vragen m.b.t Squeezebox

Started by Alco, December 20, 2007, 21:48:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devkon

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Henkjan_O

Quote from: Audioloog on August 11, 2015, 14:20:25
Al jaren luister ik met plezier naar mijn (gemodificeerde) transporter en squeezeboxen (touch model). Ik paste daarbij polyphase upsampling naar 24bits/96 kHz toe omdat deze na uitgebreide luistertests met een (audio) vriend destijds als best klinkende uit de bus kwam.....
leuk, weer wat geleerd :)  hoe gaat dit om met high-res bestanden?  bv 24b/88.2kHz of 24b/192kHz?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Midcall

Quote from: KayaRahnee on October 28, 2015, 22:52:52
Ik snap de kl ... piep van al die computerdingen. ::)
Wel bijzonder dat je dan je hobby toevertrouwt aan die computerdingen waar je geen kl ... piep van begrijpt.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

KayaRahnee

Quote from: Midcall on November 15, 2015, 16:20:55
Wel bijzonder dat je dan je hobby toevertrouwt aan die computerdingen waar je geen kl ... piep van begrijpt.
Stilstaan is achteruit gaan .....
Het was inderdaad gemakkelijker geweest om platendraaier of CD speler te gebruiken.
Maar ik heb toch tenminste de moeite gedaan om wat op zoek te gaan naar de digi mogelijkheden onder de noemer "al doende leert men".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DofN

Quote from: Midcall on November 15, 2015, 16:20:55
Wel bijzonder dat je dan je hobby toevertrouwt aan die computerdingen waar je geen kl ... piep van begrijpt.

Hebben de meeste mensen hier een volledig begrip van versterkers, luidsprekers en akoestiek waaraan ze hun gehoor toevertrouwen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

likki

Dat ligt er aan wat je precies bedoelt met je vraag....

Midcall

Quote from: doorofnight on December  1, 2015, 17:29:33
Hebben de meeste mensen hier een volledig begrip van versterkers, luidsprekers en akoestiek waaraan ze hun gehoor toevertrouwen?
Dat is niet zo relevant, omdat het bij deze apparaten niet meer is dan de stekker erin en spelen maar. Dat is bij streaming hele andere koek. Als je totaal geen kaas hebt gegeten van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc. dan is het in principe niet een heel erg goed idee om aan streaming te beginnen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Gitaarwerk__

Quote from: Midcall on April 19, 2016, 10:18:44
Dat is niet zo relevant, omdat het bij deze apparaten niet meer is dan de stekker erin en spelen maar. Dat is bij streaming hele andere koek. Als je totaal geen kaas hebt gegeten van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc. dan is het in principe niet een heel erg goed idee om aan streaming te beginnen.

Mwah, vind het een beetje te kort door de bocht? Sonos is behoorlijk makkelijk in gebruik bijvoorbeeld.. je hoeft echt niet veel te weten ervan. Zelfs als je met een PI aan de slag gaat valt het allemaal nog mee.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

KayaRahnee

Quote from: Midcall on April 19, 2016, 10:18:44
Dat is niet zo relevant, omdat het bij deze apparaten niet meer is dan de stekker erin en spelen maar. Dat is bij streaming hele andere koek. Als je totaal geen kaas hebt gegeten van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc. dan is het in principe niet een heel erg goed idee om aan streaming te beginnen.

Dus, mensen die geen notie hebben van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc moeten maar niet aan het streamen gaan .....
Iedereen heeft ooit moeten leren hoe alle functies van bvb. een PC werkte.
Bij streamen is het vaak ook een stap in het onbekende en al doende zal men er vertrouwd mee geraken ..... feit is dat er zoveel mogelijkheden zijn en dat de beginnende streamer vaak verkeerde keuzes maakt o.a. door verkeerd advies.
Zo werd mij, terwijl ik duidelijk had gemaakt erg weinig te weten aangaande digi toestanden, toch geadviseerd om voor een HTPC met OpenElec te gaan om te streamen. Bleek allemaal al snel veel te ingewikkeld voor mij te zijn.
Nu over naar een Chromecast 2 ....... die is wel geschikt voor de leek ......  door goed advies kan men wel de juiste keuze maken, daar ligt de oplossing. 
Maar vaak hebben computer programmeurs en dergelijke te weinig inlevingsvermogen en gaan dingen adviseren die zij als simpel ervaren maar waar de gewone mens totaal geen verstand van heeft mbt instelling/werking enz .....
Gelukkig bestaan er (eindelijk) wel plug & play oplossingen die vrij eenvoudig zijn, zowel naar instellen als naar gebruik toe. 

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Alco

Ik heb sinds een week ook een Sonos connect, en zelf heb ik ook de ballen verstand van netwerken/computers e.d.

Voor alle mensen die opzien tegen streamen door alle verhalen,...het is waar wat men schrijft over Sonos.
Ik had 't binnen 2 minuten werkend. 2 knopjes indrukken en hij gaat zelf op zoek. Had 'm tweedehands gekocht, zonder handleiding.
Spotify er op, en ook dat werkte meteen binnen een minuut.  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Gitaarwerk__

Quote from: KayaRahnee on April 19, 2016, 10:50:44
Dus, mensen die geen notie hebben van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc moeten maar niet aan het streamen gaan .....
Iedereen heeft ooit moeten leren hoe alle functies van bvb. een PC werkte.
Bij streamen is het vaak ook een stap in het onbekende en al doende zal men er vertrouwd mee geraken ..... feit is dat er zoveel mogelijkheden zijn en dat de beginnende streamer vaak verkeerde keuzes maakt o.a. door verkeerd advies.
Zo werd mij, terwijl ik duidelijk had gemaakt erg weinig te weten aangaande digi toestanden, toch geadviseerd om voor een HTPC met OpenElec te gaan om te streamen. Bleek allemaal al snel veel te ingewikkeld voor mij te zijn.
Nu over naar een Chromecast 2 ....... die is wel geschikt voor de leek ......  door goed advies kan men wel de juiste keuze maken, daar ligt de oplossing. 
Maar vaak hebben computer programmeurs en dergelijke te weinig inlevingsvermogen en gaan dingen adviseren die zij als simpel ervaren maar waar de gewone mens totaal geen verstand van heeft mbt instelling/werking enz .....
Gelukkig bestaan er (eindelijk) wel plug & play oplossingen die vrij eenvoudig zijn, zowel naar instellen als naar gebruik toe.

Dus twee mensen zeggen over dat ze het lastig vinden en gelijk is het beter om niet te doen.. haha. Sorry.

OpenElec is wat ouder,.. de techniek gaat nu eenmaal sneller maar ook het gemak met hoe er iets opgezet word gaat sneller. Daarnaast ligt eraan wat je publiek is. In High-end wil men nog wel eens meer moeite doen. Dat ligt gewoon aan je eigen inzet ook.

Vind het ook wel lullig dat je zegt dat programmeurs geen inlevingsvermogen hebben. Daarnaast onderschat je 'de gewone' mens ook gelijk.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

KayaRahnee

Quote from: Gitaarwerk__ on April 20, 2016, 12:35:03
Dus twee mensen zeggen over dat ze het lastig vinden en gelijk is het beter om niet te doen.. haha. Sorry.

Ik denk dat je het net andersom begrijpt/interpreteert als hoe ik het bedoel.
Ik citeer mezelf: 
"Dus, mensen die geen notie hebben van netwerken, servers, wifi instellingen, backups etc moeten maar niet aan het streamen gaan ....."

Waarmee ik bedoel dat ook die mensen aan de slag kunnen met digitale toepassingen, maar dat het niet zo makkelijk lijkt als dat men vaak voorsteld (geen plug&play dus).
Er zijn best veel mensen die problemen ondervinden met instellen/aan de praat krijgen van spullen zoals NAS, SBT en aanverwante.
Trouwens, ik spreek uit eigen ervaring en niet vanwege het feit dat twee mensen zeggen over dat ze het lastig vinden ..... iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat men als eenvoudig of ingewikkeld ervaart.

Quote from: Gitaarwerk__ on April 20, 2016, 12:35:03
OpenElec is wat ouder,.. de techniek gaat nu eenmaal sneller maar ook het gemak met hoe er iets opgezet word gaat sneller. Daarnaast ligt eraan wat je publiek is. In High-end wil men nog wel eens meer moeite doen. Dat ligt gewoon aan je eigen inzet ook.

OpenElec werd mij vooral voorgesteld als een vereenvoudigde versie van KODI, en op zich werkt het ook prima, echter moet ook dat programma worden geinstaleerd voor het zo ver is ....... vandaar het verschil t.o.v. Chromecast, Sonos e.d.

Quote from: Gitaarwerk__ on April 20, 2016, 12:35:03
In High-end wil men nog wel eens meer moeite doen. Dat ligt gewoon aan je eigen inzet ook.

Helemaal waar, maar ik heb toen ook moeite gedaan en uiteindelijk is het me ook gelukt  NAS, SBT, HTPC  werkende te krijgen  (doet eigenlijk weinig terzake).
Maar dat wil niet zeggen dat ik het als makkelijk heb ervaren, integendeel.

Quote from: Gitaarwerk__ on April 20, 2016, 12:35:03
Vind het ook wel lullig dat je zegt dat programmeurs geen inlevingsvermogen hebben. Daarnaast onderschat je 'de gewone' mens ook gelijk.
Ik heb idd. zelf  gemerkt dat die mensen het nogal moeilijk hebben om iets stapje per stapje uit te leggen, dat komt misschien omdat het voor hun een materie is waarmee ze vertrouwd zijn.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

hifiman

#1487
Geen vraag, wel een antwoord, ik dacht misschien heeft iemand anders ook nog wat aan deze gratis upgrade. :D

Na de constatering dat het voor de 2de maal een track afspelen in de logitech mediaserver beter klinkt dan de eerste maal ben ik dit nader gaan onderzoeken.

De tweede maal staat de file in kwestie namelijk in de disk cache van het besturingssysteem (ik heb het even specifiek over linux) en wordt dus vanuit het RAM geheugen afgespeeld i.p.v. vanaf de harde schijf.

Ik zocht dus naar een manier om een track eerst naar het RAM geheugen te kopieren alvorens deze af te spelen. Ik heb een simpele oplossing bedacht die prima werkt  :headbanging:

Door in de custom-convert.conf een kleine wijziging aan te brengen, van:


flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
[flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.98 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


naar:


flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
cp $FILE$ /dev/null; [flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.98 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


Zoek de 7 verschillen  ;D

Het gaat dus om:
cp $FILE$ /dev/null;
voor de sox upsampling regel.

Wat dit doet is de file (track) in kwestie naar het null device te kopieren. Dit gaat razendsnel aangezien het null device iets virtueels is en het resultaat is dat de file een keer helemaal gelezen wordt en daarmee in zijn geheel in de disk cache staat.  :clapping:

Middels wat testjes (op OS nivo) heb ik kunnen aantonen dat dit ook echt werkt. Vanaf nu spelen alle tracks bij mij dus vanuit RAM geheugen met een stabieler/rustiger stereo beeld als gevolg  :music: :coffee: En ja dat laatste is puur subjectief vastgesteld  ;)

devkon

Dacht al, wat zit je te doen met een file te kopiëren naar /dev/null, maar ik snap het nu. Geinig hoor  8) Al begrijp ik niet hoe dit verschil uit kan maken...
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Kingpin

Waarom zou dit verschil uitmaken?
De streamer buffert toch al om vandaaruit te spelen, tenminste mijn Touch wel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Quote from: Kingpin on November  3, 2016, 19:47:05
Waarom zou dit verschil uitmaken?
De streamer buffert toch al om vandaaruit te spelen, tenminste mijn Touch wel.

"Subjectieve vaststelling dus"  :coffee: :tounge: :tounge:
Idd, de Touch heeft sowieso 128Mbytes DDR2 32bit RAM om te bufferen, dus daar past wel 1 en ander in...
De genoemde modificatie is behoorlijk .... euh ... nutteloos  :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Je kunt het ook omdraaien : hoe is het wél mogelijk? Ik heb er geen verklaring voor, maar ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Je weet niet hoe de buffering is opgezet van de SB en welke factoren van invloed kunnen zijn. In ieder geval is met deze oplossing de aanvoer naar de SB softwarematige buffer nagenoeg optimaal. En als I/O performance een thema zou kunnen zijn, speelt dat nu in ieder geval een veel mindere grote rol. 1x sequential read van gehele file van disk in cache buffer is optimaler dan telkens een korte read actie moeten doen.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Quote from: devkon on November  3, 2016, 21:27:32
Je kunt het ook omdraaien : hoe is het wél mogelijk? Ik heb er geen verklaring voor, maar ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Je weet niet hoe de buffering is opgezet van de SB en welke factoren van invloed kunnen zijn. In ieder geval is met deze oplossing de aanvoer naar de SB softwarematige buffer nagenoeg optimaal. En als I/O performance een thema zou kunnen zijn, speelt dat nu in ieder geval een veel mindere grote rol. 1x sequential read van gehele file van disk in cache buffer is optimaler dan telkens een korte read actie moeten doen.

Ach I/O optimaal ... wat is een FLAC/WAV van 40-80MBytes (en dan heb je al hi-res trackjes) als je dat leest vanaf een SSD is dat sowieso niets eens relevant.
Als je nu een streaming server waarop 10.000 concurrent clients hangen, dan moet je idd wel eens over I/O gaan nadenken.

My 2cts, leuk & aardig, maar een upgrade is mischien wat kort door bocht te noemen  :D

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Ach, met de domste algoritmes kun je de grootste systemen onderuit trekken  ;)
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Quote from: devkon on November  3, 2016, 22:12:12
Ach, met de domste algoritmes kun je de grootste systemen onderuit trekken  ;)

Can't argue with that  :clapping: :clapping:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

hifiman

#1495
Quote from: Kingpin on November  3, 2016, 19:47:05
Waarom zou dit verschil uitmaken?
De streamer buffert toch al om vandaaruit te spelen, tenminste mijn Touch wel.
Een hele terechte vraag en ik weet het antwoord niet....

Echter, ik denk dan even aan cd loopwerken die ook allemaal anders klinken. Zelfs als er een Genesis Digital Lens tussen zit (heb er zelf eetje gehad en dit duidelijk ervaren) hoor je nog de verschillen tussen de loopwerken. Ik vermoed dat het verschijnsel waar ik het over heb in dezelfde categorie zit.

Dus nee, ik kan het niet verklaren maar meen wel te horen dat er een verschil is. In theorie kunnen we dit idee nog vele pagina's gaan bashen met zijn allen, maar misschien leuk om het zelf ook eens te testen?

hifiman

Quote from: jvanhambelgium on November  3, 2016, 20:52:41
"Subjectieve vaststelling dus"  :coffee: :tounge: :tounge:
Idd, de Touch heeft sowieso 128Mbytes DDR2 32bit RAM om te bufferen, dus daar past wel 1 en ander in...
De genoemde modificatie is behoorlijk .... euh ... nutteloos  :devil:
Ik speel met een Transporter, maar goed die heeft ook een buffer, al heb ik geen idee hoe groot.

hifiman

Quote from: jvanhambelgium on November  3, 2016, 22:02:41
My 2cts, leuk & aardig, maar een upgrade is mischien wat kort door bocht te noemen  :D
Datzelfde geldt voor interlinks en netkabels  ;)

jvanhambelgium

Quote from: Audioloog on November  4, 2016, 11:21:36
Ik speel met een Transporter, maar goed die heeft ook een buffer, al heb ik geen idee hoe groot.

De Transporter is een oudje hé, die heeft trouwens 2 buffers eigenlijk, al weet ik niet of ze "cascaded" staan of slechts 1 van de 2 gebruikt is in functie van de content die je speelt (compressed/uncompressed)
25MBytes "compressed" en 28MBytes "uncompressed" is beschikbaar.

Een stuk minder als de Touch, maar voor Audio nog behoooorlijk wat "seconden" om elke "glitch" op te vangen die je tegen kan komen op vlak van netwerk of I/O delay lijkt me zo.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Ejorne

Dezelfde categorie als de cd vesrsus cdr verschillen, denk ik.
En cPlay van cicsmemory player doet zoiets voor de pc.

Er zullen zat mensen zijn die zeggen dat het allemaal onzin is en dat het allemaal onhoorbaar moet zijn.
Ik heb geen ervaring met de squeezebox maar ik geloof graag dat ik soortgelijke verschillen als cdr en cplay zal horen.