Author Topic: vragen m.b.t Squeezebox  (Read 89242 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kingpin

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Just An Ordinary Member
Re: vragen m.b.t Squeezebox
« Reply #850 on: January 20, 2012, 15:14:04 »
IPeng geinstalleerd en werkt goed.

Technisch vraagje:
Als je flac op de server decodeerd naar pcm dan wordt deze standaard verzonden met 1411kbps zie ik net bij de info scherm staan bij iPeng!!! Terwijl als je bv een 24bit bestand hebt die misschien wel 2500kbps is, worden deze bestanden nu gedownsampled op de server, dat is iets wat je zeker niet wilt  ???
Stereo 1: Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Tung-Sol 12AX7G, Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8
Stereo 2: Naim UnitiQute 2, HDI Dune BD Prime 3.0, Audio Physic Spark, Velodyne SPL-R 1500, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8

Offline Shorkan

• HT forum donateur
  • member
  • Trade Count: (+8)
« Reply #851 on: January 20, 2012, 15:31:56 »
IPeng geinstalleerd en werkt goed.

Technisch vraagje:
Als je flac op de server decodeerd naar pcm dan wordt deze standaard verzonden met 1411kbps zie ik net bij de info scherm staan bij iPeng!!! Terwijl als je bv een 24bit bestand hebt die misschien wel 2500kbps is, worden deze bestanden nu gedownsampled op de server, dat is iets wat je zeker niet wilt  ???

Comment: The streaming bitrate/s for 24/96 will not be shown correctly under extended songinfo. You'll also see 1411kb/s for 24/96.

Bron: http://soundcheck-audio.blogspot.com/2011/11/touch-toolbox-30.html
Anthem MRX 510 Oppo BDP 93 (Multiregio) Humax 5200C Logitech Squeezebox Touch Popcorn Hour C200 Technics SL-1200 MKII Usher CP 6311 / Usher S525 / Usher S520 / Klipsch SW-311 Panasonic TX-P42VT30 (ISF)

Offline JeroenGRT

• senior member
  • Trade Count: (+15)
  • Scan Speak Vertigo + 23W subwoofers
« Reply #852 on: January 22, 2012, 13:22:54 »
Is de Squeezebox qua geluid nu een verbetering t.o.v. de Sonos ZP90 , als je ze aansluit op een goede dac?
H.A.T. LA2 Mk II, Usher R1.5, Audiolab M-DAC, Scan Speak Vertigo + 23W subwoofers
Dune HD Base 3D, Panasonic 42PV70, Panasonic DMP-BDT310, Squeezebox Touch + BOTW, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1

Offline Kingpin

« Reply #853 on: January 22, 2012, 14:51:03 »
Is de Squeezebox qua geluid nu een verbetering t.o.v. de Sonos ZP90 , als je ze aansluit op een goede dac?

Wat ik zo heb gelezen wel omdat bv een Touch een betere digitale uitgang (lees minder jitter) heeft tov een Sonos.
Of het in de praktijk echt hoorbaar is met dergelijk lage waarden zul je moeten testen.
« Last Edit: January 22, 2012, 14:51:57 by Kingpin »
Stereo 1: Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Tung-Sol 12AX7G, Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8
Stereo 2: Naim UnitiQute 2, HDI Dune BD Prime 3.0, Audio Physic Spark, Velodyne SPL-R 1500, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8

Offline JeroenGRT

• senior member
« Reply #854 on: January 22, 2012, 17:03:36 »
Bedankt voor je reactie...het is wel zo dat als ik de Sonos via coax aansluit op mijn Metrum dac dat hij dan een stuk beter klinkt dan via de optische ingang.
Maar goed de coax ingang is gereserveerd voor het CEC loopwerk....misschien gewoon maar eens de gok wagen en een tweedehands Squeezebox aanschaffen.
Voor dat geld wat ik overhoud van de Sonos kan ik nog een extra dac aanschaffen  ;)
H.A.T. LA2 Mk II, Usher R1.5, Audiolab M-DAC, Scan Speak Vertigo + 23W subwoofers
Dune HD Base 3D, Panasonic 42PV70, Panasonic DMP-BDT310, Squeezebox Touch + BOTW, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1

Offline Kingpin

« Reply #855 on: January 22, 2012, 17:28:45 »
Bedankt voor je reactie...het is wel zo dat als ik de Sonos via coax aansluit op mijn Metrum dac dat hij dan een stuk beter klinkt dan via de optische ingang.
Maar goed de coax ingang is gereserveerd voor het CEC loopwerk....misschien gewoon maar eens de gok wagen en een tweedehands Squeezebox aanschaffen.
Voor dat geld wat ik overhoud van de Sonos kan ik nog een extra dac aanschaffen  ;)
Switch je CEC eens qua ingang op je dac met de Sonos eens kijken of je dan ook het verschil waarneemt.

Offline Isflicka

• Enjoy the Silence
  • senior member
  • Trade Count: (0)
« Reply #856 on: January 22, 2012, 21:42:33 »
Switch je CEC eens qua ingang op je dac met de Sonos eens kijken of je dan ook het verschil waarneemt.

Goed plan, leuk voor het schrikeffect :clapping:
Goed is nooit goed genoeg, als je weet dat het beter kan.

Offline JeroenGRT

• senior member
« Reply #857 on: January 22, 2012, 22:22:39 »
Vanavond nog weer eens geluisterd, nu met hoofdtelefoon. Ik heb de Sonos en CEC beide op de coax ingang met dezelfde digitale coax kabel aangesloten gehad, wat vooral opvalt is de rust met het CEC loopwerk...met de Sonos lijkt er een soort ruis (jitter??? geen idee hoe dat klinkt) aanwezig te zijn, en klinkt het wat scherper in het hoog, meer vermoeiend om naar te luisteren. Met het CEC loopwerk klinkt het vloeiender.

Als ik de Sonos via een Monarchy Audio DIP anti jitter kastje aansluit op de Metrum Octave dac dan klinkt het al een stuk levendiger en vloeiender.
Maar de CEC vind ik weer mooier als ik hem rechtstreeks op de Metrum Octave dac aansluit... :confused:
Zou de Squeezebox nog een verbetering kunnen zijn t.o.v. de Sonos?

Offline T_I

• The Insane
  • HT forum legend group
« Reply #858 on: January 23, 2012, 11:22:06 »
analoog rca of digitaal coax of digitaal optisch, het is nu optisch maar als jullie iets beters weten (maar dan moet ik wel het verschil horen natuurlijk)

Dan kan je het beste even luisteren. Pak een 'normale' interlink (beter dan standaard vissnoer, maar gewoon analoog) en sluit ook digitaal coax eens aan. Bij de meeste spelers en DAC's krijg je dan een iets betere synchronisatie tussen beide klokken, juist omdat het een elektrisch signaal is. De beste manier om te bepalen of je het verschil hoort is... luisteren.  :tongue2: (vrij vertaald, kabel pakken, inpluggen en luisteren)

Zelfs met de meest simpele, iets betere, analoge interlink vond ik het geluid via coax al rustiger dan de optische verbinding. (maar ik speel vals met elektrostaten, daar zal je het verschil sneller horen, juist omdat die sneller in het hoog zijn)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Offline MovieMax

• senior member
  • Circus Maximus: Powered by Pass Labs
« Reply #859 on: January 23, 2012, 20:46:46 »
Een coax kabel heeft een weerstand van 75 ohm. Ik heb wel eens een standaard dropveter als coax gebruikt die maar een paar ohm weerstand heeft. De verbinding was SQBox coax uit naar digitaal in van de receiver. De in- en uitgangen gingen er niet kapot van maar echt ideaal was het niet. De 75 ohm weerstand is er om reflecties tegen te gaan. En reflecties had ik bij de vleet, met om de haverklap dropouts tot gevolg. De receiver kon de SQBox niet volgen. Ergo, investeer een paar tientjes in een digitale coax. Coax is veel levendiger als optisch.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Offline AbZ

• The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+23)
« Reply #860 on: January 23, 2012, 20:52:17 »
Een coax kabel heeft een weerstand van 75 ohm. Ik heb wel eens een standaard dropveter als coax gebruikt die maar een paar ohm weerstand heeft.
:-\   Hier klopt iets niet...
« Last Edit: January 23, 2012, 21:40:54 by AbZ »

Offline Zee

• senior member
  • Leve de techniek!
« Reply #861 on: January 23, 2012, 22:02:26 »
Een coax kabel heeft een weerstand van 75 ohm. Ik heb wel eens een standaard dropveter als coax gebruikt die maar een paar ohm weerstand heeft. De verbinding was SQBox coax uit naar digitaal in van de receiver. De in- en uitgangen gingen er niet kapot van maar echt ideaal was het niet. De 75 ohm weerstand is er om reflecties tegen te gaan. En reflecties had ik bij de vleet, met om de haverklap dropouts tot gevolg. De receiver kon de SQBox niet volgen. Ergo, investeer een paar tientjes in een digitale coax. Coax is veel levendiger als optisch.

Mmmmmm.....misschien toch dit eens lezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Offline AbZ

« Reply #862 on: January 23, 2012, 22:09:24 »

Offline MovieMax

• senior member
  • Circus Maximus: Powered by Pass Labs
« Reply #863 on: January 24, 2012, 00:23:10 »
Ik heb het woord impedantie willen vermijden omdat impedantie ook capaciteit en inductie omvat. De weerstand R in ohm is nog steeds goed als je frequentie buiten beschouwing laat. De frequentie is hier voor de discussie niet aan de orde. Het gaat om de afsluitweerstanden die reflecties "absorberen". Alsjeblieft, wees niet roomser als de paus.

Als jullie mij niet geloven, lees het http://nl.wikipedia.org/wiki/Afsluitweerstand hier nog maar eens na.
« Last Edit: January 24, 2012, 00:31:13 by MovieMax »
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Offline AbZ

« Reply #864 on: January 24, 2012, 00:44:29 »
Ik heb het woord impedantie willen vermijden omdat impedantie ook capaciteit en inductie omvat. De weerstand R in ohm is nog steeds goed als je frequentie buiten beschouwing laat. De frequentie is hier voor de discussie niet aan de orde. Het gaat om de afsluitweerstanden die reflecties "absorberen". Alsjeblieft, wees niet roomser als de paus.

Als jullie mij niet geloven, lees het http://nl.wikipedia.org/wiki/Afsluitweerstand hier nog maar eens na.
Beste paus, eea gaat wel over HF techniek en je beschrijft het imho nogal eigenaardig.  Zal het hierbij laten  :sleepy:
« Last Edit: January 24, 2012, 01:14:50 by AbZ »

Offline Zee

• senior member
  • Leve de techniek!
« Reply #865 on: January 24, 2012, 03:46:54 »

Waar het mij om ging is dat het coaxkabeltje dat je voor SPDIF gebruikt geen weerstand van 75Ohm heeft. De weerstand van het kabeltje zal vrijwel nihil (veel minder dan 1 Ohm) zijn.  Juist de impedantie is voor SPDIF gespecificeerd op 75 Ohm!  Dat zelfde coaxkabeltje met een weerstand van minder dan 1 Ohm zal dus wel een impedantie hebben van 75 Ohm!
Overigens is deze 75Ohm pas echt kritisch bij grotere lengtes en zal voor een kabeltje van zeg 1m lengte het allemaal niet zo nauw steken.  Daar komt nog bij dat veel 'gewone' (RCA) interlinks vaak ook een impedantie hebben in de orde van 75Ohm en dit is dan ook de reden dat een gewone interlink het in de praktijk ook prima doet als 'digitale' kabel.  Maar omdat een stukje coax met een karakteristieke impedantie van 75Ohm ook geen drol kost kun je dus prima zo'n coax gebruiken.  
« Last Edit: January 24, 2012, 03:48:41 by Zee »
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Offline skank1

« Reply #866 on: January 24, 2012, 09:22:37 »
Ik moet een rescan doen van mn mappen , hoe doe ik dit?
server staat op unraid, hoe kom ik in de slimserver?

Time for change.. Going multiroom.
In bestelling: sonos playbar. Work in progress: stijnopolis 2.0

Offline jvanhambelgium

• HT forum legend group
    • HT Zolder
« Reply #867 on: January 24, 2012, 09:39:22 »
Ik moet een rescan doen van mn mappen , hoe doe ik dit?
server staat op unraid, hoe kom ik in de slimserver?

Gewoon even http://ip.van.unraidmachine:9000

Dan krijg je netjes de GUI te zien in je webbrowser en dan recht-onderaan kan je naar "instellingen" gaan en daar een "rescan" doen. Enkel "veranderingen oppikken" of een "volledige rescan" doen.

Offline skank1

« Reply #868 on: January 24, 2012, 16:07:43 »
gevonden :)
« Last Edit: January 24, 2012, 16:15:28 by skank1 »

Offline skank1

« Reply #869 on: January 24, 2012, 19:37:44 »
Ik heb een vraagje

Ik heb de albums top 100 per jaar
Bv van 1980 tem 1989 heb ik het genre ook "jaren 80" genoemd

Als ik nu via squeeze commander, alle top 100 wil afspelen uit jaren 80 (dus zo'n 1000 liedjes)
ga ik naar genre, en selecteer ik "jaren 80"
Maar wat blijkt dan? Ik heb 2000 liedjes ipv 1000 liedjes, om de een of andere reden, pakt hij elk liedje dubbel zonder dat ze dubbel in de map staan en zonder optie "herhalen"
hoe komt dit?

Offline skank1

« Reply #870 on: January 25, 2012, 13:05:10 »
Ik heb een vraagje

Ik heb de albums top 100 per jaar
Bv van 1980 tem 1989 heb ik het genre ook "jaren 80" genoemd

Als ik nu via squeeze commander, alle top 100 wil afspelen uit jaren 80 (dus zo'n 1000 liedjes)
ga ik naar genre, en selecteer ik "jaren 80"
Maar wat blijkt dan? Ik heb 2000 liedjes ipv 1000 liedjes, om de een of andere reden, pakt hij elk liedje dubbel zonder dat ze dubbel in de map staan en zonder optie "herhalen"
hoe komt dit?

niemand?

Offline jvanhambelgium

• HT forum legend group
    • HT Zolder
« Reply #871 on: January 25, 2012, 13:12:13 »
Wat ook soms helpt, nadat je op de bestaande (gescande) liedjes nog met de tags aan het prullen bent geslagen om vanuit Squeezeboxcenter gewoon een FULL SCAN opnieuwe doen.
Dus database "droppen" en alles opnieuwe inlezen. Mischien dat die 1000 liedjes er zijn blijven insteken nadata je erna nog tags aan het updaten geweest bent.

Offline johan d

• senior member
« Reply #872 on: January 25, 2012, 13:12:24 »
niet direct, maar heb je je library al eens herscant met "alles verwijderen en alles opnieuw scannen"?
Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30  - TV: Panasonic TX-P42S20E - Blu-Ray: Panasonic BD DMP-65 - NAS: Qnap TS-219+ - Mediaspeler: HDI Dune 53D lite - Muziek: Squeezebox Touch & Radio - Remote: Harmony 650

Spotify: Mijn favorietenlijstje

Offline skank1

Re: Re: Re: vragen m.b.t Squeezebox
« Reply #873 on: January 25, 2012, 18:04:42 »
Wat ook soms helpt, nadat je op de bestaande (gescande) liedjes nog met de tags aan het prullen bent geslagen om vanuit Squeezeboxcenter gewoon een FULL SCAN opnieuwe doen.
Dus database "droppen" en alles opnieuwe inlezen. Mischien dat die 1000 liedjes er zijn blijven insteken nadata je erna nog tags aan het updaten geweest bent.

Nope. Is pas een nieuwe scan.. vanaf 0

Sent from my GT-S5660 using Tapatalk

Offline skank1

« Reply #874 on: January 26, 2012, 15:50:56 »

toch eens gedaan.. en inderdaad, het werkt nu!
thx !