SUBWOOFER dubbele kast

Started by mr TC, December 8, 2007, 22:44:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apiehapy

#600
 O0 Nou kan mij helemaal vinden in de uitleg van Erik, het is inderdaad een super sub en vormt 1 geheel met de installatie.
Het is een genot om bij jouw naar muziek te luisteren of zeg maar te beleven.
Zou zeggen het is inderdaad de sub waar je echt muziek beleefd zoals muziek hoort te zijn gaan beleven. O0

mr TC

Hoi Ap,

Eric heeft zijn sub al "sub der subs" genoemd en hij gebruikt het woordje "der" in al zijn project titels.

Wat mij betreft heeft hij daar patent op. ;)

Dus mijn sub blijft gewoon de black pearl. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Subs der Subs dan.... 8)....What is in a name... ;)

In ieder geval heb ik voor mijn smaak tot nu toe maar 2 subs gehoord  >:D welke ik een eventuele mooie aanvulling vond op muziek/filmweergave... ;D

En ja ik heb ook de Kharma en de Avalon sub gehoord... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Quote from: Erik van Voorst on November 14, 2008, 10:39:17
Subs der Subs dan.... 8)....What is in a name... ;)

Maar het is wel een naam die jij in het verleden al hebt geclaimd, daarom is en blijf dit de enige echte sub der subs!!!  :D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk  8)

Binnenkort moet je met Jack maar eens komen luisteren naar mijn  "-der-" projectjes als je tijd en zin hebt.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

apiehapy

 O0 Nou een PM van TC heb ik de passage "sub der subs" aangepast eigenlijk zou ik hem de belevenis der belevenissen willen noemen.
Want heb bij TC muziek gehoord die ik zelf meegenomen had die ik niet eerder had waargenomen.
Het is ook wat Eric vertelde hier zijn alleen maar super lovende woorden voor.  O0

mr TC

Quote from: Erik van Voorst on November 14, 2008, 13:50:50
Leuk  8)

Binnenkort moet je met Jack maar eens komen luisteren naar mijn  "-der-" projectjes als je tijd en zin hebt.

Zin heb ik zeker, en tijd maak ik hiervoor vrij! :D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

cwjongz

Dag Erik van Voorst!!

Wat zeg je dat allemaal prachtig! Dat is grotendeels precies wat ik bedoel.
Ik kan het niet zo mooi onder woorden brengen maar jij als een ervaringsdeskundige met zulke mooie complimenten, is gewoon gaaf!! :D 8) :-*
Maargoed, ik heb het geluk wat vaker ervan te mogen genieten daar bedoel ik dus ook 'genieten'.
Laterrsss...

Moudy





Het is inderdaad een Parel

mr TC

#608
Diegene die mijn topic hebben gevolgd zullen het niet ontgaan zijn dat ik nogal gecharmeerd ben van de  JBL A6000GTI subversterker.
Dit is 6 jaar geleden begonnen, toen JBL in samenwerking met de firma Crown, de krachten kennis en patenten hebben samengevoegd om te kijken of het mogelijk was om een sub versterker te bouwen met een gigantisch vermogen en een controle die daarbij hoort.

Toen dit mogelijk bleek te zijn heeft JBL een inschrijfformulier op hun site geplaatst om te kijken of er genoeg geïnteresseerden waren voor dit project.
Toen werd aangegeven dat hij zo rond de 10.000 dollar uit zou komen.

Gelukkig waren er genoeg mensen geïnteresseerd in deze versterker (waaronder deze persoon), zodat deze versterker ook daadwerkelijk is gebouwd.

In die tijd was de dollar ongeveer gelijk aan de euro, en dan is 10.000 toch een hoop geld.
Altijd gehoopt om eens een goede gebruikte voor minder aan te treffen.

Dit lijkt nu gelukt, 100% zeker ben ik pas wanneer hij thuis staat, maar de onderhandeling ziet er erg positief uit, zelfs ongezien beschouw ik het al voor 99% rond. :D

Zaterdag over een week ga ik hem ophalen.

Hier nog wat info:

http://www.caraudiomag.com/specialfeatures/0205cae_jbl_6000_watt_crown/index.html

http://ampguts.realmofexcursion.com/JBL_A6000GTi/

http://www.azone.ch/load-index.html?JBL-A6000-GTI.htm


Misschien een beetje raar dat ik zo opgewonden kan zijn over een stukje techniek, dat nu eindelijk binnen mijn bereik ligt, het zal het kind wel in mij zijn.

De voeding die ik nu hebt heeft een hogere capaciteit dan JBL aanraad, en de sub verdiend de beste aansturing.

Wie weet wat er gaat gebeuren als hij zich echt in zijn element gaat voelen. :-X

Volverwachting,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Henkjan_O

 :o    de Enzo onder de versterkers

ik herrinner me nog een review van t ding in een amerikaans carhifi blad.  als extra gebruik zagen ze ook nog een mogelijkheid om t ding als back-up voor de powersupply in huis te gebruiken, gewoon CD met een 60Hz sinus in de speler en de knop naar rechts..  het ding kan namelijk ruim 110V leveren ;D
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

mr TC

#610
Quote from: Henkjan_O on November 21, 2008, 19:59:58
:o    de Enzo onder de versterkers

ik herrinner me nog een review van t ding in een amerikaans carhifi blad.  als extra gebruik zagen ze ook nog een mogelijkheid om t ding als back-up voor de powersupply in huis te gebruiken, gewoon CD met een 60Hz sinus in de speler en de knop naar rechts..  het ding kan namelijk ruim 110V leveren ;D

Idd, en met deze gegevens:

2. A single bridged output driving 2-4 ohms with 320V+ peaks.

Is waarschijnlijk 220V op 50Hz ook mogelijk.

Dus aan power geen gebrek, toch wil ik nogmaals naar voren brengen dat power als zodanig geen streven is, want in dat geval had ik ook voor deze versterker kunnen gaan.

http://www.caraudio-versand.de/shop.pl?action=art&id=120133

Dan had ik 20.000W gehad en voor minder geld.

Nee het zit hem hoofdzakelijk in de controle, de hoogste dempingsfactor en LINIAR, dus onafhankelijk van frequentie en/of afspeel vermogen, iets wat ik nog bij geen enkele andere versterker ben tegengekomen.
Dit doet hij niet alleen op papier.

Op maximaal volume zal hij nooit komen, dat kan de driver ook niet aan.
Nee het is datgene wat ook Eric zo aansprak bij mijn sub, de kracht in weergave van het laag op ALLE afspeel niveau's, je hoort de back-up ook al gebruik je hem niet.
Sterker nog op de luister avond met Eric was de maximale uitslag van mijn sub hooguit 5mm.
We hebben dus absoluut niet hard gespeeld, vooral omdat het een doordeweekse avond was en ik de verstandhouding met de buren goed wil houden.

Het zit hem ook niet alleen in de grote van de back-up, maar ook(vooral) in de kwaliteit en snelheid(voeding).

Uit de reacties...... :-X...... begrijp ik dat dit punt moeilijk te vatten is. ;)

Misschien kan ik het met het volgende voorbeeld duidelijk maken.

Wanneer je 30km/u rijd in een "gewone" auto, en je doet dit ook in een bugatti vyron, dan zal de bugatti zijn 1200pk niet echt nodig hebben voor 30km/u, maar je VOELT ze wel onder het gaspedaal zitten.

En zo is het ook met mijn sub, je gebruikt de power niet(direkt), maar je hoort het wel.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

De bollebozen van JBL en Crown hadden denk ik nog nooit van een Fiat Pinda of Smart Fortwo gehoord :o. Wat een 'freak of steroids', helemaal te gek. Ben benieuwd wat 'ie voor je set gaat betekenen.

Enne... altijd leuk iemands droom uit te zien komen  8).



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Hoi Wolf,

Tof dat jij zo meeleeft, en jij je ook kan verplaatsen in andermans plezier,
ook al is het waarschijnlijk niet helemaal jouw 'ding'.

Ik moet nu nog een volle week wachten. >:D

De versterker komt van een bekend winkelketen, is daar 14 maanden, 2 uur per week, als demo gebruikt.
En met JBL-Nederland is geregeld dat ik de volle garantie van 2 jaar krijg, met een officiële factuur.  :)

En wanneer je een keer in de buurt ben ..... de koffie staat klaar!!

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

#613
Toen ik mijn kartonnen versie van mijn speakers in de huiskamer had staan zat ik al te glimmen als een kind.....en nog geen noot hoorbaar.... >:D.

Deze jongens doen nu precies hetzelfde bij hun knipsels van ideeen....."hun"  inspiratie voor "jouw" toekomstige bak...HEERLIJK... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Yep zo beginnen de meeste projecten waar goed over wordt nagedacht.

Visualiseren, aan passen en meten wordt de meeste tijd versleten.

En het plezier van deze bolle bozen die van de foto afstraalt is weer terug te vinden in het eindresultaat. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Wijx wondere wereld

gaaf zeg dat je m hebt kunnen bemachtigen!

ik heb een beetje hetzelfde met de PANASONIC CQ-TX5500W
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

mr TC

Quote from: Wijx wondere wereld on November 23, 2008, 14:59:45
gaaf zeg dat je m hebt kunnen bemachtigen!

ik heb een beetje hetzelfde met de PANASONIC CQ-TX5500W

Ziet er gaaf uit, alleen denk ik dat het een stuk moeilijker wordt om dit apparaat te bemachtigen.

http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=217793

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Hier is hij dan, de A6000GTI.

De koop bij Media Markt Groningen, ging weer niet echt makkelijk.

Afspraak was:
2500 euro, de versterker zou in goede staat zijn, alle boekjes en accessoires zouden aanwezig zijn en de versterker kon gedemonstreerd worden.

Aan de versterker was te zien dat er niet echt voorzichtig mee is omgegaan.
Niets van de boekjes en accessoires was aanwezig en de versterker kon niet gedemonstreerd worden. >:D

En in de ingangen zit nog het binnenste van de tulppluggen(zie foto), je kan er dus niet eens een tulpplug op aansluiten.
Hierdoor was de prijs voor mij niet acceptabel.
Na wat gesteggel kon er 200 euro vanaf.
Voor mij nog steeds niet genoeg, ondertussen was mijn vriend Arno naar twee  W15GTI MKII subs aan het kijken, een driver waar ik ook nog wel een projectje mee wil doen.
900 euro per stuk.
We hebben deze drivers uiteindelijk gekregen voor 325 euro per stuk.

Dus uiteindelijk toch geen slechte deel en de garantie kan ook via Media Markt Den Haag lopen.

Dus de versterker uit elkaar om het probleem met de aansluitingen te verhelpen.

Wordt vervolgd.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

bigrick

geweldig, deze a6000gti heb ik vrijdag avond nog zien liggen in de media markt in groningen, ff een tijdje bij staan kwijlen  O0


zeer mooi project dit  :o
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Teun

GAAAAFFFF... O0

and remember....het moet niet gemakkelijk gaan.....dan zit er geen uitdaging aan... ;D :-X

Wel werkelijk onvoorstelbaar die " schade"  maar goed hij ligt nu op de operatietafel in goede handen..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

#620
Quote from: bigrick on November 30, 2008, 17:03:38
geweldig, deze a6000gti heb ik vrijdag avond nog zien liggen in de media markt in groningen, ff een tijdje bij staan kwijlen  O0


zeer mooi project dit  :o

Dank je, kijk wel uit met de media mark daar, het liegen gaat hun wel erg makkelijk af. ;)

Quote from: Erik van Voorst on November 30, 2008, 17:48:05
Hoi Teun

GAAAAFFFF... O0

and remember....het moet niet gemakkelijk gaan.....dan zit er geen uitdaging aan... ;D :-X

Wel werkelijk onvoorstelbaar die " schade"  maar goed hij ligt nu op de operatietafel in goede handen..... ;)

Dat ik ergens moeite voor moet doen vind ik ook helemaal niet erg,
Maar dat een versterker als deze zo is behandeld is, is inderdaad onvoorstelbaar.

Over de aansluitingen zit een bescherm kapje, en waarschijnlijk waren ze te besodemietert om dat kapje eerst los te schroeven, en hebben ze de kabels er zo uitgetrokken.
Je kan ook zien dat de pluggen naar die kant verbogen zijn.

Ik ben gisteravond en vanmorgen bezig geweest om het print plaatje los te maken en daarna met mijn vriend Arnold verder bekeken hoe we het zouden gaan oplossen.

De eerste optie: een klein gaatje boren in de achtergebleven stukjes, daar een dun schroefje indraaien, en dan de stukjes eruit trekken.
Het boren lukte niet, materiaal was te hard, en de kans op uitschieten te groot

De tweede optie: los solderen, zodat we er aan de achterkant bij konden.
Dit bracht te veel risico met zich mee, omdat het vast zit op een dubbele printplaat, en zowel aan de bovenkant als wel aan de onderkant vast gesoldeerd zit.

De derde optie: de metalen verbinding aan de achterkant een ietsje opzij buigen, dan met een hete naald een klein gaatje maken, en via dat gaatje de stukjes er voorzichtig uitdrukken.
Op deze manier heeft mijn goede vriend Arnold (waar ben je zonder vrienden?) het gedaan.
Zijn idee, zijn resultaat, zie foto.

Aan de achterkant weer teruggebogen, niets meer van te zien.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#621
Ik heb de versterker gelijk stof vrij gemaakt en verder gecontroleerd op overbelasting.
Nergens op de printplaten is verkleuring te zien, ook geen bobbeltjes op componenten a.g.v. oververhitting.

En ook qua geur niets negatiefs kunnen constateren.

De plexiglas plaat is kras vrij te maken met 3m, en de lak beschadigingen, mat antraciet, zijn ook makkelijk bij te werken.
Geef me een weekje en hij is weer als nieuw.

Voor de power aansluitingen moet op zoek gaan naar een paar bouten, Amerikaans schroefdraad.

En ook de inbusbouten boven op de versterker wil ik vervangen door rvs, de huidige bouten zijn een beetje verkleurt.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

man, wat hebben ze dat ding te pakken gehad

respectloos :-X

mooi gerepareerd !




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Godtoh

Quote from: mr TC on November 30, 2008, 15:16:24
Hier is hij dan, de A6000GTI.

De koop bij Media Markt Groningen, ging weer niet echt makkelijk.

Afspraak was:
2500 euro, de versterker zou in goede staat zijn, alle boekjes en accessoires zouden aanwezig zijn en de versterker kon gedemonstreerd worden.

Aan de versterker was te zien dat er niet echt voorzichtig mee is omgegaan.
Niets van de boekjes en accessoires was aanwezig en de versterker kon niet gedemonstreerd worden. >:D

En in de ingangen zit nog het binnenste van de tulppluggen(zie foto), je kan er dus niet eens een tulpplug op aansluiten.
Hierdoor was de prijs voor mij niet acceptabel.
Na wat gesteggel kon er 200 euro vanaf.
Voor mij nog steeds niet genoeg,

Euh het was nog steeds niet genoeg, maar je hebt em wel gekocht?
Succes met in orde maken, maar dat gaat lukken zo te zien :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Quote from: Godtoh on November 30, 2008, 22:58:58
Euh het was nog steeds niet genoeg, maar je hebt em wel gekocht?
Succes met in orde maken, maar dat gaat lukken zo te zien :)


Het bedrag werd verder verdisconteerd met de toch wel erg grote korting die we op de 2x 15" hebben gehad.
Van € 900 naar € 325 (ook al is de € 900 wat aan de hoge kant) is een behoorlijke korting, en deze drivers zijn echt als nieuw.

Vandaar.

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=6&sub_id=18&cur_id=929

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=W15GTI%20MKII&Language=GER&Country=US&Region=USA&cat=SUB&ser=GTI
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'