Speakers op houten tv meubel

Started by francois, December 10, 2007, 16:20:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

francois

Onze situatie is niet de meest voor de hand liggende situatie maar hier is nu eenmaal voor gekozen.
Maar ik vind 't wel wat hebben en m'n vriendin ook.
Om trillen van /in het tv meubel zoveel mogelijk te beperken heb ik het volgende gedaan.
Siliconen matjes op het tv meubel gelegd, daarop de granieten tegel en daarop de speaker.

Dit weekend heb ik ook nog master base meegekregen om uit te proberen maar heb (helaas)
geen verschil kunnen waarnemen.

Heeft het in mijn geval zin om spikes te plaatsen tussen tegel en speaker ?
Voor alle duidelijkheid, het gaat om de niet al te zware Quad 11-L speaker.




VlisChris

Misschien niet heel gebruikelijk, maar vind het leuk om te zien hoor.
Zou alleen je speakers wat verder van de muur afzetten. Gaat je plaatsing weer wat ten goede komen.
Je schrijft trouwens dat je jammer genoeg geen verschil hoorde met de masterbase?
Wat is daar jammer aan? Als je wel verschil hoort: prachtig. Als je geen verschil hoort: mooi toch. Houdt je weer wat geld in je zak over.  Ook wat voor te zeggen ;) (kun je weer mooi oppotten voor je volgende upgrade :P)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

dove

#2
In onze gast-kamers gebruiken we AVI ADM9 Pro-Plus/Toslink powered-loudspeakers op een meubel soortgelijk aan die van jullie.
 
Om resonanties te bestrijden gebruik ik één Mapleshade low~heavyfoot foot ('point-up' dwz. trillingen speaker aan tegel/ 'massa' koppelen) onder de bafle (meest resonante deel van de speaker) en twee Yamamoto PB-9 + PB-21 feet toegepast, voor zover je bij deze footers kan spreken over 'points',  'point-down' (ontkoppelen omgevings-trillingen van speaker) onder de achterkant/hoeken van de speaker (Harmonix TU-202 ZX zijn een smaakgebonden alternatief), en alcantara-granite slabs, oversized en iets dikker dan die van jullie, tussen het meubel en de feeters (de speakers zijn daardoor iets omhoog gericht, wat, gezien de lage plaatsing, ideaal is).
Als dit alles je te duur is (though inexpensive for what it does IMO) kan je onder de bafle een kegel (hard materiaal) plaatsen 'point-up' en achter twee zacht-materiaal kegels 'point-down' (of gewoon de master bases ?). Met de siliconenmatjes kan je experimenteren, maar 't lijkt me zo slecht nog niet 8).

Mooie set zo, dus success met de vibes ...


Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

francois

Dan bestaat er ook nog een mogelijkheid om de speakers aan de muur te bevestigen.

Is dit wellicht beter of misschien slechter dan de situatie nu of maakt dat
helemaal niets uit ?


redfox001

Je zou de masterbase eens onder de voetjes van de cd speler kunnen proberen daar heeft het bij mij het meeste effect. Suc6.

francois

Tsja, ik blijf brainstormen..............

Nog 2 andere opties.
Optie 1 : speakers aan de wand monteren met genoeg ruimte achter de speakers.
Optie 2 : een smalle maar zo zwaar mogelijke speaker standaard laten maken die je
achter het meubel kan zetten.

Met deze 2 mogelijkheden komen de speakers ca 5 cm boven het meubel te staan.
Zou dit klankmatig een betere oplossing kunnen zijn als de speakers (maar) 5 cm boven
het meubel komen te staan ?
Zelf heb ik zo mijn vraagtekens met frontspeakers aan de wand :-\

Raphie

je kan een U profiel (op z'n kant) laten maken die je zeg maar van achteren "om je meubel" heenschuift
las je zowel op de bodem als voor de speaker er een plaat op en klaar ben je
toch boven het meubel, maar volledig ontkoppelt. ;)
JBL PRX Power!

francois

#7
Dat idee had ik ook ongeveer.
Alleen de staander zou ik heel smal willen laten maken.

Maar een U profiel bestaande uit 3 zware platen is misschien nog wel beter.

Thanks.

dove

Quote from: francois on December 11, 2007, 15:21:01
Dan bestaat er ook nog een mogelijkheid om de speakers aan de muur te bevestigen.

Is dit wellicht beter of misschien slechter dan de situatie nu of maakt dat
helemaal niets uit ?



http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68213.0;topicseen  ??
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

francois

Grote vraag is wat dit klankmatig doet.

dove

afhankelijk van de ophanging

1/ een speaker moet zijn trillingen kwijt kunnen
en
2/ zich ergens 'tegen af kunnen zetten' om geluidsgolven tegen de ruimteacoustiek in te kunnen 'drukken'

2. is afhankelijk van de stabielheid van de ophanging/bevestiging wellicht nog te doen, 1. zie ik nog niet zo zitten ...

het is een plaatsbesparende oplossing, geen geluidstechnische, ben ik bang


Petter

Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

francois

Optie 1, mee eens  ;)

Het idee van Raphie lijkt me dan ook het beste.
Er zijn al een paar mailtjes onderweg naar wat bedrijven.................

Ik ben benieuwd.