vragen m.b.t Squeezebox

Started by Alco, December 20, 2007, 21:48:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hallo mensen,

Na een demonstratie van de Squeezebox 3 op een (Naim SuperNait) versterker met ingebouwde DAC, het afgelopen weekend, overweeg ik een SB3 aan te schaffen. De klank was (mits aangesloten op de DAC van de versterker) super!
Het overtrof echt mijn verwachtingen. Via de eigen DAC van de SB3 was 't wel een stuk minder, maar in relatie tot de lage prijs nog steeds de moeite waard!

Er zijn echter nog wel een paar dingen/vragen die me eigenlijk weerhouden...

Vlak voor de demonstratie bleek dat de SB3 geen/geen goede verbinding kon maken met de laptop waar de muziek op stond. De Laptop stond vlak achter een half muurtje in een niet al te grote kamer (<25m2)
Nadat de laptop dichterbij werd neergezet was de verbinding prima.

Zelf heb ik muziek op een PC staan, die in een andere kamer staat, dan mijn muziek installatie. Ook heb ik nog geen draadloze router.
- Moet ik nog ergens op letten bij aanschaf van een router ?
- Komt 't vaak voor dat de verbinding wegvalt ? (indien de PC in een andere ruimte, dus achter muur/muren staat)

Daarnaast overweeg ik zo'n Qnap NAS te kopen, als de SB3 op zich goed bevalt. Ik vind 't wel een prettig gegeven dat de PC dan gewoon uit kan blijven.

- Als ik 't goed begrijp kan ik zo'n NAS via een kabeltje (of draadloos ?) aansluiten op de SB3, en er dus vlak naast zetten ?
- Stel dat de HD die zich in zo'n NAS bevind defect raakt, kan ik dan zelf de HD eenvoudig vervangen, en/of kan ik op zo'n NAS ook weer een andere externe HD aansluiten ?

Sorry, voor de vele vragen, maar ik zou 't erg fijn vinden als iemand mij dit zou kunnen uitleggen.
(In eenvoudige 'Jip-en-Janneke' taal please  :-X ;)  )

B.v.d.

Groeten,
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Zee

Alco,
Ik heb zelf ook een SB3.  Deze is aangesloten op mijn Tact RCS2.2x en deze op zijn beurt weer op een externe dac.  Ik hoor geen verschil met mijn cd loopwerk.

Om op je vragen terug te komen:
- de SB3 an prima een heel einde van je wifi router af staan.  Dus de router kan prima in een andere kamer staan dan de SB en de verbinding valt dan in princpe gewoon nooit weg.
- Ik heb zelf nog geen NAS maar wil er ook een gaan aanschaffen.  Ik zou dan gelijk een device nemen met RAID1 er in: dus gemirrorde schijven. Mocht er dan een schijf crashen dan draai je gewoon verder op de andere. Je plugt dan een nieuwe schijf er bij en het RAID systeem herstelt zich zelf weer.
- De NAS sluit je met een UTP kabeltje aan op je router.  De SB krijgt dan via het wireless netwerk de data uit het NAS.


Succes!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

fireman

Even een antwoord mbt die sterkte van het signaal. Als je op je router een sterk genoeg signaal kan uitzenden dan komt het helemaal in orde. Die van mij moet de SB3 zien te bereiken en mijn PC boven. Signaal is prima en doet het altijd. ( tot nu toe ) Is wel een kwestie van afstellen/installeren.

Zo'n NAS ben ik ook aan het overwegen. Daar ben ik mee bezig maar nog niet uit.

btw, wat betreft dat doorspoelen. Het kan blijkbaar wel. Dat knopje van FWD ingedrukt houden. Door skippen is één keer drukken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

QuoteIk zou dan gelijk een device nemen met RAID1 er in: dus gemirrorde schijven. Mocht er dan een schijf crashen dan draai je gewoon verder op de andere. Je plugt dan een nieuwe schijf er bij en het RAID systeem herstelt zich zelf weer.
Aha, kijk aan. Dat is interessant. Thanx, voor de info :)

QuoteDe NAS sluit je met een UTP kabeltje aan op je router.  De SB krijgt dan via het wireless netwerk de data uit het NAS.
O, zo'n NAS moet dus nog wel met een kabel verbonden zijn aan de router.
(hmm, is te doen. de NAS zal een meter of 5 a 6 van de router komen te staan)

Als ik muziek op zo'n NAS wil zetten, moet ik 'm dan eerst loskoppelen van de SB en dan aan de PC koppelen, om zo de muziek van PC naar NAS te copieeren ?
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#4
Quotewat betreft dat doorspoelen. Het kan blijkbaar wel. Dat knopje van FWD ingedrukt houden. Door skippen is één keer drukken.
Hey Fireman, da's helemaal (onverwachts) goed nieuws!  8)

Ik zag btw ook een aaanbieding van een SB3 met een extra luxe AB. (wel lelijker dan de standaard AB vind ik) en op die AB zag ik wel << en >> spoel toetsen.

QuoteIk heb zelf ook een SB3.  Deze is aangesloten op mijn Tact RCS2.2x en deze op zijn beurt weer op een externe dac.  Ik hoor geen verschil met mijn cd loopwerk.

Ik heb een SB3 vorige week kunnen vergelijken met een Naim CDX2 van 4700,- euro!
Toegegeven, het was een vrij korte vergelijking met maar 1 of 2 tracks, maar zo op 't eerste gehoor kon ik ook weinig/geen verschil ontdekken, tussen de CDX2 van Naim en de SB3 (die 1/15e kost t.o.v de CDX2!)
Het enige verschil wat ik waarnam was dat de CDX2 iets meer laag weergaf.
Qua midden en hoog bemerkte ik zo gauw geen verschil.
(en 't verschil wat er e.v.t zou zijn....dat is me dan zeker geen 4400,- euro extra waard! :o
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Zee


Alco,
Om muziekbestanden naar de NAS te kopieren is het niet nodig de NAS van de router los te koppelen en met een draadje aan je PC te koppelen.  Jouw PC (aannemende dat die ook al dan niet draadloos contact maakt met de router; je kunt er immers ook mee internetten) 'ziet' de NAS over het netwerk als een harde schijf.  M.a.w de NAS kan dus gewoon ergens in een meterkast of zo direct naast de router staan want je hoeft er normaliter nooit bij te kunnen.

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

ThomasBelgium

De vraag is hoe je zeker kunt weten of een bepaalde NAS compatibel is met de SB3 (of met een andere player).

Een andere vraag is of je de NAS zomaar bij de meterkast - gesteld dat de router naast de meterkast staat - kunt zetten als die in een garage ofzo staat waar het wel eens zou kunnen vriezen. Ik vrees dat de meeste NAS'en het bij ongeveer +5°C voor bekeken houden.

Verder zou het ook bijzonder lollig zijn als je heel die toestand zou kunnen bedienen met een Pronto WiFi panel of iets dergelijks waarbij je dan ook de album art en dergelijke te zien krijgt.





Alco

O, da's (alweer) fijn nieuws om te horen, Zee.  :)

Ik ging er namelijk vanuit dat zo'n NAS ergens naast de SB moest staan om zodoende de SB3 van muziek te voorzien. (zeg maar net als een voor-eindversterker combi, of een CD-loopwerk/DAC combi)

Ik heb nu al jaren een kabel modem van @home. Die staat naast de bank in de woonkamer en gaat met -tig meter lange kabel, langs de plinten, naar een andere kamer.
Zo'n draadloze router sluit ik weer aan op die modem toch ? (heb ik me laten vertellen)
(dus niet in plaats van de modem, maar gewoon als 'n soort van extra, draadloos 'verdeelstation')
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

PM

#8
Quote from: ThomasBelgium on December 21, 2007, 15:05:13
De vraag is hoe je zeker kunt weten of een bepaalde NAS compatibel is met de SB3 (of met een andere player).
Dat moet je inderdaad wel goed uitzoeken.. er zijn er niet zoveel compatible..

Quote from: ThomasBelgium on December 21, 2007, 15:05:13
Verder zou het ook bijzonder lollig zijn als je heel die toestand zou kunnen bedienen met een Pronto WiFi panel of iets dergelijks waarbij je dan ook de album art en dergelijke te zien krijgt.
Dat is wel mogelijk. Logitech zelf heeft het volgende in ontwikkeling:

Dit model is naar developers gestuurd.
Maar je kan elk apparaatje met een browser erop gebruiken (en ook album art zien), zoals:
Nokia 800:

of Apple's i-touch:


Wifi en een browser zijn genoeg.
Groeten, Peter

fireman

Quote from: PM on December 21, 2007, 15:10:57
Dat moet je inderdaad wel goed uitzoeken.. er zijn er niet zoveel compatible..

Is er ergens een lijstje te vinden van compatibel NAS'en?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

)p(

Ipv van een nas zou je ook een mini-atx computer kunnen overwegen. Veel sneller dan de goedkope nas oplossingen en qua energie gebruik vergelijkbaar. Niet alleen reageert sc dan sneller, maar als bonus kan je dan ook nog de ruimte correctie plugin gebruiken etc.

wifisound heeft een kant en klare oplossing onder de naam wifimediastreamer. Geen sponser dus ik mag denk ik niet linken...google...

Ikzelf gebruik de nokia n800 als ab verbonden met de server via remote desktop waarop de slimserver frontend applicatie moose draait...werkt perfect...het 800x480 touch screen is echt ideaal.

peter

Alco

Ben ik nog weer even....

Heb net een foto gemaakt van de achterkant van m'n modem.



Zoals op de foto te zien is heb ik nog 2 aansluitingen over: een 'Line-2' en 'USB'
Is dat voldoende om zo'n router op aan te sluiten ?
(ik ga er eigenlijk vanuit van wel, maar ben A-technisch op dit vlak, dus hopelijk kan iemand me iets meer zekerheid geven)

Bvd,

Greetings, Santa Al 8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Als ik het goed zie dan gaat die UTP kabel ( ethernet ) ipv naar je PC naar de router. Daar wordt 'ie verdeeld. Ontvanger in je PC en voila klaar is kees. Wel even beveiligen via WPA2 zie nadere uitleg hier -> netwerk beveiligen
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#13
Thanx Fireman,

Ik heb vanmiddag een draadlose Router gekocht. Hoop dat 't een beetje goede keuze is.
Het gaat om deze Sitecom WL-535, 54G: (incl. USB adapter)

Zal er vanavond of morgen mee aan de slag. Ben benieuwd. 8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

#14
Ik heb volgens mij de zelfde. Maarre zit er ook zo'n soort USB stick bij? Die fungeert als "antenne" in je PC.

Edit: nee, ik heb de WL-172
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Er zat inderdaad zo'n USB stick bij.

Maaruhh.... 't zaakie zit alweer in de doos. Ik hoop dat ik de router kan 'retour'neren.
(volgens de bon wel, maar dan hoop ik wel da'k m'n geld terug krijg en geen tegoedbon! :'( )

Kortom, je raad 't al.... ben, samen met een vriend die veel meer verstand heeft van PC's e.d. van 19:30 tot 22:00 uur bezig geweest, maar we krijgen 't niet voor elkaar.
Na 'n uurtje o.i.d. gaf ie wel aan verbinding te maken (zij 't minimaal qua signaalsterkte), maar ik had dus geen internet. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk de moed toch maar opgegeven.

Mocht ik m'n geld niet terug kunnen krijgen, dan is 't wat mij betreft exit m.b.t de Squeezebox.  :(

groeten,
Alco  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

#16
Quote from: Alco on December 22, 2007, 22:43:56
Er zat inderdaad zo'n USB stick bij.

Maaruhh.... 't zaakie zit alweer in de doos. Ik hoop dat ik de router kan 'retour'neren.
(volgens de bon wel, maar dan hoop ik wel da'k m'n geld terug krijg en geen tegoedbon! :'( )

Kortom, je raad 't al.... ben, samen met een vriend die veel meer verstand heeft van PC's e.d. van 19:30 tot 22:00 uur bezig geweest, maar we krijgen 't niet voor elkaar.
Na 'n uurtje o.i.d. gaf ie wel aan verbinding te maken (zij 't minimaal qua signaalsterkte), maar ik had dus geen internet. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk de moed toch maar opgegeven.

Mocht ik m'n geld niet terug kunnen krijgen, dan is 't wat mij betreft exit m.b.t de Squeezebox.  :(

groeten,
Alco  :)


Niet zo gauw opgeven... Dat ding is er voor gemaakt.
Even goed de handleiding lezen. Dan je nummer intikken in de browser. Afstellen die handel en gaan.

Wat betreft exit SB3, je kunt ook via een draadje verbinden.

Maar niet zo snel opgeven Alco. Komt best goed. Waarschijnlijk een (te) kleine antenne. Probeer 'm eerst in de nabijheid te plaatsen en af te stellen. Als het dan werkt weer je signaal checken.

Ik had in het begin ook geen verbinding. Switchen met mijn kabel en zo kon ík 'm afstellen.

Zoek even bij mijn berichten en topics. Daar staat dan een uitleg.



Edit -> http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64415.msg1007173#msg1007173
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

#17
QuoteEven goed de handleiding lezen. Dan je nummer intikken in de browser. Afstellen die handel en gaan
Tja,haha...was 't maar zo simpel.  De handleiding was erg dunnetjes en we hebben alles stap voor stap, gedaan zoals beschreven. (tot vervelends toe)

QuoteProbeer 'm eerst in de nabijheid te plaatsen en af te stellen. Als het dan werkt weer je signaal checken.
In 't begin was de singaalsterkte minimaal maar werd (door onbekende reden) later beter, en op 't sterkste moment hadden we een signaalsterkte van zo'n 54% (is zo'n beetje een goed, gangbaar gemiddelde heb ik ontdekt)
Maar goed, we hadden hoe dan ook geen internet.
Die vriend van mij is een soort van pittbull (ahum,niet qua uiterlijk ofzo hoor ;D ;)) maar als ie ergens z'n tanden in zet laat ie niet gauw weer los, en zeker als 't op PC-gebied is, geeft hij niet gauw op. Dus toen hij uiteindelijk ook de moed opgaf, had ik zoiets van:"Ok,...laat maar, ik kap er mee!" 

Bedankt voor de link, maar daar kom ik niet echt uit, to be honest.

Misschien dat ik nog een andere router ofzo kan proberen.

QuoteWat betreft exit SB3, je kunt ook via een draadje verbinden.
I know...maar dat draadje wordt dan wel een erg lang draad, en ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om nog 'n keer zo'n eind kabel langs de plinten te installeren.

Hoewel,... misschien is dat uiteindelijk toch nog een optie, maar ik vraag me dan wel af:
- Moet de Squeezebox dan alleen verbonden worden met de PC, of ook nog van de SB naar m'n huidige kabel-modem ? 
(als 't alleen van SB naar PC OF van SB naar Modem is, dan is er nog hoop en is 't volgens mij nog vrij eenvoudig te installeren)  :)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

)p(

Kan ook direct van de pc als je op je pc een netwerkpoort over heeft. Als het enigszins kan zou ik zelf sowieso de sb met een utp kabel verbinden met de pc of het netwerk. Draadloze netwerken zijn toch hoe goed ook een stuk storing gevoeliger.

peter

Alco

#19
QuoteKan ook direct van de pc als je op je pc een netwerkpoort over heeft.
Mijn PC heeft geen netwerkpoort meer over.  Kan ik die wellicht zelf, vrij eenvoudig toevoegen ?
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

VDM

Probeer eens wat anders dan die Sitecom troep (ook al moet dat ook werken). Linksys of 3Com bijvoorbeeld.

Alco

#21
QuoteProbeer eens wat anders dan die Sitecom troep

Dit had ik al verwacht... toen ik 'm kocht zei ik nog tegen m'n kameraad:"Zul je zien dat er altijd wel iemand is die meld dat 't een waardeloos merk is."  (maar dat heb je bij meerdere merken op PC gebied)

Hij hoort 't gewoon te doen. Ken meerdere mensen die van 't zelfde merk een router hebben.

Ik overweeg om 't alsnog via kabel aan te sluiten. Zoals Peter ook al aangaf, dan is er ook minder kans op storing.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

VDM

Quote from: Alco on December 24, 2007, 12:24:59
Dit had ik al verwacht... toen ik 'm kocht zei ik nog tegen m'n kameraad:"Zul je zien dat er altijd weer iemand is die meld dat 't een waardeloos merk is."

En je eigen ervaring bewijst mijn gelijk ;)

WickedGame

Sitecom heeft over het algemeen een niet al te best bereik in goed geisoleerde huizen. Ik heb er 1 op proef gehad en vond het vies tegenvallen. Ben uiteindelijk gegaan naar Linksys die een veel groter bereik had. Als ik aanraders mag doen dan kijken naar o.a. Belkin, Linksys, Draytek (wat duurder), US Robotics...

Hier draait mijn sqeezebox in de volgende opstelling.

Router (livebox) op Router Linksys. Aan de linksys zit een Synology NAS voor de audiostreaming en servertools. Via wifi in het hele huis bereik met de linksys tot zelfs achter in de tuin volbereik (praat je over een goede 20meter vanaf linksys router.)

fireman

#24
Quote from: VDM on December 24, 2007, 13:03:54
En je eigen ervaring bewijst mijn gelijk ;)

Ik snap het niet want bij werkt het prima  ::)  ( na goed afstellen )

Het resultaat is mijn nieuwe handtekening  O0


Edit: ik heb er wel een grotere/langere antenne opgezet  :o  Met dit -> signaal sterkte goed/zeer goed & snelheid 54 Mbps/
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17