Lyngdorf lanceert D-1 HT preamp/processor

Started by Staaled, January 5, 2008, 21:51:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Del member

#1
Via een insider had ik al vernomen dat Lyngdorf aan een systeem bezig was met 8 kanalen en elk kanaal mogelijk eigen sublaag.

$15.000 voor de processor
$2,900 per stereo amp

lyngdorf kennende is de meest eenvoudige set om surround mee te maken met sublaag een 4.2 systeem, dus voor 23.700$ heb je dan de versterking
hopelijk voor 't geld doet deze combo ook alle HDMI 1.3 formaten (en niet enkel SP/DIF)

ajbeefde

#2
Bron Hifi.nl

Lyngdorf audio is al jaren een bekende naam op het gebied van digitale audio, dit hebben ze in ieder geval te danken aan de Millennium. Die werd in 1998 geïntroduceerd en was de eerste echte digitale versterker ter wereld. Nu, tien jaar na deze introductie komt Lyngdorf opnieuw met een uniek product, de Lyngdorf TDA-2300, de eerste linkbare volledig digitale versterker. De TDA-2300 zal voor het eerst tijdens de CES in Las Vegas aan het publiek getoond worden.

De Lyngdorf TDA-2300 is de eerste volledige digitale versterker en beschikt niet over analoge bekabeling. Het design van het apparaat sluit precies aan bij de D-1 Home Theatre Processor van Lyngdorf.   

De versterker levert een vermogen van 2x 300 watt en is 4,4 cm hoog. Het is mogelijk om via een digitale aansluiting meerdere TDA-2300 apparaten aan elkaar aan te sluiten. De Lyngdorf D-1 kan tot 24 TDA-2300 versterkers aansturen. Hij is ook volledig geluidloos doordat er geen gebruik wordt gemaakt van ventilatoren voor de koeling.

De TDA-2300 is gebaseerd op de Millennium. Net zoals bij de Millennium werkt de volumeregeling van de TDA-2300 ook door middel van het aanpassen van de stroomtoevoer in plaats van het aanpassen van het signaal. Dit zorgt volgens de fabrikant voor een veel mooier geluid. De verwachte prijs van de Lyngdorf TDA-2300 is 3000 dollar.


Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Teejoo

Quote from: Klinkt Beter on January  5, 2008, 22:06:58
hopelijk voor 't geld doet deze combo ook alle HDMI 1.3 formaten (en niet enkel SP/DIF)
Nou, in de datascheet die ik in oktober gezien heb deed hij dat nog niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet fixen voor die prijs, die ik nog steeds te hoog vind. Dit zijn gewoon te hoge prijzen voor dit soort apparaten. Ze zijn te snel verouderd, ook al is deze helemaal modulair. Ik vind het wel jammer omdat de rest van Lingdorf wel heel ok geprijsd is. Als hij rond de € 6000,00 zou zijn zouden ze echt aantallen kunnen wegzetten.

Del member

Quote from: Teejoo on January  6, 2008, 13:53:58
Nou, in de datascheet die ik in oktober gezien heb deed hij dat nog niet.

Dan blijf ik liever naar m'n huidige 7.1 processor luisteren :)

Quote from: Teejoo on January  6, 2008, 13:53:58
Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet fixen voor die prijs, die ik nog steeds te hoog vind. Dit zijn gewoon te hoge prijzen voor dit soort apparaten.

Voor deze prijs moet de processor gewoon 'af' zijn en alle HD audioformaten ondersteunen.

Quote from: Teejoo on January  6, 2008, 13:53:58
Ze zijn te snel verouderd, ook al is deze helemaal modulair.

Daar vrees ik ook voor. Eigenlijk zijn er twee soorten processors op de markt:

- formaten via SP/DIF, deze zijn kwa aanbod gestabiliseerd
- de nieuwe formaten via HDMI

Dit laatste is nog een beetje een jungle en wellicht gaan we hier nog veranderingen in zien.

Quote from: Teejoo on January  6, 2008, 13:53:58
Ik vind het wel jammer omdat de rest van Lingdorf wel heel ok geprijsd is. Als hij rond de € 6000,00 zou zijn zouden ze echt aantallen kunnen wegzetten.

Heeft het ding trouwens analoge uitgangen ? De SDA2175 kost namelijk geen drol als eindtrap, ik gebruik hem op de surrounds. Er zijn wel veel betere eindtrappen maar voor die prijs is het lastig.


Teejoo

#6
Ik had in oktober in elk geval de volgende opmerkingen:

Best een interessante structuur qua opbouw. In elk geval vrij flexibel, maar helaas geen 7.2 gezien dat roomperfect beperkt is tot 8 kanalen. In praktijk denk ik echter dat het wel los zal lopen, maar was leuk geweest.

Erg sterke oplossing door gebruik te maken van een CF. Niet zozeer vanwege de het gemak waarmee je de settings van de ene naar de andere processor kunt overzetten, maar meer omdat je op deze manier als end user bij corrupt flash memory zelf kunt vervangen. Settings overzetten van de een naar de andere processor kan ook via ethernet. Interessant is ook het Lyngdorf link verhaal en de leuke eindversterkers. Daar kun je bijna mee lassen!

Wat ik mis:


  • Een bevestiging dat hij in elk geval ook audio van de HDMI kan pakken (DD, DTS en PCM multichannel). Het feit dat je een HDMI 1.2 connector erin het zitten, zegt niet veel.

  • HDMI1.3 (hoewel ik me dit niet kan voorstellen bij het productiemodel)

  • de bijbehorende HD codecs (zal ongetwijfeld geen probleem zijn qua power, maar wel door de HDMI beperking)



De bovenstaande zaken zijn in mijn ogen een must om hem succesvol op de markt te kunnen zetten. Het beloven van updates is leuk, maar hier moet het in elk geval vanaf het begin inzitten.

Deleted member

#7
Ik denk dat je vwb Roomperfect die beperkt is tot 8 kanalen het mis hebt:

QuoteThe D-1's advanced RoomPerfect processing permits the use of separate main and woofer speakers on each of the 7 channels, plus a complement of multiple LFE subwoofers, enabling a state-of–the-art 8.8 channel, 16-speaker system. The RoomPerfect auto calibration process includes automatic setting of individual speaker delay

Als ik onderstaande lees begrijp ik dat hij ook audio pakt van HDMI:

QuotePerformance-wise the Lyngdorf Link ensures an unbroken digital signal path from source to speaker terminals and thus optimum sound quality. This is due to the fact that the digital Lyngdorf Link allows distribution of the full resolution digital audio signal without violating HDCP - even when derived from an HDMI connected source.

V.w.b. de echte specs zullen we gewoon nog even moeten wachten!  ;)

Teejoo

Mijn commentaar was dan ook in oktober  ;)

Maar goed om te horen dat men het sub verhaal al goed heeft opgepakt. Oorspronkelijk zou het 7.1 zijn.

bmateijsen

In oktober waren alleen de grote lijnen bekend. Inmiddels is er nu dus een goed werkend prototype, althans zo lees ik het.
Straks maar eens aan de tand voelen 8). Wij zullen wanneer het systeem beschikbaar is, deze zoiezo opnemen in het assortiment.

Groet,

Bjorn

Quote from: Teejoo on January  6, 2008, 16:58:58
Mijn commentaar was dan ook in oktober  ;)

Maar goed om te horen dat men het sub verhaal al goed heeft opgepakt. Oorspronkelijk zou het 7.1 zijn.

Shorty

#10
Vijftienduizend!?  :o Dan wacht ik toch maar liever even tot ze een HDMI-ingangsmodule voor hun stereo-versterkers leveren.... :-[ Dan maar 2.1......   :P

VrGr,

Bart J.

Del member

Quote from: Shorty on January  7, 2008, 22:00:36
Vijftienduizend!?  :o Dan wacht ik toch maar liever even tot ze een HDMI-ingangsmodule voor hun versterkers leveren.... :-[ Dan maar 2.1......   :P

VrGr,

Bart J.

Net nog met een rasechte Lyngdorf kenner gebeld (die goede contacten heeft met Peter) en hij gaat 15.000 EUR gaan kosten (schandalig met de lage dollar) in Europa.
De input is HDMI 1.2 dus de speler moet zelf 6 (of meer) kanaals uncompressed audio gaan aanleveren.

Mijn mening : voor die prijs die hoger ligt dan zowat alles van de concurrentie moeten ze volgens mij HDMI 1.3a met alle HD codecs voorzien, en niet een verouderde standaard.

bmateijsen

Het verschil in HDMI 1.2 en 1.3a is ook zo groot.... :-X.

Quote from: Klinkt Beter on January  7, 2008, 22:32:13
Mijn mening : voor die prijs die hoger ligt dan zowat alles van de concurrentie moeten ze volgens mij HDMI 1.3a met alle HD codecs voorzien, en niet een verouderde standaard.

jaco

Quote from: bmateijsen on January  8, 2008, 08:52:30
Het verschil in HDMI 1.2 en 1.3a is ook zo groot.... :-X.

Ja, een nieuwer chipje, en heel veel kopzorgen om alle audio codecs te implementeren.

Advanced audio codecs decoderen is natuurlijk heel wat anders dan domweg 8 kanalen PCM vanaf een 1.1 of 1.2 interface af te halen en die verder te verwerken (de interne architectuur zal toch meestal wel al multikanaals PCM zijn)
Al zijn er ook wel 1 chip oplossingen die alle advanced codecs zouden moeten kunnen decoderen, en daar zal ook wel PCM uitkomen.

Er is eigenlijk nog geen 1 leverancier van de wat meer high end oplossingen die HDMI 1.3 heeft.
Blijkbaar is: 
1) iets moeilijks te implementeren
2) het klankmatig nog niet goed genoeg (veel gehoord argument)
3) het nog niet genoeg gestandariseerd (lipsync etc. wat ook in 1.3 mogelijk moet zijn)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Dan draaien we het even om, wanneer de soundtrack in een goede HD-speler goed wordt omgezet  naar PCM immers ergens moet dit toch gebeuren, dan denk ik dat in de praktijk het verschil in kwaliteit niet vreselijk groot zal zijn. 

Quote from: jaco on January  8, 2008, 09:04:14
Ja, een nieuwer chipje, en heel veel kopzorgen om alle audio codecs te implementeren.

Advanced audio codecs decoderen is natuurlijk heel wat anders dan domweg 8 kanalen PCM vanaf een 1.1 of 1.2 interface af te halen en die verder te verwerken (de interne architectuur zal toch meestal wel al multikanaals PCM zijn)
Al zijn er ook wel 1 chip oplossingen die alle advanced codecs zouden moeten kunnen decoderen, en daar zal ook wel PCM uitkomen.

Er is eigenlijk nog geen 1 leverancier van de wat meer high end oplossingen die HDMI 1.3 heeft.
Blijkbaar is: 
1) iets moeilijks te implementeren
2) het klankmatig nog niet goed genoeg (veel gehoord argument)
3) het nog niet genoeg gestandariseerd (lipsync etc. wat ook in 1.3 mogelijk moet zijn)


Del member

Quote from: bmateijsen on January  8, 2008, 09:17:55
Dan draaien we het even om, wanneer de soundtrack in een goede HD-speler goed wordt omgezet  naar PCM immers ergens moet dit toch gebeuren, dan denk ik dat in de praktijk het verschil in kwaliteit niet vreselijk groot zal zijn. 


De jitter problematiek is in beide situaties helemaal anders. Als de data als PCM binnenkomt is volgens mij reclocking en dejittering helemaal anders als indien de de data in een gecodeerd formaat toekomt en de processor ze zelf uitsplitst, volgens mij kan dat laatste beter synchroon en dus minder jitter. Maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk.

bmateijsen

In beide gevallen maakt dat volgens mij niet uit. Daarnaast wordt door de meeste processors de bitstream of PCM als master beschouwt, waardoor verder weinig meer gereclockt of aan jitter-reductie gedaan wordt.

Quote from: Klinkt Beter on January  8, 2008, 11:18:47
De jitter problematiek is in beide situaties helemaal anders. Als de data als PCM binnenkomt is volgens mij reclocking en dejittering helemaal anders als indien de de data in een gecodeerd formaat toekomt en de processor ze zelf uitsplitst, volgens mij kan dat laatste beter synchroon en dus minder jitter. Maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk.

Shorty

#17
QuoteEr is eigenlijk nog geen 1 leverancier van de wat meer high end oplossingen die HDMI 1.3 heeft.
Blijkbaar is:
1) iets moeilijks te implementeren
2) het klankmatig nog niet goed genoeg (veel gehoord argument)
3) het nog niet genoeg gestandariseerd (lipsync etc. wat ook in 1.3 mogelijk moet zijn)

Dat schijnt te komen doordat fabrikant Cirrus Logic nog steeds de al in maart '07 beloofde chips niet kan leveren (hoewel dat ook veroorzaakt werd door veranderde specs):

QuoteThe reason for the shortage in fully functional HDMI 1.3-based receivers is delays in one of the most popular chipsets from Cirrus Logic that was promised for a March 2007 delivery. It was then reportedly redesigned after CEDIA 2007 in September with a promised (and missed) release date of December 2007. Multiple sources tell AVRev.com that the new chip from Cirrus Logic is far better with the post-CEDIA changes. Specifically, the chip is more simple and more stable, yet consumers struggle to understand why they can't find an effective HDMI 1.3 solution for their home theater systems.

The Consumer Electronics Association refused this past fall to allow 1080p video to flow through analog component video cables, which would have kept this market shortfall from happening. Hollywood studios simply have too much say with the CEA when it comes to copy protection, thus consumers still struggle through clunky and intermittent functionality via HDMI and poorly implemented HDCP copy protection. This leaves millions of potential clients on the sidelines. And it is not just for receivers, but also for HD DVD and Blu-ray players as well as new HDTVs to go along with them.

The one cable connectivity of HDMI is of major significance, but the failures of copy protection has made HDMI a hated term with many consumers, installers and salespeople alike. Imagine a world where your Blu-ray player only took one cable plugged into your receiver with the highest level of video and audio performance, and one more cable went from your receiver to your HDTV. That's simple to the level where uncommissioned Best Buy and Circuit City salespeople could actually embrace the complexities of today's home theater technologies without worrying about the dreaded consumer return. Just like an Apple iMac has "A plug into B and B into C", home theaters have the potential to have the same level of simplicity.

To get to one cable fits (and works with) all connectivity, it's likely going to take the widespread release of this Cirrus Logic chip, as well as some improved updates to the HDCP copy protection via HDMI. OEM manufacturers of some of the world's best receivers and AV preamps say that they expect these changes by late March or early April 2008 and not much later. Consumers are tired of waiting for the promise of simple connectivity. They will accept copy protection but not at the expense of the functionality of their entire system, which is the value proposition that the CEA and the Hollywood studios are forcing down throats for the past year of the HD disc format war.

by: Jerry Del Colliano
(AVRev)

VrGr,

Bart J.

Teejoo

#18
Quote from: bmateijsen on January  8, 2008, 09:17:55
Dan draaien we het even om, wanneer de soundtrack in een goede HD-speler goed wordt omgezet  naar PCM immers ergens moet dit toch gebeuren, dan denk ik dat in de praktijk het verschil in kwaliteit niet vreselijk groot zal zijn. 

Dat zou ik ook verwachten, maar in alle testen en ervaringen die ik tot nu toe gelezen heb blijkt bitstream het toch echt te winnen. Geen idee hoe dit kan.

Daarnaast vind ik het in principe fout dat een fabrikant met zo'n top of the bill apparaat een oudere generatie HDMI implementeerd, zeker omdat je steeds meer ziet dat alle nieuwe spelers er steeds meer vanuit gaan dat de decodering in de processor plaatsvindt.

bmateijsen

Dat is waarschijnlijk omdat de spelers allemaal van het type el cheapo zijn. Daarom had ik in mijn quote ook al over een goede HD-speler. Ik vind de build quality van de S1 van Sony bijvoorbeeld ok, maar nog niet echt om van te juichen.

Quote from: Teejoo on January  8, 2008, 17:35:32
Dat zou ik ook verwachten, maar in alle testen en ervaringen die ik tot nu toe gelezen heb blijkt bitstream het toch echt te winnen. Geen idee hoe dit kan.

Teejoo

Quote from: bmateijsen on January  8, 2008, 17:37:19
Dat is waarschijnlijk omdat de spelers allemaal van het type el cheapo zijn. Daarom had ik in mijn quote ook al over een goede HD-speler. Ik vind de build quality van de S1 van Sony bijvoorbeeld ok, maar nog niet echt om van te juichen.

Ik weet het niet. Ook in het digitale domein is built quality belangrijk, maar dat betreft vaak vooral maatregelen die ervoor zorgen dat een signaal goed gelezen kan worden, kwaliteit D/A omzetting etc.

Maar volgens mij vind de omzetting van bitstream naar PCM binnen één chip plaats, waar de software bepalen is. Dan rest alleen nog het transport van het signaal naar buiten, waar wellicht wel weer winst te halen is.


Deleted member

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=965362&page=2

QuoteUnless you are Onkyo and you are using a Texas Instruments based receiver platform and chipset, it's likely there was a little Scrooge in your Christmas. With the advent of HDMI 1.3-based formats like HD DVD and Blu-ray, complete with their copy protection and advanced surround sound formats, consumers are looking for new receivers to control their cutting edge home theater systems. However, the store shelves this holiday season are bare.

The reason for the shortage in fully functional HDMI 1.3-based receivers is delays in one of the most popular chipsets from Cirrus Logic that was promised for a March 2007 delivery. It was then reportedly redesigned after CEDIA 2007 in September with a promised (and missed) release date of December 2007. Multiple sources tell AVRev.com that the new chip from Cirrus Logic is far better with the post-CEDIA changes. Specifically, the chip is more simple and more stable, yet consumers struggle to understand why they can't find an effective HDMI 1.3 solution for their home theater systems.

Del member

#22
Quote from: Teejoo on January  8, 2008, 17:35:32
Dat zou ik ook verwachten, maar in alle testen en ervaringen die ik tot nu toe gelezen heb blijkt bitstream het toch echt te winnen. Geen idee hoe dit kan.

Mijn interpretatie:

Als de HD-DVD (ondertussen RIP) of de BD bron het moet decoderen, dan gaat ruwe PCM in een encrypted vorm over de link. Dat wil zeggen dat er 6 of 8 kanalen wellicht in een interleaved vorm over de link moeten. Deze data is reeds verkapte PCM. De processor moet al die ruwe PCM uitsplitsen in verschillende queues en daarna dejitteren en dan proberen synchroon uit te sturen naar de dac's. Over de link gaat dus TDM audio data.

Of de data komt als bitstream binnen, je decodeert het intern in de processor = 1 receive queu, je hebt betere controle over de timing en de realtime aspecten van de decodering, en telkens er een reeks bitstream bitjes gedecodeerd wordt, kan je dan de queus naar de DAC opvullen, waarbij de onderliggende queus volgens mij veel beter in de maat lopen, je zit aan de bron, niet aan een ontvanger van een mogelijk brakke HDMI implementatie.

Dus ik geloof dat het alweer de zoveelste jitter discussie kan gaan worden.

Quote from: Teejoo on January  8, 2008, 17:35:32
Daarnaast vind ik het in principe fout dat een fabrikant met zo'n top of the bill apparaat een oudere generatie HDMI implementeerd, zeker omdat je steeds meer ziet dat alle nieuwe spelers er steeds meer vanuit gaan dat de decodering in de processor plaatsvindt.

Als ze natuurlijk een free update garanderen naar HDMI 1.3a dan lijkt het me wel verantwoord.

Staaled

En meer Lyngdorf nieuws:


"The Lyngdorf Server 1 is a music and video server had us drooling. Lyngdorf, of course, loves to keep signals digital until the last millimeter, building DACs into their active DSP-driven loudspeakers. The Server 1 sounded great—there was just one problem: It isn't available. Yet.
"We have the software written and the GUI is done, but we're working on lowering the jitter in HDMI and USB—which is not an inconsiderable task," a Lyngdorf rep explained. "We think we can do even better, so we won't bring the server to market until it outperforms everything else we've seen."

And the price?

"We don't know, but less than the Kaleidescape, that's for sure."

Bron:website Stereophile.

Salut,Hipster.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shorty

#24
QuoteAnd the price?

"We don't know, but less than the Kaleidescape, that's for sure."

Zo'n Kaleidescape (test) begint bij €10.000 voor een instapmodelletje.... :( 't Is wel de Rolls-Royce onder de muziek- en filmservers.....

VrGr,

Bart J.