprekers schreeuwen om volume.
Wellicht heb je in dat schitterend project op je site met de Oasis ook gemerkt. ( zou ik best willen beluisteren)

Ik ken een aantal mensen die hebben gedaan wat jij ook wilt doen (plafond eruit, verhoogd schuin plafond). In alle gevallen leidde dat tot grotere tevredenheid. Als feedback was de betere laagweergave een rode draad.
Meer hoogte is mooi, maar soms is meer breedte net zo doorslaggevend. Dat heb ik zelf. Ik ben al jaren een kampioen in smalle stereobeelden in mijn privé luistersetting. Ik zou wel een meter aan weerstkanten erbij willen, maar dat is niet te doen...

Anyway, ik denk dus wel dat je er door de volumevergroting flink op vooruit zult gaan!

Iedereen denkt dat het de Oasis is, maar het was de Osiris.
De Osiris was de versie met passieve scheidingsfilters. Overigens nemen die scheidingsfilters zo ongeveer een kuub per speaker in, wist je dat? Gigantisch kasten zijn dat... Er zouden er maar een paar van gemaakt zijn voordat ze overstapten op de Oasis, die blijkbaar actief is. Zo werd het mij ook maar verteld hoor...

Ja, die ruimte is inderdaad heel bijzonder geworden in alle opzichten. Luisteren was en is niet mogelijk om privacy redenen. Deze persoon wenst volledige anonimiteit; is ook verder niet op forums present of zo.

ruud2

Quote from: ThingMan on November 19, 2012, 17:14:51
Ik ken een aantal mensen die hebben gedaan wat jij ook wilt doen (plafond eruit, verhoogd schuin plafond). In alle gevallen leidde dat tot grotere tevredenheid. Als feedback was de betere laagweergave een rode draad.
Meer hoogte is mooi, maar soms is meer breedte net zo doorslaggevend. Dat heb ik zelf. Ik ben al jaren een kampioen in smalle stereobeelden in mijn privé luistersetting. Ik zou wel een meter aan weerstkanten erbij willen, maar dat is niet te doen...

Anyway, ik denk dus wel dat je er door de volumevergroting flink op vooruit zult gaan!

Iedereen denkt dat het de Oasis is, maar het was de Osiris.
De Osiris was de versie met passieve scheidingsfilters. Overigens nemen die scheidingsfilters zo ongeveer een kuub per speaker in, wist je dat? Gigantisch kasten zijn dat... Er zouden er maar een paar van gemaakt zijn voordat ze overstapten op de Oasis, die blijkbaar actief is. Zo werd het mij ook maar verteld hoor...

Ja, die ruimte is inderdaad heel bijzonder geworden in alle opzichten. Luisteren was en is niet mogelijk om privacy redenen. Deze persoon wenst volledige anonimiteit; is ook verder niet op forums present of zo.

Ik was destijds al blij met een eigen ruimte, nu trouwens ook nog...toen alles in woonkamer met opgroeide kinderen,mwa..
maar ja , ook in de eigen ruimte  zijn gebonden dimensie's 4.2 meter breed en als zou willen kan de 7.2 m altijd nog groeien naar 13 meter
maar dat vraagt om offers , m'n kantoor..
Kan alles nog 90 draaien maar dan is 4.2 m net te krap, en  dat kan nu juist bouwtechnisch niet worden verandert , en 2 m afgeven van de badkamer gaat bij de ega niet in goede aarde vallen ( denk ik). ::)

Van de Osiris wel eens foto's gezien met van die enorme filterkasten.
Het laag probleem zal hier niet zo'n probleem opleveren, eea. is ook krachtig aktief gefilterd en verder geen last van staande golven oid.

en als klanten privacy willen is dat alleen maar te respecteren.
veelal hebben hobbyisten een eigenschap om daar wat luchtiger mee om te gaan, en hun kunstjes te ventileren op fora.

Een oplossing voor smalle stereo : ken je nog de luisterstoelen van Philips in het evoluon, bouw dit in een egg stoel... :devil:

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Quote from: ruud2 on November 19, 2012, 18:06:12Een oplossing voor smalle stereo : ken je nog de luisterstoelen van Philips in het evoluon, bouw dit in een egg stoel... :devil:
groet, Ruud

Hmmm, ja, ik herinner me nog wat, inderdaad...
Succes in elk geval, ben benieuwd hoe het afloopt!

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

mtissink

Toen ik Ruud vorige week sprak had hij het nog steeds over deze plannen die dus blijkbaar al 5 jaar spelen.
De rest van het huis zag er inderdaad netjes uit. Nu is het zijn beurt om meer luistergenot te creeeren!
De spullenboel speelt nu al op een mooi niveau, maar een meer inspirerende (en akoestisch betere) ruimte zou de set wel tot z'n recht doen komen!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

ruud2

#49
Quote from: Wijx wondere wereld on November 19, 2012, 19:38:00
blijft leuk


de subs staan nu te spelen op jouw "oude"  DIY  pass .

Quote from: mtissink on May  6, 2013, 13:57:18
Toen ik Ruud vorige week sprak had hij het nog steeds over deze plannen die dus blijkbaar al 5 jaar spelen.
De rest van het huis zag er inderdaad netjes uit. Nu is het zijn beurt om meer luistergenot te creeeren!
De spullenboel speelt nu al op een mooi niveau, maar een meer inspirerende (en akoestisch betere) ruimte zou de set wel tot z'n recht doen komen!

Heb maar twee handjes, te veel hobby's , moet alleen even een trigger krijgen en dan gaat ie los.
Maar tot nu toe is het aan te horen. ( met een 29 jaar jonge Revox cd spelerd).

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.