Home Theater > HD Algemeen
High-Def FAQ: Wat is zo belangrijk aan 1080p24?
copran:
Bedankt voor je uitleg Jack, het wordt me allemaal weer wat duidelijker....
Beauty:
Newby hier. Even voorstellen, aangenaam Michel is de naam.
Ik lees al enige tijd mee maar nu kan ik het toch niet meer laten. Mijn eigen expertice (if any) ligt geheel elders dus ik begrijp direct het gegrom als een vraag al eerder is gesteld echter ik heb de antwoorden concreet niet kunnen vinden. Gaan we.
Wat gebeurt er in het geval van een "real 1080p24fps" signaal (in de TV) als deze geen refreshrate heeft welke een veeldoud is van die 24 maar net iets meer, zeg 50Hz? Versneld men dan het signaal (zoals in het verleden bij PAN) met een paar % of nemen ze de weg van 3:2 / 2:3?
Zijn er eigenlijk wel al LCD schermen die 1:1 zo'n signaal kunnen verwerken? Meerdere merken adverteren met het bijvoorbeeld "ondersteunen" van 1080p24 maar geven deze volgens mij niet letterlijk 1:1 weer. Graag jullie reactie.
Als ik goed ben ingelezen wordt er in de bioscoop ook zodanig "gedraaid" dat een 24fps signaal 2 of 3 (frame voor frame) wordt herhaald in. Je kijkt dus eigenlijk dan ook naar 48 / 72 Hz (bij wijze van spreken). Is dit waar?
THX Michel
indieke:
Inderdaad, het signaal wordt herhaald in de bioscoop! Al goed ook, want dat is minder statisch, en vermoeiend om naar te kijken.
Een 24 fps signaal op een 50 hz display, wordt niet versneld! Bij Pal speed up, wordt het 24 fps sneller afgespeeld, om juist overeen te komen met 50 hz (x2). Je kunt dit een beetje horen aan het geluid (de orkestratie van "Gladiator" is een typisch voorbeeld).
Dus bij de in put 24 fps, op 50 hz, komen de frames niet overeen, er is ook geen pulldown, zoals op ntsc-60 hz. Dit heeft als gevolg dat er problemen kunnen optreden, zoals beeldsprongetjes, en minder vloeiende bewegingen, omdat de display, 2 beeldjes per seconde niet krijgt.
Navigation
[0] Message Index
[*] Previous page
Go to full version